Jump to content

Häng på mina första 10 vita veckor.


galnekocken

Recommended Posts

Slutade med snus för ett år och nitton dagar sedan, efter 25 års slaveri, så nu är det dags för nästa last: ALKOHOL :baskerPa:. Efter ett nästan lika långt slaveri, så är det nu dags för torrläggning. Jag måste ner i vikt, går 6 km vardagarna, springer och spelar innebandy OCH inget händer. Vad gör man då, börjar tänka på att det kanske är ölen som är boven i dramat, öl ÄR gott, mycket gott, så gott att man kan få ner en platta på en helg. Så nu har jag kommit till vägs ände, jag gör ett experiment: INGEN öl på 10 veckor :Malaj: till att börja med. Magen ska bort. Vatten är inte roligt. Är inne på min 2 alkoholfria helg.

 

Då till min fråga: Ett miljövänligt alternativ till alkoholen. ( kranvatten blandat med något, ej socker, eller sötningsmedel produkter) med andra ord inga kalorier.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Fråga: vad har du för matvanor? Jag har varit/är i samma situation som du och mitt problem var inte att jag motionerade för lite, utan jag åt för mycket mat och sötsaker för att gå ner. Jag höll vikten men inte mer. Nu när jag inte äter godis och minskat mina portioner så har vikten börjat falla.

 

Dock så är ju alkohol nästan att betrakta som godis. med tanke på onyttigheten. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Då till min fråga: Ett miljövänligt alternativ till alkoholen. ( kranvatten blandat med något, ej socker, eller sötningsmedel produkter) med andra ord inga kalorier.

 

En SodaStreamer, så kan man slå i lite egna tillsatser.. Eller bara lite citron.. Tja, i princip mineralvatten :rolleyes:

 

EDIT: /Daraven, som precis kommer från en fest där han bara druckit 2st burkcola (vit helg här med)

Link to comment
Share on other sites

Fråga: vad har du för matvanor? Jag har varit/är i samma situation som du och mitt problem var inte att jag motionerade för lite, utan jag åt för mycket mat och sötsaker för att gå ner. Jag höll vikten men inte mer. Nu när jag inte äter godis och minskat mina portioner så har vikten börjat falla.

 

Dock så är ju alkohol nästan att betrakta som godis. med tanke på onyttigheten. :rolleyes:

Jag har en hälsosam sambo som ser till att jag äter min sallad varje dag. ;-) Jag har i mitt tycke en väldigt sund inställning till mat, eftersom jag har det som yrke, jag har faktiskt börjat och äta mindre portioner. Jag kommer ihåg i min ungdom när jag jobbade inne i smeten i Stockholm, jag var som ett benrangel, och många kockar med mig, vi hann inte äta. Tjocka kockar betyder lungt tempo på lungna gatanskrog, eller som TVkock :rolleyes:

 

10 kg till somaren, utan alkohol, mer sallad :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Det är maten, godiset och alkoholen i kombination som boven.

 

Kör GI-metoden, funkar på alla män.

tror själv stenhårt på Gi-metoden, synd bara att jag själv inte lyckats praktisera det nu när jag ska ner i vikt utan har tagit till värre grepp för att få grepp om situationen, men jag ska följa den galnekocken med tio vita veckor(måste ju pga min die´t) har redan klarat tre fredagar utan babbelisin men på skärtorsdagen då ska det banne mej skalas några babbelsiner :rolleyes:;-)

Link to comment
Share on other sites

Lägg upp en energibudget. Räkna på hur mycket energi du behöver och ät sedan därefter. GI eller annat kvittar. Du kan äte på McDonalds om du så vill... så länge du håller budgeten så att intag = uttag.

 

Du kan också höra efter efter med en Personlig Tränare. De kan ge tips.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Kör GI-metoden, funkar på alla män.

 

Japp. Att äta lagom mängd med fett, grönsaker och frukt, tillräckligt med protein och ca 40-50 E% kolhydrater med lågt GI bör funka för de flesta.

 

OnT: Det är ju inte så att du måste hälla i dig enorma mängder vätska varje dag så de mängderna som du behöver utöver det du får från maten borde du kunna få i dig genom vanligt vatten. Annars är lite pressad citron i iskallt vatten en helt okey måltidsdryck.

Link to comment
Share on other sites

Vad hände med "måttfullhet"? Exemplen är många på hur man överkonsumerar (japp, du begriper att en platta på en helg är lite lagom osunt...) för att reagera plötsligt och skära ner till noll. Och då försvinner rätt mycket kul...

 

Om du nu gillar godis och öl (vem fan gör inte det...) så mycket som du säger - ät LITE och riktigt gott godis en dag i veckan (hej lördagsgodis!) istället för ett volymsvullande och drick EN riktigt bra öl en eller två eller tre gånger i veckan (ons-fre-lör?) istället för att hälla ner flakvis med billig burk. Måttfullhet är en dygd, och jag anser inte att livet är så jäkla kul om man inte får njuta av det man gillar mest här i världen - men i måttliga mängder. Då kommer man faktiskt undan med både kaffe, choklad, vin och damer varje dag...

 

/M

Link to comment
Share on other sites

Låter som Du är inne på en sund väg och jag faller in lite i vad andra sagt då jag helt delar det, och vet att det funkar fint och fyller på med lite egna åsikter också.

 

Bra och billig/nyttig måltidsdricka är just vatten med någon naturlig tillsats och gillar Du kolsyrat så är en Soda Streamer perfekt ur ekonomisk synvinkel bubbelvatten på flaska kostar ca 15 kr/l egengjort bubbelvatten ca 5-10 öre/l och minst lika gott.

 

Citron eller Lime är bra och ger en frisk smak på vattnet eller naturell, men det finns annat Du kan lägga i efter egen smak.

Men Du ska även unna Dig en god öl någon gång i veckan men håll det till 1 öl till middagen men välj en som Du gillar och Du kan göra det iaf 2 ggr i veckan, för mig räcker ett sexpack normalt 3 veckor och då blir inte det ett problem för vikten, välj gärna en sort med något lägre alkoholhalt då dessa ofta har mera ölsmak istället för bara alkoholstarka och spritsmak, men det är Din smak som avgör bara Du gillar den så är det rätt för Dig.

 

Godis bör Du skippa då det innehåller så många onyttiga saker förutom kalorier som kemikaler, färgämnen, petroliumprodukter mm. så allt sånt är bara av ondo, däremot kan Du gott unna Dig lite mörk höghaltig kakao någon gång i veckan om Du gillar sötsaker det är inte farligt och kaloriinnehållet är inte så farligt och fettet i det är av en nyttig sort som kroppen behöver.

 

Vad Du helt ska skippa så är det chips och ostbågar och allt liknande som är friterrat i olja det är rena giftet för kroppen líkaså pommesfrites på snabbköket, även salta nötter och liknande då det binder massa vätska i kroppen och bidrar till ökad vikt.

Förutom den vätska Du får i Dig via maten så bör Du dricka 1,5 - 2 l/dag av övrig vätska men där räknas all vätska ihop så inte bara vatten då!

Under träning när Du svettas bort mycket så ska Du fylla på med helst vatten så att Du aldrig känner Dig törstig för det är ett varningstecken på begynnande vätskebrist, fördela vätskan vid träning till 75% vatten och 25% sportdryck ta små doser ofta så tillgodogör sig kroppen det bäst och ät gärna någon energibar under träninspasset eller en Snickers.

 

 

Sen ett motivationstips som är en real kicker:

Räkna ut hur mycket pengar Du tidigare handlade snus, öl och godis för varje vecka och lägg motsvarande summa i en burk varje vecka under dessa 10 veckor och sen när de 10 veckorna gått så räknar Du pengarna och ser då hur mycket Du sparat och så kan Du unna Dig och sambon att göra något kul för dem pengarna och känna att detta gör vi för pengar som jag annars hade bränt på onyttigheter :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Tack alla, för allt stöd :rockon: Anledningen till mitt plötsliga stopp, är att jag vill bryta ett negativt beteende. Precis som snuset, att bara stoppa in, får en att tänka till. VAD HÅLLER JAG PÅ MED!!! Eftersom jag saknar totalt måttlighetsbeteende, så gäller "Allt eller inget" så i detta fall: Noll och intet. Ingångs vikten Var för två veckor sedan 88 kg, så om 8 veckor ska jag avslöja resultatet. Tack för ordet.

Link to comment
Share on other sites

kläm en limeklyfta eller köp pressad citron och droppa ner i vattnet, får en ganska god smak och blir inte lika tråkigt som vatten. Min sambo började med det efter att jag tvingat henne att sluta med fun light saften som innehåller en massa annat onyttigt utom just socker (och för att ersätta densamma).

Link to comment
Share on other sites

Fick tips på jobbet om äppelcidervinäger, och ser man på, tydligen bra för matsmältningen också. Det smakar en aning vin, så man kan blunda och drömma. :baskerFN:

( man ska ta en tesked i ett glas med vatten. )

hörde appropå äppelcidervinäger idag att det även stoppade hungerkänslorna, e de nått du har märkt nått av som provat att dricka den drycken?

Link to comment
Share on other sites

Fick tips på jobbet om äppelcidervinäger, och ser man på, tydligen bra för matsmältningen också. Det smakar en aning vin, så man kan blunda och drömma. :banghead:

( man ska ta en tesked i ett glas med vatten. )

hörde appropå äppelcidervinäger idag att det även stoppade hungerkänslorna, e de nått du har märkt nått av som provat att dricka den drycken?

 

Det dämpar hungern, och så är det bra för matsmältningen. Så äter jag kanel, för blodsockret. Det närmar sig helg tre av tio möjliga: Det känns helt ok, sen har jag börjat träna "krav maga", så blir jag av med lite fett :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

för mej blir det nu den fjärde(4) fredagen på rad som jag ICKE har fått min välförtjänta ÖL (bara 10 veckor kvar :) )men de e då fasen va de går bra, saknar inte ölen så mycket. men du, va e "krav maga"?nått en annan skulle behöva börja med? nåja jag har ju min vattengympa i morrn

Link to comment
Share on other sites

Om du känner sötsug under dieten kan du käka kromtabletter. Finns på hälsokostbutik eller apotek. Dämpar sockersuget något enormt.

 

Mycket frukt som mellanmål är grymt bra för att hålla upp din förbränning.

 

En stadig fiberrik frukost - typ gröt på axa sportgryn - ökar också på förbränningen.

 

Du kan dricka det som i handeln kallas för fruktnektar (50% juice 50% vatten). Drack det när jag bodde nere i Tyskland. Smakar gott och är som en naturlig light dryck. Mindre socker men smakar riktigt gott.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

så de va lite sånt du skulle utöva, själv får jag ju nöja mej med vatengympa två ggr/veckan, orkar ju knappt mer med min diet :D

 

Diet är inte roligt. Jag trycker i mig massor av grönsaker och frukt, äter sparsamt med kolhydrater, snart utvecklar jag långa öron.

Link to comment
Share on other sites

Om du känner sötsug under dieten kan du käka kromtabletter. Finns på hälsokostbutik eller apotek. Dämpar sockersuget något enormt.

 

Mycket frukt som mellanmål är grymt bra för att hålla upp din förbränning.

 

En stadig fiberrik frukost - typ gröt på axa sportgryn - ökar också på förbränningen.

 

Du kan dricka det som i handeln kallas för fruktnektar (50% juice 50% vatten). Drack det när jag bodde nere i Tyskland. Smakar gott och är som en naturlig light dryck. Mindre socker men smakar riktigt gott.

 

Lycka till!

 

Sötsug har jag faktiskt aldrig, jag brukar ta fil med kanel, som ska vara bra för blodsockret. Jag brukar äta ägg, samt fil, till frukost.

