Jump to content

Handbok för källsortering

Spook

Recommended Posts

Hittade den här när jag surfade runt, visste ni t.ex. att genomfärgade reklamblad ska läggas i brännbart, annars förorenar de pappersmassan.

Ja, det är ju skitviktigt att dasspappret inte blir missfärgat innan det används. :rockon:

Hittade den här när jag surfade runt, visste ni t.ex. att genomfärgade reklamblad ska läggas i brännbart, annars förorenar de pappersmassan.

Ja, det är ju jätteviktigt att dasspappret inte blir missfärgat innan det används. :rockon:

Annars kan man ju köpa svart toapapper. http://www.renovaonline.net/black/?lmd=38624.448519

När vi ändå inne på miljö området kan jag ju passa på att posta FM's Handbok Miljö

Ja, det är ju skitviktigt att dasspappret inte blir missfärgat innan det används. :)

Tror inte det är färgen förändras pga. av föroreningen. Utan mer konsistensen typ.

Ja, det är ju skitviktigt att dasspappret inte blir missfärgat innan det används. :clap:

Grejjen är den att det genomfärgade pappret har tappat sina fibrer och ger därför ingen bra massa. Man tvättar bort svärtan med tvål för att få ut returmassa och är det då genomfärgat så går det bara åt tvål som inte ger någon massa. Man använder typ bentonit och olika polymerer för att sedan binda returmassan så den kan användas som pappersmassa...... så nu vet ni det

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...