Kustbo Posted January 23, 2008 Report Share Posted January 23, 2008 Behöver lite goda råd då mina Mac kunskaper är obefintliga och jag blivit ombedd att hjälpa en bekant att skaffa ny burk och då vill dem ha en Laptop PC istället. Så problemet uppstår då dem har div filer i sin gamla Mac säkert +10 år OS ver. okänt och vill flytta över dessa filer till Laptop PC.n och jag har aldrig gjort det och vore väldigt tacksam om någon kan berätta hur jag går tillväga!! Nej dem vill inte ha en ny Mac så det alternativet spricker! Alla tips mottages tacksamt Link to comment Share on other sites More sharing options...
stolpskottet Posted January 23, 2008 Report Share Posted January 23, 2008 det är bara att kopiera över filerna på USB-minne för att sedan kopiera dom till den nya datorn. det är sedan inte säkert att windows (vilket jag förutsätter att det är) inte kan öppna filerna beroende på i vilket format filen är. skulle det inte fungera finns alltid google. Lycak till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted January 23, 2008 Author Report Share Posted January 23, 2008 det är bara att kopiera över filerna på USB-minne för att sedan kopiera dom till den nya datorn. det är sedan inte säkert att windows (vilket jag förutsätter att det är) inte kan öppna filerna beroende på i vilket format filen är. skulle det inte fungera finns alltid google. Lycak till! OK men Macen har vad jag förstår inte någon USB port, den är som sagt gammal?! Ska kolla på Google med få se vad jag hittar, chansade här då det verkarr finnas många Mac användare här. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M00nStalker Posted January 23, 2008 Report Share Posted January 23, 2008 Hur stora filer är det och har macen tillgång till internet? Några förslag Maila, fungerar bra med mindre/få filer. Lägg upp filerna på en server, finns några gratis alternativ. Sätt upp ett nätverk, nu vet jag inte om det går iofs, det kan säkert någon svara på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted January 23, 2008 Author Report Share Posted January 23, 2008 Hur stora filer är det och har macen tillgång till internet? Några förslag Maila, fungerar bra med mindre/få filer. Lägg upp filerna på en server, finns några gratis alternativ. Sätt upp ett nätverk, nu vet jag inte om det går iofs, det kan säkert någon svara på. Inget Internet nu men det ska bli ett ADSL framöver men det var tänkt att kopplas på PC.n men kan ju kanske koppla in Mac.en först och lagra dem på en nät box och sen koppla om och tanka ner till PC.n?? Kan mana öppna Mac filer i Wista som nya lär ha eller måste man göra om dem i Mac.en på något sätt innan man flyttar dem?? Filerna är mest textfiler och inga enorma saker vad jag fått förklarat, ska åka över och kolla på Mac.en själv så får jag lite bättre koll då det är berättad information hittils. Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted January 24, 2008 Report Share Posted January 24, 2008 Hur stora filer är det och har macen tillgång till internet? Några förslag Maila, fungerar bra med mindre/få filer. Lägg upp filerna på en server, finns några gratis alternativ. Sätt upp ett nätverk, nu vet jag inte om det går iofs, det kan säkert någon svara på. Inget Internet nu men det ska bli ett ADSL framöver men det var tänkt att kopplas på PC.n men kan ju kanske koppla in Mac.en först och lagra dem på en nät box och sen koppla om och tanka ner till PC.n?? Kan mana öppna Mac filer i Wista som nya lär ha eller måste man göra om dem i Mac.en på något sätt innan man flyttar dem?? Filerna är mest textfiler och inga enorma saker vad jag fått förklarat, ska åka över och kolla på Mac.en själv så får jag lite bättre koll då det är berättad information hittils. Ta reda på vad det är för filer så kan du få ett vettigt svar, är det Word filer så lär det inte vara några större problem, är det AppleWorks kan det bli jobbigt, vad är det för maskin och vilket OS är det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
galnekocken Posted January 24, 2008 Report Share Posted January 24, 2008 Jag har jobbat med blandade nätverk, problemet är när du ska ta upp macfiler i en pc, macen lämnar inte ut sina filändelser. Så man får sitta och manuellt sätta dit .txt, .tif, .eps osv. Det kan bli jobbigt när man inte vet vad för program filen är gjord i macen. Det mesta går att öppna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted January 24, 2008 Author Report Share Posted January 24, 2008 Ja jädrar i min låda vilken röra det blev av detta, jag ska tänka mig för väldigt noga innan jag erbjuder mig att göra såna här saker framöver, men jag gillar samtidigt utmaningar och det blev det ju Var över till damen med datorn och kollade och det var en staionär Mac LCII med diskett men vad jag kunde se ingen nätverkskontakt möjligen en serieport men osäker, och alla filer var Claris Work 4.0. Jag beklagade mig att vi inte hade en något mordernare Mac tillgänglig som kunde göra om filerna till PC format DÅ kläcker damen ur sig att hon har en Mac till som är bara ca 10 år "men den kan vi inte använda för den är bärbar"!?!? Ber henne plocka fram den ögonaböj och fram kommer en Powerbook 5300C med Diskett, snabbt petar jag in en diskett i gammeln och kopierar en fil till den, över med den i Powerbooken och öppnar den och visst öppnas den och sen in under Arkiv och kollar om den kan spara i PC format och JO den kan spara både i Works och Word format så då ljusnade det ju rejält Så nu är frågan kan jag efter att ha kopierat över allt till Powerbooken och sparat om det i PC format stoppa in en PC diskett i Powerbooken och kopiera till den och sen lägga in det i PC.n via den disketten?? Tackar för alla goda råd i ämnet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted January 24, 2008 Report Share Posted January 24, 2008 Oj, en LC II... Det var den första datorn jag använde. Jag tror det var runt 1990... Kul att den fortfarande används. Link to comment Share on other sites More sharing options...
galnekocken Posted January 24, 2008 Report Share Posted January 24, 2008 Det ska funka, kolla dock att det finns filendelse. LC II, vilken nostalgi, har också haft ett par. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stolpskottet Posted January 24, 2008 Report Share Posted January 24, 2008 oj, var den SÅ gammal det fattade jag aldrig....då blir det klart lurigare med filöverföringen. reason for edit: skrev ungefär samma svar som tidigare talare Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted January 24, 2008 Report Share Posted January 24, 2008 Oj, en LC II... Det var den första datorn jag använde. Jag tror det var runt 1990... Kul att den fortfarande används. Tjohoo! Började också min Mac karriär på LC IIa, Det var tider det, uppgradera sedermera till en Quadra 660AV Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted January 24, 2008 Author Report Share Posted January 24, 2008 Tackar för alla goda råd och jag avrapporterar när jag fått över filerna till PC.n ska kolla att filändelserna följer med också !! Sökte runt lite och kom fram till att LCII kom runt 1990 så den kan vi nog skänka till Historiska museets datoravdelning Min datorkarriär inleddes runt 1980 med en ABC80 som hade en vanlig kassettspelare som HDD!! Kändes som jag fick rena dundermaskinen när den byttes mot en Commondore 64 med 5,25" Floppydisk och intern HDD Vilka minnen denna tråd väcker och helt plötsligt känner jag mig väldigt gammal!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
galnekocken Posted January 24, 2008 Report Share Posted January 24, 2008 Kommer ni ihåg det speciella pong ljudet när man satte på macen, ljudet när den sög in disketten, det var annat än IBM Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.