Jump to content

Vad har ni ätit idag??

gislemark

Recommended Posts

Tänkte att det kunde vara kul med ännu ett evighetsämne.

Skriv vad ni har ätit och om det var gott eller inte.

Jag börjar:

Idag har jag ätit:

Kebabtalrik. Smakade hyfsat, jag blev ju mätt åtminstone

• Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Frukost: Kaffe och cigg. (Bryggde kaffet i kaffebryggaren. Tog en cigg ur paketet)

Lunch: Flingor och mjölk (-) (Hällde upp flingorna i skålen och toppade med mjölk)

EDIT2: Middag: En pizza (Köpt av lokal näringsidkare) slank ner... och 90% av en Kebab Special (dottern ville ha kräm när den väl stod på bordet). Proppmätt.

Slö lördag...

EDIT: Enligt önskemål så förtydligade jag HUR kreationerna skapades.

Tråden jag aldrig vågade skapa! :D

Åt en röra jag slängde ihop i torsdags med basmatiris.

Snart blir de lax å pasta.

Edit:

"Röran" gjordes såhär: Tinade wokgrönsaker stekta i margarin, salt och curry för att efter ett tag dumpa grönsakerna i en skål. Delade lite kycklingfiléer och stekte i margarin, salt å svartpeppar. Dunkade i grönsakerna i stekpannan med kycklingen, rörde runt lite på svag värme. Sen va jag väldigt lat och hungrig som få så jag hällde i lagom mycke matlagningsgrädde och lät detta bli tillräckligt varmt för att bränna sig på tungan när man provsmakade. Sen hamnade hälften av maten i en matlåda som ställdes i kylen.

Idag kokade jag ris och slängde in matlådan i mikron, la riset i matlådan och rörde om. Gick äta, men de va inte "jättegott" efter ett par dagar i kylen och 3 minuter i mikron.

Vaffan. För att ge tråden lite av ett syfte (även om det är markan så kan det ju gå att ANVÄNDA skiten som skrivs här), så kan ni väl vara hyggliga att skriva hur ni gjort käket?

Här blev det iallafall bulgur, med resten av gårdagens "köttgryta".

Köttgryta bestående av rester av förrgårdagens julskinka*, purjolök, solrosfrökärnor, linfrön, en burk krossade tomater, lite soja, pizzakrydda, svartpeppar och vitpeppar.

*julskinka nu?

Jo. Bortrest över jul, köpte en stor skinka efter nyår, splittade och la in i frysen i mindre portionsbitar.

Den här biten lades i marinad av fulwhisky, soja, några vitlöksklyftor, en bra bit mosad ingefära och ett gäng kryddor och fick ligga ett dygn ungefär innan den stektes och av delar av marinaden blev det tillsammans med ..uhm.. creme fraiche(?) lite sås. Aldrig provat tidigare, men det fungerade.

Student...4ever. :D

Pasta Carbonara

Behövs:

1 ägg ( varning! ta ej mer än 1 ägg då allting får en stark äggsmak som ej går bort)

Svartpeppar grovmalen

vitlöksklyfta

gulök

3 packet bacon ( hjärtattacken ska komma tidigt gott folk)

grädde( matlagnings är att föredra)

parmesan ost ( köp den på Lidl, samma kvalitet men kostar bara drygt 20 kr istället för 58kr som på min ICA här)

pasta av valfri sort

Gör såhär:

Koka pastan ( använd vattenkokare för snabbare tillagning), fräs baconet först sedan löken och vitlöken. blanda ägg, grädde, svartpeppar i en bunke.

Blanda allting med den färdiga pastan( obs , om ni vill äta det flera dagar, kokka ny apsta dvs häll över lite , uppvärm pasta är ej gott)

Riv massvis med parmesan och strö över, servera med nått gott bröd och en fräsh sallad.

OBS Parmesan skall EJ förväxlas med paesano dvs Bond ost

// Vinceres

Frukost: Dinkelgrova med frukt (Konsums. Mycket gott.), med pålägg av avokado. Blodapelsinjuice med en tesked glutamin.

Torkade päron. Mycket gott.

Lunch: Grillad paprika med fyllning av jasminris, fetaost och vitlöksfräst svamp samt örtkryddor. Ugnsstekta potatisklyftor med flingsalt, timjan och en aning dragon.

Fixade till lite strimlad biff med bambuskott till lunch idag.

Marinerade lövbiff i kinesisk soja. Stekte biffköttet i matolja, tog därefter upp köttet. Stekte lite grönsaker i ca 2 minuter. La tillbaka köttet och rörde om. fixade en sås av kinesisk soja, potatismjöl och lite vatten.

Serverade omedelbart tillsammans med ris.

Hemmagjord vitlöksbaugette till mellanmål (mina matvanor är lite ur fas atm)

Tag en baugette, dela längsmed mitten. Stryk på lite olivolja och pressa sedan en vitlök eller två på den.

Sätt in hela härligheten i ugnen på lämplig temperatur tills den börjar bli sådär gyllenbrun.

Vansinnigt gott. Man kan även skiva baugetten och göra samma sak. Mycket uppskattat tilltugg.

Middagen däremot ser ut att bli stek och potatisgratäng =)

Oj herregud. Inte nyttigt i alla fall.

Frukost blev en skål med flingor och mjölk i brist på tid. Lunchen blev lasagne. Middagen blev en halv pizza och kvällsfika blir en böld i munnen och ett äpple.

2 panpizzor á la helfabrikat (krydda med oregano och bakas i 4 minuter i mikron) och massor av grovbröd med baconost (plocka ur de färdigskivade brödet ur påsen och smeta på baconosten) samt en klase vindruvor (bär skålen med druvorna till datorn, sitt, ät upp). Gott efter träning då man är som latast. :banghead:

Det blev hemlagat grekiskt idag:

Blandade i en påse bifteki-kryddmix i köttfärsen och stekte pannbiffar. Till detta fixade jag cous-cous och egen tzatziki samt sallad med fetaost, gurka, paprika och rödlök toppat med olivolja och balsamvinäger. Ett antal glas isvatten fick skölja ner hela härligheten. Enkelt och gôtt!

Frukost: Gröt + juice

Tio-fika: Apelsin + kaffe

Innan-lunch: Korv med bröd

Lunch: Raggmunk

Mellanmål: Riskakor + smörgås

Middag: Fisk med potatis

Kvällsmål: Smörgås

Innan sängen: Te + frukt+riskaka

Skulle kunna äta mer. Är alltid hungrig. Tränar så mycket så all energi försvinner på en gång :rockon:

Frukost: müsli förstärkt med lite russin och nötter sen blandar jag youghur och minimjölk och häller på.

Lunch tre kakor från försvarets nödlivsmedel ( små kakor som smakar... annorlunda) drack vatten till.

Middag lite ris och kyckling med resterna av en thaisoppa på som "sås".

ett äpple på förmiddagen och en banan på eftermiddagen som fika.

Frukost......Kaffe o en rejäl Göteborgsrapé springades mot bilen.

Lunch: Lax med dillsås o koktpotatis.

Middag: Biffgryta med ris o grönsaker.

Vissa av ovanstående kockar i tråden får mig att tänka på en fd chef jag haft som myntade det odödliga.

KYCKLINGGRYTA!! Hur svårt kan det vara, tag en kyckling RÖR OM servera med ris, fan det klarar tom jag av att

skapa!!

Frukost: Havregrynsgröt med en klick lingonsylt, glas mjölk och wasa sport med en skiva ost toppat med paprika, jag är inte mycket för frukost men det är nyttigt, gott vet jag inte.

Lunch: En snabb sandwich på Subway, subway fungerar alltid.

Middag: Panerad chilitorsk, wasa sport och potatismos med morötter. Riktigt smaskens.

Nu får det bli en sängfösare och sova ut efter en tung dag :rockon:

Frukost: Mannagrynsgröt med lingonsylt och en macka med ost och gurka. (Tag en tallrik, ös upp gröten och ös på sylt. Tag en macka, klaga på att den är torr, tag lite smaklös ost och tag för mycket gurka på, så att man måste slänga hälften.)

Lunch: Ärtsoppa med pannkakor. (Tag två tallrikar, häll upp soppa samtidigt som du undrar HUR Sodhexo varje vecka kan misslyckas med att göra en ärtsoppa som inte är vatten med fläsk i, häll i lite senap för att få substans, lägg pannkakor på den andra tallrik och häll på lite sylt. Ät i sällskap med andra missnöjda värnpliktiga för att få den rätta, bittra stämningen.)

Frukost: björnbärskräm, mjölk, pasta med hemgjord sås och tomat, 2 muggar sött kaffe, 2 mackor med hästkött på. 1 kopp te med mjölk.

Lunch: mer pasta med samma sås på. Ytterligare 2 koppar sött kaffe.

Jag måste äta stora volymer annars blir jag obehaglig...

Såsen gjorde jag såhär: ta ca en halvliter fil (3%), vräk i ordentligt med kött&grillkrydda, svartpeppar och pizzakrydda :) . Gör stor sats, den håller sig utmärkt i kylskåp.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...