Jump to content

Postrån i Gbg


Vc_90

Recommended Posts

Har funderat under dagen på postrånet som var i Göteborg natten till idag. Källa: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=11...ff&ref=puff

 

Vad ville de ha ut av rånet?

Postens brevsortering är inte det första jag tänker på där det är lätt att få tag i stora värden.

 

Ville de åt något särskilt i en bestämd försändelse? Med tanke på mängden försändelser som passerar där får man anse det närmast osannolikt att de hade förhoppningar att hitta innehållet i något enskilt brev.

 

Då tror jag mer att postrånet i sig var sekundärt. Antingen så ville de bara jävlas med polisen som hämnd för något. Ev koppling till det pågående gängkriget i Gbg. Alternativt att detta var någon form av antagningsprov till något gäng av ljusskygg karaktär. Men varför postens brevsortering?

Link to comment
Share on other sites

Skulle nog vara lönsamt i juletider, tänker på på kort med femhundringar i från snälla äldre släktingar som köper ens tillgivenhet.

Låter också som ett fiffigt sätt att jävlas med samhället, med ett par tusen postavis, räkningar, kravbrev etc. blir det nog många som får det svårt.

Link to comment
Share on other sites

Har funderat under dagen på postrånet som var i Göteborg natten till idag. Källa: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=11...ff&ref=puff

 

Vad ville de ha ut av rånet?

 

Ur Postens hemsida........"Nettoomsättningen ökade med 10% till 21 883 (19 883) MSEK " Aktuella uppgifter.

 

Troligtvis handlar det mesta om girerade pengar, men mycket kontanter strömmar in från privatpersoner som köper postens tjänster. 20 miljoner försändelser per dygn bör ge en inte allt för obetydlig kontantkassa. Portot är 5,50 och allt är inte brev som skickas. Räkna sedan in summorna som postförskotten inbringar i kassan.(försändelsens värde som kunden måste betala för att få ut sitt paket) Någonstans samlas pengarna upp för vidare transport. Det fanns nog motiv så det räckte tror jag! Detta är min egen teori.

Link to comment
Share on other sites

Likväl som inte ICA skickar med dagskassan med avgående gods så gör vad jag vet inte heller posten det.

Från min korta karriär på posten för några år minns jag att kontanter hanterades likadant som i vilket affär som helst. Väktare, värdebil etc.

Teorin med julpengar faller dels på att de enstaka 500-lappar detta skulle inbringa inte är nog för dessa hjältar. A-lagare bryr sig om 500-lappar, småpotatis för dessa pojkar. Dessutom så faller det att det inte ens ÄR jul....

 

 

Och nej, privatpersoners del i postens omsättning är minimal, om den ens är mätbar. Så det är verkligen små pengar vi pratar om där.

 

Har fått lite andra idéer via chaten. Men nånting är lurt....

Link to comment
Share on other sites

Om det var en allvarligt menad kupp (för ekonomisk vinning) så lär det väl ha varit ett insiderjobb, att man visste att det fanns något som var värt att göra ett rån av denna typ för. Fast som Vc 90 säger så sker väl kontanttransporter alltid separat, som just värdetransporter. Jag var osäker på om Posten ens hanterar så mycket kontanter längre, jag trodde mest att bankerna höll i det. Posten transporterar väl inte kontanter åt Svensk Kassaservice heller?

 

Båda mina föräldrar har arbetat hela sina yrkesverksamma liv inom posten, så att det hanterades rätt mycket kontanter förr inom Posten har jag förstått. Men jag trodde att den tiden var förbi.

Link to comment
Share on other sites

http://tv4nyheterna.se/1.252427/nyheter/20...KZTuicy-GDmbIEr

 

Enligt norska medier så kom de över ca. tre miljoner, men det ska man kanske ta med en nypa salt. Jag antar att rånarna har haft någon form av information om vad som fanns av värde där inne, för man gör väl inte ett rån av den kalibern utan att veta vad man kan komma över. Eller var bara detta en förövning inför något större...

Link to comment
Share on other sites

Ser mer ut som att rånet var ett försök att provocera polisen och tvinga dom att "visa korten". Dvs kartlägga polisens resursfördelning och agerande vid en liknande situation. Kanske i syfte att finslipa förberedelser för ett rån som i slutändan kanske ger lite mer pengar än lite fickpengar att bränna i Nordstan.

 

EDIT: Damn, Fästningstrollet hann före...

Link to comment
Share on other sites

Tar mig friheten och gör en liten samanfattning av händelseförloppet:

 

Kl 01.24 natten till tisdagen: En Saab 9000 parkeras utanför polishuset vid Skånegatan i Göteborg. Vakter ser två män försvinna i en annan bil.

 

Larmet

Kl 01.29: Larmet går om ett rån på postterminalen vid Kruthusgatan, långt från polishuset, på andra sidan järnvägen. Beväpnade män i overaller tvingar elva postanställda att lägga sig på golvet. Det är oklart vad rånarna kommer över. I snabb följd händer nu flera saker som ska sinka polisen:

 

Brinnande bilar

Kruthusgatan, den enda bilgatan till och från postterminalen, blockeras i båda ändar med brinnande bilar. Vid den ena brandplatsen står en mystisk låda som misstänks vara en sprängladdning.

image1.jpg

Foto: Anders S /gp.se

 

"Bomb"

Utanför Citypolisens lokaler vid Färgaregatan står en bil. I den finns en säck och en låda som misstänks vara en bomb. Boende tvingas lämna sina lägenheter. Sammanlagt evakuerades 120 personer.

 

På andra sidan kvarteret hänger en väska med texten "bomb".

bomb.jpg

Foto: Björn Larsson Rosvall/Exponera

 

Mystiskt paket

Även bilen utanför polishuset vid Skånegatan visar sig innehålla ett mystiskt paket. En annan misstänkt laddning hittas vid Partihallarna.

 

Fotanglar

På flera ställen placeras fotanglar ut och den utbrända flyktbilen hittas, en jeep.

Vid lunchtid är sprängladdningarna undanröjda men rånarna inte gripna.

 

Tre män anhållna

Tre män har anhållits efter rånet mot postterminalen i Göteborg. "De är skäligen misstänkta för medhjälp till grovt rån. Uppgifter i norska medier gör gällande att det rör sig om cirka tre miljoner kronor, men uppgifterna har inte bekräftats från officiellt håll.

 

Karta från gp.se:

karta.jpg

 

Källor: tv4.se, gp.se, corren.se

Link to comment
Share on other sites

Väldigt stort och invecklat om bytet skulle vara så litet som 3 msek.. Framförallt om man sedan ska vara 10+ personer.

Vi spekulerar ju allihopa, annat kan vi inte göra. Visst, jag tror inte heller att värdetransporter går med posttåg, men vart samlar/deponerar man upp de kontanter som t ex distrubutionsbilarna inbringar(postförskott)? Det var så jag menade. Göteborg är ju inte Knäckebrödhult, om man ser till kundunderlaget.

 

3 miljoner delat på tio statuskåta individer blir ju 300.000 pix per huvud. Det är ändå en hyfsad summa pengar som man kan jetseta för i några veckor.

En f.d medlem i Brödraskapet intervjuades i TV4 soffan i morse, och på frågan om hur mycket pengar varje rån eller kupp brukade ge så svarade han, allt mellan 5000-200.000:-

Av den anledningen tycker jag inte att det verkar helt otroligt att det var pengarna man var ute efter.

Link to comment
Share on other sites

GÖTEBORG. Bytet vid postrånet var 17,5 miljoner kronor i utländsk valuta.

Det hävdar en källa som säger sig ha full insyn i rånet.

GT kan också avslöja en ny teori om postkuppen.

 

LÄNK

 

Hur kan man ha full insyn i rånet utan att vara inblandad eller polis? När inte ens rånarna visste exakt vad det gällde:

Ingen av de inblandade visste vad de andra gjorde.

Endast spindeln visste exakt vad som skulle hämtas i den aktuella tågvagnen.

Link to comment
Share on other sites

Hur kan man ha full insyn i rånet utan att vara inblandad eller polis? När inte ens rånarna visste exakt vad det gällde:

En försiktig gissning kan ju vara personer anställda på terminalen, eller? Någon skall ju hantera godset, och man låter väl ingen bära omkring på sådana värden utan att tala om för dem att de inte får ställa säckarna utanför toadörren när de slinker in lite snabbt på väg till tåget. Det bör finnas ett antal individer som känner till att man hanterar värdeförsändelser och vilka rutiner som gäller. OBS! Detta är en teori....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Här står lite vad som hänt efteråt, häktade,släppta osv

 

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=403097

 

Min fråga är dock om man har fått någon klarhet i vad som var orsaken till rånet? Varför rånade man ett posttåg?

 

EDIT:

 

Hittade det här:

Polisen i Västra Götaland bekräftar att ett 50-tal pass och ID-handlingar försvann i samband med rånet. I övrigt vill man inte kommentera rånbytet på grund av förundersökningssekretess.

 

http://sr.se/cgi-bin/goteborg/nyheter/arti...Artikel=1861030

 

 

Pass? :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...