Martin. Posted January 24, 2008 Report Share Posted January 24, 2008 En rejäl frukost. Frukost á la Martin. Skär ett gäng potatisar i kuber. Häll i rapsolja i en stekpanna och låt kartoffelkuberna fräsa ett bra tag, tills de är gyllenbruna. Salta rikligt med jämna mellanrum. Häll ner en burk Heinz vita bönor (andra märken är sorgligt undermåliga) i en kastrull och låt sjuda på svag värme ett bra tag. Ta en annan stekpanna och dränk ett par vita rostbrödskivor i smör. Var försiktig så dessa inte bränns, de är underlägg för äggen du därefter lagar till. En burk hela små champinjoner fräses sedan i stekpannan. När dessa är möra och härliga, släng i bacon och stek dom tillbaks till stenåldern. Lassa upp allt på ett stort fat. Värm upp med en grapefrukt, häll upp ett glas färskpressad apelsinjuice, och hugg därefter in. Komplementera med thé eller kaffe, eller bådadera. Kontakta vårdcentralen för åderförkalkningen som kommer osm ett brev på posten. Ät hjärtmedicin. Det, mina vänner, står man sig ett bra tag på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted January 24, 2008 Report Share Posted January 24, 2008 Till middag: Tacogratäng. Till detta behövs: Köttfärs Taco krydda 1 påse tacochips 1 burk krossade tomater Ett paket matlagningsgrädde 1 burk salsasås Riven ost Stek köttfärs och blanda i tacokryddan. Blanda salsasås och dom krossade tomaterna i en skål. Fyll en ugnsfast form med tacochips, häll därefter på köttfärs, tomat/salsa-blandningen, matlagningsgrädden. Avsluta med att hälla över den rivna osten så att det täcker allting. Ställ in i ugnen på 200C tills osten smält och fått en fin gyllenbrun yta. Servera med sallad. Bon appetit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annahörig Posted January 24, 2008 Report Share Posted January 24, 2008 Gjorde just en kopp choklad på kakao, honung, kanel och vaniljsocker samt varm mjölk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted January 24, 2008 Author Report Share Posted January 24, 2008 Middag: Pytt i panna. Lunch: Kalops/köttgryta. Tillagning: Jag är gift. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annahörig Posted January 24, 2008 Report Share Posted January 24, 2008 Tillagning: Jag är gift. "Slö" heter det ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted January 24, 2008 Report Share Posted January 24, 2008 Torsdagar i månader som innehåller bokstaven R (samt även någon gång emellanåt i övriga månader) intas: Ärtsoppa med stark senap, mejran och timjan Pannkaka med sylt och vispgrädde Knäckebröd med ost Mjölk Om tillfälle ges intas även punsch. /D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted January 24, 2008 Report Share Posted January 24, 2008 Diskar av två kvällsmåltider här.. Igår: Pocherad Hälleflundraroullad fylld med laxfärs. Till detta små delikatesspotatisar och sen smörsås som nääääääästan skar sig i kastrullen. Till förrätta blev det färska musslor i vitvinssås och en liten slatt grädde.. Idag: Tapas som bestod av Baconlindade dadlar, manchego ost, fiorillo salami, tomat och mozarellaost, bruchettas.. (ja ja, jag vet.. halkade in en del italienskt i tapasen...) Imorgon blir det antingen oxfilé eller majskyckling.. får se vilken som verkar finast hos El Slaktore... GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wemla Posted January 25, 2008 Report Share Posted January 25, 2008 Ris med kyckling i sås. Häll i ris och vatten i riskokaren, slå på.. Bryn kyckling, häll i Uncle Bens färdiga såser, denna gång Hawaien sweet and sour. Puttra i 5 min klart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted January 25, 2008 Report Share Posted January 25, 2008 Igår blev det köttbullar, skysås och potatismos med lingonsylt (allt hemlagat, givetvis) och till lunch snart blir det hemlagad Tom Kha Gai (thailändsk cocosmjölk/curry kycklingsoppa). @Rokare: när du ibland beträder gatorna som en vanlig man - extraknäcker du som kock, eller är du bara MÖP ( = Mat Överintresserad Person)? GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted January 25, 2008 Report Share Posted January 25, 2008 @Rokare. Håller förundrad med Apone. Om du inte kan skylla på jubileum med flickvän e motsv är din kosthållning mitt i veckan lätt suspekt. Nästan så man skulle kunna tro att du är flottist? Kan du inte öppna SoldF:s egen matspalt, där du med utgångspunkt i en dyngsstat skapar Bocusse-kreationer? Jag kan exempelvis tänka mig att du lätt snitsar till: Entrees: halvfrysta renklämmekanapeer. X En lätt förrätt bestående av saftpulvergratinerad drottningsoppe-mousselin med ett urval av vetekextapas. Till detta must från matan på KA 1, varsamt fermenterad i fältflaska i det bördiga klimatet i strängburarna på vinden i Kasern 4. XX Bresse-kyckling a la Beduin ("Höns i curry" som sjudit långsamt i en lag av krut, Vapenfett 101 och fint hackad DL1000), tillsammans präriegryte-timbal pudrad med finaste eurogran-chokladpulver. Till detta serveras Chateu 3 du Rindoe, väl kyld i vattnet vid Nyvarps lada. XXX En mäktig chokladbavaroise, tillredd av finaste Chokladkaka Crisp och Försvarets hudsalva, på en spegel av reducerad äppelsoppa. Tuschlavste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted January 27, 2008 Author Report Share Posted January 27, 2008 Tackotallrik med all tänkbara o otänkbara tillbehör. Det slank även ner några Starköl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted January 28, 2008 Report Share Posted January 28, 2008 Skickar en bild istället på gårdagens middag, det blev japanskt tema framför "Shogun". 43 blandade bitar, Misosoppa, Japanskt popcorn-té och Sapporo. Inte riktigt som "Död mans finger" i skuggan av Nyvarps Lada, men ändå. EO4: Glöm inte "Korsö Special" - Bajsgropsmarinerad ATV-tjockis med Pannbensroulader och Hängmansgratäng, gjord på Sinai-potatis odlade i gravfältet och handräknade av Eva Nej. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rara Avis Posted January 28, 2008 Report Share Posted January 28, 2008 Frukost - havregrynsgröt med tillhörande jättestora koppen te Förmiddagsfika - äpple och skvaller Lunch - pastalåda med broccoli och fetaost, apelsin till efterrätt Eftermiddagsfika - äpple och etanolångor (desinfektion av utrustning) Kvällsmat - Inte bestämt än, blir nog någon gryta med kikärtor Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted February 3, 2008 Author Report Share Posted February 3, 2008 Frukost : Mackor. Mitt på dan: Spyplatta. Nu ikväll: Mackor Mitt matintag är inte bra, jag vet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted February 3, 2008 Report Share Posted February 3, 2008 Frukost: Makaroner å köttfärssås Lunch: Sallad från ICA Middag: Kokad korv och ketchup. jag är inte nyttig jag vet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted February 3, 2008 Report Share Posted February 3, 2008 Frukost: Gröt, hårdbrödmackor och té Lunch: Risotto Middag: Kamsern med fläsk Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted February 4, 2008 Author Report Share Posted February 4, 2008 Frukost: Mackor på Elektro Scandia Lunch: Pizza Middag: El Maco x2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted February 5, 2008 Author Report Share Posted February 5, 2008 Frukost: Hemlagat BLT macka Lunch: Pannkakor med Jordgubbsylt Middag: Torsk med äggsås Allt hemlagat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted February 5, 2008 Report Share Posted February 5, 2008 Frukost: Fil o musli. Lunch: Spagetti Middag: Bruna bönor med stekt fläsk. Och till desert Semla Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted February 5, 2008 Report Share Posted February 5, 2008 Frukost: helt oätbar hallonyoghurt med torra fullkornsmackor och svettig ost (kemiskt smakbefriad) Lunch: Sinnesslöa isterband med horribelt dåligt stuvad potatis. Hurra! för sjukhusmat. Jag förutspår att middagen kommer att utgöras av pilsner och kebabpizza med strips Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted February 7, 2008 Author Report Share Posted February 7, 2008 Frukost: Statoil macka. Lunch: Koldolmar (Dafgårds) Middag: Nån god gryta som frugan fixat till. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daddlar Posted February 13, 2008 Report Share Posted February 13, 2008 Kvällsmackan Snabbpanpizza + möe stekt kyckling + massor av ost + vidrig allroundkryddblandning = Fantastisk 5-minutershow i mikron, de såg så brutalt ut när översta osten svepte och svällde över kycklingbitarna och någon minut senare svällde osten på panpizza och förenades med hushållsostamöban. En kort stund senare så startade sipprandet av panpizzaflott genom osten... då blev jag hungrig. Smakade panpizza med kyckling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted February 13, 2008 Author Report Share Posted February 13, 2008 Frukost: Statoilmacka. BLÄÄÄ Lunch: Hemlagad wok med en massa rester. MUMMA Middag: Kebabulle. Klassiker som alltid går ner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted February 13, 2008 Report Share Posted February 13, 2008 Varken jag eller dottern har ätit kattmat idag. Heller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crash! Posted February 14, 2008 Report Share Posted February 14, 2008 Två korvmackor till frukost/lunch En lustig blandning av kyckling, spenat och ris. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaliber600 Posted February 14, 2008 Report Share Posted February 14, 2008 Är en sorglig jävel som ätit soldatens ärtsoppa idag. Materiel som behövs för detta: 2x Soldatens Ärtsoppa konservburkar á 350g. Bereds under lätt värme så att de blir varma och nästan kokar upp. Tillåts stå och svalna under viss omrörning så att värmen sprider sig. Serveras bäst med senap, mjölk, eller öl om man så känner för. p.s. Fungerar även alldeles utmärkt om man har ryska utbytesstudenter hemma hos sig på besök. Minns då dock att mängder under 1kg ärtsoppa/person inte duger - och att endast öl dricks vid bordet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted February 14, 2008 Report Share Posted February 14, 2008 Åt en köttgryta bestående av fläskfile, rödlök, paprika, champinjon, räkor plus div kryddor. Till det serverades curry stekt ris och en sallad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuffel Posted February 14, 2008 Report Share Posted February 14, 2008 Har hittills bara ätit fyra mackor idag med ost, alldeles strax skall jag äta mackor med färska räkor och ägg Känner mig sådär lagom nyttig Men aja, jag tränar inte just nu pga sjukdom, så jag känner hur mitt näringsintag har sjunkit lite. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daddlar Posted March 15, 2008 Report Share Posted March 15, 2008 Vad göra med överflödet av makrill i tomatsås? Lägg till grovt rostbröd, tomatpuré, sötsur chilisås, ost, cayennepeppar och oregano. In i ugnen bara. Mycket duglig lösning på problemet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted March 15, 2008 Report Share Posted March 15, 2008 Frukost/lunch: Vitt bröd med pastrami, Kolmårdens ost, isbergssallad och så örtsalt. Middag: Kryddig Korvstroganoff med gammaldags makaroner. Och ikväll blir det vaniljglass med skivad banan och chokladsås Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.