Jump to content

Civilanställd inom FM, med i HV samtidigt?

Recommended Posts

En sak jag har funderat på, är om civilanställda inom Försvarsmakten kan vara med i Hemvärnet samtidigt. Finns det några hinder mot detta?

En spontan tanke, är att de kanske är krigsplacerade i sin anställning, och i sådana fall torde det ju bli lite kaka på kaka med en krigsplacering

inom HV också? Men är civilanställda krigsplacerade?

Man kan ju tänka sig att många HV-plutonchefer inte skulle ha något emot att ha en "inside man" på förrådet. :banana

• BlåGul -1

En del civilanställda är krigsplacerade i sin befattning i FM. De kan då vara "extra Hemvärnsmän" och vara med på övningar och utbildningar men de krigsplaceras inte i HV.

/K

En sak jag har funderat på, är om civilanställda inom Försvarsmakten kan vara med i Hemvärnet samtidigt. Finns det några hinder mot detta?

En spontan tanke, är att de kanske är krigsplacerade i sin anställning, och i sådana fall torde det ju bli lite kaka på kaka med en krigsplacering

inom HV också? Men är civilanställda krigsplacerade?

Man kan ju tänka sig att många HV-plutonchefer inte skulle ha något emot att ha en "inside man" på förrådet. :D

Det går att vara med i HV som extra hemvärnssoldat. Du är med i hemvärnet, men tjänstgör bara där så länge din ordinarie krigsplacering inte kräver att du ställer dig till deras förfogande. Poliser o dyl är extra hemvärnssoldater vad jag förstår. Prata om saken med din tilltänkta kompanichef.

Edit: Pucktvå :banana

Edited by Munken_swe

Jag är en hv man som är både civilanställd inom fmlog å med i hv.Jag är krigsplacerad i hv så det är inga konstigheter alls

bara man är kan ta att få lite gliringar om det :D.Finns dom som tycker att man inte är riktigt frisk men dom finns ju på alla arbetsplatser.

/oak

Exempelvis lokförare är ofta krigsplacerade på jobbet. Men det här förekommer även "förband emellan" Jag tror jag var placerad som extra hemvärnsman i 4-5 år innan mitt ordinarie förband släppte mig.

Edit: En kompanichef i Hv kan ansöka om att en extra hemvärnsman får ändrad krigsplacering till Hemvärnet.

Edited by Knekt

Jag fick förhandla kring krigsplacering när jag tog mitt jobb. Var inga större problem, men är dock fortfarande tvungen att delta i övningar och utbildning enligt FMs direktiv(standard klausul, inte som att FM har råd med några utbildningar just nu).

Undrar stilla hur det är i mitt eget fall...arbetar på en akutmottagning på ett krigssjukhus...är Gruppchef i IP....vill fan inte ha reda på det heller eg...men torde vara bra att veta...ved väger tyngst...är inte extra Hvman...ngn som har koll kan ju PM

Edited by Psson

Vad sa din arbetsgivare när du;

1. anställdes

2. gick med i Hv (om detta skedde efter 1.)

3. lämnade in beredskapskontrakt motsv. (om ni gör sånt)

För övrigt (och för att besserwissra lite) så lär du knappast jobba på ett krigssjukhus. Krigssjukhus är (eller rättare sagt, var) byggnader som i händelse av ofred byggdes om till sjukhus. Sjukhus som avsågs användas även under ofred med utökad kapacitet eller ändrade förutsättningar (det klassiska exemplet är SöS, Södersjukhuset, men se http://www.locum.se/upload/Om%20Locum/Locu...um2Bergkata.pdf för en annan bild av detta) benämns beredskapssjukhus (beredskapssjukhus hade även ett antal annex såsom skolor etc.) . Övriga sjukhus som fortsatte sin verksamhet i ofred kallas enbart sjukhus.

1. Anställningen gick från en privat entreprenör tillbaka till offentlig verksamhet

2. Var redan aktiv inom Hv

3. Har om jag minns rätt lämnat ett sådant när jag jobbade hos den privata entreprnören

Det är som sådan att den arbetsplatsen jag arbetade på, var när jag anställdes i privat drift. Med drevs i offentlig regi. Arrendatet gick ut efter x år för den privata arb.givaren, alla anställda som ville följde med över till den förvaltaren som lämnat ut driften i privatdrift.

Därefter var det ny verksamhetsövergång och samma visa där. De som ville fick följa med till den nye entreprenören men jag valde stanna kvar i det som nu kändes som det säkra alternativet samt att jag på det viset fick möjlighet att arbeta med det jag velat sedan länge.

Lagom invecklat? :baskerPa::uzi

• 4 years later...

Ingen aning faktiskt. HV har dock inte knappats in i IOR/PRIO förrän nyligen, så man borde rimligen inte ha hittat dubletterna innan dess.

PRIO 4.2 ska det visst vara, men jag har glömt om man redan uppgraderat eller om det är det som sker nu.

Ingen aning faktiskt. HV har dock inte knappats in i IOR/PRIO förrän nyligen, så man borde rimligen inte ha hittat dubletterna innan dess.

PRIO 4.2 ska det visst vara, men jag har glömt om man redan uppgraderat eller om det är det som sker nu.

PRIO stänger nu på måndag för uppdatering till 4.2

Jag vet en person som är redan är krigsplacerad (förtydligande: ej vilande/extra) i hv insats och samtidigt anställd på HKV. Så det går. Inga konstigheter.

Jag vet också personer på insatsbefattningar i HKV som samtidigt är med i HV. Men som jag säger, och har sagt förut. Direktivet är i princip helt nytt, och det har därav inte hunnit effektuerats hos alla utbildningsgrupper. Det finns ett glasklart direktiv från HKV på vad som gäller, därmed inte sagt att det hunnit drivas igenom i hela organisationen.

Så ja.. Just nu går det. Men det finns ett beslut att det inte ska gå. Och om organisationen gör som den blir tillsagd så kommer det som sagt att vara omöjligt.

Det intressanta är att den här personen är krigsplacerad i HKV. Tack vare kreativ lösning, så fick den här personen möjlighet att fortsätta i Hv trots att det inte skulle vara möjligt.

Menmen, som jag har berättat tidigare i en annan tråd, finns mängder med befattningar som inte har krigsplacering i FM, vilket möjliggör Hv kontrakt med krigsplacering.

Jag bemannar fortfarande en del av dem, trots att flera här på forumet sa att det inte skulle vara möjligt :}

• BlåGul -1

Man kan dribbla som tusan och vara "listig", det är inte mer rätt för det.

Det finns gott om folk som gör fel och jag vet inte vad som är värst; de som gör medvetet fel eller de som gör det av okunskap.

Sedan kan man kalla en sak för något när det egentligen är något annat, tex GSS/T-anställningar som var ALVA-anställningar. Eller hur Paolo?

För mig är det oväsentligt vilket avtal jag har när jag bemannar befattningar i FM.

Det viktiga för mig är att det finns möjlighet att bemanna befattningar i FM även om jag är krigsplacerad i Hv. Och det finns en hel del befattningar inom FM som inte har krigsplacering.

Det finns dock en väldigt enkel lösning på att ta korta kontrakt i FM som har krigsplacering, trots krigsplacering i Hv om man nu måste ha tjänsten.

Edited by Paolo

Ja, det borde gå att lösa vikarietjänst på en insatsbefattning under säg ett år, utan att för den skull behöva sluta i HV.

Känner inte till någon person som fått sluta i Hv för att han/hon klivit på ex. en vakans i ett missionsområde. Har själv fått förfrågan på 12månader varav 9månader utomlands. Behöver nog inte ens registreras som vilande, då KFÖ/SÖF kan köras under leave, på annat Hv förband.

Paolo, du har fortfarande inte förstått begreppet "en soldat, en krigsplacering"? Det är nya regler, håller på att genomföras och.... nejmenvisstja, det har ju folk skrivit tidigare i argumentationen med dig i tråden. Jag skriver inte det en gång till.

• BlåGul -1

Ja, det borde gå att lösa vikarietjänst på en insatsbefattning under säg ett år, utan att för den skull behöva sluta i HV.

Känner inte till någon person som fått sluta i Hv för att han/hon klivit på ex. en vakans i ett missionsområde. Har själv fått förfrågan på 12månader varav 9månader utomlands. Behöver nog inte ens registreras som vilande, då KFÖ/SÖF kan köras under leave, på annat Hv förband.

Den vakansen (liksom korttidsvakanser hemma) kan täckas av personal med krigsplacering i annat förband. Det är det jag menar. Dock bedömer jag att man kommer att vara tvungen att göra en flytt i PRIO* varvid man rent personaladministrativt hamnar utanför HV under tiden för tjänstgöringen. Krigsplaceringen ligger dock kvar.

*När Hv börjar hanteras med PRIO