Jump to content

Muck en månad tidigare för oss som ligger inne

Recommended Posts

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1634190.ab

Dessutom kommer 6 000 av de 7 000 värnpliktiga som nu är inkallade att hemförlovas en månad tidigare, det vill säga efter tio månader.

– Det beror på att de inte längre kan slutöva, säger Salestrand.

Däremot ska personalen i EU:s insatsstyrka, Nordic Battlegroup, inte påverkas. De behåller sina anställningar till och med i november i år som tidigare avtalats.

vad menas egentligen med detta? gäller det de som rycker in slutet av månaden?

• Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Enligt: http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-mils...?from=headlines

förkortad värnpliktsutbildning för huvuddelen av inryckande soldater 2008 (tio månader i stället för elva)

Så högvakta lugnt så får vi veta om en dag eller två eller vecka...

J.K Nilsson

Enligt: http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-mils...?from=headlines

förkortad värnpliktsutbildning för huvuddelen av inryckande soldater 2008 (tio månader i stället för elva)

Så högvakta lugnt så får vi veta om en dag eller två eller vecka...

J.K Nilsson

Ja lugnt lär det garanterat bli för min del :D

Inte bara slutövningen som kommer dras in. Enligt p3 blir det inga som helst övningar på bataljonsnivå, det ska tydligen räcka me plutons- och kompaniövningar. Jag muckade i somras och för min del var det enorm skillnad på kvalitén mellan pluton-/kompaniövningarna och bataljonsövningarna. Riktigt syn om er som drabbas.

Inte bara slutövningen som kommer dras in. Enligt p3 blir det inga som helst övningar på bataljonsnivå, det ska tydligen räcka me plutons- och kompaniövningar. Jag muckade i somras och för min del var det enorm skillnad på kvalitén mellan pluton-/kompaniövningarna och bataljonsövningarna. Riktigt syn om er som drabbas.

Jo vi har fått en hel del övande indraget. Det har ändrats såväl fram som tillbaka och detta har gjort mig lite förvirrad men jag antar att någon kan bringa lite klarhet i vad som egentligen gäller så småning om. Ena dagen har vi 0 bagis i flis, andra dagen tillräckligt för en övning och för att smått upprätthålla våra gsu-färdigheter och andra dagen åter vice versa.

Om vi dessutom måste mucka en hel månad tidigare när vi blivit påtvingade en massa högvakt istället för den praktik som vi redan i dess ursprungliga utförande ansåg bristfällig så återstår ju inte mycket tid till nytta.

Edited by özcan

Vilka är de 1000 som behåller sina 11 månader då? De som ryckte in i Juli 07?

Kan mycket väl vara så då det står på mil.se, om jag inte missminner mig, att det var "enbart" de som ryckte in 08 som råkade ut för det här.

Vilka är de 1000 som behåller sina 11 månader då? De som ryckte in i Juli 07?

Kan mycket väl vara så då det står på mil.se, om jag inte missminner mig, att det var "enbart" de som ryckte in 08 som råkade ut för det här.

Jaha ja, det var ju väldigt typiskt, här går man och ser fram emot lumpen så att man nästan spricker och så får man en månad kortare. Fast man kanske har tur, kanske räknas till 09 gänget, udda inryckningstid och allt. Fast det är väl antagligen att hoppas på för mycket...

Edited by Hannes

Alltså... vad händer? Ingen slutövning? Vad är då meningen med utbildningen? Är inte det "el-finale" att lära sig öva/strida med andra förband runt om i Sverige?

Snart består väl värnplikten utav en "en-veckas-kurs". :D

Vi ska inte hänga läpp nu, i morron har mr vapenvägraren o ÖB ett möte.. Ser det inte sin en omöjlighet att regeringen skjuter till mer pengar, mycke tror jag också beror på media, hoppas dom verkligen sätter fokus på detta, då pressas regeringen.

Känner mig verkligen besviken, mister en månad och dessutom förmodligen en massa dagar till havs :(

fy skäms regeringen

Jag känner verkligen att detta är ett motivationsslag i fel rikting :mellow:

Har man velat göra lumpen länge, börjat träffa folk man ska ligga inne med, varit och är nervös, kämpat för att få göra lumpen, så kommer detta....

