Jump to content

Värnpliktskravet för att bli officer

Recommended Posts

Tänkte se om någon annan själ känner samma sak som jag; att värnpliktskravet står i vägen för att bli officer.

Det jag reagerar på är just det att det är "allmän värnplikt". Det är obligatoriskt, ändå spelar det ingen roll om du gör GU inom stabtjänst, pansar eller jägare. Det är någonting jag inte förstår alls. Det verkar som om FM har (om inte, kommer ha) problem med rekryteringen. Om man istället flyttade den grundliga militärutnildningen till efter uttagningarna skulle det bli bättre för alla.

GSU ska vara obligatoriskt, självklart. Det är ju bra att ha GU som en sorts gallring i början också, men den funktionen kan den ha iaf.

I USA accepterar de akademiker (B.A. oftast oblig.), för att sedan sätta dem i en relativt tuff GU för officerare. Det verkar fungera för dem. Varför inte för oss?

Jag tror starkt att det kan uppmuntra personer att söka som normalt inte skulle. Med andra ord, en mer varierad och starkare försvarsmakt.

Värnplikten i all ära, men den borde inte vara ett krav för att få söka till officer. Shame on you FM.

P.S: Jag valde bort värnplikten och är putt, men jag skrev så objektivt jag kunde. Kravet är ju tamejfan löjligt.

Edited by Krook

• Replies 349
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är obligatoriskt, ändå spelar det ingen roll om du gör GU inom stabtjänst, pansar eller jägare. Det är någonting jag inte förstår alls.

Men det har ju betydelse. GU är första steget då du lär dig grunderna och, som Stella Polaris säger, visar att du är ett officersämne. Och det bör du visa inom det vapenslag du skall verka som officer. Formell info från RekryC speglar inte alltid hur processen egentligen går till.

P.S: Jag valde bort värnplikten [...]

Men i din profil står att du är GU-utbildad inom inf/mek?

men det ska väl ändå ändras? som det är idag fungerar inte riktigt så mkt som de skär ner, i framtiden lär det ju vara så att man gör utbildningen (gu-delen) efter det att du sökt till att bli officer.

kanske det, men hur dtror du din officerskarriär ser ut om du inte genomför din GU med godkänt resultat.

Oavsett i vilken ordning pappren landar i brevlådan så tror jag inte man kommer att släppa på kraven för en genomförd grundläggande militär utbildning för officersutb.

Jag har aldrig förstått de som propsar på att man ska kunna bli officer utan vpl?

Vpl är ett test från både din egen sida om FM är nåt för dig och från FM sida om du är nåt för dem.

Just detta ska enligt mig självklart vara kvar även framöver!

Det går att läsa i en pdf som heter ''Officer'' på mil.se att det vid sidan av GU ska komma att finnas en aspirantskola dit man kan söka om man inte har gjort värnplikten men ändå vill bli officer. Med tanke på hur värnpliktssystemet ser ut idag så är det i mitt tycke en bra ide, bara för att man inte fick göra GU så betyder det inte att man inte är lämpad som Yoff precis som en som har gjort GU med godkända betyg inte alls behöver vara lämpad för fortsatt karriär.

Då jag gjorde GU (yngre järnålder) fick jag åtminstone uppfattningen att rekryteringen av officerare gick till så att befälen förhörde sig bland de värnpliktiga som de tyckte passade för jobbet om de funderat på att söka OHS. Så i praktiken var det så att regementet/flottiljen mer eller mindre bestämde vilka de ville skicka till OHS för att sedan få tillbaka till den egna officerskåren.

Det går att läsa i en pdf som heter ''Officer'' på mil.se att det vid sidan av GU ska komma att finnas en aspirantskola dit man kan söka om man inte har gjort värnplikten men ändå vill bli officer. Med tanke på hur värnpliktssystemet ser ut idag så är det i mitt tycke en bra ide, bara för att man inte fick göra GU så betyder det inte att man inte är lämpad som Yoff precis som en som har gjort GU med godkända betyg inte alls behöver vara lämpad för fortsatt karriär.

Aspirantskolan kommer att innehålla de viktigaste bitarna från GU, är min uppfattning. Det som inte kommer att ges är en befattningsutbildning men i övrigt så bör det övriga ingå, dvs FSS, övningar, mm.

Det blir alltså en "Lumpen" men riktad mot en fortsättning mot officer.

/K

Jag skulle inte vilja ta order från en som skiljer på vi och dem. Det är av stor vikt att man har förtroende för sitt befäl och vet att någon gång har han/hon genomfört samma sak som man själv, och dessutom fått bra betyg.

// kj

Ok jag förstod att vissa skulle komma med liknande kommentarer och försökte vara så tydlig som möjligt. Min poäng verkar inte riktigt träffa alla.

Ett förtest för att se om man är "officersämne" är jag inte emot. Vitsen var att lägga den efter ansökningsprocessen. Kan göra den svårare och tuffare, bryr mig inte. Jag har sett många intellegenta och extremt kapabla människor (till skillnad från vissa stridspittar man ser här) som väljer bort en eventuell officerskarriär just för att de inte vill ligga i skogen i 11 månader. I mitt fall var det ...faktorer som lockade mig till det förlovade landet istället för lumpen.

Som om det ser ut nu ser jag bara värnplikten som en prov på målmedvetenhet och dedikation. Men vilket slöseri med tid. Jag tor många (inklusive mig själv) skulle med glädje söka till officer om lumpen/GSU/whatever genomfördes med garanterad plats på vald utbildning.

Peace out

Ansökning till det militära yrket kallas mönstring

GU är grundläggande utbildning i det militära yrket, en hantverksutbildning.

Därefter kommer grundläggande officersutbildning.

Om du har problem med att "ligga i skogen 11 mån" så är inte officersyrket för dig. Då ska du "ligga i skogen 11 mån" med 18 mån intervall. Tänk på det. Om kriget är för jobbigt så är inte kriget för dig.

Jag tror många med glädje skulle välja officersyrket bara de slapp gå i skolan och sedan arbeta utan bara glassa runt i fin uniform och dricka punch på mässen. Tyvärr (?) så omfattar yrket mer än bara det.

Btw så är målmedvetenhet och dedikation krav på en officer.

/K

men det ska väl ändå ändras? som det är idag fungerar inte riktigt så mkt som de skär ner, i framtiden lär det ju vara så att man gör utbildningen (gu-delen) efter det att du sökt till att bli officer.

kanske det, men hur dtror du din officerskarriär ser ut om du inte genomför din GU med godkänt resultat.

Oavsett i vilken ordning pappren landar i brevlådan så tror jag inte man kommer att släppa på kraven för en genomförd grundläggande militär utbildning för officersutb.

jag menar ju just det också, att man måste få godkänt för att komma vidare i utbildningen... alltså att man söker till officer och sedan gör en sorts "lumpen". jag tror det skulle bli högre kvalite på utbildningen då man gör utbildningen med de som satsar på en karriär inom försvarsmakten istället för de som gör lumpen bara för att liksom...

Om du har problem med att "ligga i skogen 11 mån" så är inte officersyrket för dig. Då ska du "ligga i skogen 11 mån" med 18 mån intervall. Tänk på det. Om kriget är för jobbigt så är inte kriget för dig.

Jag tror många med glädje skulle välja officersyrket bara de slapp gå i skolan och sedan arbeta utan bara glassa runt i fin uniform och dricka punch på mässen. Tyvärr (?) så omfattar yrket mer än bara det.

/K

Wow. Det går verkligen in genom ena örat, och ut det andra. Sluta komma med såna komentarer. Åter igen, min post handlade om att ansökningen och lumpen låg i FEL ORDNING. Jag säger inte att lumpen i sig är dålig, bara att 11 månader inom vilket förband som heslst kan vara slöseri med tid för många. Att ha en militär grundutbildning finns det inte en jäkel som argumenterar emot.

Du missförstod tydligen min sista kommentar också. Jag menar att målmedvedenhet är en bra faktor, men tyvär en alldeles för stor just nu. Men det känns fortfarande som om jag slösar luft (eller fingermuskler) på att försöka förkara, när det kommer tuffa grabbar som har gjort lumpen och klarat officersprovet på 2 armhävningar.

Intresant syn på karriär. Själv trode jag att GU var samma sak som värnplikt.

Jag har kanske fel huruvuda GU-placeringen spelar roll eller ej, men hemsidan förklarar att det inte gör det. Jag vet inte. Poängen är den att i många fall spenderar många 11 månader inom ett område de aldrig kommer jobba med inom FM. Nough said.

Tikkanen: Jag har alltid velat söka till flygförare (ovanligt va?). Läser till flygingenjör i USA just nu.

Helt rätt resonemang. Så här bör alla som vill bli officerare resonera. Om kriget är för jobbigt så är inte kriget för dig.....

/K

Wow. Det går verkligen in genom ena örat, och ut det andra. Sluta komma med såna komentarer. Åter igen, min post handlade om att ansökningen och lumpen låg i FEL ORDNING. Jag säger inte att lumpen i sig är dålig, bara att 11 månader inom vilket förband som heslst kan vara slöseri med tid för många. Att ha en militär grundutbildning finns det inte en jäkel som argumenterar emot.

Du missförstod tydligen min sista kommentar också. Jag menar att målmedvedenhet är en bra faktor, men tyvär en alldeles för stor just nu. Men det känns fortfarande som om jag slösar luft (eller fingermuskler) på att försöka förkara, när det kommer tuffa grabbar som har gjort lumpen och klarat officersprovet på 2 armhävningar.

Intresant syn på karriär. Själv trode jag att GU var samma sak som värnplikt.

Jag har kanske fel huruvuda GU-placeringen spelar roll eller ej, men hemsidan förklarar att det inte gör det. Jag vet inte. Poängen är den att i många fall spenderar många 11 månader inom ett område de aldrig kommer jobba med inom FM. Nough said.

Tikkanen: Jag har alltid velat söka till flygförare (ovanligt va?). Läser till flygingenjör i USA just nu.

Se Gu som en provanställning vilket KAN ge en fast anställning inom officersyrket som du anger intresse för under mönstringen så kanske det klarnar?

EDIT.

Om 10 pers missuppfattar frågan och inte ger de svar man vill ha så kanske frågan är fel ställd?

Edited by Born

Ok jag förstod att vissa skulle komma med liknande kommentarer och försökte vara så tydlig som möjligt. Min poäng verkar inte riktigt träffa alla.

Ett förtest för att se om man är "officersämne" är jag inte emot. Vitsen var att lägga den efter ansökningsprocessen. Kan göra den svårare och tuffare, bryr mig inte. Jag har sett många intellegenta och extremt kapabla människor (till skillnad från vissa stridspittar man ser här) som väljer bort en eventuell officerskarriär just för att de inte vill ligga i skogen i 11 månader. I mitt fall var det ...faktorer som lockade mig till det förlovade landet istället för lumpen.

Som om det ser ut nu ser jag bara värnplikten som en prov på målmedvetenhet och dedikation. Men vilket slöseri med tid. Jag tor många (inklusive mig själv) skulle med glädje söka till officer om lumpen/GSU/whatever genomfördes med garanterad plats på vald utbildning.

Peace out

Med den inställning som du uppvisar så tror jag att du redan har diskvalificerat dig för officersyrket; FM vill inte ha folk med din inställning och jag tror att om du självkritiskt granskar dig själv så kan det nog vara så att du inte riktigt vill själv heller, för det man vill det kan man.

Är man så driftig och inriktad att man åker till USA och börjar en ingenjörsutbildning så borde det inte vara något problem att göra värnplikten för att sedan fortsätta på en officerskarriär om den rätta viljan finnes. Eller hur?

Värnplikten ÄR ett förtest, om man inte klarar den så är man inte ett officersämne. Vissa personlighetsdrag kommer inte fram förrän efter en tid.

Med en rätt utformad aspirantutb, och gallringsverktyg så bör kunna vara direktinryckande till officershögskola. Det kan dessutom bli bättre då aspiranterna kan prövas i mer officersrelaterade uppgifter, ledarskap, självständighet etc, än vad kanske en vanlig soldat i busken gör. Dssutom bör man ha ett rejält överintag så man kan gallra ut ordenligt så man verkligen får dem man vill ha.

En akademisk examen kan vara ett plus, men du bör kunna gå direkt från gymnasiet till en aspirantkurs.

Poängen är den att i många fall spenderar många 11 månader inom ett område de aldrig kommer jobba med inom FM. Nough said.

Sen så är det faktiskt så att vissa personer är och förblir överjävliga på att just vara "bara" soldater, gruppchefer eller troppchefer. Samma gäller yrkesofficerare, vissa personer presterar som bäst när de är plutonchefer och inte kompanichefer. Att ha rätt man på rätt plats är bland det viktigaste inom försvarsmakten.

Värnplikten ÄR ett förtest, om man inte klarar den så är man inte ett officersämne. Vissa personlighetsdrag kommer inte fram förrän efter en tid.

Värnplikten en erfarenhet som eventuella deltagare i "aspirantkurser" inte skulle ha: hur det är att vara just värnpliktig. Du har helt rätt som du säger att vissa personlighetsdrag inte kommer fram förrän senare, oftast efter befattningsutbildningen. Jag såg själv hur många utvecklade ett starkt ledarskap först under de sista 3 månaderna i samband med bataljonsövningarna som resultat av det ökade ansvaret på oss värnpliktiga.

... utan bara glassa runt i fin uniform och dricka punch på mässen.

/K

*host* Nä så är det ju inte alls *host* :-(

Det kan dessutom bli bättre då aspiranterna kan prövas i mer officersrelaterade uppgifter, ledarskap, självständighet etc, än vad kanske en vanlig soldat i busken gör.

Min åsikt är att de flesta befälsutagna i värnplikten får prövas i en stor del ledarskap som ex gruppchef och självständighet då han ges uppgifter att lösa ut utan någon officer som är med och "övervakar". Värnplikten känns som en bättre väg in i officersyrket, åtminstonde för officerare på stridande förband. Däremot kan jag tänka mig att exempelvis ingengörer eller signalisterna kan rekrytera från redan utbildad personal (högskola/KY motsv.)

Men att leda trupp i strid på lägre nivå. Då krävs att man kan sätta sig in i den enskilde soldatens uppgifter och vardag.

I norge har de två vägar att bli officer, antingen lumpen, och sen aspirant-skola, sen jobba på trupp i något år, och sen in på krigsskolan. Eller aspirantskola, sen jobba lite på trupp och sen krigsskolan. Krigsskolan motsvarar vår officersutbildning.

Hemma är vi nog på väg mot något liknande. FM vill frammåt att det ska finnas möjlighet att gå till officersutbildningen både efter värnplikt, värnplikt+utlandestjänst och aspirantskola.

Det kanske blir så att Personer som inte som 18åringar visste stenhårt att de ville göra militärtjänst får en ökad möjlighet att göra det när de 25 år gamla kommer på att militären vore något för dem.

Men som vanligt får väl tiden utvisa var vi hamnar...

Jag tycker, som några redan har skrivit, att vissa inriktningar borde vara öppna för personer som inte gjort vpl:en. Då kan man ju tänka sig personer som är utbildade sjuksköterskor, ambulanssjukvårdare, eller ingenjörer av olika slag, yrkesförare, skyddsvakt/hundförare m.m. Detta förutsatt att de uppfyller de krav som ställs, och att de har de kompetenser som försvaret efterfrågar.

Jag säger inte att lumpen i sig är dålig, bara att 11 månader inom vilket förband som heslst kan vara slöseri med tid för många.

Men du gör inte 11 månader inom "vilket förband som helst" även om det står så på RekryCs hemsida. Vi hade en kille på min flottilj som gjort GU som stabstroppchef men sedan bestämde sig för att söka Yoff på SÄK (hette närskydd på den tiden) och han fick helt sonika göra om lumpen som gruppchef på den typ av förband han i framtiden skulle leda och utbilda. Slöseri med tid kanske, men så viktigt tyckte FV tydligen det var att framtida officerare börjar från början. Rätt början. Jag vet inte hur det fungerar nu, men på den tiden kunde man skicka in en föranmälan om man hade intresse för att söka OHS efter GU och om du hade bra resultat på mönstringen blev du placerad på "rätt" tjänst direkt.

Det kan finnas anledning att diskutera införandet av det system man har i många andra länder där officerare och manskap är två helt skilda spår, men än så länge har vi traditionen i Sverige att alla börjar från början. Det går säkert att ändra, men det går nog inte i en handvändning.

Ironiskt nog är väl flygförare fortfarande den enda officersutbildning du kan göra utan GU...

Jag tycker, som några redan har skrivit, att vissa inriktningar borde vara öppna för personer som inte gjort vpl:en. Då kan man ju tänka sig personer som är utbildade sjuksköterskor, ambulanssjukvårdare, eller ingenjörer av olika slag, yrkesförare, skyddsvakt/hundförare m.m. Detta förutsatt att de uppfyller de krav som ställs, och att de har de kompetenser som försvaret efterfrågar.

ROP Med finns redan...

Ironiskt nog är väl flygförare fortfarande den enda officersutbildning du kan göra utan GU...

Nej, du måste ha gjort vpl.

Vi skall inte glömma bort att den inledande officersutbildningen idag syftar till att den nya officeren skall utöva ett direkt operativt ledarskap på en nivå som kan vara så låg som grupps nivå. Det är svårt att se hur man skulle hantera detta utan erfarenheten av att själv ha varit soldat, speciellt i ett jämlikt samhälle som vårt där det inte räcker med en gradbeteckning för att vara ledare. Om man dessutom ser till fördelarna för rekryteringsprocessen och övningen i grundläggande soldatfärdigheter som man får när man gör lumpen så tycker i alla fal jag att kravet på genomförd värnplikt skall vara kvar.

Vad gäller jämförelsen med USA så är det väl inte så att man accepterar akademiker som en alternativ väg till officersyrket utan att akademisk examen är ett minimikrav:

"A 4-year college degree, while not a universal prerequisite for commissioning, is necessary for continued service in the military."

(från www.defenselink.mil/prhome/poprep2004/officers/commission.html)

Jag tolkar det som att Amerikanerna rekryterar soldater och officerare från olika socialgrupper på ett sätt som inte känns naturligt i Sverige. Dessutom vore det nog helt otänkbart utan ett system med seniora NCO mellan manskap och officerare.

Nej, du måste ha gjort vpl.

Ok, då har det ändrats tillbaka. När jag låg på division hade vi åtminstone två ff som inte gjort lumpen.