Jump to content

Utredning om knark på Berga


Pappsen

Recommended Posts

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...71&rss=1400

 

"Enligt tidningen misstänks soldater i vaktstyrkan för haschrökning, nattliga spritstölder ur mässen och mobbning."

 

:unsure:

 

Var det inte de här killarna som "lyktorna slocknade " för och därför körde till skogs?

 

Synd om de andra vpl som drabbas av en så trist omgivning i sin GU.

 

Pappsen

Link to comment
Share on other sites

Trist.

Finns det sprit på mässen? Trodde det hörde forntiden till, när officerare ägnade sig åt rytt och var adliga, och satt och softade med cognac på kvällarna...

 

Klart det finns alkohol på mässarna runtom i landet. Annars hade Yoffarna hängt på soldathemmen ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är illa, hoppas dock att FM verkligen börjar på riktigt inse att killarna och tjejerna i vakten inte har så jävla roligt som dom vill tro

 

 

Så knarkanvändning, mobbning och stöld av sprit beror på att tjänsten är "tråkig"?

Och försvarsmakten borde göra vakttjänsten roligare så att mobbning och kriminalitet skulle minska? :banghead:

 

Eller har jag missförstått vad du menade? (hoppas verkligen att jag missförstog dig)

 

Pappsen

Link to comment
Share on other sites

Det är illa, hoppas dock att FM verkligen börjar på riktigt inse att killarna och tjejerna i vakten inte har så jävla roligt som dom vill tro

 

 

Så knarkanvändning, mobbning och stöld av sprit beror på att tjänsten är "tråkig"?

Och försvarsmakten borde göra vakttjänsten roligare så att mobbning och kriminalitet skulle minska? :banghead:

Förmodligen...

Se min kommentar ovan

Link to comment
Share on other sites

Det är illa, hoppas dock att FM verkligen börjar på riktigt inse att killarna och tjejerna i vakten inte har så jävla roligt som dom vill tro

 

 

Så knarkanvändning, mobbning och stöld av sprit beror på att tjänsten är "tråkig"?

Och försvarsmakten borde göra vakttjänsten roligare så att mobbning och kriminalitet skulle minska? :D

 

Eller har jag missförstått vad du menade? (hoppas verkligen att jag missförstog dig)

 

Pappsen

 

Du kunde ju inte missuppfattat mer i alla fall ;-)

 

Men Fu Dahlberg räddade det

Link to comment
Share on other sites

Urschäkta mig....

 

Men nu är jag litet förvirrad.

 

Är det så att Fu Dahlberg och Spartacus menar att om man har tråkigt i, låt säga, skolan, arbetet eller i sin värnplikt, så har man all rätt att mobba sina "kamrater", nyttja narkotika och bryta sig in för att stjäla.

Allt i syfte att "roa" sig eller få sig själv att känna sig mindre uttråkad?

:D

 

Nu får nog ni båda utveckla lite mer om hur ni tänker då, för det här låter mycket besynnerligt i mina öron.

 

Korta inlägg är svåra att förstå.

 

Pappsen

Link to comment
Share on other sites

Urschäkta mig....

 

Men nu är jag litet förvirrad.

 

Är det så att Fu Dahlberg och Spartacus menar att om man har tråkigt i, låt säga, skolan, arbetet eller i sin värnplikt, så har man all rätt att mobba sina "kamrater", nyttja narkotika och bryta sig in för att stjäla.

Allt i syfte att "roa" sig eller få sig själv att känna sig mindre uttråkad?

:D

 

Nu får nog ni båda utveckla lite mer om hur ni tänker då, för det här låter mycket besynnerligt i mina öron.

 

Korta inlägg är svåra att förstå.

 

Pappsen

..?

 

Hur har ni nu missförstått varandra - med avsikt..??

Ovanstående omständigheter ger givetvis ingen RÄTT till ovanstående aktiviteter - var står det eller vem har påstått det?

 

Däremot är det knappast någon hemlighet att uttråkade människor (ungdomar eller inte) har en benägenhet att göra sin situation lite mindre tråkig. Vad de sedan hittar på: hjälpa gamla tanter över gatan eller röka en joint är givetvis deras egna val.

Om ingen bryr sig om dem, ingen officer som håller koll på dem eller gör deras vardag mera meningsfull/intressant...ja så kan det gå så här - precis som med dina egna barn om det vill sig illa och brist på positiva omständigheter.

 

Trist, men knappast något nytt eller någon hemlighet.

Link to comment
Share on other sites

Läste i ett ganska nytt nummer av VPL-nytt en insändare från AMF1 där vaktsoldater gav en känga åt att de var missnöjda med sin verksamhet.

Verkar finnas en del missnöje i vakten på AMF1 som tagit sig uttryck i rackartyg och olagligheter.

Link to comment
Share on other sites

Det är kanske inget försvar, men visst är det så att det är tristessen i vakten som får folk att hitta på dumheter. Detta är inte heller något nytt, vi är knappast den första generationen som missköter sig. Självklart inte alla, men många. Har man inte suttit 14 dagar i sträck i vakten så skall man inte heller uttala sig om vad som är rimligt eller inte. För det är precis vad de tvingar oss att göra.

 

Jag har själv blivit förhörd och kan säga att de hade gjort allt för att hålla det innanför grindarna, men nu när pressen vet om allt så är det klart att en polisanmälan kan bli aktuell. Dock högst tveksamt. Ni vet själva att man gärna vill lösa allt inom det militära. Sen är det pinsamt att man från Amf1 går ut och bekräftar saker som man inte kan bevisa. Nu skriver man i och för sig att det utreds, men redan nu har man visat att man väljer sida.

 

Det man på Amf1 nu bör vara mest rädda för är att anledning till att det är såhär just hos vakten kommer fram. Att man tvingar folk att vara vakna 24 timmar om dygnet och förväntas sköta deras så oerhört viktiga säkerhetstjänst. Vilket skitsnack. De behandlar oss som malajer, främst då vaktcheferna, men även ledningen. Det finns ju en anledning till att vi ständigt är lägst prioriterade i praktiken. Vem fan bryr sig om vad som sägs, när fakta talar sitt tydliga språk?

 

Ser gärna att försvarsmakten, och främst då Amf1 får sig en fet känga vad det gäller hur man behandlar olika sorters soldater med olika värde och hur befälen sparkar nedåt vad det gäller vaktsoldater. Vi tillhör inte Amf1 och det gör de jävligt klart för sig själva, så fort det kommer till vårat låga värde. Men sen så fort det pratas om våra missförhållanden så heter det att vi är viktigast på Amf1. Logiken i det?

 

"Dessvärre räckte inte tiden till för att träffa soldater ur kustjägare, lednings och stridsbåtkompaniet, de genomför utbildning på annat håll ute i skärgården."

 

Det talar sitt egna tydliga språk. ÖB's och försvarsmaktens så kallade värderingar är skitsnack. Reklam kallar jag det.

Link to comment
Share on other sites

Det man på Amf1 nu bör vara mest rädda för är att anledning till att det är såhär just hos vakten kommer fram. Att man tvingar folk att vara vakna 24 timmar om dygnet och förväntas sköta deras så oerhört viktiga säkerhetstjänst. Vilket skitsnack.

 

När jag lågi vakten på P7 fanns inget krav på "vaken 24h/dygn". Kuren

bemannades i skift och beredskaps/vaktstyrkan kunde sova mellan ronderna.

Kravet var att bara fältjackan fick tas av. Dvs skorna, byxor mm behölls på.

Fanns galonskydd på nedersta fjärdedelen av sängen av detta skäl.

Vad har förändrats? Får man inte sova mellan ronderna, eller skiften längre?

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Det är kanske inget försvar, men visst är det så att det är tristessen i vakten som får folk att hitta på dumheter. Detta är inte heller något nytt, vi är knappast den första generationen som missköter sig. Självklart inte alla, men många. Har man inte suttit 14 dagar i sträck i vakten så skall man inte heller uttala sig om vad som är rimligt eller inte. För det är precis vad de tvingar oss att göra.

 

Jag har själv blivit förhörd och kan säga att de hade gjort allt för att hålla det innanför grindarna, men nu när pressen vet om allt så är det klart att en polisanmälan kan bli aktuell. Dock högst tveksamt. Ni vet själva att man gärna vill lösa allt inom det militära. Sen är det pinsamt att man från Amf1 går ut och bekräftar saker som man inte kan bevisa. Nu skriver man i och för sig att det utreds, men redan nu har man visat att man väljer sida.

 

Det man på Amf1 nu bör vara mest rädda för är att anledning till att det är såhär just hos vakten kommer fram. Att man tvingar folk att vara vakna 24 timmar om dygnet och förväntas sköta deras så oerhört viktiga säkerhetstjänst. Vilket skitsnack. De behandlar oss som malajer, främst då vaktcheferna, men även ledningen. Det finns ju en anledning till att vi ständigt är lägst prioriterade i praktiken. Vem fan bryr sig om vad som sägs, när fakta talar sitt tydliga språk?

 

Ser gärna att försvarsmakten, och främst då Amf1 får sig en fet känga vad det gäller hur man behandlar olika sorters soldater med olika värde och hur befälen sparkar nedåt vad det gäller vaktsoldater. Vi tillhör inte Amf1 och det gör de jävligt klart för sig själva, så fort det kommer till vårat låga värde. Men sen så fort det pratas om våra missförhållanden så heter det att vi är viktigast på Amf1. Logiken i det?

 

"Dessvärre räckte inte tiden till för att träffa soldater ur kustjägare, lednings och stridsbåtkompaniet, de genomför utbildning på annat håll ute i skärgården."

 

Det talar sitt egna tydliga språk. ÖB's och försvarsmaktens så kallade värderingar är skitsnack. Reklam kallar jag det.

 

Jag tycker det här låter som gnäll, mitt år så var vakten jävligt snärtig och tror inte det skett några radikala förändringar i vakten på 1 år. Hade själv två vänner som låg inne, visst klagade dom ibland på tristess men det gör alla som gör en värnplikt... Att ni inte tillhör amf1 är i min mening märkligt, förr i tiden gjorde även vakten övning amfibie och tillhörde då regementet på ett annat sätt.. Istället för att gnälla här försök komma med konstruktiv kritik via de kanaler ni har, PC timme, förtroendemän m.m.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det här låter som gnäll, mitt år så var vakten jävligt snärtig och tror inte det skett några radikala förändringar i vakten på 1 år. Hade själv två vänner som låg inne, visst klagade dom ibland på tristess men det gör alla som gör en värnplikt... Att ni inte tillhör amf1 är i min mening märkligt, förr i tiden gjorde även vakten övning amfibie och tillhörde då regementet på ett annat sätt.. Istället för att gnälla här försök komma med konstruktiv kritik via de kanaler ni har, PC timme, förtroendemän m.m.

 

Nu var det inte meningen att "sitta och gnälla här". Jag vet hur och vart man framför kritik, och det är förändringar på väg.

Vakten tillhör haninge garnision om jag inte misminner mig. Men vi jobbar ju åt amf1. Jag vet inte exakt hur det ligger till.

Vi får inte göra några av de övningar de genomgår, tror främst det beror på den kritik man fick då det gick åt helvete för ett tag sedan för några.

 

Sen att tro att du kan göra några märkbara förändringar i vakten genom att ta upp något på plutonens timme är lite naivt. Vi går högre upp direkt, annars händer inget.

Link to comment
Share on other sites

Vakten på berga tillhör Närskyddskompaniet som tillhör GarnE som lyder direkt under C Amf1.

Den som inte tror att vakten tillhör Amf 1 har fel.

 

Sedan är ni Närskyddssoldater med allt det som tillhör, inte amfbiesoldater. Närskyddssoldater har en låg fysisk klassning (tre på en nio-gradig skala) vilket gör att de flesta av Näskyddsoldaterna inte skulle hålla för en Övning Amfibie.

Närskyddsoldater på Amf 1 har treskift vilket innebär att ni har en veckas militär utbildning, en vecka i vakten och en vecka ledigt. Detta ger att ni inte kan eller hinner träna inför Övning Amfibie.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...