Jump to content

Officerare med HIV?

Recommended Posts

Tjena.

Min kompis far är överläkare på KS för sesam mottagningen.

Han träffar o behandlar HIV smittade dagligen och säger att HIV återfinns i de flesta yrkeskategorier skikt inklusive försvaret.

Min fråga är.

Hur går det att förena ett arbete som yrkesofficer och samtidigt vara smittad av HIV?

Det är ju extremt viktigt att medcinen intas vid exakta tidpunkter och vissa mediciner ger påtagliga bivärkningar

Måste en officer informera sina kollegor och värnpliktiga om sin HIV smitta eller får en HIV smittad officer per automatik en administrativ kontorstjänst?

Det är väl lite det om är kerrans fråga om jag förstår honom rätt.

Vet inte svaret själv men har svårt att se en yoff med hiv.

Kraven brukar väl bland annat formuleras "Fullt frisk" eller liknande vid rekrytering?

edit: schtavva

Edited by AMC

Tjena.

Han träffar o behandlar HIV smittade dagligen och säger att HIV återfinns i de flesta yrkeskategorier skikt inklusive försvaret.

Min fråga är.

Hur går det att förena ett arbete som yrkesofficer och samtidigt vara smittad av HIV?

Det är ju extremt viktigt att medcinen intas vid exakta tidpunkter och vissa mediciner ger påtagliga bivärkningar

Måste en officer informera sina kollegor och värnpliktiga om sin HIV smitta eller får en HIV smittad officer per automatik en administrativ kontorstjänst?

Alla som är officerare är inte ute hela dagarna utan det finns sånna som har kontorstjänst.. som Kaptenerna har mer pappersarbete än en löjtnant till exepmelt..

(det är vad jag har hört)

Alla kan bli smittade av HIV och man ska inte bli avskedad från sitt jobb för det (så som det står längre upp).

Jag tror nog att dom som är smittade av HIV vet när dom ska ta sin medecin och håller koll på det och tar den då den måste tas.

Bara för att dom har HIV så är dom inte handikappade utan kan vara ute och springa, träna som en person som inte är HIV smittad.

Tjena.

Min fråga är.

Alla som är officerare är inte ute hela dagarna utan det finns sånna som har kontorstjänst.. som Kaptenerna har mer pappersarbete än en löjtnant till exepmelt..

(det är vad jag har hört)

Alla kan bli smittade av HIV och man ska inte bli avskedad från sitt jobb för det (så som det står längre upp).

Jag tror nog att dom som är smittade av HIV vet när dom ska ta sin medecin och håller koll på det och tar den då den måste tas.

Bara för att dom har HIV så är dom inte handikappade utan kan vara ute och springa, träna som en person som inte är HIV smittad.

Min uppfattning- och erfarenhet är att officerare med graden Major eller högre i princip har en renodlat skrivbordsjobb. Det bör väl vara lika lite förhinder för dem att genomföra sitt jobb med HIV som för en handläggare på försäkringskassan eller en utredare på kommunen?

Edited by H0lK

Klart en HIV smittad kan skickas med US handlar iofs till en stor del om logistiken med bromsmediciner som ska klaffa men i övrigt why not?

Men det e klart undrar vad Generalläkarens ställning är i detta?

Varför skulle han inte kunna arbeta som utbildningsofficer? Verkar som att många låser sig vid att nu har xx hiv nu kan han inte arbeta på trupp...klart han kan göra det. Finns inget som stipulerar att man ska anmäla att man har ditten eller datten i sjukdomsväg förutom vissa sjukdomar kan ju vara dumt att jobba i kök med salmonella...

Ja det e klart att viss medicin kan ge biverkningar men det jag gissar att man har en inkörningsperiod sen e det ok....sen e det ingen baggis att ta sina piller på bestämda tider om han/hon har dem med sig tar ju inte mångs sekunder att svälja en näve piller...

Edited by Psson

Saxat från mil.se

Medicinska krav för anställning i utlandsstyrkan

- du får inte ha någon kronisk sjukdom eller stå under kontinuerlig medicinering

- du måste ha fullgod tandstatus

- din synskärpa är lägst 0,8 på det ena och 0,5 på det andra ögat

- du måste ha fullgod hörsel

Sedan vet jag inte hur det är med de som redan är yoff.

Saxat från mil.se

- du får inte ha någon kronisk sjukdom eller stå under kontinuerlig medicinering

Man tackar för hjälpen....

Saxat från mil.se

Jag känner en yoff som har Borelia och äter medecin men han har kvar sin tjänst så jag antar att om man redan var yoff innan man fått någon slags av sjukdom som Borelia eller HIV så

får dom ha kvar sin tjänst inom FM....

Edited by Linnea

Borrelia är ingen kontinuerlig/kronisk sjukdom. Vad jag vet. Har själv haft borrelia i ung ålder och har aldrig hört något om att det skulle vara annat än en "vanlig" sjukdom.

Om dom upptäcker den för sent så blir den kronisk... yoff jag känner har kronisk borelia och får ta medecin för det hela sitt liv på grund av att dom upptäckte den försent..

Han var värk i både nacke och ena benet och kan inte vrida på huvudet helt.. men han har kvar sin tjänst...

Hur funkar det i Sverige då. Kan en HIV-smittad anställd utsändas?

När vi gjorde tester inför utlandsstyrkan (en beredskapsenhet) testades vi för bl.a. HIV. Jag vet inte vad som hade hänt om någon varit positiv, men jag är mycket skeptisk till att man skulle få fortsätta..

Edited by Spook

Klart en HIV smittad kan skickas med US handlar iofs till en stor del om logistiken med bromsmediciner som ska klaffa men i övrigt why not?

Och vad händer med de som ska hjälpa honom/henne om h*n skottskadas? Det finns en anledning till varför människor i Sydafrika alltid har plasthandskar i bilen. Annars vågar de inte hjälpa till i samband med en trafikolycka.

Tack för det Linnea, alltid lär man sig något nytt!

Kroniska och överförbara sjukdomar lär vara ett hinder för skarp tjänst som kan innefatta väpnad strid, då det kan bli obehagligt för de kamrater och sjukvårdare som skulle kunna utsättas för ditt blod om det värsta skulle inträffa.

Om en HIV-smittad blir skjuten, vem vågar ta hand om honom/henne?

Kanske inte är ett problem när man väl står/ligger där, men det är nog något som alla säkert kommer gå och tänka på, inklusive han/hon själv. Det känns inte som ett hinder jag skulle vilja ha i min grupp.

EDIT: Darn, pucktvåa!

Edited by simon

Guest Triggerpuller
När vi gjorde tester inför utlandsstyrkan (en beredskapsenhet) testades vi för bl.a. HIV. Jag vet inte vad som hade hänt om någon varit positiv, men jag är mycket skeptisk till att man skulle få fortsätta..

Känns bra om så vore fallet. Inte ens Sydafrika skickar ut folk med HIV och då har dom ändå en FM där kanske så mycket som 15-30% av personalen är smittade.

Edited by Triggerpuller

Tack för det Linnea, alltid lär man sig något nytt!

Kroniska och överförbara sjukdomar lär vara ett hinder för skarp tjänst som kan innefatta väpnad strid, då det kan bli obehagligt för de kamrater och sjukvårdare som skulle kunna utsättas för ditt blod om det värsta skulle inträffa.

Om en HIV-smittad blir skjuten, vem vågar ta hand om honom/henne?

Kanske inte är ett problem när man väl står/ligger där, men det är nog något som alla säkert kommer gå och tänka på, inklusive han/hon själv. Det känns inte som ett hinder jag skulle vilja ha i min grupp.

EDIT: Darn, pucktvåa!

Det var så lite Simon.. men det är skillnad mellan HIV och Borelia.. Borelia smittas inte via blod eller kroppsvätskor på något vis som HIV gör.. yoff som har HIV som har en tjänst som innefattar väpnad strid som du skrev blir nog flyttad till en annan tjänst eller blir avskedade.

Men det avgör FM och dom vet bäst om den saken.

Och vad händer med de som ska hjälpa honom/henne om h*n skottskadas? Det finns en anledning till varför människor i Sydafrika alltid har plasthandskar i bilen. Annars vågar de inte hjälpa till i samband med en trafikolycka.

Jo det e klart...men å andra sidan lär det ju inte vara sydafrika vi talar om i händelse av insats... men tycker ändock det är en adekvat fråga o ser framemot utvecklingen på forumet.

Man kan även vända på frågan o se det så här...(skadescenario) insats i ett mellanafrikanskt land där ni(gruppen) anländer först på plats till en trafikolycka...inte tänker du så mkt på om vedebörande har HIV..klart du skyddar dig med de medel du har inser ju jag med. Men inte står du tittar på?

Finner mig ofta själv grävandes i blodiga sår på jobbet men där har jag ju handskar på mig. Torde vara samma sak i ett sådant här läge.

Ser ju att man kan dra många paraleller på olika håll här..undrar t.ex vad DO hade sagt om ett sådant här fall ifall ngn Yoff med HIV nekats ditten eller datten vill gärna höra Generalläkaren uttla sig med.

Edit mailat DO samt FSC, Generalläkaren. Återkommer med svar när jag fått dem.

Edited by Psson

Det var ju för några år sedan en phs-student som fick gå kvar trots att han var hiv-smittad...misstänker att det var en hel del politik i det beslutet. Men jag undrar helt klart hur de resonerade.

Psson>> Måste fråga hur i hela världen du resonerar när man ska skicka hiv-smittade med US ? Jag hade aldrig i helvete viljat ha någon med en liknande sjukdom i min pluton. Den dagen du måste göra mun mot mun på en nerblodad kamrat vill man inte behöva fundera över om han har hiv eller inte.

Dessutom, när det väl skorpar till sig och logistiken inte fungerar, hur praktiskt är det då med en soldat som är i konstant behov av medicin ?

Jag skulle inte skicka en hiv-positiv person i utlandstjänst lika lite som jag skulle skicka en diabetiker. Och detta motiverar jag på precis samma sätt, jag kan inte garantera personens läkemedelsförsörjning och därmed inte heller personens hälsa. Och jag förmodar att generalläkaren skulle använda precis samma motivering.

Däremot måste jag påpeka att blodrädslan är kraftigt överdriven när det gäller hiv, det är i princip omöjligt att bli smittad genom huden och även väldigt liten risk genom munnens och näsans slemhinnor. För att smittas krävs i princip sexuellt umgänge eller blodutbyte genom någon form av verktyg alternativt blodtransfusion. En person på bromsbehandling har därutöver en väldigt låg halt virus i blodet och är därigenom ännu mindre smittsam, det finns ett par fall i närtid som uppmärksammats i media där personer haft oskyddat sexuellt umgänge under flera år utan att smitta sin partner. För att inte nämna vissa "hiv-män" som långt ifrån smittat alla sina sexuella kontakter.

Hiv utgör dessutom inte längre en utdragen dödsdom inom 10-15 år så som det gjorde för bara ett tiotal år sedan. Med dagens bromsbehandling finns det personer som varit positiva i närmare 25-30år utan att visa symptom eller förhöjd virusmängd. Detta är givetvis inget som sociala myndigheter vill gå ut med pga den ökade spridning en minskade rädsla kommer att leda till. Och man ska absolut inte tro att det är någon semesterresa att drabbas, fortfarande dör ett antal personer varje år i vårat lilla land en mycket plågsam död till följd av aids.

Det jag vill framhäva är att den mycket lilla smittorisken samt det mycket lilla antal personer som defacto är smittade gör att man har betydligt allvarligare saker att oroa sig för vid ett omhändertagande ,militärt såväl som civilt.

Vikström/

Tack för ett bra inlägg. Du skrev det jag tänkte (och det jag inte tänkte)...

En off-topic fråga till alla(alla BlåGula, jag ber om ursäkt):

Vid dålig syn, sämre än i den citerade texten, är det då kört för utlandsstyrkan? Eller funkar det bara man har glasögon? Tänker mest att sambandsmän inte har kravet på full god syn vid värnplikt så varför inte US?

"Medicinska krav

din synskärpa är lägst 0,8 på det ena och 0,5 på det andra ögat"

Nu får vi ta och skilja på HIV och AIDS.

Man kan vara smittad med HIV i flera år utan att bli sjuk i AIDS. Somliga insjuknar aldrig.

Behöver man äta bromsmediciner ifall man inte har utvecklat AIDS?

Edited by eskil

Nu får vi ta och skilja på HIV och AIDS.

Man kan vara smittad med HIV i flera år utan att bli sjuk i AIDS. Somliga insjuknar aldrig.

Behöver man äta bromsmediciner ifall man inte har utvecklat AIDS?

Det är väl just därför man äter Bromsmedicin? för att inte utveckla Aids?

Vad händer när en ung officer smittas?

Unga oficerare har ju mkt mer fälttjänst och numer är det väl ett krav att särskillt yngre officerare ska genomföra utlandstjänst?

HIV mediciner är ju helt gratis.

Förmedlar FM mediciner till sin smittade personal eller är det apoteket som gäller?

OT

För som vill veta mer om HIV & Aids rekommenderar jag sajten

www.bms.se

Finns mycket info att läsa.

På den här sajten går det dessutom att gratis fråga HIV experten och överläkaren för Malmö Universitetssjukhus(MAS) infektionsmottagning om HIV,han har jobbat sedan 1980-tales början med HIV och sedan år 1999 fram tills nu har han svarat på över 10 000 frågor om HIV & AIDS sajtens frågespalt.

Däremot måste jag påpeka att blodrädslan är kraftigt överdriven när det gäller hiv, det är i princip omöjligt att bli smittad genom huden och även väldigt liten risk genom munnens och näsans slemhinnor. För att smittas krävs i princip sexuellt umgänge eller blodutbyte genom någon form av verktyg alternativt blodtransfusion. En person på bromsbehandling har därutöver en väldigt låg halt virus i blodet och är därigenom ännu mindre smittsam, det finns ett par fall i närtid som uppmärksammats i media där personer haft oskyddat sexuellt umgänge under flera år utan att smitta sin partner. För att inte nämna vissa "hiv-män" som långt ifrån smittat alla sina sexuella kontakter.

Nu är det väl så att US inte har någon blodbank på campen. Utan skulle någon behöva en blodtransfusion vid en olycka så får alla på campen ställa upp och ge blod. Så var det i alla fall i Liberia.

Då skulle det vara dumt om någon har en sjukdom som smittar via blod. Det finns ju fler sjukdommar än HIV som smittar via blodkontakt.

Rätta mig någon om jag skulle ha fel.

EDIT: dubbelord

Edited by ugly

ugly/

Det verkar rätt dumt isåfall. Jag har för mig att man alltid har 0 blod som passar alla vid akuta olyckor. Även om det skulle vara så att man ger blod till en lokal blodbank på campen så är det ju bara så att personen som har HIV håller sig från att ge blod. OM däremot den som har HIV skadas så är det ju bara att använda vanligt blod.

ugly/

Det verkar rätt dumt isåfall. Jag har för mig att man alltid har 0 blod som passar alla vid akuta olyckor. Även om det skulle vara så att man ger blod till en lokal blodbank på campen så är det ju bara så att personen som har HIV håller sig från att ge blod. OM däremot den som har HIV skadas så är det ju bara att använda vanligt blod.

Nja. vi hade inget blod med oss till Liberia.

Däremot vet jag att många retade upp sig på irländarna som gick och träffade fina flickor utanför campen. Just med tanke på att man kanske kunde få deras blod...

Men vi hade ju även ett större sjukhus i monrovia, men vet inte om jag skulle velat få blod från dem.

Vikström, mycket bra och informativt inlägg som öppnade en del ögon.

Däremot kvarstår faktum att jag, och jag är säkert långt ifrån ensam, INTE vill ha någon som bär på en blod- och/eller salivsmittande (allvarligare) sjukdom i min grupp. Detta för att underlätta för samtliga inblandade på många sätt och vis, både på det direkt fysiska men även på det indirekt mentala planet.

Man måste vara frisk för internationell tjänst. Du får inte vara beroende av några mediciner annat än allergidämpande sådana och annat på den nivån. Du ska bedömas som frisk. HIV eller AIDS innebär att man inte är frisk. Samma sak med Hepatit.

När det gäller personal i övrigt som blir sjuka så får dessa rehabilitering då det går och anpassning av tjänsten. Således kommer en officer med allvarlig sjukdom inte tjänstgöra särskilt mycket i fält eller i övrigt liknande situationer där denne kan få sitt tillstånd försämrat. Härvid kan officeren få särskilt anpassad utrustning och dylikt för att kunna klara av tjänsten.

En officer som bär på blodsmitta (motsv) kommer få en i huvudsak administrativ tjänst.

/K