Agentorange67 Posted January 14, 2008 Report Share Posted January 14, 2008 Läste denna i Praktiskt båtägade Nr 5 Maj 2007. Den är insänd av en läsare (inte mig) som har skickat in denna historia. Bertil och Bergitta njöt i fulla drag. Fin vind. Strålande väder. Akteröver sträver ett av marinens plåtmonster mot Göteborg. Högvatten. Inga problem med genvägen över grundet utanför Björkö. Flottenheten tycker att idén är lysande och följder efter. Utan att tänka på att deras båt sticker djupare än Bertils Folka. Insikten kommer med ett öronbedövande brak. Myth or true? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kölsvinet Posted January 14, 2008 Report Share Posted January 14, 2008 Skönt preciserat - någon gång har något fartyg hängt efter en liten båt med två ganska anonyma (och exempelliknande) personer i... /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted January 14, 2008 Report Share Posted January 14, 2008 (edited) Läste denna i Praktiskt båtägade Nr 5 Maj 2007. Den är insänd av en läsare (inte mig) som har skickat in denna historia. Bertil och Bergitta njöt i fulla drag. Fin vind. Strålande väder. Akteröver sträver ett av marinens plåtmonster mot Göteborg. Högvatten. Inga problem med genvägen över grundet utanför Björkö. Flottenheten tycker att idén är lysande och följder efter. Utan att tänka på att deras båt sticker djupare än Bertils Folka. Insikten kommer med ett öronbedövande brak. Myth or true? Murphy's Lag: kan det gå fel så kommer det att gå fel någon gång. Det är högst klart möjligt att något sådant kan ha skett. Människan är nästan alltid den svagaste länken. Om det har skett så är det dock frågan om grovt fel i framförandet av fartyget. Enbart outsägligt oinformerade personer är ej medvetena om att flytetyg alla har olika djupgående från individ till individ. Bara för att förstkommande kört på ett viss sätt betyder det inte att den som kommer därefter kan göra detsamma och detta skall alla vara medvetna om. Dessutom kan man aldrig vara säker på att framförvarande inte får sin känna inkompetens som ett hundbett i ändan vid tidpunkten t+1. Man måste hålla full uppsikt på (bland annat) position, och sjökort hela tiden. Så om man lyckats köra ett av kronans plåtschbrak på grund på detta vis, då kommer det att se mycket illa ut i loggboken för de ansvariga. /J Edited January 14, 2008 by J-Star Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted January 14, 2008 Report Share Posted January 14, 2008 Läste denna i Praktiskt båtägade Nr 5 Maj 2007. Den är insänd av en läsare (inte mig) som har skickat in denna historia. Bertil och Bergitta njöt i fulla drag. Fin vind. Strålande väder. Akteröver sträver ett av marinens plåtmonster mot Göteborg. Högvatten. Inga problem med genvägen över grundet utanför Björkö. Flottenheten tycker att idén är lysande och följder efter. Utan att tänka på att deras båt sticker djupare än Bertils Folka. Insikten kommer med ett öronbedövande brak. Myth or true? Om man gått på grund på det viset berodde det nog inte på att den som basade på fartyget trodde att man hade samma djupgående som den exempellöst gode sjömannen Bertil utan på helt andra orsaker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.Thern Posted January 14, 2008 Report Share Posted January 14, 2008 Jag tycker att det känns som en ganska skön myt.. Dock så är det ju ganska opreciserat nästan allting.. Inget om när det var, vad för sorts enhet det var eller något i den stilen.. Kölvattennavigering är ju inget vi pysslar med i flottan såvitt jag vet.. Ruskigt klantigt om det skulle vara sant... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted January 14, 2008 Report Share Posted January 14, 2008 Dock kan det nämnas i stridsbåts 90´s ungdom så blev många söndags seglare varse om nyttan att läsa sjökort i stället för att gå efter en 90:a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted January 15, 2008 Report Share Posted January 15, 2008 [OT] Även om jag inte tror att någon svensk söndagsseglare har lyckats lura någon av flottans fartyg på grund så inträffar motsvarande situationer nu och då. I sina memoarer (Mina äventyr) beskriver smugglarkungen Algot Niska hur han lyckades lura finska tullen på grund på samma sätt. [/OT] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted January 15, 2008 Report Share Posted January 15, 2008 Vill inte tro att ett fartygsbefäl på en Marinenhet skulle göra en sån formidabel tabbe men samtidigt har jag sett (som ögonvittne) saker utförda av just marina enheter som är klart "klantigare" än den ovan beskrivna med svår grundstötning och onödiga materiella skador som följd. Så visst kan det vara sant och att vissa söndagsseglare (även motobåtsförare på amatörnivå) hänger på en annan båt i hopp om att den föraren hittar det händer lite ibland och kan gå hur illa som helst. Har för länge sedan tappat räkningen på hur många vilsekomna och hjälpbehövande fritidsbåtsförare jag hjälpt tillrätta och visat var dem är och hur dem ska komma dit dem vill eller bistått med bogsering eller mekanisk hjälp under mina år i skärgården så numera är det inte mycket som förvånar mig på sjön längre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts