Jump to content

Hur hygienisk är din risrätt?

Rokare

Sköljer du/Tvättar riset innan du kokare det?  

90 members have voted

1. 1. Välj enligt nedan..

• Givetvis
      21
    • Ehhh.. nej det åker direkt i grytan
      60
    • Koka själv? Kan fråga kocken på kinakrogen om du vill?
      9

Recommended Posts

Det finns en massa skolor hur man ska ta hand om ris, skölja, steka osv. Finns det en forskar rapport om att det skulle vara farligt, att inte skölja riset? Jag kokar ris som jag kokar pasta rikligt med vatten, sen durkslag. Vem orkar stå och mäta vatten. (Yrkesskadad) :unsure:

Jag sköljer - givetvis - allt som är/kan vara besprutat, inklusive ris av alla sorter.

Vi måste skilja mellan äpplen och päron - att koka ngt eliminerar alla ev. bakterier men gör inte mycket åt de kemikalier många livsmedel besprutas med...

/P

Vad är det där 'ris'?

Nåt som ligger vid sidan om köttet va?

Jag sköljer inget ris. Kokar heller inte ris. Undviker ris. Äter ris om jag blir serverat det men aldrig bedrivit HUMINT mot den som tillagat maten hur tillagandet har skett.

Ni skall, som vanligt, göra som fk Satan säger. Han har rätt om stärkelsen (också).

Att koka mat tar inte bort de toxiner som ev mikroorganismer bildat under lagringen.

Kokt ris är känsligt för mikrobiologisk tillväxt. Kyl snabbt, spara inte länge i kylen.

Äter jasminris, sköljer man det tappar den klibbigheten som man är ute efter...

Skölja ris gör jag nog bara när jag köper storpack obehandlat ris från iran/thailand, då det kan vara en aning smutsigt.

Ni skall, som vanligt, göra som fk Satan säger. Han har rätt om stärkelsen (också).

Att koka mat tar inte bort de toxiner som ev mikroorganismer bildat under lagringen.

Kokt ris är känsligt för mikrobiologisk tillväxt. Kyl snabbt, spara inte länge i kylen.

exakt, jag är en av få här inne som alltid har rätt :clap:

Jag sköljer - givetvis - allt som är/kan vara besprutat, inklusive ris av alla sorter.

Vi måste skilja mellan äpplen och päron - att koka ngt eliminerar alla ev. bakterier men gör inte mycket åt de kemikalier många livsmedel besprutas med...

/P

Nu är ju inte bekämpningsmedlen så ofta vattenlösliga, i så fall skulle man få återbekämpa efter minsta regn. En sköljning till innan kokning kan ta bort grus och råttskit ur maten men eftersom det skall kokas så bryr jag mig inte så mycket.

J.K Nilsson

exakt, jag är en av få här inne som alltid har rätt :rockon:

Åhhh! Inte bra att låta riset stå i en kastrull på spisen ett par dar då?

Brukar ta en slev ur kastrullen tills det tar slut.

Sköljer jasminris fem ggr.Vet inte varför men fem ggr måste det bli.

Sleget anses för övrigt vara en sjuk människa som äter stekt isterband med jasminris o lingonsylt.

• 2 weeks later...

Jag lagar i princip aldrig ris. Detta betyder dock inte att

jag med ojämna mellanrum tuggar i mig det. Men då är

det i pricip alltid lagat av någon annan. Potatis är mer min

grej, och lite pasta.

Har nog bara gjort ris en eller två ggr sen jag flyttade

hemifrån, och det var väl 12 år sedan eller så:Malaj:

/martinatro

Ja, naturligtvis.

Varför?

- För att få bort lösa stärkelserester mellan riskornen så riset inte "grötar ihop sig", inte pga hygien.

- Gäller allt ris, även jasmin.

Hur?

- Måttar riset i riskokaren, sköljer i kallvatten tills vattnet är helt klart/genomskinligt, brukar ta ca 3 sköljningar.

Var har jag fått det här ifrån?

- Öehm...diverse bekantskaper från länder som äter mycket ris i olika varianter.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...