Jump to content

Nästa missonsområde


Recommended Posts

Vad märkligt att Sverige bidrar med till en EU insats nästa år som kommer att vara igång när Sverige blir ordförande i Unionen. Av en slump så kanske det blir en liten svensk EU instats på marken någonstans under 2009?

 

Slumpens vägar äro outgrundliga, jag minns att slumpen gjorde att Sverige förstärkte i Kosovo med IA01 under den tid som vi också var ordförande i Unionen och de Europeiska länderna inte kunde komma överrens om vem som skulle skicka mer trupp kopplat till den situation som var i Makedonien...

 

Slump... är en märklig företeelse...

 

Slumpen och Kn Glock har en känsla av att det blir en hel del EU fokus på kommande missioner (insatser).

 

glöm inte att ÖB blir ordförande i EUMC, tyvär tillträder han i November vilket är lite sent för att passa med ordförandeskaps-halvåret Jul-Dec 2009

Hävdar med en dåres envishet att en Kongoinsats är fullt möjligt under nästa år, möjligen faller den tillföga för en utökning i Darfur.

 

/b

 

 

Nuvarande ÖB kommer ju få ett 3 årigt förordnande som ordförande i EUMC, han kommer altså att sitta ordförande när NBG11 har beredskap, Om EUMC vill genomföra insats då kan det bli politiskt svårt att säga nej (åtminstone om nuvarande regering är kvar vid makten, den numera samlade oppssition är ju till vissa delar lite mer EU skeptiska). Synd att riksdagsvalet hålls efter det att man måste ta ställning till om man skall försöka sno sig en plats i NBG11.

Edited by Kn Glock
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

och är jag fel ute om jag gissar att de som ev, skulle ge sig av och visa flagg, eller lilla riksvapnet i mörkaste afrika, utgår från en ort med 600 m slutvärn?

jag är mer intresserad över om nya myndigheten för samhällets beredskap skapar ordning i kaoset, och kommer iväg någonstans.

Link to comment
Share on other sites

och är jag fel ute om jag gissar att de som ev, skulle ge sig av och visa flagg, eller lilla riksvapnet i mörkaste afrika, utgår från en ort med 600 m slutvärn?

jag är mer intresserad över om nya myndigheten för samhällets beredskap skapar ordning i kaoset, och kommer iväg någonstans.

 

http://www.msbmyndigheten.se/Default.aspx?epslanguage=SV

 

Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap

 

Då den myndigheten skapades den 1/1 torde de ha en liten startsträcka...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Att Sverige skulle vara med i OEF är helt otänkbart (kan väl alla vara överrens om)

 

säker på detta?

 

Svenska politiker har varit väldigt tydliga med att vi inte är med i OEF.

 

En svensk ökning i ISAF är säkert på G. Dessutom kommer vi att vara kvar i Afg under lång tid.

 

Förutom politiska skäl så vill nog FM inte splittra upp missionen i Afg då detta skulle försvåra logistiken.

 

Vi vänder på frågan.

 

Vad (om något) talar för att Sverige skulle deltaga i OEF?

 

 

Det som talar för att Sverige ingick i OEF under en kortare tid är KA01, som såvitt jag vet inte ingick i ISAF.

 

När var KA01 nere och vilka var det?

Link to comment
Share on other sites

Frågade strax innan jul en person som jobbar på HKV om vilket nästa missionsområde (när vi väl släppt Kosovo...) blir. Svaret blev självsäkert Kongo. När jag frågade om fordonsalternativ sa denne CV90. Det tyckte jag lät tungt, men denne insisterade. Nu känns det väl kanske inte helt troligt att ha CV90 på två platser samtidigt (Afghanistan och Kongo). Inte på kort sikt iaf. Med tanke främst på ekonomi men även logistik.

 

Alternativet är (förutsatt att fler-områdesresonemanget stämmer) att vagnarna i Affe plockas hem efter en tid, att Kongomissionen får vänta lite, eller att fordonsalternativet revideras. Dock blir ju karraktären av missionen lite annorlunda, beroende på vilket fordon som tillförs.

 

 

/Zacke

Link to comment
Share on other sites

KA01 var i Afghanistan för drygt ett år sen och det var en blandning av folk. En rotationsmission helt enkelt.

 

/K

 

 

 

Men ingick de i OEF? Menar ni att Sverige isf formellt är/var aktiva i OEF?

Nej, de var ISAF.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
För avdelningen vilda spekulationer: Norra Pakistan, med uppgift att stödja den inhemska armén i att behålla kontrollen över kärnvapenanläggningarna.

 

På samma tema, Kashmir. Kaoset i Pakistan växer och konflikten med Indien om Kashmir riskerar att övergå i fullt krig (mer än nu iaf). FN:s observatörer är för få och behöver förstärkas med väpnad internationell trupp. Risken är annars stor att konflikten flyter samman med den i Afghanistan.

 

Ett annat område som slits sönder av inbördeskrig är Sri Lanka.

Edited by Fanjunkar´n
Link to comment
Share on other sites

Nja Sri Lanka är snarare på väg att lösa sin långvariga interna konflikt. Fast att sitta där ett halvår känns helt OK.

 

Det trodde man för några år sedan också, när SLMM övervakade en inofficiell vapenvila...

 

 

Hela tråden är töntig. Stäng av. Vi ser dagligen i media att olika länder provoceras till att öppna upp en ny konflikt. Allt för att gynna den s.k krigsekonomin.

Har vi inte lärt oss detta ännu? En vacker dag står det kanske trupp i "vårt" land när vi har slutat fjäska för de krafter som manipulerar oss. I dessa tider kan vad som helst hända. Hela forumet utstrålar en naivitet som inte går att beskriva. Vänd om, tänk klart!

Link to comment
Share on other sites

Nja Sri Lanka är snarare på väg att lösa sin långvariga interna konflikt. Fast att sitta där ett halvår känns helt OK.

 

Det trodde man för några år sedan också, när SLMM övervakade en inofficiell vapenvila...

 

 

Hela tråden är töntig. Stäng av. Vi ser dagligen i media att olika länder provoceras till att öppna upp en ny konflikt. Allt för att gynna den s.k krigsekonomin.

Har vi inte lärt oss detta ännu? En vacker dag står det kanske trupp i "vårt" land när vi har slutat fjäska för de krafter som manipulerar oss. I dessa tider kan vad som helst hända. Hela forumet utstrålar en naivitet som inte går att beskriva. Vänd om, tänk klart!

Så du menar att vi inte ska få spekulera i vilka konflikter som kan uppstå och då huruvida Sverige kan/ska/får/törs/måste/vill skicka trupp dit? Och det för att du tycker att det är etiskt felaktigt eller?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
diskussioner om denna myndighet kanske vi ska ta i en annan tråd. Var på seminarier om denna myndighet nu innan jul. Det var helt klart intressant. Men det kan vi köra i en annan tråd.

nu blir det ot, men var hittar jag den tråden??har blivit intresserad av den där myndigheten

Link to comment
Share on other sites

En andra marin mission utanför Somalia, dock inte i direkt anslutning till den första. Kanske start Q1 2010?

Ni läste det här först...

 

Varför inte då marktrupp till det magiska året inom försvaret 2011?

 

(Bushman - någon sådan tråd skapades aldrig)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Det finns många ställen det skulle kunna brista på...

 

Insatser borde gjorts i Burma t.ex. och det är väl fortfarande inte ko-lugnt. Det är ju upp till FN att bestämma enligt min mening. Dock sätter Vetot käpparhästar i hjulen , då Kina inte har intresse i en mission i Burma...

 

Nästa kanske blir Nordkorea ? Man anar ugglor i mossen när man ser deras nyhetssändningar. De ber om det !

Link to comment
Share on other sites

En andra marin mission utanför Somalia, dock inte i direkt anslutning till den första. Kanske start Q1 2010?

Ni läste det här först...

 

41. korvettdivisionen planerar för en eventuell ME02 någon gång i början av nästa år.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
En andra marin mission utanför Somalia, dock inte i direkt anslutning till den första. Kanske start Q1 2010?

Ni läste det här först...

 

41. korvettdivisionen planerar för en eventuell ME02 någon gång i början av nästa år.

 

Planerad förlängning av insatsen i Adenviken

Publicerad: 8 juli 2009 kl 09.28 Centrala nyheter

 

Regeringen vill att Försvarsmakten planerar för en fortsättning av det svenska deltagandet i Atalanta, det vill säga att skydda sjöfart från piratdåd samt eskortera mattransporter till Somalia.

 

I början av juli fick Försvarsmakten en anvisning från försvarsdepartementet om att börja planera för en fortsättning 2010. Enligt anvisningen är det före detta minfartyget HMS Carlskrona som ska användas.

 

HMS Carlskrona byggs nu om till ett stödfartyg och kan, tack vare sin storlek, användas utanför hela Somalias kust. Regeringen vill att det svenska fartyget ska kunna användas som styrkehögkvarter för EU:s insats om så krävs samt vara en del av ett gemensamt nordiskt bidrag.

 

Det svenska bidraget får kosta högst 211 miljoner kronor och omfattar 145 personer.

 

Nu tjänstgör styrkan ME01 i Adenviken, dvs korvetterna Stockholm och Malmö samt stödfartyget Trossö. Deras uppdrag upphör den 15 september.

 

För tillfället hålls tio fartyg och omkring 180 besättningsmän som gisslan av pirater.

 

Förberedelserna riktas nu in på en ny – fyra månader lång insats – under första halvan av 2010. Under den period som Sverige inte har fartyg på plats utanför Somalia kommer stabsofficerare att tjänstgöra i brittiska Northwood, där högkvarteret för EU-styrkan är placerad.

 

Rekryteringen för den nya styrkan kan påbörjas i slutet av augusti.

 

www.mil.se

 

(Min kursivering) Kanske kommer det finnas tjänster även för en landkrabba månne... :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vad tror ni om Elfenbenskusten som nästa missionsområde? Antingen som en del av UNOCI (FN-styrkan i landet) eller i egenskap av EU-mission och då i troligen ledd av Frankrike. Kanske något för NBG 11 att bita i, om nu EU någon gång skulle kunna masa sig till ett beslut om insättande. NBG kan dock troligen lämna eventuell luftvärnskloss hemma, eftersom fransmännen ledsnade på den ivoranska flygvapnet 2004 och utplånade det.

 

UNOCI består i dagsläget av ca 9500 man (mest trupp, men även observatörer och polis). De franska styrkorna numerär har jag inte lyckats snoka reda på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...