joppe Posted January 14, 2008 Report Share Posted January 14, 2008 Hur tror ni övningsutbudet i HV blir när försvarsmakten är i pengakris? vad tror ni kommer att stryka på foten? Personligen tror jag FUs kursutbud i sommar kommer bli skralt Tror ni att 3 mån utbildningen i HV eller 3 mån bevakningslottautbildningen kommer att ställas in? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted January 14, 2008 Report Share Posted January 14, 2008 Tror det blir tajt på utbildningsfronten rent allmänt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted January 14, 2008 Report Share Posted January 14, 2008 meckat lite stavfel mm mm . /JBP- Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted January 14, 2008 Report Share Posted January 14, 2008 Gissar att Hv kommer tuffa på rätt bra. Möjligtvis lite indragningar då det gäller fordon.. Typ åka minibuss istället för Bv206 om det råkar vara billigare. Kanske lite färre ksp och andra "dyra" utbildningar..fastän det är svårt att dra ner på minimi-nivåer?? Kollade runt lite och det verkar som att vi får RiksHV chefen att tycka till om det imorrn.. http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=73665 Ett läskigt uttalande/citat från artikeln Klart är att det blir avsevärt mycket mindre pengar än 2007. I de lägsta alternativ som figurerat i avvägningarna är man mycket nära eller under den gräns vid vilken hemvärnet bara nödtorftigt kan hållas igång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted January 14, 2008 Report Share Posted January 14, 2008 Från Försvarsutbildarna var det redan innan flaggat att det kommer att bli snålare.. Så det senaste lär INTE hjälpa till. Sedan finns det en hel del egna medel som dock kan gå att använda till centrala kurser - om man nu vill det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted January 14, 2008 Report Share Posted January 14, 2008 Mindre pang tippar jag på, mindre fullbumpa och färre 20mm övningsvapen. samt mycket mindre lösplugg på övningarna. Färre hyrbilar är även det något jag tror inträffar. Och kanske införande på antalet körmil på bandvagnar? Men från vad jag har sett vad gäller hemvärnet måste övningarna görs med bättre kvalitet idag. Det är inte något självändamål att tillverka tomhyllsor. En övningskvalitet mäts inte i hur många tomhyllsor som tillverkas. Allvarligt talat, hur mycket ammunition behövs för att öva skyddsvaktstjänst eller bevakning av objekt i fredstid? Så mycket mindre pang tror jag iaf att det blir. Samt mer övande mot typobjekt som ligger nära hemvärnsförråden/gårdarna etc. För chefer mer kaderövningar och muntliga stridsövningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted January 14, 2008 Report Share Posted January 14, 2008 Läste på Tidningen hemvärnet Den mest kostnadseffektiva vägen för det nationella behovet av insatsförband är enligt rikshemvärnsrådets VU att hemvärnet blir självförsörjande genom att direktutbilda 1500 soldater årligen. Det tycker jag låter som en bra ide, kommer att kräva en del extra pengar (ca 100 miljoner enligt en artikel på samma site) som iom den ekonomiska situationen i FM kanske inte finns. Undra hur dom kommer att prioritera pengarna? Upprätthålla det som redan finns eller satsa på nyutbildning. Ett scenario kan vara att vi bara får absolut minimum med övningar (baskrav + 1-2 övningar), mao långt från att ens kunna uppfylla kontraktet... Ett annat kan vara att dom centralt säger att vissa förband är viktigare än andra och skyfflar om pengarna. Inget av dom låter särskilt trevligt. Det jag tror är mest troligt är att vi kommer att skjuta betydligt mindre, understödsvapnen lär nog inte lämna sina kassuner annat för att bäras med för syns skull... Ulf Ivarson skriver om framtidsrapporten, det är inte heller särskilt trevlig läsning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted January 14, 2008 Report Share Posted January 14, 2008 Den här kommentaren i HV NS bör leda till eftertanke Citat;Hemvärnet efterfrågat -Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan skära ned så mycket. Lokalsamhället förväntar sig att hemvärnet ska finnas, gemene man vill inte att man tar bort resurser som behövs. Åsa Lindestrand tror också att hemvärnet kan utnyttjas bättre och även för nya typer av hot. - Ni har en bevisad förmåga