Jump to content

Raptors på grönbete

Danne

Recommended Posts

Fick lite bilder tagna i anslutning till skarpa uppdrag och övningar som Elmendorf och Langley AFBs F-22 enheter genomfört på sistone..

Mycket dollar per kubikkilometer.

f224ru6.jpg

f223kj8.jpg

f222si8.jpg

Skarpa uppdrag:

1) Övertagande av rollen som CAP-bärare vid rymdfärjestart från F-15

f22capsy9.jpg

2) Björn jakt, med ostealhtiga fälltankar

f22bearfx2.jpg

Edited by Danne

• Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mycket fina bilder Danne!

Snabb fråga: När USAF för en incidentsberedskap, har de samma mesiga policy som svenska FV att de bara har ammunition till AKAN med sig, eller kan man misstänka att Raptorerna har vässade klor?

Edited by Sytare

1) Övertagande av rollen som CAP-bärare vid rymdfärjestart från F-15

Vad är CAP?

Combat Air Patrol, eller som det heter på svenska, Kåmbatt är patrål.

Fast kanske inte i detta fallet.. note to self, det heter "ändra", inte svara om man vill redigera sitt inlägg..

/E

Mycket fina bilder Danne!

Snabb fråga: När USAF för en incidentsberedskap, har de samma mesiga policy som svenska FV att de bara har ammunition till AKAN med sig, eller kan man misstänka att Raptorerna har vässade klor?

De lever under en annan hotbild och har beväpning efter den. Dock måste de utom i extrema fall, som är h-stämplade så där har jag inte mer än gissningar vad som gäller, fram och visuellt identifiera "målet". Sedan är våldtrappan lite olika, radionanvisningar, genskjutningar, skott framför nosen med akan för att sedan slutgiltigt förpassa målet nedåt i små delar. Det har vid olika tester visat sig att akan är det snabbaste sättet här, om det är tempo som efterfrågas. Även om rotetvåan ligger i skottläge på bra Winder (AIM-9)/Slammer (AIM-120) avstånd bakom målet kan han inte ta robotskott förrän roteettan avlägsnat sig från målet och är utom risk. Akan är snudd på klinisk på det avståndet.

Jag ser i dagsläget ingen hotbild som direkt berättigar robotar på vår incidentberedskap. Lite intressant är att RAF sedan ryssarna börjat bli frekvent närgångna ofta kör med full robotlast (ASRAAM+AMRAAM) på sina Typhoon som står i incidentberedskap ( QRA på på RAFska).

Jag ser i dagsläget ingen hotbild som direkt berättigar robotar på vår incidentberedskap. Lite intressant är att RAF sedan ryssarna börjat bli frekvent närgångna ofta kör med full robotlast (ASRAAM+AMRAAM) på sina Typhoon som står i incidentberedskap ( QRA på på RAFska).

Den taktiska formen av rustningsspiral. Tråkigt.

J.K Nilsson

..... skott framför nosen med akan för att sedan slutgiltigt förpassa målet nedåt i små delar.....

Jäkligt OT-fråga. Men var landar de där bulorna som skjuts framför?

Och även en del av de bulor och vrakdelar som bildas om man

inte åtlyder? Måste finnas regler för när, var och hur man får

panga på. Med tanke på beskaffenheten på terrängen.

En akan-bula är inte så himal liten och nätt när den kommer

nerdimpande från skyn. Inte ett halvt flygplan heller.

/martinator

Jag funderade exakt likadant. Vad för proj används till flygAkan? Motsvarande KulSpräng med zonrör, eller är det FullMetalJacket för hårda mål? Autodestruktion på spränggranater i så fall månne?

De som jag har sett har varit vanliga spränggranater (stålhölje med sprängladdning i) samt någon form av tidsfördröjd utlösning för autodestruktion. Dock inget zonrör.

@Magnus Redin

Relationerna mellan F-22 och F-35 är densamma som mellan de gamla trotjänarna F-15 och F-16.

F-35 är en jack of all trades som är billigare, medan F-22 är överlägsen, t.ex. innom signaturanpassningen, där F-35:an har en del kompromisser.

Så nej, så pass kommer inte F-35 att växa till sig.

Edited by Sytare

..... skott framför nosen med akan för att sedan slutgiltigt förpassa målet nedåt i små delar.....

Jäkligt OT-fråga. Men var landar de där bulorna som skjuts framför?

Och även en del av de bulor och vrakdelar som bildas om man

inte åtlyder? Måste finnas regler för när, var och hur man får

panga på. Med tanke på beskaffenheten på terrängen.

En akan-bula är inte så himal liten och nätt när den kommer

nerdimpande från skyn. Inte ett halvt flygplan heller.

/martinator

Om det skjuts sa sker det nog over havet. Om ett bombplan eller dylikt kommit in over amerikanska kontinenten sa har det gatt langt.....

Om man skjuter ner kapade passagerarplan over USA sa far man val helt enkelt ta det....

Blir det några tvåsitsiga raptors?

Är det fortfarande 339 raptors som är beställda? Och som gäller?

Hur många finns det nu?

Samt att du skriver ostealhtiga fälltankar, kommer det komma stealhtiga fälltankar?

Edited by Agentorange67

Tjusiga bilder! Är det helt egen produktion Danne?

/J

Det hoppas jag verkligen inte, för hans egen säkerhets skull :rockon:

/E

OOoooooh vad jag skulle vilja......men är inte ens i närheten. :huh:

Jag har ingenting med bilderna ovan att göra.

1) Blir det några tvåsitsiga raptors?

2) Är det fortfarande 339 raptors som är beställda? Och som gäller?

3) Hur många finns det nu?

4) Samt att du skriver ostealhtiga fälltankar, kommer det komma stealhtiga fälltankar?

1) Inte som det ser ut nu, skulle vara om man gör en F-15 piruett och klämmer ut en attack variant

2) 183 på papper, att säga att det gäller vore dumt..

3) Strax över 100, dock en del på test och evaluering osv. Inskolningen sköts vid Tyndall AFB ("TY") och Langley AFB ("FF") har nu 1 och 4/5 hel division om jag förstod rätt. Elmendorf AFB ("AK") är den bas som nu främst matas med maskiner.

4) Kommer det nog inte, svårt att få något att funkar mer än acceptabelt och är väl därmed inte värt att slänga pengar på.

F-35 är en jack of all trades som är billigare, medan F-22 är överlägsen, t.ex. innom signaturanpassningen, där F-35:an har en del kompromisser.

Öhhh. Är det inte F-35 som är överlägsen F-22? Eller har jag missuppfattat detta i åratal?

@Berg

Det är som att dra silvertejpen från läppen, det går snabbast om det går fort:

Ja. Du har missuppfattat det hela.

Jag är lite trött just nu så jag nöjer mig med att lägga upp några enstaka förklarande bilder istället, ok?

hi-lo.jpg

F-22, F-35 & the Hi-Lo Mix

JSF-Growth-Limits-1.png

RAAF vs. F-35 Lightning II

Nåja, lite egen, förklarande text skall jag kunna bidra med.

Att stoppa in F-35'an i ett fack är väldigt farligt, då det säkert kommer att bli en suveräna attack- och jaktkärra. F-22 är framtagen för att dominera luften. Inget skall få finnas i luftrummet om inte de får för F-22, det är därför den är så förbaskat dyr och förhoppningsvis, potent.

F-35 är mera av en kompromisskärra. Den har inte samma räckvidd eller motorstyrka. Den har inte heller samma utpräglade signaturanpassning (man har koncentrerat sig på framåt-sektorn då det är den änden som skall fara mot målet) eller hastighetsresurser. Den skall då förhoppningsvis vara billigare än F-22 och klara av att lösa de lite mindre eleganta uppdragen som det blir betydligt flera av, så att F-22 kan fortsätta dominera (ungefär som relationen F-15/F-16).

