Jump to content

PBV-förare på LG

Guest KO

Recommended Posts

Hej, med ungefär 2 veckor till inryck på Livgardet, livkomp som stridsfordonsförare har jag så många frågor om tjänsten.

Det jag vet är att det kommer att bli en pbv302 man får köra, men mer än så vet jag inte. En del köra, 2 delar vård har jag hört.

Någon som har gjort tjänsten? Blir det något pang pang mer än under GSU'n? Blir det någon SiB inne i husen eller får vi bara träna på att sitta och ruttna i PBV'n medan de andra springer runt och har kul?

Tacksam för svar :-P

Hej, med ungefär 2 veckor till inryck på Livgardet, livkomp som stridsfordonsförare har jag så många frågor om tjänsten.

Det jag vet är att det kommer att bli en pbv302 man får köra, men mer än så vet jag inte. En del köra, 2 delar vård har jag hört.

Någon som har gjort tjänsten? Blir det något pang pang mer än under GSU'n? Blir det någon SiB inne i husen eller får vi bara träna på att sitta och ruttna i PBV'n medan de andra springer runt och har kul?

Tacksam för svar :happy:

Nu är det några år sen jag låg inne men det är säkert liknande fortfarande...

3mån GSU

1mån PBV förarutbildning (SiB på kvällarna)

1mån avsutten SiB

1mån PBV skytteutbildning (SiB på kvällarna)

1mån PBV i grupp/pluton

3mån PBV i kompani/bataljon

Jag tror att största skillnaden mot nu är att ni kommer ha massa högvakt samt kanske mindre antal kvälls/helg tjänster om jag förstått det rätt. Ni kommer antagligen inte heller att öva i bataljonens ram utan stanna på kompanis nivå. Men pang-pang avsuttet i SiB kommer ni garanterat att få... I skog blir det däremot klart mindre avsuttet pangande (tror jag hade två veckor totalt med strid i skog, inkl. det som ingick i GSUn).

edit:

det är inte bestämt att du är förare eller skytt förrens efter första delen/veckan av skytteutbildningen är klar...

Bataljonsram kommer man öva i, om det inte är ändrat till iår?

Med högvakten tillkommer tyvärr enheldel kvällstjänst, när mycket annat ska hinnas med på dagtid.

Tyvärr kan jag väl även säga att våran PBV.plut ägnade större tiden åt att ruttna i PBVn, de kunde få sitta i timmar och "titta på" när vi t ex tog Stora sätra som du kommer få bekanta dig med!

Under våren slutövning hade de i princip ALLA värmeplagg de kunde få på sig och samtidigt sköta sin uppgift i PBVn. Dock kan jag väl även säga att skytte inte alltid har så jävla roligt, vi fick sitta i bollhavet i 9 timmar och försvare en linje på Barkarbyflygfält.. -5c och ingen värm. :(

Måste kännas träligt för befälen, förra året var de så lyckliga över att få öva med hela bataljonen vid iaf 2 tillfällen. Men men inget att göra åt det, har man inga pengar så har man la ej. :(

• 5 months later...

Hej, jag ska rycka in på livgardet som besättning på stridsfordon.

1.Är det någon som har lite erfarenhet om hur fysisk tjänsten är?

2.Är det mycket fysisk träning?

3.Är den mindre fysiskt krävande än de flesta andra tjänster eller hur ligger det till?

4.Många fältdygn, förutom GSU?

5.Vilket kompani/skvadron ligger man på?

Skulle vara väldigt intressant om någon som har gjort utbildningen kan ta sig tid att skriva ett par rader om tjänsten...

/Hälsningar Joakim

Ha! Jag ska också rycka in som srtidsfordonssförare på livgardet, fast i januari.

Jag har också många frågor men jag kommer inte på någon bra nu...

Ok, roligt! januari 2009 då eller?

1.Är det någon som har lite erfarenhet om hur fysisk tjänsten är?

GSU = springa och brak typ varje dag, mycket marscherande och ett generellt högt tempo på allt man gör

Pbvutbildning = lite springa, mycket brak, bär mycket tungt men rör sig väldigt lite

SiB = mycket uthållighet, stridshinderbanor osv, väldigt fysiskt krävande både styrka och kondition

2.Är det mycket fysisk träning?

Se ovan

3.Är den mindre fysiskt krävande än de flesta andra tjänster eller hur ligger det till?

Knappast, om man jämför med andra på gardesbataljon på LG så uppfattade jag att gsun hade ett högre tempo hos oss än andra GB/E och F samt under SiBen så gjorde vi ju samma saker. Däremot när det blev förbandsövningar så var skytte och span mer fysiskt aktiva medan underhålls, bevaknings, ledning och liknande var mycket mindre aktiva än oss.

Under tiden man sitter i vagnen är det ju väldigt liten fysisk påverkan men så fort nåt händer med vagnen gäller det att man tar i rejält och under all SiB får du verkligen röra på dig.

4.Många fältdygn, förutom GSU?

Många. Som mest tre veckor i sträck men många gånger en eller två veckor i fält. Sen kunde ju fält innebära stad också...

5.Vilket kompani/skvadron ligger man på?

Står på din inkallelseorder.

Livskvadron = MP (Patgb 203)

Livkompaniet = Mekskytte (Pbv302 mm)

6 kompaniet = Mekskytte (Pbv302 mm)

8 kompaniet = Underhåll (Lednings-pbver mm)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...