Känns som ett knytnävesslag i magen för oss som engarerar sig, här ska man ge ett år av sitt liv och får detta...

Känns inte roligt :-(

Man kasnke tyvärr nödvändigt och hellre detta än ingen lumpen alls....

"Strävan skall vara att nå lägst PersQ 2 komp. Stridsvagnsutbildning reduceras till endast en strvpluton om fyra strv vardera vid I 19, P 4 och P 7. Strvbärgare behålls (bemannas främst med anställd personal) och övriga soldater inom ramen för respektive strvkomp omorganiseras (enl. förbandchefens direktiv) till lätt skpluton(er) utan mekfordon. Grundutbildnimgen av Lvkv 90-plut reduceras från två plutoner vid P 4 och P 7 till endast en pluton vid P 4/P 7. Övertaliga Lvkv-soldater omorganiseras (enl. förbandchefens direktiv) till lätt skpluton utan mekfordon.''

Vad sjutton innebär "skpluton" utan mekfordon? Cykelskytte?

Detta sparförslag verkar ju klart bättre än vad jag ställt in mig på.

De flesta beredskapsförband som vi utbildar i sverige är väl just av kompani storlek? Det går ju att anpassa övningen väldigt bra efter övningsdeltagarna när man bara övar i kompani/skv. Mindre väntan.

Det jag oroar mig för är om det blir klart mindre tid i fält, mindre skjutande under värnplikten.

Hoppas på min egen del på fanatiska befäl som gärna jobbar obetald övertid för att de brinner för detta...

Hur fortsätter vi framåt å gör det bästa av situationen? Hur får vi så mkt effekt som möjligt för pengarna inom gällande sparkrav?

Jag kan faktiskt ännu minnas ett par gånger då jag hade få önskningar (bortsett från blixtnedslag i Fk huvud, cyanidkapsel och solstol/paraplydrink/flipflops istället för Myttingemisär) som var starkare än att mucka ungefär 14 månader för tidigt...

Skämt åsido - jag är av den bestämda uppfattningen att övande i större enheter än kompani först och främst är en utmaning för stabsbefattningar och tillhörande funktioner (logistik, sjv etc). För det som skumpar runt i ett bollhav är det mycket liten skillnad på en kompani- och en brigadövning. Jo, i den sistnämnda får man löka så fruktansvärt mycket mer...

/M

Fanns det inte tidigare ett utarbetat förslag för lätt skytte som var tänkt att ersätta bevakningssoldaterna på vissa förband (men med bevakningsuppgifter kvar), för att göra dem mer attraktiva för utlandstjänst. Något liknande här kanske?

Edited by Mercai

Verkligen tråkigt, även om det är mycket väntan på en stor övning ger det enligt mig mycket met. Speciellt när man har andra funktioner än strid, kul för till exempel ett ledningskompani att öva utan bataljon :S

Dessutom är det väldigt intressant /roligt med mycket militär verksamhet, är ju fruktansvärt tråkigt att öva inom kompani tex.?

Inom bataljonsnivå fungerar det ju knappt, i alla fall inte för strv. kompanierna?

Det som var väldigt roligt med slutövningen var ju just att det var vår bataljon tillsammans mot FI (skåningarna :mellow: )

Tycker våran övningserie var väldigt bra i år även om det var segt när man hade fältångest :-(

Vi startade med en övning för samtliga UH-grenar inom bataljonen och den var 2 veckor lång (dock inte två veckor fält utan runt en knapp vecka)

kompaniövn

skarpskjutning

Kompaniövn

BatÖvn 1

VÅRD

BatÖvn 2

Stridövn för nya officerare

Slutövn

Tror övningserien så ut något i den stilen, va i princip övning från februari till början av juni.

De som kommer göra sina ursprungliga 11 månader är de soldater som ska göra termin 3.

S-Tank

Källa på det?

Jag har läst tidningar ( tex SVD igår) som påstår/påstod att det inte kommer bli någon tredje termin alls för armén.

Hur kommer det isåfall funka för det vapenslag som inte har någon tredje termin, men har en lång yrkeskurs?

De som kommer göra sina ursprungliga 11 månader är de soldater som ska göra termin 3.

S-Tank

Källa på det?

Jag har läst tidningar ( tex SVD igår) som påstår/påstod att det inte kommer bli någon tredje termin alls för armén.

Hur kommer det isåfall funka för det vapenslag som inte har någon tredje termin, men har en lång yrkeskurs?

Direktiv för Slutligt uppdragsförslag 2008

Längst ner på sidan 2 med forts. på sidan 3.

S-Tank

På ren svenska så tycker jag att det här är ett jävla fiasko! Att regering och försvarsmakt inte kunnat lösa ett problem som varit känt sedan februari förra året är inget mer än fiasko. Med bättre kommunikation hade Försvarsdepartementet och Försvarsmakten tillsammans tagit krafttag och löst det här problemet redan förra våren. Man hade haft längre tid till att söka de medel som saknas och i värsta fall hade man kunnat frikalla de soldater som man ej haft råd att utbilda. Inte kul att frikalla folk men hade man gjort det i tid hade man kunnat minimerat skadorna. Det är många som satsar två år av sina liv på lumpen,två halvårsperioder som går bort pga det dumma inrycket i januari och det andra året själva värnplikten, för ett par månader sedan kändes det som jag satt på en vinstlott som fått chansen att göra lumpen och jag var beredd på att satsa den tiden det skulle ta, nu känns det mest som en nitlott. I värsta fall blir jag kanske degraderad från vagnsbesättning blir 'infanterist alá andra världskriget', när min pappa lumpa på 70-talet fick de iaf en cykel.

Sedan en sak jag undrar över. En förutsättning för att man ska vilja fortsätta inom "det gröna" är att man hade en positiv erfarenhet av värnplikten. Rent hypotetiskt om detta blir en negativ erfarenhet för många; hur många tror ni då söker vidare till Utlandsstyrkan och Hemvärnet? Inte många... Med det exemplet i huvudet kan man ställa sig frågan om det ens är värt att genomföra värnpliktsutbildning? Eftersom den blir av så antar jag att det är värt att genomföra den. Hur som helst, hoppas att de inte avskaffar pliktlagen. Utan att tvinga folk vet jag inte hur Försvarsmakten ska lyckas få det folk man vill ha till om det är frivilligt. Detta är urdålig PR! Skulle inte förvåna mig om detta förstör det förtroende Försvarsmakten försökt bygga upp genom senare tids olika reklamkampanjer.

Jag föreslår att man tillsätter statens haverikommission för att utreda hur en sån här "olycka" kunde inträffa. Sedan vill barbaren inom mig att huvuden ska rulla, den civiliserade delen av mig vill annat...

I hårda tider får alla dra sitt strå till stacken, detta blir mitt.. även om det är ogärna jag drar det så tänker jag till 110% försöka göra mitt bästa utav situationen ändå. Det känner jag att man är skyldig sina framtida lumparkompisar och befäl. Befälen som det nästan är mest synd om, det blir de som får ta emot och handskas med de värnpliktiga årgång 1988 under dessa förutsättningar. Det kan inte vara roligt.

Vi får helt enkelt se hur det blir!

Håll era inlägg på en nivå som inte innebär onödig smutskastning eller att vi driver in i en politisk diskussion.

*Raderade ett antal inlägg som inte höll måttet*

//Yman, BlåGul

Jag hoppas innerligt att jag får göra alla mina månader,

hörde också via några ryktesvägar att mängden stora övningarna skulle halveras i princip bara för att inte ekonomin räcker till :rolleyes: , någon som vet mer om de ?

Edited by SebbeBoy

S-Tank

Källa på det?

Direktiv för Slutligt uppdragsförslag 2008

Längst ner på sidan 2 med forts. på sidan 3.

S-Tank

Tusen tack, precis det jag letade efter :rolleyes: