Kn Glock Posted January 20, 2008 Report Share Posted January 20, 2008 http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...00&rss=2216 Hur påverkar detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted January 20, 2008 Report Share Posted January 20, 2008 Personligen påverkar det inte min inställning till NBG. Klart att vi ska vara med. Vi här på forumet har nog en bättre helhetsbild om vad NBG omfattar och dess funktion än vad gemene man har och jag tror att en del av de tillfrågades negativa inställning helt enkelt beror på att de är för dåligt insatta. Vi ser redan idag, eller egentligen redan sedan kriget i forna Jugoslavien och troligen tidigare än så, rätta mig om jag har fel, att det svenska engagemanget inom fredsbevarande/fredsframtvingande operationer går mot att verka i högriskområden i allt större utsträckning. Tidigare svenska insatser har varit på platser där svensk trupp till största del har haft som uppgift att bevara lugnet efter väpnade konflikter och syssla med humanitära insatser men nu går vi mot nya tider. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annahörig Posted January 20, 2008 Report Share Posted January 20, 2008 http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...00&rss=2216 Hur påverkar detta? Frågans formulering (frågan om huruvida man tyckte att Sverige skall delta i NBG) var ju vriden. Såpass mycket att man undrar vilket syfte SVT hade med undersökningen. Om media fortsätter en dylik vridning, kan det säkert komma att bli en valfråga. Men dit är det långt, och dylika skandalbyggen hinner rasa. Kan det påverka så mycket här och nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gorg Posted January 20, 2008 Report Share Posted January 20, 2008 Fler svenskar vill att vi deltar i EU-försvar Annan artikel, samma dag o samma tidning. Svaret beror som sagt helt beroende på hur man ställer frågan som försvarsministern precis sa på svt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted January 21, 2008 Author Report Share Posted January 21, 2008 <a href="http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...00&rss=2216" target="_blank">http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...00&rss=2216</a> Hur påverkar detta? Frågans formulering (frågan om huruvida man tyckte att Sverige skall delta i NBG) var ju vriden. Såpass mycket att man undrar vilket syfte SVT hade med undersökningen. Om media fortsätter en dylik vridning, kan det säkert komma att bli en valfråga. Men dit är det långt, och dylika skandalbyggen hinner rasa. Kan det påverka så mycket här och nu? Det kommer nog inte att påverka så mycket just nu (läs NBG08 eller BG 2011 som vi ju redan har lovat bort) Om det däremot är en ihållande trend så kan det påverka utformningen och deltagande i i kommande BG och eller NRF) Visst har vi på forumet en större insikt om vad NBG är jämfört med gemene man, Sverige är dock en demokrati där allas röst är lika mycket värd oavsett om man är insatt eller inte. De anställda på kärnkraftvärk kan säkert mer om ämnet än jag gör men jag tycker fortfarande att jag har rätt till en åsikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krigsmakten Posted January 21, 2008 Report Share Posted January 21, 2008 Ulf Bjereld menar att frågeställningen inte var missvisande men obalanserad. 40 % var ändå positiva, som frågan var utformad får man tyvärr ändå se det som en positiv grundinställning till svensk stridande trupp utomlands. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghostface Posted January 21, 2008 Report Share Posted January 21, 2008 Syftet med SVT:s undersökning? Förmodligen att skapa en debatt vilket är jättebra. Hoppas man forsätter granska och debattera försvarsmakten med allt vad det innebär, bla NBG, det gigantiska luftslottet... Om det skulle bli en valfråga?! Lysande isf. Alla kanske inte vet exakt vad det innebär specifikt med ett insatsförsvar men det vore ganska bra med en folklig förankring för hur vi ska göra med FM och dess inriktning. NATO? NRF? BG? Det behövs en tydlig riktning från politiker och folket styr ju politiker (hoppas jag). Som anställd i FM är man nu helt förvirrad. Inget känns säkert, ständiga omprioriteringar i budgeten för olika förband, besparingar hit o dit, resestopp, övertidsstopp. Det nya insatsförsvaret har slukat en hel del medel. NBG har inte fått den mtrl de behöver. Jag tillhör ett förband som är mer prioriterat än NBG och även där saknas mtrl. Skandal... Politiker måste förstå att de inte kan få allt. Ge konkreta uppgifter och ställ därefter resurser till förfogande. FM-ledningen samt förbandsledningar måste kunna säga nej, vi löser inte detta med dessa resurserna. Vara lojal mot sina prioriteringar. Vad ger det för effekt att utbilda mot PersQ1-2? Är det inte bättre att skita i det då, under det utbildningsåret och kanske kompetensutveckla officerarna på annat sätt... Om folket visste hur saker går till inom FM och och NBG så är jag övertygad om att det hade varit ännu sämre stöd i undersökningar för denna verksamheten. Tråkigt för alla dugliga och motiverade soldater som ställer upp för vårt land. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted January 21, 2008 Report Share Posted January 21, 2008 (edited) Det finns får, många får, vallhundar och vargar. Vallhundarna har vassa tänder (rätt att utöva våld) och skrämmer därför fåren. Får tycker som regel inte om vallhundar, oftast hatar får sina vallhundar. Vallhundar ska patrullera i periferin, helst utom synhåll och angripa vargarna (kriminella eller inkräktande militär) på vilket sätt situationen än kräver. Men utan att det syns, för det skrämmer fåren. Alla ängar omges av skränskator som får fåren att i panik rusa från det ena hägnet till det andra. Media tjänar pengar på artiklar som oroar får. (Nemen?! Åh guuud, e det saaant?! ... osv) De som valt att axla rollen vallhund får helt enkelt stå ut med att media vinklar och vrider...det är ju det som de lever på. Pappsen vill göra liknelser i dag Edited January 21, 2008 by Pappsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svalan Posted February 21, 2008 Report Share Posted February 21, 2008 Det är inte bara politikernas skuld. Jag tycker det finns många funktioner och personer i fm som ska titta sig själv i vitögat och fråga sig om deras verksamhet är befogad. Jag känner att många drar i trådar enbart för att berättiga sin egen framtid. Det är inte lojalitet. Vi närmar oss gränsen där vi måste fråga oss om det är värt att ha dagens fm. Och när vi kommer fram till att svaret är nej så måste en reformation i större mått än den som sker nu påbörjas. Neutralitet eller allians (närma sig NATO, EU eller ingenting?), värnplikt eller yrkesförsvar? Jag tror därefter på att avveckla hela försvarsmakten, säga upp all personal och sen bygga upp ett riktigt insatsförsvar där man finner ett högkvarter (läs insatsstab) som ligger i synk med enheterna nedanför. Sedan startar rekryteringen av all personal. Låt de mest kvalificerade få befattningarna. Ordna lagstöd för att sparka resten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted February 21, 2008 Report Share Posted February 21, 2008 Det är inte bara politikernas skuld. Jag tycker det finns många funktioner och personer i fm som ska titta sig själv i vitögat och fråga sig om deras verksamhet är befogad. Jag känner att många drar i trådar enbart för att berättiga sin egen framtid. Det är inte lojalitet. Vi närmar oss gränsen där vi måste fråga oss om det är värt att ha dagens fm. Och när vi kommer fram till att svaret är nej så måste en reformation i större mått än den som sker nu påbörjas. Neutralitet eller allians (närma sig NATO, EU eller ingenting?), värnplikt eller yrkesförsvar? Jag tror därefter på att avveckla hela försvarsmakten, säga upp all personal och sen bygga upp ett riktigt insatsförsvar där man finner ett högkvarter (läs insatsstab) som ligger i synk med enheterna nedanför. Sedan startar rekryteringen av all personal. Låt de mest kvalificerade få befattningarna. Ordna lagstöd för att sparka resten. hm Lustigt, de flesta jag har diskuterat saken med lutar åt samma håll. Lägg ned hela skiten, sparka alla, och börja om från början. Många tycker så här, men alla jag talat med vill att vi sen skall bygga ett riktigt försvar för sverige utan inslag av insats-förband för utlandet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts