Jump to content

Hjälm på?


Vildmannen

Recommended Posts

Det finns ett antal sateliter som använder sig av radioaktiva kraftkällor. En sovjetisk dito krashade över Nordamerika någon gång på den gamla onda tiden med resultatet att radioaktivt material spreds över ett stort område.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Under min tid som vpl på f4 åren 88-89 så vart det en dag stora rubriker i öp mfl.

En man boende strax utanför ö-sund hade fått en del av en rysk satellit nedramlandes på sitt hustak.

 

Vid närmare undersökning, har för mig att mina befäl var de som avslöjade bluffen, visade det sig bara vara en del av en ballongsond.

Ballongsonderingar gjordes på den tiden vid 8-10 ställen i sverige samt även våra grannländer, alla på samma klockslag kl 12z.

Link to comment
Share on other sites

Mer om radioaktiva kraftkällor för satelliter:

http://en.wikipedia.org/wiki/Radioisotope_...ctric_generator

Det var ett reportage på TV igår om ryska RTG-drivna fyrar. Det ligger tydligen sådana där och dräller lite var stans.

 

Under min tid som vpl på f4 åren 88-89 så vart det en dag stora rubriker i öp mfl. En man boende strax utanför ö-sund hade fått en del av en rysk satellit nedramlandes på sitt hustak.

 

Vid närmare undersökning, har för mig att mina befäl var de som avslöjade bluffen, visade det sig bara vara en del av en ballongsond. Ballongsonderingar gjordes på den tiden vid 8-10 ställen i sverige samt även våra grannländer, alla på samma klockslag kl 12z.

Det tycker jag låter märkligt. Jag har själv hittat en ballongsond. Det står klart och tydligt på den vad det är för något och att den inte är återvinningsbar och inte behöver returneras till avsändaren.

Link to comment
Share on other sites

Mer om radioaktiva kraftkällor för satelliter:

http://en.wikipedia.org/wiki/Radioisotope_...ctric_generator

Det var ett reportage på TV igår om ryska RTG-drivna fyrar. Det ligger tydligen sådana där och dräller lite var stans.

 

Under min tid som vpl på f4 åren 88-89 så vart det en dag stora rubriker i öp mfl. En man boende strax utanför ö-sund hade fått en del av en rysk satellit nedramlandes på sitt hustak.

 

Vid närmare undersökning, har för mig att mina befäl var de som avslöjade bluffen, visade det sig bara vara en del av en ballongsond. Ballongsonderingar gjordes på den tiden vid 8-10 ställen i sverige samt även våra grannländer, alla på samma klockslag kl 12z.

Det tycker jag låter märkligt. Jag har själv hittat en ballongsond. Det står klart och tydligt på den vad det är för något och att den inte är återvinningsbar och inte behöver returneras till avsändaren.

 

Var det en svensk(finsk) sond? I sverige användes sonder från väisälä, ljusblåa pappboxar med ett kretskort och ett batteri.

Kan missta mig men jag har inte för mig att det står något annat än firmamärket på utsidan av den modellen. Observera att detta var tiden innan Kjell skulle sorteras och ISO14000, kan ju ha blivit en del "incidenter" med nedramlande sonder.

HAr en sond liggandes nere i källaren, när(om) jag har vägarna förbi får jag kolla på den.

Link to comment
Share on other sites

Var det en svensk(finsk) sond? I sverige användes sonder från väisälä, ljusblåa pappboxar med ett kretskort och ett batteri.

Papplåda med kretskort och batteri stämmer bra, men jag har bestämt för mig att den var vit och inte blå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
A Standard Missile 3 (SM-3) missile, with an ASAT payload will be launched from the USS Lake Erie by the US Navy to intercept the USA-193 satellite. Launch will occur no earlier than 20 February 2008, and no later than early March. Most reports suggest sometime between 20-25 February.

Kommer de att skjuta en RIM-161 SM-3 med en ASM-135 ASAT som payload, eller har jag misstörstått något?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...