och därför känns det konstigt att Krisberedskapsmyndigheten finansierar så kallade frivilliga resursgrupper. De pengarna borde gå till hemvärnet istället.Slut citat. Kanske dags att fler myndigheter betalar för Hemvärnets existens? Inte så att Hv skall bli ett nytt civilförsvar, mer av det skälet att Hv stödjer andra myndigheter mer och oftare än man stödjer FM verksamhet. Samhället vill ha den förmåga som Hemvärnet besitter, både militär och civil, och Hemvärnet är ju så att säga redan rustade(organisatoriskt och matriellt) för att kunna agera brandkårsstyrka när samhället behöver extra förstärkning. Att krisberedskapsmyndigheten finansierar frivilliga resursgrupper när pengarna kunde gått till en väl etablerad resurs (Hv) instället visar på ett statligt resursslöseri utan dess like. Personligen tippar jag på att Hemvärnets del av panikbromsen kommer att få riktigt kännbara effekter denna gången. Har möjligtvis fel, men rent logiskt borde det bli så. Handen på hjärtat........i dagsläget är det lika oangeläget att ha militära styrkor på svensk mark som i luften eller på havet. Alltså, minskad flygtid, gångtid för fartyg bör betyda minskad betydelse av övningstid för markförbanden också, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psson Posted January 14, 2008 Report Share Posted January 14, 2008 Misstänker det som Ni andra kamrater är inne på att man får tänka mera ekonomiskt detta året(eller bli tvingade till det....) nu börjar ju 7.62 kosta stålar med väl....:( Tyvärr så blåser det snåla tider nu...kan det bli annat när man går på utan att stanna upp o samla ihop saker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted January 15, 2008 Report Share Posted January 15, 2008 Fast nu så är väl planen i stort att HV ska bort från landet och enbart finnas runt Göteborg, Stockholm, Malmö... Och då är väl frågan om HV kommer få ta del av de pengar som blir över eller om pengarna från nedlagda HV förband försvinner in ett svart hål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Zak Posted January 15, 2008 Report Share Posted January 15, 2008 Fast nu så är väl planen i stort att HV ska bort från landet och enbart finnas runt Göteborg, Stockholm, Malmö... Kan du utveckla det? /Zacke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FCR2 Posted January 15, 2008 Report Share Posted January 15, 2008 SäkI möte igår, snappade jag upp att tex försvarsutbildarnas sommarkurser blir typ 13 st. Ergo stor nerdragning. En hvbat hade äskat om 26 skjutningar. Det blir ett skjut tillfälle. En 7,62 skall tydligen kosta 3,85 st nu istället för 0:- Knappt att jag får ihop mina timmar i insatsorg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted January 15, 2008 Report Share Posted January 15, 2008 Fast nu så är väl planen i stort att HV ska bort från landet och enbart finnas runt Göteborg, Stockholm, Malmö... Kan du utveckla det? /Zacke Det jag just nu hittar i lättciterad text är från perspektivstudien: härav behöver hemvärnsförbanden knytas till storstadsregionerna i störreutsträckning än idag. Sammantaget innebär detta resonemang att hemvärnets volym kan minska. samtReducering av små verksamhetsorter bland annatutbildningsgrupper för Hemvärn, kan ge vissa besparingar Detta i kombination med källor jag inte kan citera (då de är muntliga) får mig att tro att man på sikt planerar att avveckla HV ute i landet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted January 15, 2008 Report Share Posted January 15, 2008 En 7,62 skall tydligen kosta 3,85 st nu istället för 0:- Vi får alltid pröjsa för ammon här i LGG? Möjligen kan man få nån tygbandad lösammo gratis... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted January 15, 2008 Report Share Posted January 15, 2008 Detta i kombination med källor jag inte kan citera (då de är muntliga) får mig att tro att man på sikt planerar att avveckla HV ute i landet. Vad är det för tidshorisont vi pratar om i så fall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted January 15, 2008 Report Share Posted January 15, 2008 3.85 är iaf vad vi betalade 2007 på Upplands- och Västmanlandsgruppen också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sn@jper Posted January 15, 2008 Report Share Posted January 15, 2008 Allvarligt talat, hur mycket ammunition behövs för att öva skyddsvaktstjänst eller bevakning av objekt i fredstid? Så mycket mindre pang tror jag iaf att det blir. Samt mer övande mot typobjekt som ligger nära hemvärnsförråden/gårdarna etc. För chefer mer kaderövningar och muntliga stridsövningar. Allvarligt talat Fk Satan, hur mycket MUS-övningar behövs för att öva skyddsvaktstjänst eller bevakning av objekt i fredstid? Visst går det göra billiga övningar men själv tycker jag de borde läggas på den personliga färdigheten som soldat. / Sn@jper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skaya Posted January 15, 2008 Report Share Posted January 15, 2008 Men när i hela friden skall FM få någon slags arbetsro? Hela tiden nya besparingskrav, ingen chans att utvärdera resultatet av tidigare genomförda åtgärder, nej ty nu skall allt hända på en gång! Jag blir så heligt förbannad över hur FM behandlas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted January 15, 2008 Report Share Posted January 15, 2008 (edited) Visst går det göra billiga övningar men själv tycker jag de borde läggas på den personliga färdigheten som soldat. / Sn@jper Kan man kanske tänka sig att man sänker ambitionsnivån på Hemvärnet till samma som övriga vplförband? PersQ2 är väl inte helt fel gissat? http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=3841ram @skaya, FM skall vara i ständig förändring, så någon mer ro än så här lär det aldrig bli. Edited January 15, 2008 by 23:e komp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted January 15, 2008 Report Share Posted January 15, 2008 Hur 2008 blir vet ingen ännu... Budget osv har på många utbildnngsgrupper inte landat ännu. Dvs den slutgiltiga budgeten med hur mycket pengar de har att röra sig med. Så det kan bli en hel del indragningar, eller också blir verksamheten oförändrad. (efter besök på mil.se; hemvärnet och frivilligförsvaret reduceras) Vad gäller att koncentra hemvärnet till storstäderna, så är det som sagt en perspektivutredning. Jag tror snarare på en koncentration till platser i landet där effektiv hemvärnsutbildning går att bedriva. Sedan vid en kris kan hela hemvärnet kraftsamlas till en region i landet. Att flytta ett hemvärnskompani över ytan är inte så svårt och tar inte lång tid att få ett flertal bataljoner på ett och samma ställe. @Sn@jper Hur långt är ett snöre i fredstid? Dock kan jag utan att trycka fast mig på fisens mosse säga att det behöver övas mer än vad det övas idag. Skulle jag få bestämma skulle chefer spendera betydligt mer tid vid MUS och KADER övningar än vad som görs idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted January 15, 2008 Report Share Posted January 15, 2008 Men först efter en rejäl duvning i vad en kader övning är, för det har jag hittils inte sett genomföras bra inom Hv (naturligtivs kanske ni är jättebra ngnstans i landet, men jag gråter över att man där jag varit inte kan läsa reglementet och följa det). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted January 15, 2008 Author Report Share Posted January 15, 2008 Flera åtgärderFör att klara ekonomin kommer flera åtgärder att behöva vidtas. De allvarligaste konsekvenserna handlar om: • omfattande inskränkningar i större förbandsövningar och internationella övningar • förkortad värnpliktsutbildning för huvuddelen av inryckande soldater 2008 (tio månader i stället för elva) • minskad flygtid • mindre gångtid för marinens fartyg • hemvärns- och frivilligverksamhet reduceras. försvarsmakten verkar bli ett tungt år Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted January 15, 2008 Report Share Posted January 15, 2008 Flera åtgärderFör att klara ekonomin kommer flera åtgärder att behöva vidtas. De allvarligaste konsekvenserna handlar om: • omfattande inskränkningar i större förbandsövningar och internationella övningar • förkortad värnpliktsutbildning för huvuddelen av inryckande soldater 2008 (tio månader i stället för elva) • minskad flygtid • mindre gångtid för marinens fartyg • hemvärns- och frivilligverksamhet reduceras. försvarsmakten verkar bli ett tungt år Tyvärr är det för tidigt att säga något för tillfället om vad detta innebär. Det kan innebära att hela bataljoner avrustas, att utbildningsgrupper läggs ned. Det kan också innebära att övningsverksamhet och kursverksamher kraftigt reduceras och kanske slopas helt. Det kan innebära så mycket just nu innan detta har blivit nerbrutet först till regementsnivå, sedan till utbildningsgruppsnivå. Ett rykte som cirkulerar är att hemvärnet skall minskas till 15000soldater. Dock är inte krigsförbandet hemvärnet särskillt dyrt, utan det är allt runt omkring hemvärnet som kostar pengar. Stödet till lottorna, sbk, skbr, fu, osv kostar också pengar. Sedan har vi alla dessa anställda på utbildningsgrupperna som även de kostar pengar. En liten kantig tumregel är att 1½ tjänst på en utbildningsgrupp motsvarar ungeför 1 bataljons övningsbudget (ink befattningspengar och milersättning). Det jag tror kommer inträffa är att utbildningsgrupper som inte är sammlokaliserade med regementen eller funktionsskolor, eller centran inom FM kommer att avvecklas på sikt och kanske även hemvärnet i dessa regioner. Men men nu ska vi undvika att sprida rykten för rykten kan kanske bli uppfyllda målbilder i försvarsmakten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted January 15, 2008 Report Share Posted January 15, 2008 (edited) Jag tror , eftersom jag hoppas, att man en gång för alla slår samman samtliga frivilligorganisationer(de som tillför FM förmåga) till EN. Eftersom Hemvärnet är störst och är ett krigsförband bör övriga gå upp i Hemvärnet. Dvs, Hemvärnet rekryterar och kompletteringsutb. den personal man behöver. FU:s och övriga avtalsorganisationers utb.verksamhet går upp i Hvss som därmed blir den enda huvudmannen för befattnings och kompletteringsutb. inom frivilligförsvaret. Mig veterligt är Hemvärnet den enda delen av FM som ännu inte drabbats av samlokalisering, sammanslagning, nedläggning etc. Det är dags nu! Enl. mig består moståndarna till denna utveckling mestadels av gamla gubbar som är rädda om sina positioner. M.a.o, Hemvärnet tillför FM förmåga eftersom man är ett förband till skillnad från vissa renodlade intresseorganisationer. Vill man stödja rikets försvar på frivillig basis så är det kontraktsanställning eller Hemvärnet(direkt) som gäller. En sak till som måste bort. Det är detta envisa uppdelandet av kurser. Ex. Del 1 på våren och del 2 på hösten. Hur många gånger händer det inte att folk inte kan slutföra sin kurs eftersom del 2 oftast ställs in när man närmar sig slutet på budgetperioden? Resursslöseri utan dess like. Lika dant blir det när man planerar utb.stegar som sträcker sig över mer än ett år. Hemvärnet har fortfarande inte upptäckt att vi aldrig hinner slutföra det vi påbörjar eftersom förutsättningarnar ändrar sig snabbare än vi hinner ställa om oss. Resursslöseri är vad det handlar om. Det blir en massa småduttande som inte påverkar förmågan nämnvärt, och pengar kostar det helt i onödan. Den som nämnde besparingar på hyrbilsfronten kan kassera in några bonuspoäng. Visst fanns den utgiftsposten med i besparingspaketet. Vad mer ser Du i Din kristallkula? Tillägg, här kommer beskedet http://tidningenhemvarnet.se/ Edited January 15, 2008 by 23:e komp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted January 15, 2008 Report Share Posted January 15, 2008 Jag tror , eftersom jag hoppas, att man en gång för alla slår samman samtliga frivilligorganisationer(de som tillför FM förmåga) till EN. Eftersom Hemvärnet är störst och är ett krigsförband bör övriga gå upp i Hemvärnet. Dvs, Hemvärnet rekryterar och kompletteringsutb. den personal man behöver. FU:s och övriga avtalsorganisationers utb.verksamhet går upp i Hvss som därmed blir den enda huvudmannen för befattnings och kompletteringsutb. inom frivilligförsvaret. Menar du att den utbildning som nu bedrivs av frivilligorganisationerna skall fortsätta att bedrivas i en mer enhetlig och effektiv organisation, eller menar du att man skall spara genom att minska på utbudet av utbildning? Jag tror att en fara med en sammanslagen oganisation är att det blir lättare att osthyvla bort kurser så att efter några år finns det inte mycket kvar. Med minskade värnpliktskullar och därmed minskat rekryteringsunderlag för hemvärnet kanske vi inte skall avveckla avtalsorganisationerna utan tvärtom starta en till, för att utbilda skyttesoldater som inte gjort lumpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted January 15, 2008 Report Share Posted January 15, 2008 Jag tror , eftersom jag hoppas, att man en gång för alla slår samman samtliga frivilligorganisationer(de som tillför FM förmåga) till EN. Eftersom Hemvärnet är störst och är ett krigsförband bör övriga gå upp i Hemvärnet. Dvs, Hemvärnet rekryterar och kompletteringsutb. den personal man behöver. FU:s och övriga avtalsorganisationers utb.verksamhet går upp i Hvss som därmed blir den enda huvudmannen för befattnings och kompletteringsutb. inom frivilligförsvaret. Menar du att den utbildning som nu bedrivs av frivilligorganisationerna skall fortsätta att bedrivas i en mer enhetlig och effektiv organisation, eller menar du att man skall spara genom att minska på utbudet av utbildning? Jag tror att en fara med en sammanslagen oganisation är att det blir lättare att osthyvla bort kurser så att efter några år finns det inte mycket kvar. Med minskade värnpliktskullar och därmed minskat rekryteringsunderlag för hemvärnet kanske vi inte skall avveckla avtalsorganisationerna utan tvärtom starta en till, för att utbilda skyttesoldater som inte gjort lumpen. Ja, man bör ha en enhetlig organisation. Efterfrågan skall styra utbudet, vilket innebär att vissa utb. minskar och andra ökar över tiden. Tror man får en effektivare(billigare) lösning med en huvudman som har helhetsgreppet. Det är helt rätt att osthyvla bort det som inte är efterfrågat. Just för tillfället hyvlar man även bort en bit av den friska osten också. Den utb. Du talar om bör ligga under samma paraply som allt annat. Hvss bör kunna organiseras för att kunna utgöra basen(produktionsledning) för all utbildning Hemvärnets förband behöver. Kvällens nyhet bör vara till glädje för avtalsorganisationerna som får oförändrat anslag. Inom FM i övrigt prutar man inte på insatsförbanden, det är bara Hemvärnet som utgör ett undantag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bukefalos Posted January 15, 2008 Report Share Posted January 15, 2008 Ett hemvärn om 15 000 man är tyvärr inte något rykte, utan FM:s egen så kallade perspektivstudie. FM verkar inte ha funderat något närmare på det hela, utan tillämpat "död" räkning. I perspektivstudien föreslås halverat intag av värnpliktiga och därmed långsiktigt en halvering av dagens mål om minst 30 000 man. Att spara på hemvärnet i dagsläget är förstås bara dumheter eftersom det bara handlar om småsummor jämfört med hela besparingsbehovet. Men så kan man ju säga att alla måste dra sitt strå till stacken, alla måste vara solidariska och så vidare, bla, bla, bla... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted January 15, 2008 Report Share Posted January 15, 2008 RiksHvC Insatsövning i Malmö är bortskalad som väntat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorspaning Posted January 15, 2008 Report Share Posted January 15, 2008 Rikshemvärnschefens inspektioner är något som man kan spara in på. Skall ambitionsnivån vara att "rädda kontrakt" dvs utan koppling till någon som hellst form av "PersQ" ja då behöver man inte lämna Banérgatan annat än för att besöka Högkvarteret och genomföra rikshvting. Det sistnämnda kanske går att göra billigare med någon form av massMSN möte och utskickade Norskpåsar. Känns lite bittert att man naggar ytterligare i FM billigaste verksamhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted January 16, 2008 Report Share Posted January 16, 2008 Som vanligt börjar man analysera i detalj. Varför vägrar rörelsen att se helheten och vilka signaler man sänder ut? Detta är ju det vesäntligaste trots allt. Budskapet uppifrån var att man inte skulle röra utlandsförbanden inkl. insatsstyrkor i beredskap samt den nationella insatsberedskapen(förmågan). Hemvärnet NS är ett insatsförband med hög beredskap! Hur skall vi tolka nuvarande prioritering? Min tolkning är att Hemvärnet INTE är så betydelsefullt som man säger i andra sammanhang. Hemvärnet står för merparten av de direkt gripbara resurser riket har. Denna förmågas verksamhetsbudget halveras i ett slag. Som jag ser det tar man en väldigt stor risk genom att göra som man gör. Man riskerar att tappa soldater i Hemvärnet under det år verksamheten fortgår med reducerade resurser. Hemvärnet är den förbandskatergori som har svårast att upprätthålla kvaliteten och tåler inga panikstopp. Vad vill man med Hemvärnet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts