Jump to content
Sign in to follow this  
Borussia

Luftwaffe i transformation

Recommended Posts

Det tyska flygvapnets viktigaste uppgift är såklart Air Policing. Vidare har man ett antal operationer tillsammans med allierade nationer, kanske mest noterbart NATOs Baltic Air Policing, NATO Response Force (NRF), ISAF mfl.

 

Luftwaffe var egentligen det första vapenslaget som påbörjade den långtgående förändringen av sin doktrin efter kalla kriget. Redan vid återföreningen 1990 fick man 24st MIG-29 att leka med och detta ledde till långtgående konsekvenser både för försvarsindustrin samt Luftwaffes doktrin och taktiska utbildning. Till exempel startade man relativt omgående en radda projekt för att utveckla nya robotar, Iris-T och Meteor, båda med svenskt deltagande. 1999 var så elddopet för Luftwaffe, under bombningarna av Serbien flög Luftwaffe fler än 500 insatser, främst spaning och SEAD (Luftvärnsbekämpning).

 

Luftwaffe kommer från och med 2010 ha intagit sin nya struktur och kommer då att innefatta fem flottiljer varav tre kommer utrustas med Eurofighter och två med Tornado. De senare två är tänkta att få UAVer i en inte alltför avlägsen framtid, främst RQ-4B EuroHawk och en ännu inte specifierad UCAV (Unmanned Combat Air Vehicle).

Tre Luftvärnsregimenten utrustade med Patriot, på sikt med MEADS samt ett ObjektskyddsRegimente, Flygbasjägare enligt svensk terminologi, utgör marktrupperna.

Sammanlagt fyra transportflottiljer varav tre öronmärkta för Movement Coordination Centre Europe (MCCE) i Eindhoven i Holland. Hos Transportflottiljerna återfinns också den nyinförskaffade luftbetanknings-kapaciten. Två Flottiljer särsklijer sig något: JaBoG 33 är den enda flottilj som fortfarande har atomvapen. AG 51 är den enda flottiljen där anfall med sjömålsrobot (Kormoran II, på sikt RBS15 mk4) regelbundet utbildas.

 

Utbildningen sker nästan uteslutande hos NATO. Luftwaffe har flera utländska flygbaser främst bland dessa kan nämnas Holloman AFB i New Mexico i USA, Goose Bay CFB i Newfoundland i Kanada och Decimomannu på Sardinien i Italien.

Flygplanstyper

 

37 Eurofighter Typhoon ytterligare 143 beställda, varav minst 68st Tranche 3, resten Tranche 2. totalt 180st.

152 Panavia Tornado IDS kommer ersättas av Eurofighter efter 2012

34 Panavia Tornado ECR

65 F-4FG Phantom II ersätts av Eurofighter fram till 2012

 

83 Transall C-160 ersätts av A400M

60 Airbus A400M Någon gång efter 2012?

2 Airbus A310 (VIP) beställda, ej levererade

7 Airbus A310 MRTT normalt 2 för MEDEVAC och 5 för Luftbetankning

2 Airbus A319 (VIP) Kan konverteras för MEDEVAC

6 Bombardier Challanger 600 ersätts av Global Express 5000

4 Bombardier Global Express 5000 beställda, ej levererade.

(6) Antonov AN-124-100 SALIS

 

73 Bell/Dornier UH-1D ersätts av NH90

42 NH90

3 EC532 Cougar (VIP)

 

6 Grob G-120

35 Cessna T-37B Tweety

46 Northtrop T-38A Talon Samtliga Skolflygplan finns i USA och/eller Kanada

 

1 RQ-4B Eurohawk ytterligare 4 beställda, fler planerade

1 Barrakuda detta är bara en prototyp av en UCAV. Arbetet på en "riktig" har påbörjats

 

Kritik

 

Vad jag främst ställer mig kritisk till är att under en övergångsperiod, åren 2012 till ungefär 2019, kommer det finnas ett antalsmässigt tapp med blott 214 stridsflygplan. Detta innan UCAV komemr kunna införas på bred front.

 

Jag saknar inteett dedikerat CAS (Close Air Support) flygplan som t ex A-10C Thunderbolt eller A-29 Super Tucano. Dessa är förvisso väldigt bra men uppgiften sköts traditionellt nästan enkom av arméns Artilleri. Om vi kommer se ett CAS-kapabelt UCAV? Kapabel ja, men jag tror inte någon kommer vara beredd att använda det i den rollen.

 

 

 

saxat från min blog @ klauk.se

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 RQ-4B Eurohawk ytterligare 4 beställda, fler planerade

 

saxat från min blog @ klauk.se

 

Är ju oerhört intressant. Hur har Luftwaffe löst frågan med att framföra dessa i luftrummet över Europa? I dagsläget råder mig veterligen en hel del begränsningar hur och var man får framföra UAVer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet faktiskt inte, det är inte riktigt mitt gebiet. Det jag vet är att den är godkänd av det amerikanska Luftfartsverket, hur detta eventuellt inkluderar internationellt luftrum och/eller europa har jag ingen aning om. Bevisligen flygs den över atlanten, nord- och östersjön.

Share this post


Link to post
Share on other sites
(6) Antonov AN-124-100 SALIS

Detta var då en nyhet för mig.

Innebär parentesen att man wetleasear vid behov från ADB/Polet/Volga Dnepr, i stil med det Sverige har gjort nu för NBG?

Share this post


Link to post
Share on other sites
(6) Antonov AN-124-100 SALIS

Detta var då en nyhet för mig.

Innebär parentesen att man wetleasear vid behov från ADB/Polet/Volga Dnepr, i stil med det Sverige har gjort nu för NBG?

 

 

SALIS= Strategic Airlift Interim Solution.

 

Sverige är som du nämner med där och nyttjar dessa maskiner, tror det är runt 16 länder som deltar. Det är alltså inte Tysklands maskiner utan företaget Volga Dneprs. 2 av de 6 är i kontinuerlig standby, medan de andra rullar med sin ordinarie tjänst och skall sedan kunna kallas in vid behov (antagligen till ett rätt lustigt pris)

Share this post


Link to post
Share on other sites
65 F-4FG Phantom II ersätts av Eurofighter fram till 2012

 

Finns det fortfatande flygande fantomer kvar i LW? Trodde alla hade sålts/skänkts till Turkiet...

 

Tyskarna verkar ju för övrigt ha en imponerande transportkapacitet. Speciellt i rellation till hur många/få jakt- och attackplan man kommer ha i framtiden. Kan man ana att dom också har "drabbats" av lätta-fredsbevarande-snabbinsats-blablabla-battlegroup-konceptet tro? :baskerPa:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Två Flottiljer särsklijer sig något: JaBoG 33 är den enda flottilj som fortfarande har atomvapen. AG 51 är den enda flottiljen där anfall med sjömålsrobot (Kormoran II, på sikt RBS15 mk4) regelbundet utbildas.

 

Har tyskarna atomvapen?? :rockon:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då 2008 - nu 2018:

 

"Luftwaffe vid ett lågvattenmärke"

 

Tysklands flygvapen har stora svårigheter och behöver omgående finansiering för att modernisera sina vapen och system, enligt generallöjtnant Ingo Gerhartz, högsta befäl vid Luftwaffe.

- Luftwaffe är vid ett lågvattenmärke, sade han till 200 industrichefer, officerare och parlamentsledamöter i Berlin under onsdagskvällen.

 

https://www.gp.se/nyheter/världen/luftwaffe-vid-ett-lågvattenmärke-1.6814731

 

Frau Merkel har tydligen andra prioriteringar.

 

Kan man hoppas på en uppryckning eller är det kört för Tysklands försvarsmakt?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Perman
      Holländska Damen Shipyards Group har nu utvalts som huvudentreprenör att med Blohm + Voss och Thales som partners bygga fyra fregatter av MKS 180 typ till den tyska marinen. Fartygen får en längd av 155 meter, ett deplacement på 9.000 ton och en räckvidd på 4.000 NM vid 18 kn. Om man ska tro navyrecognition.com inget lv-robotsystem med medellång räckvidd, men enligt tyska wiki så får MKS 180 ESSM. Något större än Baden-Württemberg klassen och med tyngre bestyckning men med bara en NH-90 hkp. MKS 180 får ett "Flex deck" där man kan ta med alla olika uppdragsmoduler utan att behöva uppsöka en hamn. Fyra fartyg byggs i en första serie, men ytterligare två fartyg kan tillkomma senare enligt navaltoday.com.
       
      German Navy selects Damen/Blohm + Voss for construction MKS180 frigates
       
      Damen, German partners to build Germany’s New MKS 180 ships
       
      Damen Wins German Navy’s MKS 180 Multi-Purpose Combat Ship Tender
       
      Fartygen blir större än förväntat, men det har nog att göra med att de ska kunna operera länge utan hamnstöd. Är nog inte tänkta för Östersjön i första hand. Till skillnad mot F125 som mer är byggt för lågintensivt krig utomlands (modern motsv till mellankrigstidens "colonial cruiser") så är MKS 180 byggt för alla tänkbara scenarior. Även om det inte står så tror jag att dessa fartyg kommer att ersätta de fyra fregatterna av Brandenburg klassen byggda 1992-96.
       
      /Per
       
       
       
       
       
       
    • By Psilander
      Fregatte 125
       
      Detta är tyskarnas nya fregatt projekt F125, som kommer ut ungefär samtidigt som YSNY. F125 är specialbyggd för "littorial warfare" notera Monaech dvs sjöversionen av 155mm Panzerhaubitz, rb15 blir troligtvis sjömålsroboten, man kikar även på MLRS.
    • By Perman
      German Navy has approved the acquisition of two new ship tankers Type 707
       
      German Navy getting new tankers
       
      Jämfört med de nuvarande tankfartygen typ 704 FGS Spessart och FGS Rhön så blir de nya tankfartygen typ 707 alltså 40 m längre, 5 m bredare, får samma djupgående (för att kunna angöra Wilhelmshaven), blir minst fyra knop snabbare, kommer att medföra 30% mer bränsle och ta 20 containers mot 2, samt får en besättning på 20 pers mot 42 tidigare. Skulle förvåna mig om de nya tankfartygen inte får MLG 27 för självförsvar.
       
      Enligt tyska wiki så beställdes de nuvarande tankfartygen ursprungligen för ett danskt rederi och skulle fört liberisk flagg (inte libysk som påstås i artikeln ovan). De togs bägge ur tjänst i juni 2018 pga. maskinproblem, men kommer att repareras så att de kan fortsätta användas till 2025. Den 29 mars 2009 utanför Somalia under operation Atalanta attackerades FGS Spessart av pirater och fartygets säkerhetskommando på 12 pers besvarade elden och kunde avvärja attacken. Piraterna kunde senare gripas av andra fartyg.
       
      /Per
       
       
    • By Perman
      Medan man i Sverige kommer att reducera ubåtsvapnet till fyra ubåtar från 2018 så planerar man i Tyskland att utöka ubåtsflottan till åtta enheter till 2030. I år har de två nya enheterna U35 och U36 tillförts, vilket nu gör det tyska ubåtsvapnet till det starkaste i Östersjön med sex moderna AIP ubåtar. De två senaste båtarna är 1,2 m längre än de tidigare typ 212 båtarna, och det är för att få plats med en ny mast som bl a kan innehålla en trycksatt 30 mm kanon av typ Muräne och/eller tre Aladin UAV.
       
      http://navaltoday.com/2016/10/05/germany-to-commission-sixth-type-212a-submarine-u-36/
       
      http://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/Deutsche-U-Boot-Flotte-bekommt-Verstaerkung,uboot632.html
       
      /Per
    • By Perman
      Man kan se fartygen i den maritima komponenten av Bundespolizei eller "Küstenwache" som kustbevakningsfartyg. "Küstenwache" är dock ingen egen myndighet utan ett samarbetsorgan för flera federala myndigheter, nämligen tullen, polisen (Bundespolizei), sjöfartsverket, fiskeriförvaltningen samt sjökarteverket. Samarbetet manifesteras genom att de i kustbevakningen ingående myndigheternas fartyg, båtar och flyg har gemensam logo och gemensamt färgschema. Med de nya bestyckade patrullfartygen torde man kunna stödja den tyska marinen i högre grad än tidigare vid kriser och ofred. Fartygen får även landningsdäck för en helikopter av Super Puma storlek:
       
      Germany to Arm New Coastal Patrol Vessels with BAE Systems’ 57mm Guns
       
      Neues Bundespolizei-Einsatzschiff in Dienst gestellt
       
      Potsdam-Klasse (ty wiki)
       
      Första fartyget BP 81 Potsdam stationeras i Cuxhaven med hemmahamn Neustadt i Holstein:
      Neuer Küstenwachkreuzer für Cuxhaven
       

      Foto: Bundespolizei See
       
      Officiella anledningen till att man bestyckar de nya patrullfartygen med BAE 57 mm Mk3:
       
      Kanonen für die Polizei
       
       
       
      EDIT: Det kanonsystem som nu beställts för Potsdam-klassen är alltså av typ BAE 57mm Mk 110 Mod 0 Naval Gun System, som i sin tur är en modifiering av BAE 57 Mk3. Väsentliga data och prestanda torde dock vara desamma.
       
      Finns det någon som möjligen har mer info om 57 mm Mark 295 granaten som nämns på tyska wiki's sida om 57 mm Mk110 ( Mk 110 )? Den verkar ha högre utgångshastighet än alla andra 57 mm granattyper, och ska innehålla 8.000 splitter. Frågan är om det är fråga om stålkulor, förfragmenterade stålsplitter eller om det är granatens stålväggar som splittras i ca 8.000 delar?
       
      Jag är egentligen inte speciellt förvånad att tyskarna nu börjar bestycka sina kustbevakningsfartyg. Möjligen är jag något förvånad över den kraftiga bestyckningen i form av 57 mm Mk110. Hade nog väntat mig mer en MLG 27. Jag är även förvånad över den något låga farten (21 knop) på de nya fartygen. De två f. d. östtyska robotbåtarna av Sassnitz-klassen som bl a ska ersättas kan göra 25 knop (de fick två MTU dieslar efter övertagandet), men saknar helikopterdäck.
       
      /Per
       

×
×
  • Create New...