Jump to content

Sälja tomhylsor som skrot

Blanco

Recommended Posts

Vad händer med tomhylsor som plockats upp och samlats in efter övning?

Får man sälja dom?

Finns det någon uttalad policy ang. tomhylsor som skapats vid militära övningar?

Vi samlade ju alltid upp majoriteten av skapade tomhylsor efter övning men dom lyckas alltid "försvinna" spårlöst strax efteråt, och beväpnad med ny kunskap om skrothandlare som köper mässing, och en plånbok som ekar tom vaknade tanken. :lala:

fråga de herrar som mopedledes far runt på skövde skjutfält numera och samlar hylsor....

med tanke på att ak5 aldrig har fått någon hylsfångare som k-pist och ak4 hade så får väl försvaret skylla sig själv lite?

men å andra sidan det är ju ett utmärkt jobb för årets kull av vpl.

varsin metaldetektor från närmsta rusta och full fart ut på kråkberget.

Vad händer med tomhylsor som plockats upp och samlats in efter övning?

Får man sälja dom?

Finns det någon uttalad policy ang. tomhylsor som skapats vid militära övningar?

Vi samlade ju alltid upp majoriteten av skapade tomhylsor efter övning men dom lyckas alltid "försvinna" spårlöst strax efteråt, och beväpnad med ny kunskap om skrothandlare som köper mässing, och en plånbok som ekar tom vaknade tanken. :lala:

Har också tänkt på detta. Var uppe i Marma och hade ksp-utbildning, efter övningen kom några herrar och plockade upp rubbet. Vi som var vana att städa sjukbanorna blev minst sagt förvånade.

Tomhylsorna tillhör Försvarsmakten och praxis är att man lämnar tillbaka allt till förrådet. Jag tror inte man skall ta upp frågan med FM om man får ta hylsorna eller ej.

När man kommer till skrothandlaren så ska man legtimera sig och han ska registrera att Kalle Anka har sålt tex 4kg mässing till honom. Detta för att skrothandlaren ska kunna visa att det inte är stöldgods, mao kan man får svara på varifrån man fått grejerna. Men sen finns det oseriösa skrothandlare oxå. :)

Kuriosa:

Om man är i Kosovo på mission så kommer man få uppleva något annorlunda när man skjuter på bla skjutbanan i anslutning till camp Viktoria. Det bor ett par barnfamiljer bredvid skjutbanan, dessa barn samlar tomhylsor. Det hände att dom trotsade oss och sprang fram och skulle plocka medans vi sköt. :lala: Mao tomhylsorna hinner knappt landa å svalna innan dom är upplockade. Vissa gånger gick det lätt att jaga bort barnen, andra dagar var dom helt hopplösa. :)

fast det är en relevant fråga vad gäller ak4B numera.

hylsorna förstörs pga gummiklumpen i hylsfångaren, och de första signalerna från "firman" var att de inte ville ta emot skräpet.

hur det är nu med neddragningar i ekonomin vet jag inte.

mycket mässing blev det ett tag iaf.

Någon omladdning av tomhylsor görs inte längre, utan alla smälts ner och metallen återanvänds till nya hylsor. Så om tomhylsorna är skadade eller inte torde inte spela någon roll längre. Mig veterligt så har kravet på att 70% av tomhylsorna från finkalibrig ammunition ska lämnas tillbaka vid ammunitionsredovisning inte tagits bort, däremot följs detta sällan i praktiken.

Men Nifelhel har helt rätt i sak, tomhylsorna är Försvarsmaktens egendom.

När jag gjorde värnplikten och ville ta hem 40mm hylsa mm, skrev ett befäl på enklaste sätt ett "fribrev" på en bit papper om att jag fick medföra de aktuella hylsorna. Utifall farbror Blå skulle stoppa mig vid hemresa eller nått. Det blev som att betrakta hylsorna som en "gåva" från försvarsmakten till mig, så ingen diskussion om stöld av ammunitions affekt (heter det affekt???).

/Zacke

Om det skulle ske en domstolsprövning av tomhylsplockande (till följd av exempelvis ett åtal för stöld), är det fullt tänkbart att tomhylsorna skulle ses som res derelictae, dvs. bortkastad egendom. I sådana fall, blir den som plockar upp egendomen ägare, genom ett s.k. originärt fång. En förutsättning är dock att det finns rimlig anledning att anta att den urspringlige ägaren verkligen kastat bort föremålet i fråga. Exempel på res derelictae är tomflaskor, cigarettfimpar, dagstidningar osv. En annan förutsättning torde vara att föremålet har ringa värde, som de uppräknade exemplen.

Ytterligare en sak att reflektera över, är om föremålen verkligen kan anses som bortkastade, så länge de ligger på FM:s fasta egendom (dvs. skjutfälten). Det är tänkbart att Försvarsmakten har ett ansvar enligt miljöbalken att städa upp hylsor och annat efter verksamheten.

Om hylsorna inte är res derelictae, är de hittegods. Då skall de lämna till polisen, eller ägaren direkt, om denne är känd.

Precis som Nifelhel säger, är det knappast lönt att diskutera frågan med FM. Om de skulle ge klartecken åt folk att plocka upp saker de hittar på skjutfält, skulle det troligtvis inte dröja länge innan någon skadar sig på någon form av blindgångare. Har de försvarsmakten gett klartecken, är risken överhängande att de blir skadeståndsskyldiga.

Eftersom försvaret, tydligen enligt bättre insatta källor än mig, har en policy att hylsor tillhör försvarsmakten så borde det innebära att de INTE är att anse som Res Derelictae. Som det skrivs så är bortkastad egendom något man inte vill ha kvar. I detta fall har ju försvarsmakten specifikt uttalat att hylsorna tillhör försvarsmakten, därmed kan de inte anses som bortkastade. Dessutom har de sitt krav på att X % skall återvinnas. Detta ger ytterligare stöd för argumentet att hylsorna inte är "bortkastade".

När jag gjort utbildningar inom försvaret fick vi alltid efter skjutning gå runt och samla upp hylsorna under några minuter. Inte så att vi tog alla hylsor men iaf de flesta.

Hur funkar detta när FM övar på civil mark, t ex i bebyggelse?

Om ett gäng ungar följer efter i en anfallsrörelse och plockar upp de hylsor som blir liggande, begår dom då ett brott eller är det "finders keepers" som gäller?

The Swede :D

Är en tomhylsa en ammunitionseffekt? Om så är fallet, finns det bestämmelser i SFS 1996:31, FFS 2007:1 och FIB 2007:3, som tycks betyda att tomhylsor skall förvaras inlåsta eller under uppsikt av beväpnad vakt.

http://soldf.e.kth.se/docs/fmpub/iftex_02.pdf <- Tittar man på s. 108 och 109, verkar det som att endast polisen och FM får samla in (jag har dock inte kunnat hitta dokumentet på mil.se, så frågan är om det är gällande). I 89 § står det lite om vad som gäller när tomhylsor lämnas in, men ingenting om att skall lämnas in.

Men, detta är inte mitt starkaste område inom juridiken, vilket säkerligen märks av ovanstående, så jag skall sluta där innan jag rör till saker allt för mycket.

Det är helt klart en intressant fråga det här. Man kanske skulle skriva till FM och fråga.

Utan att vara expert så har jag svårt att se hur något så specifikt som tomhylsor på ett militärt övningsfält kan anses som fritt att plocka. Det är känt vem som äger/arrenderar marken och egendomen går lätt att knyta till ägaren. Jämför med att gå och plocka saker i någons ostädade trädgård.

Dock har jag varit på kurs med Försvarsutbildarna där enskilda berättat om att den lokala FBU-föreningen samlat in tomhylsor efter en skjutning där ammuntionen kommit från FM och sålt skroten.

Det finns folk även i Sverige som besöker militära övningsfält ibland för att leta efter skrot. En del av dem säljer sina fynd på t.ex. Tradera. Problemet är att dessa skrotletare ibland hittar mindre ofarligt skrot än bara tomhylsor...

En anna fråga som dyker upp i mitt huvud är vad som gäller angående

civilas rätt att vistas på skjutfällt? Om de i första skedet inte ens har rätt

att vara där när övning pågår så kan ju hylsonra knappast vara att jämställa

med blåbär. Dvs var mans egendom. Mer som att stjäla jordgubbar i någons

trädgård. de lär ju knappast fall under allemansrätten hur som helst...

/martinator

de lär ju knappast fall under allemansrätten hur som helst...

Allemansrätt!!!

Det här får du inte göra

- Du får inte passera över tomter*, trädgårdar,

planteringar* eller odlad* mark, till exempel

åkrar*.

- Du får inte köra bil, motorcykel eller moped

i naturen. Du får inte heller köra på stigar*,

parkvägar eller motionsspår*.

- Du får inte elda om det är mycket torrt

väder eller blåser hårt. Då kan elden

sprida* sig. (skjuta granatgevär, kulspruta, och spårljusproj?)

- Du får inte ta eller skada* träd och buskar.

- Du får inte ta frukt, bär, grönsaker eller

något annat som växer i trädgårdar,

planteringar eller på åkrar.

- Du får inte lämna kvar eller kasta något

skräp*. Burkar, glas, plast och annat skräp

är fult, och kan också skada djur och

människor.

- Du får inte jaga, störa eller skada djur. Det

är också förbjudet att ta fågelägg eller röra

djurens bon* eller ungar.

Äschfan, tänkte fetmarkera bara det som FM bryter mot i allemansrätten, men jag kunde tagit alltihop.

Se det som renhållning av naturen att plocka hylsor. :blink: