Jump to content

Hur får man befälsröst?

Johan_soldat

Recommended Posts

Som tidigare, magstöd. Tänk att du ska tala med mörk röst, då håller rösten längre också.

Använder man en ljus röst eller pratar "i gommen" så kommer rösten relativt snart skära sig

och man låter som i målbrottet.

Hölls det inte tallektioner på befälsutbildningarna förr i tiden, jag läste något åt det hållet i "Klart Bakåt".

Tallektioner vet jag inte om det kallades men vi som låg som GB på min plut fick stå 30-40 meter bort och kommendera de andra GB när vi hade exercis. Klart nyttigt i alla fall.

Hur talar man med det berömda magstödet?

Det är svårt att förklara, men kanske så här.

Ta ett djupt andetag och när du pratar så stöter du ut luften från magen.

När man talar högt eller skriker i vanliga fall så gör man ofta det genom att hålla andan, (omedvetet kanske)

om man då får ut luft med orden som sägs får dom lite mer pondus.

Du får öva, magen ska andas åt dig och man ska ha en relativt mörk röst.

Kanske kommer på mer sen..

Hölls det inte tallektioner på befälsutbildningarna förr i tiden, jag läste något åt det hållet i "Klart Bakåt".

Jo, jag hade en kompanichef (med en sjujäkla befälsröst) som berättade att de hade röstträning under officersutbildningen då det begav sig - torde väl ha varit någon gång under 70-talet. Han beklagade sig också över att det momentet nu strukits.

På lärarutbildningen vid Umeå Universitet får alla ett besök hos logoped med tips om vad man kan förbättra osv. Kanske vore något för officersutbildningen? Hur som helst. Ett enkelt tips för att tillfälligt öka röststyrkan är att stå vid en vägg. Om du basar över morgonuppställningen stå vid precis vid korridorsväggen och prata. Ljudet riktas då framåt, sprids bättre och hörs därför bättre.(logopeden, som undervisade min klass, förklarade det som att ljudet inte åker bakåt i och med att väggen hindrar det. Fick även en demonstration där han visade skillnaden och det blev en markant förbättring av volym och styrka) Fungerar även lysande i undervisningslokaler osv. Kan dock bli svårt att praktisera utomhus, där det mesta av FM:s verksamhet bedrivs.

PH.

OBS: Fria spekulationer!!

Magstöd skapar du bland annat genom att spänna magen. Du skall inte trycka magen var sig utåt eller dra in den utan enbart spänna området i höjd med midjan så att det funkar som del av en korsett som håller all löst flabb på insidan på plats.

/J

För annars hör inte de vid den andra radion

Jo, det gör de vid andra radion. Skrika i radio är något av det mest korkade man kan göra.

Anywhoo, jag var inte helt seriös, men som tips kan ges, håll ner tonen på rösten, prata inte för fort och artikulera väl. Lägg även in konstpauser emellanåt.

• 1 month later...

teaterlektioner kan oxå vara ett bra sätt att lära sig att tala högt och tydligt..

En av dom som imponerat mest på mig är "Kurt Olsson" som mitt under ett framträdande får använda rösten fullt ut eftersom den trådlösa micken lägger av.

Det var ingen skillnad på hörbarheten med den karln fastän han inte hade stöd av någon elektronisk anläggning..

Jag har viss teaterutbildning, och däri ingår ju röstträning.

Enligt min erfarenhet är att det vanligaste problemet att folk har spänningar i axlarna, vilket gör att rösten blir ljus och stressad. Om du ser till att andas djupt och lugnt, släpper spänningarna i axlar och övre ryggparti vilket automatiskt gör att rösten sjunker nedåt magen.

Andningen lägger golvet som rösten ska stå på, kan man säga.

Folk som kommer med kommentarer i stil med - "tala så de lyssnar" och liknande, har ni nånsin försökt kommendera en grupp skjutkåta kspskyttar inomhus? Skrika, peka, sparka är det som gäller... Det blir även liknande vi de flesta former av skarpskjutningar. En grupp där alla har radio skulle man ju slippa det, men det är väl typ NBG och några ytterst få vplförband där det finns.

Folk som kommer med kommentarer i stil med - "tala så de lyssnar" och liknande, har ni nånsin försökt kommendera en grupp skjutkåta kspskyttar inomhus? Skrika, peka, sparka är det som gäller... Det blir även liknande vi de flesta former av skarpskjutningar. En grupp där alla har radio skulle man ju slippa det, men det är väl typ NBG och några ytterst få vplförband där det finns.

Alla kan skrika..men det är få som kan tala högt..

Om ett befäl verkligen kan tekniken så får han fram ordern mycket mera tydligt än om han bara skriker.

Jag har dock inte varit med om allt för många gånger där befälen varit tvugna till detta men man märker klar skillnad på skrikande och tala högt.

Plus att det befäl som klarar av det, för denne så håller rösten längre än en som skriker.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...