 

Tillägg: Jag tränar KM måndag, torsdag samt säckträning onsdagar. Jag går till och från jobbet ca. 6 km vardagar.

Link to comment
Share on other sites

Jag bestämmde mig inför KS06 att jag inte skulle dricka (förutom på leaven). Innan hade det blivit i stort sett varje helg fre-lör. Funkade utmärkt för mig, dessutom bodde vår pluton på spybar, så det blev inte några spontana mäss-kvällar.

Åk på mission! :)

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Jag bestämmde mig inför KS06 att jag inte skulle dricka (förutom på leaven). Innan hade det blivit i stort sett varje helg fre-lör. Funkade utmärkt för mig, dessutom bodde vår pluton på spybar, så det blev inte några spontana mäss-kvällar.

Åk på mission! :wub:

 

:dribble:

 

Jag var nere 88 i Libanon, spriten flödade, det var då det. Nu är det väl mer kontrollerat.

Link to comment
Share on other sites

Slutade med snus för ett år och nitton dagar sedan, efter 25 års slaveri, så nu är det dags för nästa last: ALKOHOL :D. Efter ett nästan lika långt slaveri, så är det nu dags för torrläggning. Jag måste ner i vikt, går 6 km vardagarna, springer och spelar innebandy OCH inget händer. Vad gör man då, börjar tänka på att det kanske är ölen som är boven i dramat, öl ÄR gott, mycket gott, så gott att man kan få ner en platta på en helg. Så nu har jag kommit till vägs ände, jag gör ett experiment: INGEN öl på 10 veckor :unsure: till att börja med. Magen ska bort. Vatten är inte roligt. Är inne på min 2 alkoholfria helg.

 

Då till min fråga: Ett miljövänligt alternativ till alkoholen. ( kranvatten blandat med något, ej socker, eller sötningsmedel produkter) med andra ord inga kalorier.

 

:o

Andra alkoholfria helg på hur länge..?

Har nog inte med det att göra men spontant verkar de nog som att levern är den som fått mest spö i 25 år här.

Verkar vara ett steg i rätt riktning iaf, hoppas de går bra :D

Link to comment
Share on other sites

Ett tips, gå en kur/kurs på http://www.xtravaganza.se/wherearewe.php finns säkert i Stockholm.

 

Det funkade mycket bra för mig, 28kg på 10 veckor med diet och träning 3/vecka.

 

Fortsätter med träning 3/vecka och äter lite sundare.

 

Går fortfarande ner i vikt fast i ett långsammare tempo ca. 1/2 kg/vecka.

 

Det viktiga för mig var att man "såg" ett resultat i ett tidigt skede (stärker viljan att fortsätta).

 

Är snart nere i samma vikt som jag hade under VPL!

 

Lycka till!!!!

Link to comment
Share on other sites

Slutade med snus för ett år och nitton dagar sedan, efter 25 års slaveri, så nu är det dags för nästa last: ALKOHOL :dribble:. Efter ett nästan lika långt slaveri, så är det nu dags för torrläggning. Jag måste ner i vikt, går 6 km vardagarna, springer och spelar innebandy OCH inget händer. Vad gör man då, börjar tänka på att det kanske är ölen som är boven i dramat, öl ÄR gott, mycket gott, så gott att man kan få ner en platta på en helg. Så nu har jag kommit till vägs ände, jag gör ett experiment: INGEN öl på 10 veckor :unsure: till att börja med. Magen ska bort. Vatten är inte roligt. Är inne på min 2 alkoholfria helg.

 

Då till min fråga: Ett miljövänligt alternativ till alkoholen. ( kranvatten blandat med något, ej socker, eller sötningsmedel produkter) med andra ord inga kalorier.

 

:o

Andra alkoholfria helg på hur länge..?

Har nog inte med det att göra men spontant verkar de nog som att levern är den som fått mest spö i 25 år här.

Verkar vara ett steg i rätt riktning iaf, hoppas de går bra :D

Det låter kanske värre än vad det är, jag vill i första hand, bryta helgbetendet ;-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...