Jump to content

Medarbetarenkät FÖRSVARSMAKTEN

Recommended Posts

Ok, något som poppade in i mailen någonstans ifrån...jag har uppfattat att enkäterna avlöser varandra, så här är en alternativ variant: Enkäten!

Rapidshare kanske inte är världens bästa filehost, har någon något bättre alternativ så meddela gärna.

GMY

edit: inget kaffe = leprafingrar.

Edited by Apone

Ärligt talat så tror jag att FM skulle få ut mer av att skicka ut det där än den vanliga skiten. När jag fyllde i enkäten om åsikter för tredje gången så hadde jag ganska svårt att ta det seriöst. Särskillt när frågorna om vilket kompani och vilken pluton man låg på. Jag tvivlade ganska starkt på att den var annonym till jag fyllde i den fjärde gången :D Fasst det var ju ganska nära muck så den kanske inte han gå in i systemet. Dom tre av sista blanketterna jag fyllde i hadde jag redan fyllt i minst en gång tidigare så jag kryssade bara i några rutor på måfå och skrev i övrigt att jag var trött på deras värdelösa enkäter. När jag fyllde i den stora anonyma muckenkäten så blev jag inte förvånad när man skulle fulla i bat/komp/plut och befattning kön och ålder. Det känndes ganska annonymt med tanke på att jag var den enda på min pluton med min befattning.

Sen kan man fråga sig hur dom går igenom enkäterna. På min pluton skrev vi minst 10st var det är 400st totalt snittet låg väl på 5 sidor för varje enkät. Så jag kan tänka mig att det går åt en mindre stad att läsa/utvärdera alla enkäter. Hur seriöst tas dom och vem får informationen om vad folk tycker och vad används den till?

Jag tycker att dom som sitter och gör dessa enkäter ska fråga sig vad fan dom håller på med. Jag upplevde att majoriteten av mina kamrater i lumpen och även befäl tyckte att enkäterna var oseriös skit. Dels att frågora är dåligt utformade och vissa saker som borde vara med inte var med. När jag fylle i första enkäte tänkte jag inte mycket på det. Andra gången så var det en annan enkät. Men tredje gången kom första enkäten tillbaka och fjärde va det samma igen och jag var långt ifrån ensam att när jag inte tänkte slösa bort 20 minuter av mitt liv på att fylla i samma sak igen och igen.

"Ahhh, En ny dag på jobbet. Nu ska jag skapa en enkät som kommer göra FM till en bättre arbetsplats för alla"

Hehe humor! :)

Vad är det man ska fylla i på de riktiga då??

Det finn slite olika teman på dom. Jag upplevde att den vanligaste var åsiktsenkäten där nyckelfårågorna var kvinnor och invandrare i lumpen och internationell tjänst. Sen kom det ett par olika om utbildningen. Och sist men inte minst muckenkäten som hade frågor om allt.

OK, man fyllde i en liknande enkät på mönstringen... angående invandring till Sverige, invandrare i lumpen, kvinnor som befäl och kvinnor i utlandstjänst. Men även om homosexuella som befäl och på utlandstjänst.

Frågan är vad man tror man uppnår mer enkäterna? Om man nu skulle vara anti-invandring, anti-kvinnor och anti-homo så skulle man ju inte vara så dum att man skriver det. Görs enkäterna för att försvaret ska få pluspoäng i jämställdhets-utredningar som sedan skickas till riksdag/regering?

Det enda man uppnår med detta test vid mönstring lär ju vara att de som inte vill göra VPL fyller i att de är negativa till ovanstående, och på så vis skickas hem utan att ha testats. :surprise:

OK, man fyllde i en liknande enkät på mönstringen... angående invandring till Sverige, invandrare i lumpen, kvinnor som befäl och kvinnor i utlandstjänst. Men även om homosexuella som befäl och på utlandstjänst.

Frågan är vad man tror man uppnår mer enkäterna? Om man nu skulle vara anti-invandring, anti-kvinnor och anti-homo så skulle man ju inte vara så dum att man skriver det. Görs enkäterna för att försvaret ska få pluspoäng i jämställdhets-utredningar som sedan skickas till riksdag/regering?

Det enda man uppnår med detta test vid mönstring lär ju vara att de som inte vill göra VPL fyller i att de är negativa till ovanstående, och på så vis skickas hem utan att ha testats. :surprise:

Vad föreslår du att man gör istället? Skippa frågorna och ta in vem som helst? Eller utgå ifrån att man ljuger?

Tycker inte att någons åsikter i politiska sakfrågor är särskilt avgörande på ens lämplighet inom försvaret - därför borde man skippa dem.

Men sen är jag generellt emot åsiktsregistrering och kränkningar av privatlivet.

Tycker inte att någons åsikter i politiska sakfrågor är särskilt avgörande på ens lämplighet inom försvaret - därför borde man skippa dem.

Nja, det kanske inte är så lyckat att få in rasister eller dylikt i försvaret om man sedan vill satsa på att skicka så många som möjligt på utlandstjänst sedan eller ha någon som ser ner på kvinnor om risken finns att man får kvinnliga befäl.

Det är ju trots allt inte en rättighet att göra värnplikten.

Men sen är jag generellt emot åsiktsregistrering och kränkningar av privatlivet.

Du och Försvarsmakten har totalt olika uppfattning i den frågan. Om du inte delar FM Värdegrund så har du inget i FM att göra, så lyder budskapet.

Därför är någons åsikter i politiska sakfrågor ytterst intressant för att avgöra individens lämplighet i försvaret - sett från Försvarsmaktens perspektiv.

Får jag fråga en sak? Är det sant att man i enkäter tar reda på personalens politiska hemvist? Kan inte ens drömma om att det är så?

Om den ene eller den andre hyser speciella åsikter om t ex invandrare så säger det inte att man sympatiserar med ett viss parti. Det finns invandrarnegativa samt positiva dito inom samtliga partier. Sedan undrar jag om man inte redovisat syftet med enkäterna innan man delade ut dem? Alltid annars inom FM är man mycket noga med att klargöra mål och syfte med det man pysslar med. Har man inte gjort det i de här fallen är det något som är fel. Jag bara undrar eftersom folk i tråden verkar stå som frågetecken angående enkäterna.

Sproing!

Där försvann elva inlägg som hade seglat lite snett och hamnat i §12-träsket.

/mdn, Blågul

Utan BG-cape:

Enkäten som KOB fyllde i på mönstringen har sannolikt som syfte att kartlägga mönstrande ungdomars åsikter i vissa frågor snarare än att fungera som ett sållningsinstrument i enskilda fall. Försvarsmakten använder attitydundersökningar vid viss rekrytering, men då inte ensamna utan som underlag för djupare psykologintervjuer.

/mdn

• 7 months later...