Linnea Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Jag har hört under en diskution med några jag inte tänker nämna namnen på att svenska vapen som vi utbildar våra soldater i inte får användas i krig.. I vilken situation menar tror du dom med detta? Dom båda var högutbildade och borde veta vad dom pratade. Är det någon som vet vart denna "gräns" går när dom kallar det för krig? Dum fråga: Är det krig utanför Sverige eller är det krig för övrigt? (är någon som vet hur det ligger till?) Jag vet bara att det finns ett krig och det är bara vi som kan bestäma hur stort det ska bli och när det ska börja eller återkomma. Jag hoppas verkligen inte att dom menade vilket krig som helst, för då tror jag nog att dom har glömt att det kan bli krig även i vårat kära land.. Men som sagt.. är det någon som vet något om Svenska vapen inte får användas i krig och vad anser dom då som "Krig", är det utanför Sverige eller över hela världen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Racoon Pioneer Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 I princip alla vapen som vi utbildar på och tillverkar idag får användas i krig över hela världen. Internationella lagar mm avgör dock när och hur mycket man får man använda dem. (Svenska vapen får dock inte säljas till krigande länder, om det kan vara det som de menade.) Gränsen för vad som är krig regleras av de internationella lagarna men är ofta svår att avgöra. Många olika saker avgör när man gått över gränsen och är i krig och de sakerna är olika i olika krig. Gemensamt för alla krig är dock att våld förekommer på något sätt. Det är fred i större delen av världen. I Sveriges närhet var det många år sen det var krig. En del länder har krig idag men de finns långt bort från Sverige. Vid en konflikt kan Sverige bestämma om det ska gå i krig eller inte. Det behöver dock inte vara av fri vilja vi krigar. Konflikten kan vara sån att vi känner oss tvungna att kriga för att alternativen skulle vara ännu värre. /RP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappa6116 Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 uhum??? det enda som jag kan tänka mig är minor i olika utföranden, Sverige har producerat och utbildat svenska soldater på person minor. Men dessa är förbjudna (och förstörda) sedan flera år tillbaka, och nej sverige utbildar inte längre soldater på dessa vapensystem ( förutom EOD (minröj) som skall kunna oskadligöra person minor). Dock så är jag osäker om Sverige har exporterat person minor..?? Med person minor menar jag "obevakade" person/trupp minor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Jag har hört under en diskution med några jag inte tänker nämna namnen på att svenska vapen som vi utbildar våra soldater i inte får användas i krig..I vilken situation menar tror du dom med detta? Dom båda var högutbildade och borde veta vad dom pratade. Är det någon som vet vart denna "gräns" går när dom kallar det för krig? Dum fråga: Är det krig utanför Sverige eller är det krig för övrigt? (är någon som vet hur det ligger till?) Jag vet bara att det finns ett krig och det är bara vi som kan bestäma hur stort det ska bli och när det ska börja eller återkomma. Jag hoppas verkligen inte att dom menade vilket krig som helst, för då tror jag nog att dom har glömt att det kan bli krig även i vårat kära land.. Men som sagt.. är det någon som vet något om Svenska vapen inte får användas i krig och vad anser dom då som "Krig", är det utanför Sverige eller över hela världen? Tycker knappt nån använder ordet krig längre, det talas alltid om "konflikt" eller "kris", för inte vill man skicka sina svenska soldater till krig vad skulle då hemmaopinionen säga. Om NBG skall "kriga" kallar man det "använda hela konflikt skalan". I övrigt fattar jag inte din fråga överhuvudtaget. Är de högutbildade inom statsvetenskap? försvarsmateriell? konstvetenskap? Vad för vapen menar de? varför borde de veta sånt? I utlandsstyrkan utbildar man de med jägar-examen på hagelgevär för att kunna användas mot hundar/apor/ormar och liknande djur som kan bli hotfulla. Men man får inte använda hagelgevären till något annat, tex mot människor,dörrar osv. Som nån annan sagt tidigare så får inte sverige sälja vapen till länder i pågående krig. Men hur det är med konflikt vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Lite smått OT. Jag hittar inte lagen som ska förbjuda export av krigsmateriel till krigförande länder, någon som kan länka eller citera den lagtexten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt Odh Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Sverige exporterar vapensystem till USA (bla pskott86 AT4 och någon jättehäftig robot från Bofors). USA är i krig/konflikt med Irak och Afghanistan men regeringen ansåg att det var viktigare med vapendollar från USA är fina ord från Svenska Freds. AT4 kan ju vara en följdleverans men den nya fina roboten då? Den ammunition som används vid jakt och av polisen (halvmantlad/expanderande am) får inte användas mot folk i krigstid då den orsakar "onödigt lidande". Hur polisen skall göra om Sverige kommer i krig, måste de byta till gamla hederliga 39B då? Tänkte inte på det Men jag kan ju ha fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 (edited) Ett område där svenska vapen används i konflik (notera: inte krig) är kashmir, indien vs pakistan. Indien använder sig av svenska bofors artilleripjäser. Förövrigt använder USA en modifierad version av psk 86 (AT-4) som bland annat förbättrats för att kunna skjutas med inomhus. Den används i Afghanistan / Irak. Jag vet inte heller vart det står i svensk lag att det inte är tillåtet med export till krigförande länder men jag minns en diskution om ämnet med amnesty international på Nyhetsmorgon TV4 då man ansåg att all vapenexport till just ovannämnda länder inte skulle få ske efter som det var lagstadgat. Lika så har man anmärkt på en eventuell export av Gripen till Thailand, efter militärens övertagande. EDIT: tvåa, ingen idé att skriva på jobbet :-S Edited January 22, 2008 by Status quo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Sverige exporterar vapensystem till USA (bla pskott86 AT4 och någon jättehäftig robot från Bofors). USA är i krig/konflikt med Irak och Afghanistan men regeringen ansåg att det var viktigare med vapendollar från USA är fina ord från Svenska Freds. AT4 kan ju vara en följdleverans men den nya fina roboten då? Vet inte vilken ny, fin robot du menar, men en robot som Bofors är med och utvecklar är ju den målsökande artillerigranaten Excalibur, men vad jag förstått så exporterar vi väl kunskap mer än fysiska produkter i det fallet. Dessutom är ju den delen av Bofors amerikanskt, och hur ska den svenska staten hindra att en arbetsgivare förflyttar en person från Karlskoga till USA? /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Den ammunition som används vid jakt och av polisen (halvmantlad/expanderande am) får inte användas mot folk i krigstid då den orsakar "onödigt lidande".Hur polisen skall göra om Sverige kommer i krig, måste de byta till gamla hederliga 39B då? Tänkte inte på det Men jag kan ju ha fel. Förbudet mot expanderande projektiler gäller gevärsammunition, INTE den pistolammunition som polisen använder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linnea Posted January 22, 2008 Author Report Share Posted January 22, 2008 Jag har hört under en diskution med några jag inte tänker nämna namnen på att svenska vapen som vi utbildar våra soldater i inte får användas i krig..I vilken situation menar tror du dom med detta? Dom båda var högutbildade och borde veta vad dom pratade. Är det någon som vet vart denna "gräns" går när dom kallar det för krig? Dum fråga: Är det krig utanför Sverige eller är det krig för övrigt? (är någon som vet hur det ligger till?) Jag vet bara att det finns ett krig och det är bara vi som kan bestäma hur stort det ska bli och när det ska börja eller återkomma. Jag hoppas verkligen inte att dom menade vilket krig som helst, för då tror jag nog att dom har glömt att det kan bli krig även i vårat kära land.. Men som sagt.. är det någon som vet något om Svenska vapen inte får användas i krig och vad anser dom då som "Krig", är det utanför Sverige eller över hela världen? Tycker knappt nån använder ordet krig längre, det talas alltid om "konflikt" eller "kris", för inte vill man skicka sina svenska soldater till krig vad skulle då hemmaopinionen säga. Om NBG skall "kriga" kallar man det "använda hela konflikt skalan". I övrigt fattar jag inte din fråga överhuvudtaget. Är de högutbildade inom statsvetenskap? försvarsmateriell? konstvetenskap? Vad för vapen menar de? varför borde de veta sånt? I utlandsstyrkan utbildar man de med jägar-examen på hagelgevär för att kunna användas mot hundar/apor/ormar och liknande djur som kan bli hotfulla. Men man får inte använda hagelgevären till något annat, tex mot människor,dörrar osv. Som nån annan sagt tidigare så får inte sverige sälja vapen till länder i pågående krig. Men hur det är med konflikt vet jag inte. Sorry.. var nog lite otydlig när jag sa högutbildade.. Dom är högutbildade inom FM (säger inte ens graden men antar att det är mkt mer pappersarbete än vid graden Kn. vad vet jag?), men jag kan ha missuppfattat dom fel när dom sa att svenska vapen inte får användas i krig.. sen kan man fråga sig vad krig egentligen är men det tillhör inte denna tråd så det ska man nog inte gå in på så mkt tyvärr.. *hur mkt jag än vill* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Jag har hört under en diskution med några jag inte tänker nämna namnen på att svenska vapen som vi utbildar våra soldater i inte får användas i krig..I vilken situation menar tror du dom med detta? Dom båda var högutbildade och borde veta vad dom pratade. Är det någon som vet vart denna "gräns" går när dom kallar det för krig? Dum fråga: Är det krig utanför Sverige eller är det krig för övrigt? (är någon som vet hur det ligger till?) Jag vet bara att det finns ett krig och det är bara vi som kan bestäma hur stort det ska bli och när det ska börja eller återkomma. Jag hoppas verkligen inte att dom menade vilket krig som helst, för då tror jag nog att dom har glömt att det kan bli krig även i vårat kära land.. Men som sagt.. är det någon som vet något om Svenska vapen inte får användas i krig och vad anser dom då som "Krig", är det utanför Sverige eller över hela världen? Tycker knappt nån använder ordet krig längre, det talas alltid om "konflikt" eller "kris", för inte vill man skicka sina svenska soldater till krig vad skulle då hemmaopinionen säga. Om NBG skall "kriga" kallar man det "använda hela konflikt skalan". I övrigt fattar jag inte din fråga överhuvudtaget. Är de högutbildade inom statsvetenskap? försvarsmateriell? konstvetenskap? Vad för vapen menar de? varför borde de veta sånt? I utlandsstyrkan utbildar man de med jägar-examen på hagelgevär för att kunna användas mot hundar/apor/ormar och liknande djur som kan bli hotfulla. Men man får inte använda hagelgevären till något annat, tex mot människor,dörrar osv. Som nån annan sagt tidigare så får inte sverige sälja vapen till länder i pågående krig. Men hur det är med konflikt vet jag inte. Sorry.. var nog lite otydlig när jag sa högutbildade.. Dom är högutbildade inom FM (säger inte ens graden men antar att det är mkt mer pappersarbete än vid graden Kn. vad vet jag?), men jag kan ha missuppfattat dom fel när dom sa att svenska vapen inte får användas i krig.. sen kan man fråga sig vad krig egentligen är men det tillhör inte denna tråd så det ska man nog inte gå in på så mkt tyvärr.. *hur mkt jag än vill* Låt oss för resonoemanget säga så här: Svenska soldater utbildas på vapensystem som enligt den internationella konventionen NN inte får användas i krig. Med krig menas i detta fall som regel alla former av väpnade stridshandlingar utförda av dessa soldater (dvs ett angrepp mot sverige likväl som fredsbevarande insatser utomlands). Om detta vore sant, så skulle exempelvis media ha rapporterat om detta för länge sedan. Värnpliksnytt skulle ha gått ut med specialnummer. Miljöpartiet skulle ha en extra bilaga i partiprogrammet om just detta vore sant. Men nu är det inte sant. Antingen har du missförstått något i resonemanget (ex kan det handla om att våra regler kring vapenexport till krigförande länder) eller så har dina källor fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Att det i FM finns toksmå mängder C-medel för tester, att vi utbildas med tårgas för täthetsprov m.m... var det någonting sådant ni kom in på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Att det i FM finns toksmå mängder C-medel för tester, att vi utbildas med tårgas för täthetsprov m.m... var det någonting sådant ni kom in på? När ja läste detta kom jag på en sak ju. Hur är det med pepparsprayen egentligen, har hört att man inte får använda tårgasgranater är det något liknande med sprayen? Kan det vara detta du menar linnea? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linnea Posted January 22, 2008 Author Report Share Posted January 22, 2008 Att det i FM finns toksmå mängder C-medel för tester, att vi utbildas med tårgas för täthetsprov m.m... var det någonting sådant ni kom in på? När ja läste detta kom jag på en sak ju. Hur är det med pepparsprayen egentligen, har hört att man inte får använda tårgasgranater är det något liknande med sprayen? Kan det vara detta du menar linnea? Patrik... tror du menar Ing och inte Linnea angående den frågan annars vet jag inte vad du menar?.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Lagtexten finns här Lagen.nu 6§ Krigsmateriel får inte föras ut ur landet utan tillstånd, om inte annat följer av denna lag eller annan författning. I fråga om programvara likställs med utförsel överföring till utlandet genom telekommunikation eller på annat liknande sätt. Sedan är det flera paragrafer som beskriver vem som är ansvarig när var hur med definitioner av vad som räknas som krigsmateriel och tillverkning m.m. Detta säger i princip inget alls mer än att det måste finnas ett tillstånd. Den svenska regeringen har delegerat tillståndsgivningen för vapenexport till den så kallade Inspektionen för strategiska produkter (ISP). ISP överlägger med det parlamentariskt tillsatta Exportkontrollrådet som dock endast är en rådgivande nämnd. Exportkontrollrådet består av ledamöter från samtliga riksdagspartier. EKR har ingen formell makt att stoppa eller uverka tillstånd utan är helt och hållet ett rådgivande utskott till ISP. Allt som behandlas av Exportkontrollrådet är sekretessbelagt och sammanträder efter kallelse av krigsmaterielinspektören. Detta betyder i princip att vi kan sälja till vem som helst när vi känner för det. Men eftersom regeringen är ansvarig och säkert vill sitta en period till vid makten så blir det beslut styrda av arbetsmarknadspolitik samt efter vad opinionen tycker just då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Att det i FM finns toksmå mängder C-medel för tester, att vi utbildas med tårgas för täthetsprov m.m... var det någonting sådant ni kom in på? När ja läste detta kom jag på en sak ju. Hur är det med pepparsprayen egentligen, har hört att man inte får använda tårgasgranater är det något liknande med sprayen? Kan det vara detta du menar linnea? Patrik... tror du menar Ing och inte Linnea angående den frågan annars vet jag inte vad du menar?.. tänkte om det var såna vapen ni talade om? alltså mindre dödliga vapen. För där finns de ju massa regler då de flesta är biologiska och sånt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M00nStalker Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 (edited) Att det i FM finns toksmå mängder C-medel för tester, att vi utbildas med tårgas för täthetsprov m.m... var det någonting sådant ni kom in på? När ja läste detta kom jag på en sak ju. Hur är det med pepparsprayen egentligen, har hört att man inte får använda tårgasgranater är det något liknande med sprayen? Kan det vara detta du menar linnea? Man får inte använda kemiska vapen (pepparspray är kemiskt vapen) i krig mellan två parter som undertecknat Haagkonventionen, detsamma gäller för expanderande ammunition. Dock så kan man utan problem använda den vid polisiära insatser vid t.ex. upplopp i missionsområde (finns motståndare till det också, men om man ska se det rent tekniskt). Declaration III upphör att gälla om endera part får hjälp av ett land som inte undertecknat det, exempelvis om Sverige i krig får hjälp från USA så upphör den att gälla. Konventionerna är ju från slutet av förrförra och början av förra seklet och kanske skulle behöva en liten renovering för att passa vår tids konflikter. Edited January 22, 2008 by M00nStalker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Lagtexten finns här Lagen.nu 6§ Krigsmateriel får inte föras ut ur landet utan tillstånd, om inte annat följer av denna lag eller annan författning. I fråga om programvara likställs med utförsel överföring till utlandet genom telekommunikation eller på annat liknande sätt. Sedan är det flera paragrafer som beskriver vem som är ansvarig när var hur med definitioner av vad som räknas som krigsmateriel och tillverkning m.m. Detta säger i princip inget alls mer än att det måste finnas ett tillstånd. Den svenska regeringen har delegerat tillståndsgivningen för vapenexport till den så kallade Inspektionen för strategiska produkter (ISP). ISP överlägger med det parlamentariskt tillsatta Exportkontrollrådet som dock endast är en rådgivande nämnd. Exportkontrollrådet består av ledamöter från samtliga riksdagspartier. EKR har ingen formell makt att stoppa eller uverka tillstånd utan är helt och hållet ett rådgivande utskott till ISP. Allt som behandlas av Exportkontrollrådet är sekretessbelagt och sammanträder efter kallelse av krigsmaterielinspektören. Detta betyder i princip att vi kan sälja till vem som helst när vi känner för det. Men eftersom regeringen är ansvarig och säkert vill sitta en period till vid makten så blir det beslut styrda av arbetsmarknadspolitik samt efter vad opinionen tycker just då. Precis vad jag ville komma till. En väldigt utbredd tro bland svenska folket att vi inte FÅR leverera vapen till krigförande länder. Självklart inget som våra folkvalda försöker förneka då det inte är riktigt PK. Antagligen därför myten lever vidare, vilket gör att svenska freds och liknande organisationer kan använda sig av den påhittade lagen för att få ökat folkligt stöd för sina idéer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 (edited) Det har funnits en myt inom FM att AK5 i gasläge 2 är ett höghastighetsvapen, och därmed inte tillåtet att skjuta med. Detta verkar leva kvar i evinnerlighet. Edited January 22, 2008 by Sleipnir Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M00nStalker Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Och här är en gammal tråd som tar upp "höghastighetsvapen" http://forum.soldf.com/lofiversion/index.php/t2733.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linnea Posted January 22, 2008 Author Report Share Posted January 22, 2008 Att det i FM finns toksmå mängder C-medel för tester, att vi utbildas med tårgas för täthetsprov m.m... var det någonting sådant ni kom in på? När ja läste detta kom jag på en sak ju. Hur är det med pepparsprayen egentligen, har hört att man inte får använda tårgasgranater är det något liknande med sprayen? Kan det vara detta du menar linnea? Patrik... tror du menar Ing och inte Linnea angående den frågan annars vet jag inte vad du menar?.. tänkte om det var såna vapen ni talade om? alltså mindre dödliga vapen. För där finns de ju massa regler då de flesta är biologiska och sånt. ok.. nä.. menade skjutvapen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 I utlandsstyrkan utbildar man de med jägar-examen på hagelgevär för att kunna användas mot hundar/apor/ormar och liknande djur som kan bli hotfulla. Men man får inte använda hagelgevären till något annat, tex mot människor,dörrar osv. I beg to differ. Sitter med två styck böcker ur serien SoldR Mtrl Vapen framför mig, Hagelgevär 11-87 och Förstärkningsvapen 870 & 870B. Det förstnämda behandlar hagelgevär av typen Remington 11-87 halvautomat och det senare behandlar hagelgevär av typen Remington 870 och 870B, bägge pumprepeter. På första sidan står följande text i bägge böckerna: Vapnet är avsett att användas inom Försvarsmakten vid skyddsjakt, röjning av tryckverkande minor och ingripande mot folkmassa. Ammunitionstyper som redovisas är stålhagel och kravallpatron (gummikula) The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 >> the swede du har garanterat rätt, har själv inte jägarexamen eller den utb ifrån mina missioner. Det är hagelbraks bärarna som sagt så till mig. Och givetvis finns det ju kravallpatron även till den, de hade vi på LA. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Halldén Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Att Svenska försvarsmakten skulle ha förbjudna skjutvapen har jag aldrig hört talats om, det enda "förbjudna" vapnet (förutom just de gamla minorna) jag kan komma att tänka på är klusterbomben Bombkapsel M90 MJÖLNER (BK90). Det här vapnet är dock inte förbjudet men har bjudigt upp till en livlig debatt inom media (så senast som i höstas har jag för mig?) och får Svenska Freds att gallskrika. Halldén Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mjölkchoklad Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Skulle det kunna vara den gamla amerikanska skrönan om att man inte 'får' använda M2 'Ma Duce' mot trupp, som går ett var till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VMI2002 Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Sverige exporterar vapensystem till USA (bla pskott86 AT4 och någon jättehäftig robot från Bofors). USA är i krig/konflikt med Irak och Afghanistan men regeringen ansåg att det var viktigare med vapendollar från USA är fina ord från Svenska Freds. AT4 kan ju vara en följdleverans men den nya fina roboten då? Den ammunition som används vid jakt och av polisen (halvmantlad/expanderande am) får inte användas mot folk i krigstid då den orsakar "onödigt lidande". Hur polisen skall göra om Sverige kommer i krig, måste de byta till gamla hederliga 39B då? Tänkte inte på det Men jag kan ju ha fel. Nja, USA ar inte i konflikt med Irak/Afghanistan, utan i de landerna. USA ar faktiskt allierade med de sittande regeringarna i bada landerna. Det kan man tycka vad man vill om - men det forandrar den juridiska situationen ratt markant..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mercai Posted January 23, 2008 Report Share Posted January 23, 2008 >> the swede du har garanterat rätt, har själv inte jägarexamen eller den utb ifrån mina missioner. Det är hagelbraks bärarna som sagt så till mig. Och givetvis finns det ju kravallpatron även till den, de hade vi på LA. Varför skulle man inte få använda den mot dörrar? Jag kan minnas mig själv höra officerare prata om just detta användningsområde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted January 23, 2008 Report Share Posted January 23, 2008 Ett hagelvapen som skall användas för dörrforcering bör/skall förses med en distans/huggkrona. Detta bla för att man skall få pipan att stanna(på underlaget där man ska skjuta) och inte glida iväg. Sen får man en liten distans så att inte mynningen blockeras när krutgaserna expanderar ut ur pipan. För att sen kunna forcera en dörr/lås så krävs speciell ammunition. Exempel på distans/huggkrona. dörrforceringsammunition -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Nog om detta, åter till ursprungsämnet! /Nifelhel - Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted January 23, 2008 Report Share Posted January 23, 2008 Borde inte mijlöammunitionen till AK5 ge diskutabla effekter? I min värld ger att när man tar stålkärna och sveper ett varv koppar runt den borde ge något som bryts sönder rätt så fort. Kan det stämma? J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted January 24, 2008 Report Share Posted January 24, 2008 Borde inte mijlöammunitionen till AK5 ge diskutabla effekter? I min värld ger att när man tar stålkärna och sveper ett varv koppar runt den borde ge något som bryts sönder rätt så fort. Kan det stämma? Stål är hårt. En kula med blykärna fragmenterar lättare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts