Jump to content

Vad har ni ätit idag??

gislemark

Recommended Posts

En rejäl frukost.

Frukost á la Martin.

Skär ett gäng potatisar i kuber. Häll i rapsolja i en stekpanna och låt kartoffelkuberna fräsa ett bra tag,

tills de är gyllenbruna. Salta rikligt med jämna mellanrum.

Häll ner en burk Heinz vita bönor (andra märken är sorgligt undermåliga) i en kastrull och låt sjuda på svag värme ett bra tag.

Ta en annan stekpanna och dränk ett par vita rostbrödskivor i smör. Var försiktig så dessa inte bränns, de är underlägg för äggen du

därefter lagar till.

En burk hela små champinjoner fräses sedan i stekpannan. När dessa är möra och härliga, släng i bacon och stek dom tillbaks till stenåldern.

Lassa upp allt på ett stort fat.

Värm upp med en grapefrukt, häll upp ett glas färskpressad apelsinjuice, och hugg därefter in.

Komplementera med thé eller kaffe, eller bådadera.

Kontakta vårdcentralen för åderförkalkningen som kommer osm ett brev på posten. Ät hjärtmedicin.

Det, mina vänner, står man sig ett bra tag på.

• Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Till middag: Tacogratäng.

Till detta behövs:

Köttfärs

Taco krydda

1 påse tacochips

1 burk krossade tomater

Ett paket matlagningsgrädde

1 burk salsasås

Riven ost

Stek köttfärs och blanda i tacokryddan. Blanda salsasås och dom krossade tomaterna i en skål.

Fyll en ugnsfast form med tacochips, häll därefter på köttfärs, tomat/salsa-blandningen, matlagningsgrädden.

Avsluta med att hälla över den rivna osten så att det täcker allting.

Ställ in i ugnen på 200C tills osten smält och fått en fin gyllenbrun yta. Servera med sallad.

Bon appetit

Torsdagar i månader som innehåller bokstaven R (samt även någon gång emellanåt i övriga månader) intas:

Ärtsoppa med stark senap, mejran och timjan

Pannkaka med sylt och vispgrädde

Knäckebröd med ost

Mjölk

Om tillfälle ges intas även punsch.

/D

Diskar av två kvällsmåltider här..

Igår: Pocherad Hälleflundraroullad fylld med laxfärs. Till detta små delikatesspotatisar och sen smörsås som nääääääästan skar sig i kastrullen. Till förrätta blev det färska musslor i vitvinssås och en liten slatt grädde..

Idag: Tapas som bestod av Baconlindade dadlar, manchego ost, fiorillo salami, tomat och mozarellaost, bruchettas.. (ja ja, jag vet.. halkade in en del italienskt i tapasen...)

Imorgon blir det antingen oxfilé eller majskyckling.. får se vilken som verkar finast hos El Slaktore...

GMY

Igår blev det köttbullar, skysås och potatismos med lingonsylt (allt hemlagat, givetvis) och till lunch snart blir det hemlagad Tom Kha Gai (thailändsk cocosmjölk/curry kycklingsoppa).

@Rokare: när du ibland beträder gatorna som en vanlig man - extraknäcker du som kock, eller är du bara MÖP ( = Mat Överintresserad Person)? :D

GMY

@Rokare. Håller förundrad med Apone. Om du inte kan skylla på jubileum med flickvän e motsv är din kosthållning mitt i veckan lätt suspekt. Nästan så man skulle kunna tro att du är flottist?

Kan du inte öppna SoldF:s egen matspalt, där du med utgångspunkt i en dyngsstat skapar Bocusse-kreationer? Jag kan exempelvis tänka mig att du lätt snitsar till:

Entrees: halvfrysta renklämmekanapeer.

X En lätt förrätt bestående av saftpulvergratinerad drottningsoppe-mousselin med ett urval av vetekextapas. Till detta must från matan på KA 1, varsamt fermenterad i fältflaska i det bördiga klimatet i strängburarna på vinden i Kasern 4.

XX Bresse-kyckling a la Beduin ("Höns i curry" som sjudit långsamt i en lag av krut, Vapenfett 101 och fint hackad DL1000), tillsammans präriegryte-timbal pudrad med finaste eurogran-chokladpulver. Till detta serveras Chateu 3 du Rindoe, väl kyld i vattnet vid Nyvarps lada.

XXX En mäktig chokladbavaroise, tillredd av finaste Chokladkaka Crisp och Försvarets hudsalva, på en spegel av reducerad äppelsoppa. Tuschlavste.

Skickar en bild istället på gårdagens middag, det blev japanskt tema framför "Shogun".

dsc00135fu5.th.jpg

43 blandade bitar, Misosoppa, Japanskt popcorn-té och Sapporo.

Inte riktigt som "Död mans finger" i skuggan av Nyvarps Lada, men ändå.

EO4: Glöm inte "Korsö Special" - Bajsgropsmarinerad ATV-tjockis med Pannbensroulader och Hängmansgratäng, gjord på Sinai-potatis odlade i gravfältet och handräknade av Eva Nej.

;-)

Frukost - havregrynsgröt med tillhörande jättestora koppen te

Förmiddagsfika - äpple och skvaller

Lunch - pastalåda med broccoli och fetaost, apelsin till efterrätt

Eftermiddagsfika - äpple och etanolångor (desinfektion av utrustning) ;-)

Kvällsmat - Inte bestämt än, blir nog någon gryta med kikärtor

128338109983437500toesbreakfast.jpg

Frukost: helt oätbar hallonyoghurt med torra fullkornsmackor och svettig ost (kemiskt smakbefriad)

Lunch: Sinnesslöa isterband med horribelt dåligt stuvad potatis.

Hurra! för sjukhusmat.

Jag förutspår att middagen kommer att utgöras av pilsner och kebabpizza med strips :)

Kvällsmackan

Snabbpanpizza + möe stekt kyckling + massor av ost + vidrig allroundkryddblandning = Fantastisk 5-minutershow i mikron, de såg så brutalt ut när översta osten svepte och svällde över kycklingbitarna och någon minut senare svällde osten på panpizza och förenades med hushållsostamöban. En kort stund senare så startade sipprandet av panpizzaflott genom osten... då blev jag hungrig. :D

Smakade panpizza med kyckling. :mellow:

Är en sorglig jävel som ätit soldatens ärtsoppa idag.

Materiel som behövs för detta: 2x Soldatens Ärtsoppa konservburkar á 350g. Bereds under lätt värme så att de blir varma och nästan kokar upp. Tillåts stå och svalna under viss omrörning så att värmen sprider sig. Serveras bäst med senap, mjölk, eller öl om man så känner för.

p.s. Fungerar även alldeles utmärkt om man har ryska utbytesstudenter hemma hos sig på besök. Minns då dock att mängder under 1kg ärtsoppa/person inte duger - och att endast öl dricks vid bordet! :-P

Har hittills bara ätit fyra mackor idag med ost, alldeles strax skall jag äta mackor med färska räkor och ägg :mellow: Känner mig sådär lagom nyttig :-P Men aja, jag tränar inte just nu pga sjukdom, så jag känner hur mitt näringsintag har sjunkit lite.

• 1 month later...

Frukost/lunch: Vitt bröd med pastrami, Kolmårdens ost, isbergssallad och så örtsalt.

Middag: Kryddig Korvstroganoff med gammaldags makaroner.

Och ikväll blir det vaniljglass med skivad banan och chokladsås :baskerHV:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...