Jump to content

FC700 eller GP820?

Recommended Posts

Jag har ett litet dilemma med vilken tjänst som jag ska välja som första- respektive andra handval. Förutom Kustjägare som jag ansöker till frivilligt så valde jag Amfibiegruppchef som förstahandsval och Jägarplutonbefäl som andrahandsval.

Då jag är sugen på en riktig utmaning så väljer jag gärna jägartjänst och vill således mer ha Jägarplutonbefäls tjänsten än Amfibiegruppchefs tjänsten. Dock så rådde min inskrivningförättare mig att välja amfibiegruppchef då hon trodde att jag hade störst chans att bli uttagen där. Enligt henne så söker dem 2 jägarplutonbefäls tjänster och 25 amfibiegruppchefs tjänster. Till dessa platser har 19 respektive 60 personer sökt.

Vad tror ni om mina chanser? :banghead:

Mina mönstringresultat är 8 styrka, 7 kondition, 7 logisk förmåga, 7 psykolog samt befälslämplig. För övrigt fullgod hälsa, perfekt syn,hörsel,färgseende.

HA! udda, antar att du är 90 lr?

Själv kom jag in som jägarPB och enligt min mönstringsförrätare var det typ 112 platser....jefligt mysko asså :baskerPa:

Det kanske finns f'ärre platser i 90 kulen om du nu hör dit....

Jag fick det berättat att jag hade större chanser att hamna på I19 än på amf.....de verkar aldrig ha en enad uppfattning dessa dära inskrivningsförrättare :Malaj: smått frustrerande.

jag hade för övrigt samma resultat som dig om du byter ut 8 i styrka mot 8 i kondis.

Dessutom så tror jag nog att amfibie kan vara nog så hårt...även om vissa beter sig lite väl mycket som jägarwannabes......

så inrikta dig kanske inte för mkt på jagrtjänst, utan isf miljön du ska vara i och innehållet på utb.

Nej, jag är 89:a. rycker isåfall in som PB för 90:orna i mars 09.

Jag tänkte i och för sig inte bara på hårdheten. Blev lite sugen på jägartänsten i arvidsjaur. Det kan inte vara möjligt att dom söker 112 jägar PB? eller?

Edited by Haamps

Jag har ett litet dilemma med vilken tjänst som jag ska välja som första- respektive andra handval. Förutom Kustjägare som jag ansöker till frivilligt så valde jag Amfibiegruppchef som förstahandsval och Jägarplutonbefäl som andrahandsval.

Då jag är sugen på en riktig utmaning så väljer jag gärna jägartjänst och vill således mer ha Jägarplutonbefäls tjänsten än Amfibiegruppchefs tjänsten. Dock så rådde min inskrivningförättare mig att välja amfibiegruppchef då hon trodde att jag hade störst chans att bli uttagen där. Enligt henne så söker dem 2 jägarplutonbefäls tjänster och 25 amfibiegruppchefs tjänster. Till dessa platser har 19 respektive 60 personer sökt.

Vad tror ni om mina chanser? :wacko:

Mina mönstringresultat är 8 styrka, 7 kondition, 7 logisk förmåga, 7 psykolog samt befälslämplig. För övrigt fullgod hälsa, perfekt syn,hörsel,färgseende.

Personligen hade jag nog valt FC700, mest för att jag vet en hel del om utbildningen där uppe och har bara hört bra om den.

Är du också inne på den linjen så kan du ju ta FC700 som förstahandsval och GP820 som andrahandsval, och se vart du hamnar.

Jo, har med hört att FC700 utbildningen skall vara bra. Varför jag valde GP820 som förstahandsval är därför att jag tror att jag har störst chans att överhuvudtaget få göra lumpen och inte hamna i reservern om jag väljer den. Det var iaf vad inskrivningsförättaren sa. Men vem vet ?

PBS brukar i snitt ha 60-65 platser, det är lite flytande beroende på avhopp innan inryck. Nuvarande kull (PBS 07) är nere på drygt 45st efter 3 mån i Arvidsjaure.

PBS är en av de mest meriterande utbildningarna i försvarsmakten idag, en av få som fortfarande har 15mån kvar, i tider då tom FJS är nere på 11mån. Gillar du snö, kyla och mörker så är det något för dig, annars hade jag valt GP820.

Vad tror ni om mina chanser? :D

Som jägarplutonbefäl får du en väldigt gedigen utbildning! (Förutsätter att du menar FC700 i arvidsjaur) Du kommer verkligen inte att ångra dig! Försvarets vinterenhet har sin utbildningsenhet i arvidsjaur- så du kommer att få en grymt bra vinterutbildning! Sverigest modernaste kaserner. Grymt bra käk i markan. Riktigt fina logement. (Även om den mesta tiden kommer att spenderas på övningsfältet-som också det är beläget i direkt anslutning till kasernen).