SebbeBoy Posted January 17, 2008 Report Share Posted January 17, 2008 (edited) Jag satt och tittade på fredsstyrkan på TV4 i onsdags. När de visade hur de bodde 3 personer i ett rum så syntes en handduk, en grön sådan med något motiv på. Jag är inte helt säker, men jag tror att den såg ut som denna armpatch http://images.tradera.com/796/57652796_1.jpg är det någon som vet vart dessa finns att få tag på ? Tack på förhand Edited January 17, 2008 by SebbeBoy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grisbasse Posted January 17, 2008 Report Share Posted January 17, 2008 finns att köpa/beställa i missionsområdet. så åk på mission! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SebbeBoy Posted January 17, 2008 Author Report Share Posted January 17, 2008 finns att köpa/beställa i missionsområdet. så åk på mission! jaha okay, då får jag vänta lite med inköpet utav en sådan, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted January 17, 2008 Report Share Posted January 17, 2008 Finns kanske pa LG's shop... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
I22 Vargen Posted January 18, 2008 Report Share Posted January 18, 2008 Finns kanske pa LG's shop... Nix...skulle ha sett en sådan då... måste vara specialare som säljer den om inte LG fått in senaste månaden förståss!?. Den i TV programet var väl grön.... dom talade ju om att sola... skulle finnas en i sand / beach / öken Tema i så fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FCR2 Posted January 18, 2008 Report Share Posted January 18, 2008 snack med någon som är iväg, och be dom skicka hem en. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt 1cl HuggyBear Posted January 18, 2008 Report Share Posted January 18, 2008 Vänta tills du varit ute. Så slipper du frågor från okända om vart du gjort mission. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SebbeBoy Posted January 18, 2008 Author Report Share Posted January 18, 2008 Vänta tills du varit ute.Så slipper du frågor från okända om vart du gjort mission. Jo det är lite det jag har tänkt på också, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göta Lejon Posted January 19, 2008 Report Share Posted January 19, 2008 Vänta tills du varit ute.Så slipper du frågor från okända om vart du gjort mission. Jo det är lite det jag har tänkt på också, Säger som FCR2: känner du någon som du kan be skicka hem en så gör det - det är väl för sjutton inget "utbildningstecken" vi pratar om, det är en HANDDUK som har lilla riksvapnet som motiv! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 19, 2008 Report Share Posted January 19, 2008 Vänta tills du varit ute.Så slipper du frågor från okända om vart du gjort mission. Jo det är lite det jag har tänkt på också, Säger som FCR2: känner du någon som du kan be skicka hem en så gör det - det är väl för sjutton inget "utbildningstecken" vi pratar om, det är en HANDDUK som har lilla riksvapnet som motiv! Lilla riksvapnet på grön botten med texten "Sweden" ovanför är tillhörighetstecknet för Utlandsstyrkan. Jag inte går omkring med handdukar med en svart grip med röda beväringar på gulbotten under texten Södermanlands regemente och tycker att man gott och väl kan ha lite hyfs när det gäller vilka signaler man väljer att sända ut. Använder man handduken offentligt så kommer kännare att dra slutsatsen att man varit ute på mission. Då kan det kännas penibelt att säga "jag beställde den från en som varit ute". Jag tror att bägge parterna i den dialogen skulle tycka att det var lite fånigt. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göta Lejon Posted January 19, 2008 Report Share Posted January 19, 2008 Vänta tills du varit ute.Så slipper du frågor från okända om vart du gjort mission. Jo det är lite det jag har tänkt på också, Säger som FCR2: känner du någon som du kan be skicka hem en så gör det - det är väl för sjutton inget "utbildningstecken" vi pratar om, det är en HANDDUK som har lilla riksvapnet som motiv! Lilla riksvapnet på grön botten med texten "Sweden" ovanför är tillhörighetstecknet för Utlandsstyrkan. Jag inte går omkring med handdukar med en svart grip med röda beväringar på gulbotten under texten Södermanlands regemente och tycker att man gott och väl kan ha lite hyfs när det gäller vilka signaler man väljer att sända ut. Använder man handduken offentligt så kommer kännare att dra slutsatsen att man varit ute på mission. Då kan det kännas penibelt att säga "jag beställde den från en som varit ute". Jag tror att bägge parterna i den dialogen skulle tycka att det var lite fånigt. /K Då får ju det penibla stå för den som går omkring med den, en bedömning man själv får göra och som du personligen har gjort. Bra, då har du låtit oss få veta det. Jag känner till ett flertal människor (civila såväl militärer) som ej gjort utlandstjänst men likväl har bett folk ute på mission att köpa hem t.ex. bärväskor av israelisk tillverkning, genom tiderna också ett signum för folk som varit på mission. "Ohyfsat" av dem också att gå omkring med dessa väskor? Vilket småaktigt tjafs om en jäkla handduk... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 19, 2008 Report Share Posted January 19, 2008 Man kan tycka att det är småaktigt men seder har en uppkomst och en efterlevandekodex som man antingen väljer att respektera eller inte. Om man inte följer sedvana så får man nog förvänta sig penibla situationer. Du skriver att det inte är "något utbildningstecken" i ditt tidigare svar. Är det någon skillnad då? Om jag inte är militär så kan jag ju gå runt med grön basker och en örn och en gaffel på armen eller bröstet. Jag bryter ju inte mot någon lag och reglementen behöver jag inte förhålla mig till. Således är det bara ett brott mot sed och god ton. Eller hur menar du? Jag tolkar det som att du anser att det är skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 19, 2008 Report Share Posted January 19, 2008 Då lungnar vi ner oss lite. Frågan gäller en handduk som synts i ett tv-program och som uppenbarligen finns/fanns att köpa på svenska campen i Afghanistan. Frågeställaren har fått svar på sin fråga och huruvida han sen väljer att införskaffa nämda handduk är upp till honom. Era egna personliga värderingar är rätt ointressanta i detta fallet. Ge ett rakt svar på de frågor som ställs, det räcker så. The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted January 20, 2008 Report Share Posted January 20, 2008 Den har aven funnit pa ebay atskilliga ganger for $20 + frakt och en snabb titt visade att det gor det fortfarande... http://cgi.ebay.com/Towel-SWEDEN-SWEDISH-A...7QQcmdZViewItem Jag som ar svensk har garna nagot som det star SWEDEN pa, US eller inte US. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt 1cl HuggyBear Posted January 20, 2008 Report Share Posted January 20, 2008 Den har aven funnit pa ebay atskilliga ganger for $20 + frakt och en snabb titt visade att det gor det fortfarande... http://cgi.ebay.com/Towel-SWEDEN-SWEDISH-A...7QQcmdZViewItem Jag som ar svensk har garna nagot som det star SWEDEN pa, US eller inte US. Jo men köp då något som inte är en förstorad kopia av ett förbanndstecken... Låt den handuken vara för dem som varit i utlandstjänst och köpt den där. Man kan jämföra det hela lite med fn/usringen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted January 20, 2008 Report Share Posted January 20, 2008 Den har aven funnit pa ebay atskilliga ganger for $20 + frakt och en snabb titt visade att det gor det fortfarande... <a href="http://cgi.ebay.com/Towel-SWEDEN-SWEDISH-A...7QQcmdZViewItem" target="_blank">http://cgi.ebay.com/Towel-SWEDEN-SWEDISH-A...7QQcmdZViewItem</a> Jag som ar svensk har garna nagot som det star SWEDEN pa, US eller inte US. Jo men köp då något som inte är en förstorad kopia av ett förbanndstecken... Låt den handuken vara för dem som varit i utlandstjänst och köpt den där. Men jösses Amalia! Det är en handduk!!! Vem som hellst kan/får köpa en handduk som det står "US Army" eller "101 Airborne" på, men svenska utlandsstyrkans handduk är tydligen lika helig som baskern. Jag kan inte hjälpa att jag tycker att det är en smula löjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted January 20, 2008 Report Share Posted January 20, 2008 Hooyah. VAD är det som är förbandstecknet på den handduken? Fan.. sansa er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted January 20, 2008 Report Share Posted January 20, 2008 Den där handduken, en Leatherman, en Surefire vapenlampa, ett par Scott skidglasögon och till sist ett par Oakley solbrillor är väl nästan Pinky-Kit 1A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted January 21, 2008 Report Share Posted January 21, 2008 Den där handduken, en Leatherman, en Surefire vapenlampa, ett par Scott skidglasögon och till sist ett par Oakley solbrillor är väl nästan Pinky-Kit 1A Det är inget pinkykit det är ju det som är förbandstecknet! Efter att ha sett båd det ena och det andra tillägsmärket/förbandstecknet utomlands så är det nog det som du räknade upp som är den mest gemensamma nämnaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frejdestedt Posted January 23, 2008 Report Share Posted January 23, 2008 Nix...skulle ha sett en sådan då... måste vara specialare som säljer den om inte LG fått in senaste månaden förståss!?.Den i TV programet var väl grön.... dom talade ju om att sola... skulle finnas en i sand / beach / öken Tema i så fall. Vill man ha ökentema får man nog nöja sig med isaf-handduken är jag rädd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts