Jump to content

Quantum of Solace

Stefan F

Recommended Posts

• 9 months later...

Jaha, då har jag sett en recension i alla fall: SVD ger den två stycken prickar (av 5? 6? möjliga), med kommentaren "Trist Bond utan finess."

Det trista ligger kortfattat i att Bond inte är (gamla) Bond längre. Borta är lekfullheten, och Bond är bara en kallhamrad revolverman. Han lägrar inte damer i tillräcklig utsträckning. Han fyllnar till utan att veta vad han egentligen dricker.

I värsta fall får man väl vänta på DVD. Men trots allt - en Bond-film är en Bond-film.

Jag har ganska låga förhoppningar på den nya, då den förra var rätt dålig. Håller helt med om att Bond hade tappat all finess som tidigare kännetecknat karaktären. Den var på tok för våldsam för att vara en Bondfilm.

Metro ger filmen betyget 3 av 5. Recensenten tycker att man försöker kopiera Bourne-filmerna i actionsekvenserna, men inte lyckas fullt ut. Han (recensenten) gillar inte trenden att Bond blivit så dyster, bister etc. Han verkar också sakna det glättiga.

nu skall man ju tänka på att denna och den förra filmen speglar bonds första uppdrag som 00 agent.. och han har inte fått sin sofistikerade stil än..

jag hoppas att daniel craigs 3e film kommer bli betydligt bättre än de 2 första (som ju hänger ihop).

kanske kommer vi där få se lite mer av den gamla invanda bond.

Var och såg Quantum Of Solace idag är ruskigt nöjd med filmen. Denna filmen är i mycket lik den förra men Bond är lite mer oslipad och klumpig vilket jag tror kan dra till sig lite utav den yngre tittar skaran..

Självklart saknar man ju vissa saker när man tänker efter men om man tittar på filmen så inser man att dem klassiska Bond uttalanden inte behövs och att detta gör att Craig passar ännu mer då han verkligen lyckas med den där råbarkade looken..

Så jag hoppas att ni precis som jag kan släppa alla förutsatta meningar man har av att han skall säga "My name is Bond .... James Bond" och " shaken not sterd" sen det där med att han inte belägrar kvinnor i samma takt eller på samma sätt som i tidigare filmer visar bara på att dem ser till att Bond följer med i dagens film standard och därmed även blir lite mer rå våld och klumpighet i allt han gör..

Blev igår injuden och bjuden att se den nya Bond-filmen.

Det första som slår mig är att dagens Bond ligger långt bort från Bond the original. Som redan sagts här är flera signum borta - klassiska sådana; uttryck som i mycket skapade bilden av den belevade och rafinerade agenten.

Det förväntade, men uteblivna, besöket i Q's verkstad blev också en besvikelse. För visst tillhör det att det i varje ny Bond-film presenteras lite nya roliga leksaker...?

Så var det damerna, drajjan etc, etc, etc... Jajaja, hon var snygg. Mycket snygg.

Bortsett från de klassiska attributen - om jag ska försöka värdera filmen - så blir det ganska enkelt:

En film som kretsar kring effekterna. Tunn storry (som visserligen har en rolig twist*). Ett verk som är svårt att ta in visuellt pga allt för mycket som händer på duken i ett allt för snabbt tempo.

Behållningen denna kväll var kamraterna. Synd bara att vi satt tysta i mörkret. Och nej, jag hade inte betalat för att se den som Bond-film...

/Krigar'n

*) Twisten: Det man trodde var utvinning av olja, möööjligen diamanter, visade sig handla om vatten. Något som har pekats ut som Det stora ämnet för framtidens krig efter oljan.

Såg Bondfilmen igår... kass! 2 Land Rover Defenders åt helvete för ingenting :banghead:

Jag blev också ganska besviken på nya filmen, detta trots att jag gillar den nye råare Bond. Daniel Craig gör ett jättebra jobb, men under alla de 'känslosamma' scenerna/samtalen ville jag mest ta mig för pannan.

Bondbruden var också tämligen ointressant (speciellt kemin mellan henne och Bond), för att inte snacka om det oförklarliga beslutet att låta en skådespelerska från Ukraina spela boliviansk. Hon må vara snygg som en dag, men det var riktigt dålig casting där.

• Super Administrators

Action Action Action, känns som de tappat Bond och självdistansen med den brittiska humorn vilket ger känslan av att det blir en Bourn film på något sätt av det hela.

Den bara får 3 handgranater av 5 möjliga av mig.

Instämmer, allt kändes på tok för överdrivet.

Sen saknade man många av dom klassiska elementen.

Daniel Craig har inte alls samma glimt i ögat som bond jämnfört med tidigare, ex Pierce brosnan och Roger Moore.

Skulle snarare säga att han mer skulle passa som Bondskurk.

Nu känns det mer som en av alla mainstream Actionskjutaåtallahållochalltmanrörexploderar film.

Näe, nu ska jag titta på Dr. No så man får tillbaka den gamla goda känslan.

Sådär. Då var den sedd. Får SSS av fem möjliga.

Craig passar fortfarande bra som Bond. Det känns som att han i tredje filmen kommer att ha glidit över mer åt eleganta hållet. Och dessutom har han börjat använda PPK'n igen. Kan vi vänta oss en Q i nästa film kanske?

Filmen var ok, inte jättebra, men den funkade. Lite väl bullrigt ibland, men klart underhållande.

Var det någon förutom jag som tyckte att "Leiters" sur-5-åring-som-inte-får-som-han-vill-minspel var lite överdrivet. Man vill bara krama honom och säga: "Visst Felix, vi förstår att du är den goda killen som jobbar i onda CIA, du behöver inte se ut sådär."

Det stora problemet med QOS var kameran, som bitvis var alldeles för fladdrig i actionscenerna. Beror väl på att det var en sämre regissör kanske.

Man ska också komma ihåg att den var en direkt uppföljare på CR. När det gäller att "de har gått ifrån vad Bond ska vara" kan jag hålla med, men jag tror att det är medvetet. Tänk själva. De två första filmerna nu med DC, som egentligen handlar om hur han blir den han är, skiljer sig från de tidigare filmerna på det sättet att han inte e lika erfaren. Historien med Vesper och hans personliga vendetta...

I slutet på QOS kändes det som att man fick en hint om att den gamle Bond, som vi känner honom, är tillbaka. Jag tänker på slutscenerna där han för en gångs skull lämnade allt bakom sig och kom tillbaks till MI6.

Känns som att nästa film kommer bli riktigt jävla monsterbra, ny fräsch story och mer gentlemanbeteende från Craig.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...