klättermicke Posted January 7, 2008 Report Share Posted January 7, 2008 (edited) Hej på er allihopa. Jag är helt ny här och hoppas att jag kommer att trivas. Jag har en fråga ang. ett par kängor som jag fick av min plastfarsa för drygt tio år sedan som jag helt sonika glömt bort. Nu när jag flyttade hittade jag dom igen (Helt nya oanvända). Eftersom jag gillar att vandra och eftersom min erfarenhet av kängor från lumpartiden enbart är av godo insåg jag snabbt att dom här kommer att hålla i många år. Nu har jag försökt ta reda på vad det är för modell från ett annat forum, men ingen verkar vara tvärsäker på vad det är för modell. Fakta: Dom är svarta med en gummisula där det står Tretorn 1986. På plösen står det (i form av små hål) 260 och tre kronor märket. Det är ingen stålhätta eller någon gummihätta i, däremot om man stoppar handen innuti och känner vid tådelen, så är det en extra läderbit där. [/ Edited January 7, 2008 by klättermicke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted January 8, 2008 Report Share Posted January 8, 2008 Ser ut som den gamla cellgumimikängan som tillhörde uniformssystem m/59. Fanns på din närmaste Ö&B för en 50-lapp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted January 8, 2008 Report Share Posted January 8, 2008 Ser ut som den gamla cellgumimikängan som tillhörde uniformssystem m/59. Fanns på din närmaste Ö&B för en 50-lapp. Visserligen liknar de, men det kan väl inte vara cellgumimikängor ifall de är svarta och tillverkade 1986? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted January 8, 2008 Report Share Posted January 8, 2008 (edited) Ser ut som den gamla cellgumimikängan som tillhörde uniformssystem m/59. Fanns på din närmaste Ö&B för en 50-lapp. Visserligen liknar de, men det kan väl inte vara cellgumimikängor ifall de är svarta och tillverkade 1986? Jag kanske blandat ihop begreppen cellgummikänga och bara gummikänga. Den gummikänga vi hade på Svea livgarde under min GU 1989-90 var av den avbildade modellen och tillverkade på 80-talet. De lyfte fotsvettningar till en för mig tidigare helt okänd nivå. Förutom påtvingat bruk efter C-sanering så förpassades de snabbt till den mörkaste delen av logementsskåpet, tillsammans med muddar, fotlappar och de bananformade fotbollskorna. /P Edited January 8, 2008 by Lt P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sisuchef Posted January 8, 2008 Report Share Posted January 8, 2008 Det är inte gummikänga, gummikängan hade en närmast grönbrunaktig färg, detta är de gamla marschkängorna. Fanns under min GU 1987, mina var då märkta 1986. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted January 8, 2008 Report Share Posted January 8, 2008 Ahhh, de är helt av läder då? Riktiga kängor, passar i Vita Blixtens bindningar! Marschanträde med en knall, inte ett dämpat bump, inga gympaskoliknande 90'or. Det var tider det. Finns det ett litet öljetterat hål baktill, vid hälsenan, för den bakre kroken på 59-byxornas fotrem? Jag ska banne mig emaila SYSCOM eller nån imorrn och se till att vi ändrar uniformerna på en gång, det är nåt jag velat göra i tio år nu! Vilken tur att jag inte har.mil email hemma , fylleri och bra idéer + officiellt emailkonto = teh win? Nja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted January 8, 2008 Report Share Posted January 8, 2008 Skaftet är alldeles för högt för att vara "gamla"* gummikängan. De var i höjd med att du kapar skaftet på kängorna på bilden ungefär mellan 3:e och 4:e hålet, uppifrån räknat. De "gamla"* marschkängorna är de inte heller. De hade samma höjd som gummikängorna. "Gammal" i det här fallet är material uthämtad 1986, men redan då väl använd... i många fall riktigt väl använd. I övrigt håller jag med Gerle (trots att jag är nykter). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted January 8, 2008 Report Share Posted January 8, 2008 Ser ut som den modell FN-styrkorna hade till indiskan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted January 8, 2008 Report Share Posted January 8, 2008 (edited) Marschkänga 59 ser det inte ut att vara, de har finare läder. De modernare gummikängorna var kolsvarta, de mellangamla grånade och de urgamla åt det brunare hållet. FN-kängan är högre (10 hål) och smäckrare samt har en kardborrebit på skaftet. Edited January 8, 2008 by Lt P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 8, 2008 Report Share Posted January 8, 2008 FN-kängan är högre (10 hål) och smäckrare samt har en kardborrebit på skaftet. Förvisso är mina gamla FN kängor smäckrare i utförandet och har 10 hål men någon kardborrebit på skaftet har dom inte. Angående kängorna i första inlägget verkar dom inte vara släta samt har storleksmärkning eligt Mondopointsystemet, kan det vara en försökskänga till FU90? The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted January 8, 2008 Report Share Posted January 8, 2008 Jag tror på det Swede säger. Jag har aldrig sett de kängorna förr. Kanske försök? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt Odh Posted January 8, 2008 Report Share Posted January 8, 2008 Det ser nästan ut som om någon tagit överdelen på ett par 90-kängor och sytt fast på underdelen på ett par Graningekängor och sulorna från ett par cellgummikängor. Jag hade någon sorts försökskängor till sommaruniformen när jag var i Bosnien -01. Det var ingen som tyckte om dem. Tyget på insidan krullade ihop sig runt hälen och gav skoskav efter tre minuter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klättermicke Posted January 8, 2008 Author Report Share Posted January 8, 2008 Tackar för alla svar men jag blir nog inte klokare. Glömde att tillägga att han jag fick dom, av var och är kapten i flygvapnet, om det kan vara frågan till fördel. MVH Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted January 8, 2008 Report Share Posted January 8, 2008 Sulan ser likadan ut som på mina "Helikopterkängor" som även dom är märkta Tretorn. Dom är släta, svarta och mycket smidigare, men sulans mönster är detsamma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göta Lejon Posted January 8, 2008 Report Share Posted January 8, 2008 Marschkänga 59 ser det inte ut att vara, de har finare läder. De modernare gummikängorna var kolsvarta, de mellangamla grånade och de urgamla åt det brunare hållet. FN-kängan är högre (10 hål) och smäckrare samt har en kardborrebit på skaftet. FN-kängan hade ingen kardborrebit men det hade däremot kängorna som den flygande hkp-personalen var utrustade med. Detta istället för hål på baksidan av kängskaftet. Har ett par själv, t.o.m. lite bättre kvalitet än FN-kängan. /G.L. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted January 9, 2008 Report Share Posted January 9, 2008 Marschkänga 59 ser det inte ut att vara, de har finare läder. De modernare gummikängorna var kolsvarta, de mellangamla grånade och de urgamla åt det brunare hållet. FN-kängan är högre (10 hål) och smäckrare samt har en kardborrebit på skaftet. FN-kängan hade ingen kardborrebit men det hade däremot kängorna som den flygande hkp-personalen var utrustade med. Detta istället för hål på baksidan av kängskaftet. Har ett par själv, t.o.m. lite bättre kvalitet än FN-kängan. /G.L. Åh fasen, då fick jag fel kängor. Så synd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henil Posted January 11, 2008 Report Share Posted January 11, 2008 På plösen står det (i form av små hål) 260 och tre kronor märket. Storleken på skon. Mondopointsystemet, 260 mm = storlek 42. http://www.convertworld.com/sv/skostorlek/Mondopoint.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts