Eavo Posted January 7, 2008 Report Share Posted January 7, 2008 Tjena! Tänkte bara fråga vad dem tycker om rökare i lumpen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spacekaiser Posted January 7, 2008 Report Share Posted January 7, 2008 För att citera ett befäl: "Det är ju farligt att röka. Det är nyttigt att snusa, det hoppas jag att ni vet." Ärligt talat så har dom nog inte så stora synpunkter på det, sålänge du inte röker i fält när ljusdisciplin gäller. Eller står så att du stör andra med röken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted January 7, 2008 Report Share Posted January 7, 2008 Eller i närheten av ammunition... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soldierblue Posted January 7, 2008 Report Share Posted January 7, 2008 FM speglar samhället i övrigt.. De stör troligen fler att man röker änn snusar... I min grupp va de 5 stycken som började snusa... kanske för att vi hade mkt. tråkig tjänst... De underlättar ju att snusa.. lite svårt att bada med ett ciggpkt. Nu blev de ju rena predikan för snus... Ush.. så ska de ju inte vara.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinceres Posted January 7, 2008 Report Share Posted January 7, 2008 Vet att på P7 råder det rökförbud på nästan hela regementet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin. Posted January 7, 2008 Report Share Posted January 7, 2008 Ett ofta använt skådespel av befäl till nyinryckta värnpliktiga: Befälet: Hur många här RÖKER? Vpl: *Några räcker upp händerna* Befälet: Det är FÖRDJÄLVIGT! När ni är klara här ska INGEN röka! Hur många här SNUSAR? Vpl: *Några räcker upp händerna* Befälet: Det är OCKSÅ FÖRDJÄVLIGT! När ni är klara här ska ALLA snusa! Ska väl tas med en reglementsenlig nypa salt och tillskrivas den snusarkultur som lever och frodas på valda ställen inom FM. Men det ska väl inte vara några regelmässiga problem med rökningen, förutom att det kanske inte är så uppskattat. Rökning kan ju faktiskt vara ett pedagogiskt verktyg inom utbildningen, en polare som är inbiten storrökare blev under en övning i fält kommenderad ett par hundra meter bort i den mörka natten och ta sig en rök, och resten av gruppen fick förevisning om hur lätt det är att se en brinnande cigarett i nattmörkret. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted January 8, 2008 Report Share Posted January 8, 2008 Hela min pluton rökte nästan när vi närmade oss slutet av våran värnplikt... Nej, men. Precis som tidigare talare sagt. Det handlar ju hur man sköter det. Inte så jävla smart att tända en cigg när man står ute i skogen en torr dag mitt i sommarvärmen o.s.v. Och som sagt, folk som röker när det är ljusdisciplin (dvs när det blir mörkt) förtjänar stryk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted January 8, 2008 Report Share Posted January 8, 2008 Vi hade så pass många rökare på plutonen att ett befäl bytte ut "rast vila på stället" till "nu kan ni röka en cigarett när (namnet på någon i plutonen) är klar är rasten slut". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arctic soldier Posted January 8, 2008 Report Share Posted January 8, 2008 "en svensk soldat röker inte" De var inte monga som rökte när jag låg inne. snusen var de dock mer som använde. du kan dock få stora abstinäns problem i fält. de fick alla som var beroende av nikotin och koffin och de är så där bra för gruppen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Womack Posted January 8, 2008 Report Share Posted January 8, 2008 Flera rökte i plutonen. Bl.a våran fysansvarige, vilket kanske var lite komiskt. Det spelade iofs ingen roll då han ändå var vältränad samt medveten om rökningens effekter. Jag hörde inget knorrande om rökande, så länge det var vid rätt tillfälle och plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted January 9, 2008 Report Share Posted January 9, 2008 Ey, en cigg innan ett fälttest är fortfarande de bästa knepen för att förbättra sin tid om du frågar mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid_eriksson Posted January 9, 2008 Report Share Posted January 9, 2008 (edited) kort sagt är det väl att anhålla till chefen innan Edited January 9, 2008 by arvid_eriksson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias R Posted January 9, 2008 Report Share Posted January 9, 2008 (edited) Rökning är iinga problem. Sällan en cigg sitter så fint som till kaffet efter maten när man ligger i fält. Jag låg på P7 för ca 4 år sedan, då fanns det inget rökförbud. EDIT: Vill man vara riktigt tuff spänner man fast ett mjukpack ofiltrerade John Silver i hjälmdoket. (<--- Obs! Vid rätt tillfälle!) Edited January 9, 2008 by Tobias R Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ltdex351 Posted January 9, 2008 Report Share Posted January 9, 2008 Jag undrar av rent intresse hur man ställer sig till rökning och snusning i några av de "mest krävande" utbildningarna som tex, Jägare, Pilot, Tolk osv.. Är de tillåtet där också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin. Posted January 9, 2008 Report Share Posted January 9, 2008 Jag undrar av rent intresse hur man ställer sig till rökning och snusning i några av de "mest krävande" utbildningarna som tex, Jägare, Pilot, Tolk osv.. Är de tillåtet där också? Det är inte för inte begreppet "Jägarsnus" existerar. Rangordningen går (I stigande succession): Spädbarnsprilla (Tre-fyra snuskorn. Bakas lättast med lillfingrar + tummar.) Barnprilla (Ärtstor prilla.) