Jump to content

Hypotetisk fråga: I vilken konflikt sätts gripen in?

Recommended Posts

Jag tror på en förstärkning i Afghanistan. Stort land med mycket svår terräng för markburen personal.

Jag tror dock att dessa missioner främst genomförs av principiella skäl snarare än genom en kalkyl av hur vi får mest utvecklad förmåga per spenderad krona.

Som frågan är ställd utgår jag från att insatser från andra länders flygvapen (med gripen) också räknas?

Vad menar du med "sätts in"? Fällning av vapenlast? Spaning?

Vad gäller spaning o.dyl. så ligger väl Afghanistan med vårt eget flygvapen nära till hands, men vapeninsatser tror jag inte passar det svenska mediaklimatet.

För skarpa uppdrag gissar jag på Thailand eller Indien, om den säljs dit.

Som frågan är ställd utgår jag från att insatser från andra länders flygvapen (med gripen) också räknas?

Vad menar du med "sätts in"? Fällning av vapenlast? Spaning?

Vad gäller spaning o.dyl. så ligger väl Afghanistan med vårt eget flygvapen nära till hands, men vapeninsatser tror jag inte passar det svenska mediaklimatet.

För skarpa uppdrag gissar jag på Thailand eller Indien, om den säljs dit.

Med sätts in menar jag ett utnyttjande för att lösa eller bistå med hjälp vid väpnade konflikter.

Som trådrubriken lyder så skulle det vara kul att höra av era egna kunskaper/spekulationer/resonemang varför vilken konflikt blir den första.

Förmodligen i ett krig mot Norge runt 2025. Jag tror en mindre konflikt mellan Norge och Sverige är oundviklig. Det kan bli konsigt dessutom, lite Turkiet vs Grekland över det om Norge mot förmodan skulle köpa Gripen dom också.

Som trådrubriken lyder så skulle det vara kul att höra av era egna kunskaper/spekulationer/resonemang varför vilken konflikt blir den första.

Förmodligen i ett krig mot Norge runt 2025. Jag tror en mindre konflikt mellan Norge och Sverige är oundviklig. Det kan bli konsigt dessutom, lite Turkiet vs Grekland över det om Norge mot förmodan skulle köpa Gripen dom också.

Det troligaste i dagsläget är väl att avlösa Tyskarna i Agfanistan, främst i spaningsrollen eftersom det är där den största bristen finns.

@Pal, du är otrolig, var får du allt ifrån? :unsure:

Jag har inte så stora kunskaper inom området så rätta mig om jag har fel.

Skulle inte gripens mycket begränsade bränsle vara ett stort problem i "större" länder?

//Dravins : :unsure:

Därför utvecklas en "Super Gripen" med större bränslemängd.

Samt så finns det fälltankar man kan hänga på att få med sig mer bränsle i.

Jag har inte så stora kunskaper inom området så rätta mig om jag har fel.

Skulle inte gripens mycket begränsade bränsle vara ett stort problem i "större" länder?

//Dravins : :unsure:

Därför utvecklas en "Super Gripen" med större bränslemängd.

Samt så finns det fälltankar man kan hänga på att få med sig mer bränsle i.

Då va de poblemet löst! ;-) Vi får bara hoppas att pengarna räcker till...

3 m^3 bränsle i ett enmotorigt plan och mer än 3000 km i auktionsradie tycker jag inte är så begränsat?

Plus möjlighet att lufttanka

jag skulle tro att med tanke på övriga svenskars skenhelighet så enda gången man kan se gripen i utlandsupprdag är just spaning

vapeninsats anser sig de skenheliga svenskarna vara för fina för nåt sånt får ju inte förekomma

då börjar en del mullra "minns ådalen"

faaaaan vad löjliga en del svenskar är

svenskar =politiker

jag skulle tro att med tanke på övriga svenskars skenhelighet så enda gången man kan se gripen i utlandsupprdag är just spaning

vapeninsats anser sig de skenheliga svenskarna vara för fina för nåt sånt får ju inte förekomma

svenskar =politiker

Och att Luftwaffe är där och endast har mandat för spaningsuppdrag, är det också löjligt och skenheligt?

svenskar =politiker

Och att Luftwaffe är där och endast har mandat för spaningsuppdrag, är det också löjligt och skenheligt?

nu är du nog liiite väl snabb med att döma ut mig

det jag menade var att svenska politiker vill inte skylta med aggressivt flyg och vill ju inte gärna att svenska plan ska användas utomlands

det har blivit för mycket snack och för liten verkstad om du förstår vadjag menar

bästa sättet att få fred är " peace through superior firepower"

genom att söka upp och ta bort dessa krigsherrar från plats och sätta dem bakom galler får man KANSKE fred och visar man då upp attityden "jag menar allvar" så lugnar det väl ned sig ;-)

svenskar =politiker

det jag menade var att svenska politiker vill inte skylta med aggressivt flyg och vill ju inte gärna att svenska plan ska användas utomlands

det har blivit för mycket snack och för liten verkstad om du förstår vadjag menar

genom att söka upp och ta bort dessa krigsherrar från plats och sätta dem bakom galler får man KANSKE fred och visar man då upp attityden "jag menar allvar" så lugnar det väl ned sig :)

;-)

Vad gör mest nytta per svensk peng i afghanistan tror DU?

Hur många fötter på marken får man per Grip i området?

Ska vi sätta "krigsherrar" bakom lås och bom med flygplan?

Jag är inte på något sätt emot att ha svenska flygplan i afghanistan, men det finns en hel del som kommer före det på MIN prio-lista i det området. Helikoptrar någon???

svenskar =politiker

genom att söka upp och ta bort dessa krigsherrar från plats och sätta dem bakom galler får man KANSKE fred och visar man då upp attityden "jag menar allvar" så lugnar det väl ned sig :)

:)

Vad gör mest nytta per svensk peng i afghanistan tror DU?

Hur många fötter på marken får man per Grip i området?

Ska vi sätta "krigsherrar" bakom lås och bom med flygplan?

Jag är inte på något sätt emot att ha svenska flygplan i afghanistan, men det finns en hel del som kommer före det på MIN prio-lista i det området. Helikoptrar någon???

ok jag ska förklara vad jag menar

afghanistan är ett svårt land vad gäller terräng och visst helikoptrar kan nog spana av en del men nackdelen är väl att de syns och hörs tidigare än flygplan

det jag menade var att om man nu ska skicka gripen till utlandstjänst så får man faktist vara beredda att beväpna planet till tänderna

planet kan spana på högre höjd o ta bilder av fanskapet ända in i dess minsta hemorrojd (Bin ladin och talibanerna)

sen kan helikoptrar sätta in styrkor i området dvs gripen tar kort stab kollar skickar styrkor allt medan planet är kvar i området och undersöker vart dessa krigsherrar tar vägen och skickar vidare uppgifter som gör att helikoptrarna kan landsätta folk på RÄTT plats

skulle det mod förmodan visa sig att talibanerna har tillgång till STINGERS osv då måste piloten få förmågan att få försvara sig och slå tillbaka

på det viset kan man ju också signalera till övriga talibaner och krigsherrar att :"skjuter ni på oss så skjuter vi tillbaks och det hårt!!!"

jag menade aldrig att det ena skulle ta över det andra och sen menade jag också att piloten måste få möjligheten att få försvara sig rejält

utan en massa diplomatiska krusiduller osv osv

Beror det på Tyskarna själva eller på att ISAF endast gett dom mandat för spaning?

Enligt mig vore det bra med tillgång till CAS .. när skiten träffar fläkten.

ok jag ska förklara vad jag menar

afghanistan är ett svårt land vad gäller terräng och visst helikoptrar kan nog spana av en del men nackdelen är väl att de syns och hörs tidigare än flygplan

det jag menade var att om man nu ska skicka gripen till utlandstjänst så får man faktist vara beredda att beväpna planet till tänderna

planet kan spana på högre höjd o ta bilder av fanskapet ända in i dess minsta hemorrojd (Bin ladin och talibanerna)

sen kan helikoptrar sätta in styrkor i området dvs gripen tar kort stab kollar skickar styrkor allt medan planet är kvar i området och undersöker vart dessa krigsherrar tar vägen och skickar vidare uppgifter som gör att helikoptrarna kan landsätta folk på RÄTT plats

skulle det mod förmodan visa sig att talibanerna har tillgång till STINGERS osv då måste piloten få förmågan att få försvara sig och slå tillbaka

på det viset kan man ju också signalera till övriga talibaner och krigsherrar att :"skjuter ni på oss så skjuter vi tillbaks och det hårt!!!"

jag menade aldrig att det ena skulle ta över det andra och sen menade jag också att piloten måste få möjligheten att få försvara sig rejält

utan en massa diplomatiska krusiduller osv osv

"Fienden" för styrkan i PRT MeS är i första hand kriminella grupper, i vissa fall med kopplingar till talibanerna. Vi är heller inte där för att föra krig mot terrorismen som Amerikanarna i OEF. SVensk trupp i afghanistan skall bidra med hjälp till afghansk polis och militär.

Finns det ett behov av Helikoptrar? ja, i första hand till att lyfta ut skadade (casevac/medevac).

Finns ett behov av JAS? Inte riktigt. Men visst vore det bra med CAS om skiten träffar fläkten.

Grejen är att Svensk trupp i Afghanistan jobbar inte riktigt på det sättet jag uppfattar att du tror, grundat på ovan skrivna inlägg.

Visst vore det bra med stridsvagnar, robotsystem, attackhelikoptrar, art, grk och JAS ... men behöver vi det? NEJ.

somsagt.. det som behövs är helikoptrar. lägg sen pengarna på nåt annat.

Hade vart skoj att se JAS i affe. men njaa... fixa hellre bättre prylar till folket på backen.

Beror det på Tyskarna själva eller på att ISAF endast gett dom mandat för spaning?

Enligt mig vore det bra med tillgång till CAS .. när skiten träffar fläkten.

Det beror på Tyskarna själva att dom bara har mandat för spaning.

Om jag ska vara helt ärlig så, aldrig. Möjligtvis dess arvtagare (som jag gissar kommer köpas från utlandet). Det verkar inte finnas någon politisk vilja att skicka flygplan till utlandet.

Det stämmer inte...

HKV har gjort planer för JAS i ISAF under 2009-2010. Det handlar dock m en kortare insats (6 mån) och ingen längre deployering.

Fö är orienterade...

Det stämmer inte...

HKV har gjort planer för JAS i ISAF under 2009-2010. Det handlar dock m en kortare insats (6 mån) och ingen längre deployering.

Fö är orienterade...

Vad tycker riksdagen om saken? Om det blir som du säger så vore det ju kul och bra för flygvapnet, men hur långt gångna är planerna?

Tror ni industrin trycker på för att få Gripen warproven?

Det lär väl bli viktigt i försäljningen snart att kärran i warproven om konkurrenterna kan stoltsera med att deras kärror gjort bra ifrån sig i warservice

Jag är övertygad om att inom 5-7 år kommer Gripens konkurrenter i Europa Eurofighter & Rafale ha tjänstgjort i krigsinsatser.

Kanske blir Thailand det första landet att sätta in Gripen i stridsinsatser?

Just nu används ju F-5 Freedomfighter av Royal Thai Air Force till att bla bomba militanta muslimska grupper i södra Thailand och Thailand har ju beställt Gripen C/D som ersättare för sin F-5 flotta

Enligt Flightglobal ska Royal Thai Air Force ta leverans av den första Gripen C/D redan i år så...inget är ju omöjligt

http://www.flightglobal.com/articles/2008/...n-fighters.html

himlen ser väl lika dan ut där som här?

Ett plan har ju både en ovan- och en undersida...

Att sen behovet för att gömma plan på marken ute i öken motsvarande vad vi gjorde med våra Viggen här hemma är ganska lågt = planen lär ju även i missionsområdet vara gråa.