Jump to content

Hur förstöra hårddisk?

eskil

Recommended Posts

Datamedia som har innehållit klassat material skall fragmenteras. Det gäller både USB-minnen och hårddiskar, de mals ner till ett fint pulver...

En helt orelaterad fråga:

Sköter FM destrueringen själva (och i så fall hur) eller anlitar man någon firma som gör det?

Orsaken till att jag frågar är att vi på KTH också har hårddiskar som skulle behöva destrueras.

Sköter FM destrueringen själva (och i så fall hur) eller anlitar man någon firma som gör det?

Orsaken till att jag frågar är att vi på KTH också har hårddiskar som skulle behöva destrueras.

Det finns firmor som kan bistå med detta. Har fått för mig att smältning är vanligare än fragmentering när det gäller destruering av hårddiskar.

Jag tror att MDN kan ha lite info om det...

Datamedia som har innehållit klassat material skall fragmenteras. Det gäller både USB-minnen och hårddiskar, de mals ner till ett fint pulver...

Verkar som det finns åtminstone två företag som destruerar diskar som är certifierade av FM.

Dels Stena som gör fysisk destruktion

http://www.stenametall.com/Swedish/Compani...PageFilter=true

och Ibas som skriver över diskar

http://www.ibas.se/press/articles/SE-2004-09-17-must

Jag tror att MDN kan ha lite info om det...
Nu måste jag ju svara! Nåja.

För några år sedan hade jag hårddiskproblem och sökte efter företag som kunde sälja reservdelar till min hårddisk. (Tillverkaren ville inte med hänvisning till att delarna var "too delicate".) Jag jagade runt efter olika hårddiskräddningsföretag, men inget ville sälja reservdelar - de föredrog att tjuvhålla på dem åt folk som vill hosta upp de stora pengarna för hårddiskräddning. Hur som helst hittade jag hemsidan för något företag som bland annat destruerade hårddiskar genom smältning. De angav bland annat Försvarsmakten som referenskund och jag har för mig att det var där jag läste att FM hostar upp pengar för att hålla den kompetensen kvar inom landet. Jag har googlat men tyvärr inte hittat just det företaget, men dock ett par andra företag som förstör genom fragmentering.

Sen är ju frågan om ni behöver så pass hög säkerhet där på KTH. Jag vet ju inte vilken information du vill ha förstörd, men det här borde räcka för alla utom de riktigt paranoida. Ett sådant program förstör all information som är åtkomlig från mjukvara. Är man rädd att det kan finnas känslig info på "stängda" sektorer och annat som inte är åtkomligt från mjukvara är det fysisk destruktion som gäller.

Nu gled vi väldigt OT här. Äsch, jag använder min BG-makt och skapar en ny tråd.

/mdn

Såvida det inte rör sig om väldigt stora mängder hårddiskar som skall förstöras borde det lättaste och säkraste vara att skruva upp dem och förstöra skivorna med en gasbrännare eller liknande. Sådana har ni antagligen på KTH.

Vi har en rejäl hög diskar på jobbet som kanske inte MÅSTE tuggas, men det är lika bra att göra det. Det finns en tanke på att frakta hela skiten till det norska företag söder om Kongsvinger som räddar hårddiskar. De kan ju få dem att plocka delar av.

För kännedom är magneterna i diskarna användbara till lite av varje.

Det går att plocka isär diskarna och samla skivorna i en hög. De kan användas i bärträd för att skrämma bort fåglar.

Det skulle vara skoj att skicka en sådan skiva i lerduvekastaren. Den borde gå ut i omloppsbana och brinna upp vid återinträdet.

Sedan finns ju alltid möjligheten att ta med dem på Finlandsfärjan och bara hiva i havet.

Det finns ju också en annan sak att väga in, och det är hur VIKTIG är informationen för buset? Hela Sveriges försvarsplaner eller liknande är ju lite viktigare än tex en disk full med saker som medicinlistor, sjukjournaler och annat jox från ett ålderdomshem. Vem lägger ner kanske tjugotusen på att läsa att Elsa hade ett bensår 2004. Tanten dog typ 2006 ändå.

Rent logiskt vore det bättre att använda minneskort av någon typ i datorer som behandlar hemlig information. Det är ju lättare att förstöra ett SD-kort än en hårddisk. Med en gassvets,eller ännu varmare blir ju ingen kvar.

Sen är ju frågan om ni behöver så pass hög säkerhet där på KTH. Jag vet ju inte vilken information du vill ha förstörd, men det här borde räcka för alla utom de riktigt paranoida. Ett sådant program förstör all information som är åtkomlig från mjukvara. Är man rädd att det kan finnas känslig info på "stängda" sektorer och annat som inte är åtkomligt från mjukvara är det fysisk destruktion som gäller.

I normala fall så har vi inga sådana behov. Den enda information som vi hanterar som vi behandlar som "hemlig" är lösenord och annan likvärdig information i form av diverse krypteringsnycklar som gör att man kan authentifiera sig som en giltig användare för KTH, eller authentifiera sig som KTH mot omvärlden.

Just de här diskarna har suttit i en KDC (Kerberos Data Center) och innehåller ca 30000 lösenordshashar plus diverse "tjänstenycklar" för tjänster som inte kan ha lösenord men ändå behöver authentifiera sig mot varandra. Även om någon obehörig bara lyckas få ut ett par procent av datat på disken så erbjuder det fortfarande goda möjligheter till olika former av analys.

Såvida det inte rör sig om väldigt stora mängder hårddiskar som skall förstöras borde det lättaste och säkraste vara att skruva upp dem och förstöra skivorna med en gasbrännare eller liknande. Sådana har ni antagligen på KTH.

Ungefär vart femte år behöver vi flytta KDC'n till en ny maskin eftersom den gamla går och blir omodern. Så nej, det rör sig inte om några mängder. Förra gången löste vi problemet genom att skjuta sönder diskarna med älgstudsare och sänka det som blev kvar i Rödlögafjärden. Tyvärr så har min jagande kollega slutat, så den metoden är inte möjlig den här gången.

Vi har skruvat isär diskarna, men tyvärr så fick vi bara av locket, vi lyckades inte få ut själva skivorna. Planen i så fall hade varit att gå iväg med dem till institutionen för maskinkonstruktion, låna en svarv och göra spån av skivorna. Möjligen skulle folket på korrosionsforskning kunna göra intressanta saker med disken. Men även om det inte sker så ofta så blir det omständigt att springa runt på campus för att hitta någon som kan förstöra en hårddisk. Det bästa vore att ha en enkel och snabb metod som funkar varje gång.

Det är ju relativt lätt att destruera en HDD.

Borrmaskin är ju det smidigaste jag kan komma på just nu. Bara att borra rakt igenom locket.

Sen om ni är oroade över de små ettor och nollor som kanske finns kvar så går det att fixa med t ex elektromagneter, mikrovågsugn (om ni har någon ni vill förstöra, blir ju fint fyrverkeri i så fall) etc.

@MDN: Måste bara fråga, apropå reparation av HDD; har du tillgång till en dammfri miljö eller? :rolleyes:

Vi köpte in en Degausser för att radera DLT band...

Inför köpet så fick jag reda på att för en liten summa till så får vi en modell som klarar av hårddiskar.

Således köpte vi den..

Och den funkar..

Weircliffe BTE 29aT (om jag minns helt rätt på modellen)

http://www.weircliffe.co.uk/pdf/BTE%2029aT.pdf

Den gör hårddisken helt obrukbar eftersom den tar bort servospåren mm från magnetskivorna förutom att den även kastar om det mesta på hårddisken..

OM det nu är en riktigt hemlig disk så är det fysisk destruktion..annars finns det nog troll som är lika duktiga som IBAS..

En slägga på jula på en 4,5kg för 400kr gör nog jobbet. =)

Lev ut aggressionerna ;)

Eller leta upp någon med en skärbrännare och kapa upp/smält den i lämpliga delar..

Fast risken finns att det blir lite otäcka gaser av okänt slag då dom använder en del konstigheter i diskarna..

Är inget dataproffs men en vanlig vinkelslip borde väl göra rätt stor åverkan? dessutom är den lätt att handha, finns nästan i varje hus (här i norra sverige iaf) och torde inte producera lika mkt gaser som en skärbrännare om dom nu har haft i läskigheter i disken.

Om man tex skär skåror titt som tätt kors och tvärs så borde de bli nästintill omöjligt att pussla ihop och läsa igen.

Alternativt om man har tillgång till smärgel eller dylikt så borde det väl bara vara att låta smärgeln "äta upp" disken (borde ge ungefär samma effekt som en pulverisering).

@mvj Borr räcker inte, det tar bara bort den lilla infon som fanns precis vid borrhålet vilket troligen går att återställa ändå. Vet att IBAS testade med ett par sjutumsspik rätt igenom hårddisken och de lyckades rädda över 90% av infon.

Skulle nog rekommendera kemi-institutionen, de har nog syror som kan lösa upp magnetskivor. Annars smälta magnetskivorna

@mvj Borr räcker inte, det tar bara bort den lilla infon som fanns precis vid borrhålet vilket troligen går att återställa ändå. Vet att IBAS testade med ett par sjutumsspik rätt igenom hårddisken och de lyckades rädda över 90% av infon.

Men borrmaskiner har en fördel över spik och hammare: elmotor.

Nu är jag ingen expert på elmotorer i borrmaskiner och magnetfält alstrade av sådana, men jag har själv suttit och försökt titta på TV när någon borrat i rummet bredvid.

Om man tar en ordentlig borrmaskin (med sladd) och ett ordentligt borr (15mm?) och borrar och vispar runt därnere bland skivorna så borde de ju bli duktigt förstörda. Sen när man väl har några hål i locket kan man ju alltid köra ner lite roliga saker där som till exempel järnspån, syror, kylskåpsmagneter, eld etc.

Personligen hade jag nog kört någon slags file shredder på dem innan jag borrat, bara för att se till att det inte ligger några bitar i någon slags ordning som är värt att rädda.

Funkar det inte att köra över hårddisken med en bil och sedan bränna't? :P

Hårddiskar gör faktiskt gott skäl för sitt prefix hård-

En hårddisk kommer inte ens att märka att den har blivit överkörd av en bil. En kompis försökte slå sönder sin med en yxa. Det enda han lyckades ha sönder var kretskortet på baksidan.

En hårddisk kommer inte ens att märka att den har blivit överkörd av en bil. En kompis försökte slå sönder sin med en yxa. Det enda han lyckades ha sönder var kretskortet på baksidan.

Det är ett gediget chassi dom har..

Men en slägga på rätt ställe så misstänker jag att skivorna blir rätt mosade...

Fasen nu måste jag prova på jobbet...

Hoppas någon kollega har en slägga hemma...

Det är ett gediget chassi dom har..

Men en slägga på rätt ställe så misstänker jag att skivorna blir rätt mosade...

Fasen nu måste jag prova på jobbet...

Hoppas någon kollega har en slägga hemma...

Kan du även prova att plocka ut information från skivorna som du anser vara "förstörda"?

Tycker inte det vore omöjligt att såga/skära skivorna i småbitar på egen hand om det bara är en eller ett fåtal diskar det handlar om.

Det går i flera fall att återställa väldigt mycket på en hårddisk som vart med om en husbrand där allt brunnit ner.

Bara för att disken är delad i halvor betyder det inte att den är oåterkallig. Man förstör idag hårddiskar med hjälpa av firmor som vet hur man gör AV EN ANLEDNING.

Har själv "destruerat" ett par hårddiskar.

Med en hamamre, en skruvmejsel och ett skruvstäd var det inga

problem att öppna dem och plocka ut skivorna. Dessa har jag sedan

använt som ölunerlägg. Magneterna var bland det överjävligaste

permanenetmagneter jag stött på. Så mitt råd för att få ut

skivorna är våld. De gör ändå inget om ni repar dem....

Tilläggas bör att detta var för mitt höga nöjes skull.

Diskarna hade kraschaat och inehöll inget av vikt, jag ville bara

ha snygga ölunderlägg helt enkelt. Om man senda bockar skivan

medelst slägga och skruvstäd torde de bli oläsbara då de inte kan

rotera parallellt med ett läshuvud.

/martinator

Edit: locket var inte bara skruvat. Satt med ett jävla hårt rött lim (loctite??)

Därav mejsel och hamamre.

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...