Jump to content

Meningslöst att söka officersutbildning med 10-6-6?

Recommended Posts

Hej!

Finns det någon som törs uttala sig om det i realiteten är meningslöst att söka någon av officersutbildningarna med 10-6-6 i betyg (från K3)?

Jag har en jur kand, arbetslivserfarenhet och livserfarenhet samt även några militära referenser i bagaget. Frågan är dock om det hinner komma till det eller om alla "under strecket" gallras bort mer eller mindre maskinellt?

//Andreas

Edited by Lancea Longini

Hej!

Finns det någon som törs uttala sig om det i realiteten är meningslöst att söka någon av officersutbildningarna med 10-6-6 i betyg (från K3)?

Jag har en jur kand, arbetslivserfarenhet och livserfarenhet samt även några militära referenser i bagaget. Frågan är dock om det hinner komma till det eller om alla "under strecket" gallras bort mer eller mindre maskinellt?

//Andreas

med dessa saker i bagaget s.a.s tror jag absolut att du kommer in ... jag menar... hur många officerer ser man i dag med den kunskapen ?

blir du officer så vinner du på mycket på att vara "mänsklig" ja du vet vad jag menar

allting behöver ju inte vara jägarstuk på :-(

men hamnar du på ditt gamla förband givetvis :-(

så kör hårt andreas

Hej!

//Andreas

Nej, det är inte meningslöst. Har en bekant som är utbildad på ditt förband och blev antagen till YOP 07-10 med 10-6-7 (eller 7-6), efter att ha blivit nekad direkt efter muck för några år sen. Det är - som dom säger - nya tider nu...

Då Lancea Longini skriver att han har både jur kand och arbetslivserfarenhet, samt dessutom genomfört värnplikten, innebär detta att han i vart fall fyllt 25 år. En fråga som därvidlag uppenbarar sig i mitt huvud, är om det finns någon övre åldersgräns för officersutbildning? Efter min GU var det en 23-åring som blev antagen till reservofficersprogrammet, men annars tycktes det mig som de flesta befäl man träffade på redan var färdigutbildade vid det laget.

Då Lancea Longini skriver att han har både jur kand och arbetslivserfarenhet, samt dessutom genomfört värnplikten, innebär detta att han i vart fall fyllt 25 år. En fråga som därvidlag uppenbarar sig i mitt huvud, är om det finns någon övre åldersgräns för officersutbildning? Efter min GU var det en 23-åring som blev antagen till reservofficersprogrammet, men annars tycktes det mig som de flesta befäl man träffade på redan var färdigutbildade vid det laget.

Det är en sak att de flesta som går OU är unga, en annan vilka som får. Mig veterligen är det bara åldersgräns på Pilotutblidningarna. (fylla max 23 år det år när utbildningen startar)

Det är en sak att de flesta som går OU är unga, en annan vilka som får. Mig veterligen är det bara åldersgräns på Pilotutblidningarna. (fylla max 23 år det år när utbildningen startar)

23 år är mig veterligen maxåldern för att söka till såväl officer som pilot.

Enligt www.mil.se är det enbart pilot som har 23 år som maxgräns. Jag har personligen träffat officerare som var betydligt äldre än 23 när de började på Karlberg. Snarare 33.

/D

Edited by Dexter

Nej, förutom pilot finns ingen övre åldersgräns. Att det sedan kanske blir svårare att bli antagen när man börjar närma sig klimakteriet är en annan femma. Enligt poster här på forumet (jag överlåter åt någon annan att söka...) finns kadetter som är 30+, men det hör kanske till ovanligheterna.

När vi ändå är inne på samma spår.

Vad tror ni det bästa är av följande: Först söka utl.tjänst och efter det off.utb. Eller tvärtom?

Det vill säga att man blir antagen..

Sök utlandstjänst först du. Eller sök båda, det kostar inget extra.

Kan vara bra att genomföra utlandstjänst innan, för sedan förväntas du göra det - ganska ofta. Gillar du inte utlandstjänst så behöver du inte söka officersutbildning sen.

Jag känner en som är född 79 och läser SOU. Själv ska jag söka SOU 2009 och jag e 81:a. Men då har både han och jag några missioner i ryggsäcken. Livserfarenhet är en merit. Som skrivet av ovanstående sök US oxå då detta är mycket meriterande.

När man söker utbildning/utlandstjänst inom försvarsmakten måste man då bifoga fysiska kopior på de militära betygen (har ej dessa lätt gripbara)?

Ja det måste man! tillsammans med allt annat som kan tänkas tala för dig...

det är bara att ringa pliktverket och be om en kopia så fixar dom det...

// NordicFear

När man söker utbildning/utlandstjänst inom försvarsmakten måste man då bifoga fysiska kopior på de militära betygen (har ej dessa lätt gripbara)?

NEJ! Förutsatt att du söker via FMs elektroniska ansökningssystem som icke FM anställd.

EDIT: Roligt det kan bli med dubbla budskap. Jag syftade på utlandstjänst ansökan iaf!!

Edited by Kingecho1