darkjak Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Tja. Jag har frågeställningen huruvida termen Eurofighter tillhör företaget med samma namn, eller om det som förr flyttas till det företag som vinner en tävling. Jag minns att jag läst att Viggen ställde upp för att tävla om titeln någon gång på 70-talet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mjölkchoklad Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Nu är termen troligen någon form av varumärke eller vad det nu heter. Om jag minns rätt så försökte SAAB kränga en variant av JA37 under namnet SAAB 37 Eurofighter, i konkurens med F-16. Det gick väl sådär. Ah. En tråd i ämnet. I och med att SAAB torskade, så har man knappast orkat lägga tid och pengar på att hålla detta varumärke levande. Det är väl för den delen osäkert om man ens iddes registrera 'Eurofighter' som varumärke då man försökte konkurera ut F-16. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Föredömligt länkat. Det är säkert så att "Eurofighter" är registrerat av Eurofighterkonsortsiet, men annars har det väl varit en term som betecknar "jaktplan för europa", precis som Leoparden ibland kallas för "Europanzer". /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Är musiker undantagna varumärkesregler? Eurofighter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Är musiker undantagna varumärkesregler?Eurofighter Med tanke på hans artistnamn skulle man kunna tro det.. Jag kan i alla fall inte dra mig till minnes att han skulle ha blivit jagad av Jaguar.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mjölkchoklad Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Jag tror att ett varumärke är ganska ämnesspecifikt. Tror. Jaktplanet Eurofighter skulle med andra ord inte vara ett hinder för toalettpappershållaren Eurofighter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Jag tror att ett varumärke är ganska ämnesspecifikt. Tror. Jaktplanet Eurofighter skulle med andra ord inte vara ett hinder för toalettpappershållaren Eurofighter. Registrerar man inte varumärken per region och branch, så ju mer man är beredd att betala, desto mer säkrad är man, eller gäller det bara firmanamn? Tror t.ex att en toapappershållare vid namn iPod skulle få problem.. Googlade förresten runt lite och hittade en databas med registrerade varumärken. http://oami.europa.eu/CTMOnline/RequestMan.../en_SearchBasic Sökte på "Eurofighter" och fick flera träffar, varav en av registranterna faktiskt sysslar med att bygga flygplan. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted January 23, 2008 Author Report Share Posted January 23, 2008 OK. Vad jag förstod så var JA37 Eurofighter projektnamnet på Saabs förslag till ett pågående Eurofighterprogram, där ett antal europeiska länder gått samman för att få några eventuella fördelar med att ha samma sorts plan (billigare priser, gemensam teknisk kompetens på planen, eventuellt inomeuropeisk produktion av passande robotar eller något annat). En fråga: vilken av den nya generationens flygplan är mest utspridd i europa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted January 23, 2008 Report Share Posted January 23, 2008 En fråga: vilken av den nya generationens flygplan är mest utspridd i europa? Om den "nya generationen" är Rafale, Typhoon II (eurofighter) och JAS 39 Gripen, så är det väl Typhoon, som har Tyskland, Spanien, Italien, England och Österrike som kunder. Tvåa kommer Gripen med Sverige, Ungern och Tjeckien. Rafale har vad jag vet än så länge bara en kund, Frankrike. Som dark horse har vi F-35, som har en ganska så säker kund och en handfull något mindre säkra (England plus Norge, Danmark, Nederländerna, Belgien?), samt ett gäng potentiella framtida kunder, som Grekland och Turkiet. Så "ett europa, ett stridsflygplan" verkar inte stämma i framtiden heller. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoNo Posted January 24, 2008 Report Share Posted January 24, 2008 (edited) Jag tror att ett varumärke är ganska ämnesspecifikt. Tror. Jaktplanet Eurofighter skulle med andra ord inte vara ett hinder för toalettpappershållaren Eurofighter. Jag är inte så säker på det. Jag vet att han som ägde sidan Teflonminne.org(eller .com) blev jagad av bolaget som äger ordet/namnet på materialet teflon. Tydligen så var de rädda att teflon skulle bli ett "Genericized trademark", ungefär som frisbee har blivit. http://en.wikipedia.org/wiki/Genericized_trademark Edited January 24, 2008 by NoNo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts