Jump to content

Hjälp XP ikonerna på skrivbordet saknas


Asclepius

Recommended Posts

Ett lustigt fel som drabbat min dator när jag kom hem efter att ha varit borta i fyra veckor. Skrivbordets ikoner samt programraden längst ner kommer inte fram. Allting som syns är bara skrivbordet. Det verkar som att XP inte startar upp ordentligt. Jingeln då uppstarten är klar hörs inte heller.

 

Mus och tangentbord fungerar helt OK. Enda sättet att starta program är via ctrl-alt-del. Då kan man starta genom kommandon i task manager. Sedan fungerar allt utmärkt. Men det är irriterande att inte ha någon kommandorad. Windows-tangenten fungerar inte heller.

 

Jag har scannat hårddiskarna med avast antivirus, utan att hitta något. Felsäkert läge ger exakt samma fel.

 

Vad är det som har hänt? Vad ska jag göra?

Link to comment
Share on other sites

I Taskmanagern så använder msn kör:explorer så kan man få upp skrivbordet med ikoner osv.

 

Vad som är problemet vet jag inte det finns ett 100tal anledningar. Det du kan börja med är att fråga ut vem som använt din dator sist. Ofta är okända plötsliga fel orsakade av någon annan (obehörig?)med klumpiga fingrar. (ren efarenhet från min sida)

Kontrollera att drivrutiner och andra småprogram eller tjänster fungerar som de ska. Koppla ur ev. externa enheter.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar!

 

Jo, där fanns visst hela skrivbordet :D

Men hur får jag tillbaks alla ikonerna så att de syns på bakgrunden, och inte bara i Windows explorer? Och så saknar jag listen längst ner på sidan, med start-knappen och alla ikonerna, bland annat ikoner för alla de program som körs. Hur får jag tillbaka den?

 

Det konstiga är att datorn fungerar utmärkt för övrigt, bara det att jag måste starta allt via Task Manager.

 

Jag tror inte någon använt min dator medan jag varit borta.

Link to comment
Share on other sites

det låter som om din användarprofil har kraschat.

inget jätteovanligt i XP.

 

googla på något i stil med xp profile recovery så borde du hitta en lösning.

 

annars kan du kika runt i c:\windows\documents and settings\ditt användarnamn\

i mapparna start-meny och skrivbord ligger dina filer.

Link to comment
Share on other sites

pröva det enkla att starta "explorer.exe" i "ny aktivitet..." i Task manager/task list/aktivitetshanteraren.

 

Ett annat finurligt sätt att gömma skrivbordsikoner är att högerklicka på skrivbordet och avbocka alternativet "visa skrivbordsikoner". För att kolla att de inte är dolda, kolla om den är urbockad. Om den är urbockad så tryck på den.

 

Om ni har flera användare så kan du kolla om dom fungerar normalt.

 

Om inte så kan du följa stolpskottets tips..

Link to comment
Share on other sites

det låter som om din användarprofil har kraschat.

 

Jag tror inte det är felet. Jag har skapat andra profiler, och det är exakt samma fel. Min profil verkar helt OK. Istället är felet just att det är omöjligt att få fram start-tangenten samt den lista med program, klocka mm som alltid finns längst ner. Det händer inget när jag högerklickar på bakgrunden, som är just ingenting annat än bakgrund.

 

Det känns som om det bara är en simpel inställning som behöver ändras, datorn i övrigt fungerar helt OK. Konstigt.

Link to comment
Share on other sites

Ser det likadant (felaktigt) ut i felsäkert läge så borde profiler och grafik vara korrekta då felsäkertläge kör standard utan egna förändringar. Eller rättare sagt det borde vara så. Datorer är inte trovärdiga alls egentligen.

Link to comment
Share on other sites

börjar lukta format c:.....

 

har du testat att windows-tangenten för att hitta startmenyn?

förutsätter nästan att du har gjort men man vet aldrig....

 

kan någon ha dolt startmenyn och lagt den i överkant på skärmen? ser du en blå rand/linje i överkant på skärman? klicka och dra i den...

 

får du några felmeddelanden?

starta med installations skivan och reparera installationen?

 

 

börjar få slut på idéer!

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla goda råd! Problemet var att "explorer.exe" bara startade själva windows explorer, och inte startmenyn. Startmenyn var omöjlig att få igång. Windows-tangenten fungerade inte.

 

Jag installerade om xp, och nu fungerar allt perfekt igen. :navy:

 

Jag har ingen aning om vad som hade hänt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Forumsledning

Synd att jag inte svarat tidigare, det kanske kunde besparat en ominstallation...

Jag har råkat ut för detta flera gånger på arbetsstationer på jobbet på drygt 4 arbetssationer av 7 under olika tidpunkter.

Problemet har då varit att man haft Norton Internet Security eller Norton Antivirus.

Liveupdate är bovet i dramat som försöker uppdatera vid starten men blir inte klar, låser sig och förhindrar systemet från att forsätta starta.

 

 

LÖSNING

1. Starta Windows i felsäkert läge med nätverk. (Tryck F8 vid starten)

 

2. Ladda ner Norton Removal Tool.

Om det inte går på den aktuella datorn att komma åt internet, ladda ner med annan dator och för över mha. USB-sticka.

http://service1.symantec.com/Support/tsgen...005033108162039

 

3. Kör Norton Removal Tool och ta bort Norton.

Norton går inte att avinstallera via "lägg till/ta bort program" eller konfigurera i felsäkert läge, i alla fall inte de gånger jag försökt.

 

4. Starta om datorn.

 

5. Återinstallera Norton om så önskas, samma licens brukar hoppa igång igen och forsätta med samma slutdatum som tidigare.

 

Det vore intressant att veta om du hade Norton installerat vid tillfället.

Om inte så är det ju något annat.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...