Dock, en av de få sakerna som man inte kompromissade med var vapenlasten. F-22 designades som sagt som en Air Dominace Fighter och tanken var att den bara skulle bära jaktrobotar. (Not a pound for air to ground, känns det igen?).

Kalla kriget är slut och kommer aldrig igen, så då var det önskvärt att vidga Raptorns kompetens lite. Då stoppade man in GBU-32 JDAM i den, en GPS-styrd glidbomb på 434 kg. Mer än så får man dock inte plats med, och de riktigt "roliga" markattacksbeväpningarna är på närmare tonnet och betydligt längre än en Slammer (AIM-120 AMRAAM). Vapenutrymmena i F-35 skall därför kunna rymma vapen såsom AGM-154 JSOW (en bombkapsel med glidflygskapacitet) och GBU-31 JDAM på drygt 900 kg.

Det är en mycket enkel förklaring. Har du ett större intresse av att ta reda på mera så rekommenderar jag att du tittar in på http://www.ausairpower.net/ och de löpmeter text som presterats i ämnet där inne.

Danne är säkert en betydligt bättre pedagog än jag...

Förresten, så kanske det är läge att flytta det här dravlet till någon lämplig JSF-tråd...

Edited by Sytare

Lite Raptorer nu:

04e0038221jm1.jpg

04e0130006qm0.jpg

04e0130007pu4.jpg

04e0130008uk8.jpg

Jag vet inte när var och hur jag tappade kollen på Raptorns utveckling och hur användbar den blivit, men bara för att Danne visade Raptorn på björnjakt så hittar jag ju hur mycket material som helst! :o

Är det inte läge att splitta tråden i en F-22 porr- resp. en JSF/F-35 del Erik?

F-22 har fyra yttre balklägen (2 under vardera vinge).

f22_schem_04.jpg

Rätt så intressant arrangemang faktiskt. När man hänger Slammers med tankarna så måste man montera väck fenorna från dem. Tanken är visst att F-22 hastigt och lustigt skall kunna ta sig till en plats på jorden och medföra sin egen reserv-am.

Edited by Sytare

När man hänger Slammers med tankarna så måste man montera väck fenorna från dem.
Och det kan man, precis som bilden visar, göra både på de yttre och inre balkarna. Vad bilden visar, men man kanske inte tänker på, är att man bara kan skjuta robotar från de yttre -- för det är vad kunden tyckte räckte -- och skumt nog bara antingen Sidewinders eller AMRAAMs på en balk, ingen blandning (men som jag fattat det gärna olika på olika vingar).

@Danne

Bilden är 6 år gammal också, minst.

En fråga, är GBU-39 tänkt att ersätta GBU-24/31 med BLU-109 rör, vara ett alternativ till dem eller är det en ny förmåga?

Jag personligen skulle sätta den som ny förmåga. Den öppnar många dörrar vad gäller att kunna slå mot mer mål med samma maskin, men har inte samma sätt att banka in pansrade dörrar som tex 109an kan, även om en påtaglig kapacitet finns där.

• 3 weeks later...

Den här sekvensen passar nog lika bra i flygdagstråden....men den hamnade här.

1) Ruggigt dåligt filmat, så det är lika bra att sluta titta efter S-T-A-R-T-E-N.

2) Inget tramsande om kommentatorn tack.

Det som fått mig att se början på den här sekvensen gång på gång är att det är den coolaste start jag sett med ett stridsflygplan...det är inte många meters markkontakt där innan "Max" tvingar upp klumpen och fulflyger den en bit...för att sedan peka nosen uppåt.

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com

SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.

SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

Det där är rock n roll :)

F/A 18 har annars varit duktig på det där, men då har den en "tråkigare" vingprofil. Här en Rhino vid MCAS Miramar:

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com

SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.

SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

Den är då inte ändå inte i närheten av 22an vad gäller att få luft under fossingarna. Fint ljud dock, hörde det här i veckan... :blink: