SemperMetamContingimus Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Jag behöver ett par stycken moraliska dilemman, gärna verkliga händelser som ni hört eller varit med om i US. Andledningen till detta är att min pluton ska öva peacekeeping och min gruppchef har bett mig komma med ett antal moraliska dilemman som vi kan ställas inför. Det kan vara allt ifrån att en i gruppen går på en mina och blir liggande på ett minfält till att vi möter en person som kommer och skryter med blodiga guldtänder i sin hand och ett lik liggandes i vägkanten utan tänder. Kanske en VCP som inte släpper igenom oss utan att vi betalar, men blir vi stående så *valfri, väldigt tråkig händelse inträffar* Hur ska vi reagera? Vad ska vi göra? Kanske lite luddigt beskrivet men hoppas ni förstår vad jag är ute efter! Mvh//SMC ps. sökter runt efter liknande trådar men hittade ingen så ber om ursäkt ifall det finns en. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin. Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 (edited) Finns massor av möjliga moraliska dilemmascenarior att föreställa sig... Hur man ska agera vid kontakt vid könsstympning, att skydda en tvivelsutan korrupt ledargestalt, att tvingas välja mellan att rädda en civilist eller en medsoldat, att ta till våld mot en uppretad folkmassa för att förhindra ev. upplopp och kaos (Mota Olle i grind), riskera att insatsgruppen som helhet får dåligt rykte hos en befolkningsfraktion genom att skydda en annan, att en gruppkamrat blir skadad och immobiliserad inom krypskytteavstånd (Gissa filmen...), att under uppdrag röja en spaningsposition för att ingripa mot brott mot mänskligheten, att avstå från att ingripa mot vad som för västerlänningar framstår som omoraliskt (som just könsstympning, eller att bränna ner vallmofält som är bondens levebröd). Lite axplock från Pandoras ask. Kan påpeka att jag inte har några som helst erfarenheter av dessa hugskott, och vet ej hur realistiska dom är. Edited January 22, 2008 by Martin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappa6116 Posted January 23, 2008 Report Share Posted January 23, 2008 En ganska enkel övning är att A-styrkan ( det är ni) blir vid övningens början tilldelad VA mat, som skall räcka till TNRxxxxxx. Sedan får de order att frr mot XY, men under marschen så stötter de på X antal flyktingar som är hungriga. Hur skall man göra? dela med sig av sin VA mat och ge flyktingarna mat i magen, men samtidigt riskera att grp/plut inte kan lösa sin uppgift på grund av knorrande magar? Rapportera uppåt och fortsätta mot marschmålet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lobo Posted January 23, 2008 Report Share Posted January 23, 2008 Ett tråkigt men ibland förekommande fenomen var när vi hade vcp1 i gracanica och det var en lååååång bilkö och någon jävel som körde förbi hela kön och skulle tjata sig före genom att hävda att ungen var sjuk eller att mamman i bilen hade hjärtsnörp. Hur gör man för att fastställa om det är sant/falskt ? Säger man ja kan man ge sig fan på att halva byn är hjärtsjuk efter det, men om man säger nej och det faktiskt är en sjuk person kan det få sina följder också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted January 24, 2008 Report Share Posted January 24, 2008 Ett tråkigt men ibland förekommande fenomen var när vi hade vcp1 i gracanica och det var en lååååång bilkö och någon jävel som körde förbi hela kön och skulle tjata sig före genom att hävda att ungen var sjuk eller att mamman i bilen hade hjärtsnörp. Hur gör man för att fastställa om det är sant/falskt ? Säger man ja kan man ge sig fan på att halva byn är hjärtsjuk efter det, men om man säger nej och det faktiskt är en sjuk person kan det få sina följder också. Eller gör man som vanligt i vcp1 och hänvisar dem till sjukhuset i Pristina, vilket är det närmsta sjukhuset. Ligger rakt bakåt i kön. Annat förslag: order uppifrån/mandat som gör att man inte får ingripa när person blir misshandlad/våldtagen/etc av polis/make mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted January 24, 2008 Report Share Posted January 24, 2008 Ett tråkigt men ibland förekommande fenomen var när vi hade vcp1 i gracanica och det var en lååååång bilkö och någon jävel som körde förbi hela kön och skulle tjata sig före genom att hävda att ungen var sjuk eller att mamman i bilen hade hjärtsnörp. Hur gör man för att fastställa om det är sant/falskt ? Säger man ja kan man ge sig fan på att halva byn är hjärtsjuk efter det, men om man säger nej och det faktiskt är en sjuk person kan det få sina följder också. Eller gör man som vanligt i vcp1 och hänvisar dem till sjukhuset i Pristina, vilket är det närmsta sjukhuset. Ligger rakt bakåt i kön. Annat förslag: order uppifrån/mandat som gör att man inte får ingripa när person blir misshandlad/våldtagen/etc av polis/make mm. Brukar funka att "hota" med att sjukvårdsman/plutsjv ber om att få titta på sjuklingen ifråga. I regel en fullt frisk person som har Hollywoodambitioner (alternativt anser sig för fin för att bli stoppad i checkpointer). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted January 24, 2008 Report Share Posted January 24, 2008 En ganska enkel övning är att A-styrkan ( det är ni) blir vid övningens början tilldelad VA mat, som skall räcka till TNRxxxxxx. Sedan får de order att frr mot XY, men under marschen så stötter de på X antal flyktingar som är hungriga. Hur skall man göra? dela med sig av sin VA mat och ge flyktingarna mat i magen, men samtidigt riskera att grp/plut inte kan lösa sin uppgift på grund av knorrande magar? Rapportera uppåt och fortsätta mot marschmålet? Enkelt, skicka frågan uppåt och rulla vidare. Eller ringa närmsta rödakorsanläggning och säga åt dem att skicka lite käk till de behövande. Om de får vänta en halvtimma extra så får det bli så, alternativet att avbryta/riskera uppdraget man har är i det fallet ett ickealternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted January 25, 2008 Report Share Posted January 25, 2008 He he det där med havande barn som ska förlösa var jag med om i kosovo, vi förlöste barnet jag eftersom jag redan deltagit i förlossningar tidigare och vår sjukvårdare. Sedan har man som hördes ovan simultanter som vill smita förbi, det enda vi körde med var att vår sjukvårdare fick kontrollera den sjuke direkt för bedömning, och vi hade två fall som var riktiga, en olycka där personen skurit sig svårt på en motorsåg, jäkla massor blod. han gav vi första hjälpen direkt och sedan faktiskt fick in en heli evac som flög honom till Bondsteel camp. den andra dog där vid TCP av vad vet jag inte någon form av sjukdom. Ett annat exempel att öva är att vid TCP söka igenom likbil och kista, märker någon en svaghet i sättet att arbeta så kan det nyttjas som sätt att få förbi något som man söker efter. Genomsök av person och då kvinnor är ett kapitel för sig, det är inte alltid man har kvinnliga kollegor till hands och man måste ändå vara bered att göra skyddsvisitation. Upptäkte själv ett vapen som senare kopplades till något form av brott hos en äldre kvinna och alla som varit i Kosovo vet hur en äldre kvinna där ser ut. Att genomföra visitationen på ett effektivt sätt som inte uppfattas att man tafsar utan är metodiskt effektiv. Charlie Spartan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted January 25, 2008 Report Share Posted January 25, 2008 (edited) Just likbilar/liktransporter (nu snackar vi inte om en svart limo med draperade fönster enligt svenskt maner, utan om en golf -82a med med övriga familjen med i bilen) är en bra övning. Råkade hamna i den situationen ett par gånger, en ganska märklig situation faktiskt. Samtidigt som man måste flytta på kroppen för att se vad som kan finnas under den så gäller det att göra det med lite hänsyn. Samma sak gäller när man bryskt (efter en hel del viftande och härjande från chauffören) ser till att förare och passagerare lämnat bilen kunna tänka till lite och inse att killen som sitter inrullad i ett lakan i baksätet inte alls har för avsikt att kliva ur bilen självmant och kanske inte bör tas ut med våld heller. Lite fingerspitzgefühl måste plockas fram i dessa lägen... Edited January 25, 2008 by Born Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lobo Posted January 27, 2008 Report Share Posted January 27, 2008 Eller gör man som vanligt i vcp1 och hänvisar dem till sjukhuset i Pristina, vilket är det närmsta sjukhuset. Ligger rakt bakåt i kön. Annat förslag: order uppifrån/mandat som gör att man inte får ingripa när person blir misshandlad/våldtagen/etc av polis/make mm. Tack för det tipset. Jag hade helt missat att det finns ett sjukhus i huvudstaden.... Givetvis var det inget problem i vcp1, men i en annan vcp i en annan del av världen kanske inte lösningen är lika självklar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts