Jump to content

Nästa missonsområde


Recommended Posts

Lite citat från rapport 19:30

 

Vapenvilan i Kongo Kinshasa verkar hålla och EU har sändebud som medlar mellan parterna.

Kongo Kinshasa vill att EU sänder trupp för att säkra område då de anser att nuvarande FN-styrka är för svag.

Frankrike meddelar att de kan sända 1000-1500 soldater.

Om frågan kommer vad kan vi skicka som inte "bara" vore 70-80 :D soldater?

Vad jag vet så står ju bara specialförbanden i R30 för närvarande.

 

Sverige har väl ett mekaniserat kompani med R30?

 

jag tycker att det känns som att det är dags o skicka ner folk till Kongo, helst igår. Men politiker är ju politiker, tyvärr.

 

/Nyllet

Link to comment
Share on other sites

Lite citat från rapport 19:30

 

Vapenvilan i Kongo Kinshasa verkar hålla och EU har sändebud som medlar mellan parterna.

Kongo Kinshasa vill att EU sänder trupp för att säkra område då de anser att nuvarande FN-styrka är för svag.

Frankrike meddelar att de kan sända 1000-1500 soldater.

Om frågan kommer vad kan vi skicka som inte "bara" vore 70-80 :) soldater?

Vad jag vet så står ju bara specialförbanden i R30 för närvarande.

 

Sverige har väl ett mekaniserat kompani med R30?

 

jag tycker att det känns som att det är dags o skicka ner folk till Kongo, helst igår. Men politiker är ju politiker, tyvärr.

 

/Nyllet

 

Nope, IA07 stod i beredskap under första halvan av 2008 (mil.se/p4)

Link to comment
Share on other sites

Lite citat från rapport 19:30

 

Vapenvilan i Kongo Kinshasa verkar hålla och EU har sändebud som medlar mellan parterna.

Kongo Kinshasa vill att EU sänder trupp för att säkra område då de anser att nuvarande FN-styrka är för svag.

Frankrike meddelar att de kan sända 1000-1500 soldater.

Om frågan kommer vad kan vi skicka som inte "bara" vore 70-80 :) soldater?

Vad jag vet så står ju bara specialförbanden i R30 för närvarande.

 

tja...

det är väl just detta med frankrike, kongo och vårt kära fosterland.

rent ärligt känns just nu kongo som det blivit vårt nya ÅDALEN.

risken att ett deltagande i kongo ihop med frankrike, efter div media bevakning, känns mer som en het politisk fråga än en ekonomisk.

 

och det finns ett par R30 förband förutom SF, dock är de kanske inte vad som behövs just nu behövs i regionen.

iofs ett av dem behövs alltid för att få ner alla andra till tilldelat AOR, men TP84 gänget har väl ingen renodlad R30 ändå.

 

vi har delar av förband med avsevärt snabbare deployeringstid...

men min gissning är att kongomissionen blir av med start någongång i slutet av nästa år, med svenskt deltagande och under EUflagg, det finns flera saker som pekar åt det hållet bla att FM förberett en mission där under längre tid (AMF) och Sverige tar över ordförandeskapet i EU andra halvan 2009 + ÖB blir ordförande i EU:s militärkommitté.

Jag gissar på att AMF1 kommer få genomförade ansvar för det om det blir aktuellt.

/b

 

Trolig moderfordon?

Link to comment
Share on other sites

vad gäller snabbskickade förband så vet jag att vi har ytterst vältränade och snabbt mobiliserade förband att skicka.

problemet med dessa är att de just är inom SF-svären eller dess främsta omgivning, ganska små rent personalmässigt sett och skulle få igång ett mediadrev utan dess like om de sattes in i trakterna av goma.

 

däremot tror jag mer att om vi skall erbjuda ''boots on the ground" det närmsta året så kommer nog bidraget från karlsborg, snarare än berga.

sök på "utlandstjänst" lediga jobb och "beredskapsförband" på mil.se som en liten hint.

 

att amf1 hamnade i tchad är en tragisk historia i sig, men de gjorde det bästa av situationen och löste sin uppgift.

att de säkert med erfarenheter dragna från den insatsen skulle klara av att leda en större insats i regionen, ja visst.

men nu e ju inte firman direkt känd för sin förmåga att ta tillvara erfarenhet och kompetens, eller hur?

Link to comment
Share on other sites

vad gäller snabbskickade förband så vet jag att vi har ytterst vältränade och snabbt mobiliserade förband att skicka.

problemet med dessa är att de just är inom SF-svären eller dess främsta omgivning, ganska små rent personalmässigt sett och skulle få igång ett mediadrev utan dess like om de sattes in i trakterna av goma.

 

däremot tror jag mer att om vi skall erbjuda ''boots on the ground" det närmsta året så kommer nog bidraget från karlsborg, snarare än berga.

sök på "utlandstjänst" lediga jobb och "beredskapsförband" på mil.se som en liten hint.

 

att amf1 hamnade i tchad är en tragisk historia i sig, men de gjorde det bästa av situationen och löste sin uppgift.

att de säkert med erfarenheter dragna från den insatsen skulle klara av att leda en större insats i regionen, ja visst.

men nu e ju inte firman direkt känd för sin förmåga att ta tillvara erfarenhet och kompetens, eller hur?

 

tänker inte mer än flyktigt beröra tchad, när missionen skulle sättas upp fanns det bara ett registerförband som uppfylde kraven för insats, tragiskt eller inte.

den andra anledningen till varför jag tror som jag gör och bedömmer AMF1 är att profilen som tidigare efterfrågats av FN var en amfibieförmåga då det handlade om att övervaka/hindra/försvåra smuggling av vapen/soldater/kontraband över vattendragen Lake Kiwu och Tanganjikasjön.

Blir det nu en EU-mission så är det naturligvis möjligt att inriktingen ändras men just nu tror jag ändå som jag gör. Varför inte IA09, jo för att även om missionen nu kommer att få en annan inrikting så tror jag att vi för en gångs skull kommer ha tid nog att sätta upp missionen och att det då inte finns någon anledning att ta ett R10 beredskapsförband (kanske delar av?) utan att FM hinner rekrytera och sätta upp som brukligt är och att IA09 pekas mot pågående mission efter fullgjord beredskap i september 2010.

nåväl, den som lever får se

/b

Link to comment
Share on other sites

...och att IA09 pekas mot pågående mission efter fullgjord beredskap i september 2010.

nåväl, den som lever får se

/b

 

Nu är ju FM som det är, men låter det inte lite orimligt att IA09 sätts upp för att efter 18mån beredskap sättas in vid pågående mission. Är inte ett sådant prata bara till för att locka de sökande som är väldigt heta på att åka iväg. Då "vet" de att om de inte åker på beredskapen så är de i allafall "lovade" att få åka till Afghanistan efteråt.

Eller har jag en för naiv världsbild?

Link to comment
Share on other sites

Lite citat från rapport 19:30

 

Vapenvilan i Kongo Kinshasa verkar hålla och EU har sändebud som medlar mellan parterna.

Kongo Kinshasa vill att EU sänder trupp för att säkra område då de anser att nuvarande FN-styrka är för svag.

Frankrike meddelar att de kan sända 1000-1500 soldater.

Om frågan kommer vad kan vi skicka som inte "bara" vore 70-80 :ph34r: soldater?

Vad jag vet så står ju bara specialförbanden i R30 för närvarande.

 

tja...

det är väl just detta med frankrike, kongo och vårt kära fosterland.

rent ärligt känns just nu kongo som det blivit vårt nya ÅDALEN.

risken att ett deltagande i kongo ihop med frankrike, efter div media bevakning, känns mer som en het politisk fråga än en ekonomisk.

 

och det finns ett par R30 förband förutom SF, dock är de kanske inte vad som behövs just nu behövs i regionen.

iofs ett av dem behövs alltid för att få ner alla andra till tilldelat AOR, men TP84 gänget har väl ingen renodlad R30 ändå.

 

vi har delar av förband med avsevärt snabbare deployeringstid...

men min gissning är att kongomissionen blir av med start någongång i slutet av nästa år, med svenskt deltagande och under EUflagg, det finns flera saker som pekar åt det hållet bla att FM förberett en mission där under längre tid (AMF) och Sverige tar över ordförandeskapet i EU andra halvan 2009 + ÖB blir ordförande i EU:s militärkommitté.

Jag gissar på att AMF1 kommer få genomförade ansvar för det om det blir aktuellt.

/b

 

 

är inte planerna på AMF's mission i kongo döda och begravda sedan länge? måste vart 2-3 år sen!

Link to comment
Share on other sites

Jo det där med att det verkar finnas någon oskriven lista på att vissa regementen/förband har blivit "lovade" vissa missioner om de blir av, har jag hört, tror dock att det är mer rykten än något annat.

 

Att IA09 kan komma på tal kan jag finna logiskt och att FM har börjat medela "folk" att de är tänkta för pågående mission när det går med i beredskapsförband är en lärdom som man drog av NBG då frustrationen av att inte komma iväg var på vippen att skapa psykiska reaktioner likande PSD innan man ens kom iväg.

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

Jo det där med att det verkar finnas någon oskriven lista på att vissa regementen/förband har blivit "lovade" vissa missioner om de blir av, har jag hört, tror dock att det är mer rykten än något annat.

 

Att IA09 kan komma på tal kan jag finna logiskt och att FM har börjat medela "folk" att de är tänkta för pågående mission när det går med i beredskapsförband är en lärdom som man drog av NBG då frustrationen av att inte komma iväg var på vippen att skapa psykiska reaktioner likande PSD innan man ens kom iväg.

 

OT:

gah been there done that.

nu har jag erfarenhet från tidigare beredskapsförband, så jag vart inte så fruktansvärt frustrerad, över att inte få åka med nbg.

men det fanns en del fall i akut närhet, som inte kunde hantera situationen så väl.(hallå hovet!!)

insåg redan under NR07 i jokkmokk att NBG inte skulle få åka, åtminstone inte i sin helhet, och framförallt inte vår enhet.

jag såg mer min tjänst för vad den var, ett fruktansvärt slött jobb, och inte chansen till det stora äventyret.

 

vad gäller dessa lovade missioner:

min grp blev "lovade" tjänster som vi absolut inte var kvalificerade för.

det finns inte en Plutonchef med fullt fungerande sinnen, som tar med en flock trossoldater/sjömän/skyddsvakter och sjukvårare som närskyddsgrp till affe.

jag vet inte om det var mitt slöa sinne, tidigare besvikelser i firman eller hög ålder som fick mig att inse det.

 

nog med OT nu.

 

vad gäller missionsområden så finns det ju ett par som jag har hörts diskuteras, som tråden kanske inte nämt:

1. Albanien: den brottslighet som KS-missionerna nu bekämpar flyttar helt enkelt några mil norrut, när kosovo börjar få ordning på sina problem.

2. Georgien: av rätt självklara skäl, däremot känns det kanske inte lika aktuellt nu som för ca tio månader sen när jag hörde det senast.

3. Gaza: detta var skulle vara en ren sjukvårdsmission, med visst skydd från andra delar ur NBG*.

4. somalia: samma här norska fältsjukhuset med vår svenska del, samt visst skydd från delar ur NBG*.

 

*tror knappast hela core-bat hade kommit på tal, men vissa plutoner ur AB01 och 21 log, någon grp ur ing-komp samt löst folk ur HQ-support-team, är väl de som hade behövts.

men vem vet, firman har gjort en del mystiska beslut förr.

 

detta är som sagt områden som diskuterades under min tid i nbg, samt av andra kollegor i firman, hur skarpa de känns i dag vet jag inte.

det är mer upptill folk i bryssel än oss att utröna det.

Link to comment
Share on other sites

1. Albanien: den brottslighet som KS-missionerna nu bekämpar flyttar helt enkelt några mil norrut, när kosovo börjar få ordning på sina problem.

 

Hoppas de svenskar som hamnar på den missionen har riktigt bra koll på kartan..

Link to comment
Share on other sites

Kommentarer på det:

1. KFOR har under stora delar av sin etablerade tid haft viss trupp i Albanien (som inte ligger norr om Kosovo).

2. FM har observatörer i Georgien.

3. Gaza har diskuterats men då har det gällt ingenjörskompetens.

4. Somalia har inte varit på tapeten i någon högre utsträckning.

 

Det som däremot kan bli aktuellt är en FN-mission i Tchad (ja, ni läste rätt).

 

/K

Link to comment
Share on other sites

1. Albanien: den brottslighet som KS-missionerna nu bekämpar flyttar helt enkelt några mil norrut, när kosovo börjar få ordning på sina problem.

 

Hoppas de svenskar som hamnar på den missionen har riktigt bra koll på kartan..

 

reviderar och skyller på undermålig uppmärksamthet under geografi under högstadiet.(letar efter knappen väderstreck i windows)

 

@krook:

1. reviderat, men den utsago jag hörde gällde att man skulle få ett svenskt AOR i albanien, inte för att jag trodde varken bu eller bä om det.

2. samma här, en större insats av EU, har tydligen mummlats om, men känns inte som en så bra plan, då putin nog skulle ogilla det å det grövsta.

3. har var det rätt långt gångna planer att norrmännen skulle ner med sitt fältsjukhus i samma veva, och att någon svensk kirurgisk förmåga skulle med, oklart vilken.(finns ju faktiskt ett par st att välja på)

men kan väl stämma rätt väl in med ingenjör-insats, finns/fanns ju ett norskt svensk samarbete där med.

4. samma där norge igen, svensk kirurgisk förmåga medföljande, fömodligen enbart läkare leg sjv-personal.

ingen större ide att släpa med sjv-tält4 och en logistik-grp, när man redan har ett fullt fungerade fältsjukhus i container, samt support-personal till detta.

Link to comment
Share on other sites

Jag läser vad du skriver Bushman.

Det var många i NBG som trodde att de skulle vara först på plats någonstans. Bristande insikt i den militära och den politiska världen kan man tolka det som.

För folk med viss insikt så har en sjv-insats aldrig varit aktuell och den blev än mindre aktuell när staten och ÖB förklarade att FM inte hade några sjv-resurser att skicka någonstans, som egen insats alltså.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Jag läser vad du skriver Bushman.

Det var många i NBG som trodde att de skulle vara först på plats någonstans. Bristande insikt i den militära och den politiska världen kan man tolka det som.

För folk med viss insikt så har en sjv-insats aldrig varit aktuell och den blev än mindre aktuell när staten och ÖB förklarade att FM inte hade några sjv-resurser att skicka någonstans, som egen insats alltså.

 

/K

 

OT:

tro mig jag vet, krook jag vet...

man insåg det rätt kvickt när norrbaggarna försökte rekrytera, (och i vissa fall även lyckades) svensk personal till afganistan.

och detta under pågående beredskap.

 

rent ärligt, som enskild insåg jag rätt kvickt att efter "slutövn" så var det mindre än 10% chans att vi skulle få åka.

den chansen minskade ner till 0 i feb, och sedan var det ju bara att sätta sig ner, se över sin situation, inse att man hade det rätt bra i kungens kläder, och vänta ut tiden och pengarna.

 

och vad gäller att vara först på plats.....

inte med en så tung fot som ett containerbaserat fältsjukhus, det behöver man inte vara logistiker för att räkna ut.

och vår saab-mtrl visade sig tack gode gud inte riktigt lösa uppgiften.

Link to comment
Share on other sites

Lite citat från rapport 19:30

 

Vapenvilan i Kongo Kinshasa verkar hålla och EU har sändebud som medlar mellan parterna.

Kongo Kinshasa vill att EU sänder trupp för att säkra område då de anser att nuvarande FN-styrka är för svag.

Frankrike meddelar att de kan sända 1000-1500 soldater.

Om frågan kommer vad kan vi skicka som inte "bara" vore 70-80 ;-) soldater?

Vad jag vet så står ju bara specialförbanden i R30 för närvarande.

 

Sverige har väl ett mekaniserat kompani med R30?

 

jag tycker att det känns som att det är dags o skicka ner folk till Kongo, helst igår. Men politiker är ju politiker, tyvärr.

 

/Nyllet

 

Nope, IA07 stod i beredskap under första halvan av 2008 (mil.se/p4)

 

IA07 står fortfarande i beredskap, R10!

Link to comment
Share on other sites

Lite citat från rapport 19:30

 

Vapenvilan i Kongo Kinshasa verkar hålla och EU har sändebud som medlar mellan parterna.

Kongo Kinshasa vill att EU sänder trupp för att säkra område då de anser att nuvarande FN-styrka är för svag.

Frankrike meddelar att de kan sända 1000-1500 soldater.

Om frågan kommer vad kan vi skicka som inte "bara" vore 70-80 :ph34r: soldater?

Vad jag vet så står ju bara specialförbanden i R30 för närvarande.

 

Sverige har väl ett mekaniserat kompani med R30?

 

jag tycker att det känns som att det är dags o skicka ner folk till Kongo, helst igår. Men politiker är ju politiker, tyvärr.

 

/Nyllet

 

Nope, IA07 stod i beredskap under första halvan av 2008 (mil.se/p4)

 

 

 

IA07 står fortfarande i beredskap, R10!

 

Då står det fel(på hemsidan) och jag bockar för info.

 

från mil.se/p4 (sista stycket om förbandet)

Nordic Battlegroup (41. Rapid Reaction Battalion) samt den strategiska reserven i form av 411.Mekskyttekompaniet, IA07. Båda dessa har stått i beredskap under första halvan av 2008.
Link to comment
Share on other sites

Då står det fel(på hemsidan) och jag bockar för info.

 

från mil.se/p4 (sista stycket om förbandet)

Nordic Battlegroup (41. Rapid Reaction Battalion) samt den strategiska reserven i form av 411.Mekskyttekompaniet, IA07. Båda dessa har stått i beredskap under första halvan av 2008.

 

 

Det är en tolkningsfråga eller ett syftningsfel. Kompaniet stod faktiskt i beredskap även under första halvan av 2008, dock fortsatter beredskapen under andra halvan av 2008, i motsats till NBG 08.

 

Toddy

Link to comment
Share on other sites

Finns det några som helst planer på att förstärka norrmännen och/eller danskarna i sydligare delar av Afghanistan?

 

Frågan ska nog ställas på soldf.no eller soldf.dk... :)

 

Nej, skämt åsido, Sverige har sitt ansvarsområde i norr. Det lämnar man inte bara för att det är lite tråkigt... bara för att man vill panga lite med de stora pojkarna.

Link to comment
Share on other sites

Finns det några som helst planer på att förstärka norrmännen och/eller danskarna i sydligare delar av Afghanistan?

Norrmännen är inte i södra Affe, de har sitt ansvarsområde direkt väster om det svenska samt lite personal i Masar. Sedan har de förstås lite specialförband där nere, men vad jag förstår är de i närheten av Kabul. Letar man lite på nätet kan man man hitta bilder på när svenskar redan varit i norrmännens område och hjälpt till.

Link to comment
Share on other sites

Finns det några som helst planer på att förstärka norrmännen och/eller danskarna i sydligare delar av Afghanistan?

 

Frågan ska nog ställas på soldf.no eller soldf.dk... :baskerKav:

 

Nej, skämt åsido, Sverige har sitt ansvarsområde i norr. Det lämnar man inte bara för att det är lite tråkigt... bara för att man vill panga lite med de stora pojkarna.

Nämen mena inte att vi skulle överge vårt område. Men tänkte att man kanske ville förstärka mer utsatta områden också. :) Verkar ju behövas.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
För övrigt fick jag skäll av ATS när jag råkade säga mission senast jag var där. Insats och insatsområde heter det minsann!

 

Jo de brukar vara lite känsliga på det området... ;-)

 

Du frågade inte varför det heter "missionstillägg" i lönekuvertet och inte "insatstillägg" då?? :D

Link to comment
Share on other sites

Ska ta det med dom på fredag! MTS har däremot just nu en förkärlek för att säga "operation" vilket känns lite halvfel, minst sagt. Tror dom är lite väl inspirerade av att Somalia missio...eh insatsen sker inom ramen för "Operation Atalanta".

Link to comment
Share on other sites

Ska ta det med dom på fredag! MTS har däremot just nu en förkärlek för att säga "operation" vilket känns lite halvfel, minst sagt. Tror dom är lite väl inspirerade av att Somalia missio...eh insatsen sker inom ramen för "Operation Atalanta".

Det är nog ett utfall av "kortinsatstänk". Vissa operationer kan ju som bekant pågå över flera rotationer och där varje rotation blir en insats för ansvarigt förband. Det har inte MTS behövt ta hänsyn till med undantag för TD då man gjorde en särlösning och la till F och vad det nu blev. Därmed kunde man se det som en operation och en insats.

 

Mission är egentligen en ganska dålig benämning då det ju ska ses som "uppgift" i den numera internationaliserade nomenklaturen.

Link to comment
Share on other sites

Vad märkligt att Sverige bidrar med till en EU insats nästa år som kommer att vara igång när Sverige blir ordförande i Unionen. Av en slump så kanske det blir en liten svensk EU instats på marken någonstans under 2009?

 

Slumpens vägar äro outgrundliga, jag minns att slumpen gjorde att Sverige förstärkte i Kosovo med IA01 under den tid som vi också var ordförande i Unionen och de Europeiska länderna inte kunde komma överrens om vem som skulle skicka mer trupp kopplat till den situation som var i Makedonien...

 

Slump... är en märklig företeelse...

 

Slumpen och Kn Glock har en känsla av att det blir en hel del EU fokus på kommande missioner (insatser).

Link to comment
Share on other sites

Vad märkligt att Sverige bidrar med till en EU insats nästa år som kommer att vara igång när Sverige blir ordförande i Unionen. Av en slump så kanske det blir en liten svensk EU instats på marken någonstans under 2009?

 

Slumpens vägar äro outgrundliga, jag minns att slumpen gjorde att Sverige förstärkte i Kosovo med IA01 under den tid som vi också var ordförande i Unionen och de Europeiska länderna inte kunde komma överrens om vem som skulle skicka mer trupp kopplat till den situation som var i Makedonien...

 

Slump... är en märklig företeelse...

 

Slumpen och Kn Glock har en känsla av att det blir en hel del EU fokus på kommande missioner (insatser).

 

glöm inte att ÖB blir ordförande i EUMC, tyvär tillträder han i November vilket är lite sent för att passa med ordförandeskaps-halvåret Jul-Dec 2009

Hävdar med en dåres envishet att en Kongoinsats är fullt möjligt under nästa år, möjligen faller den tillföga för en utökning i Darfur.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...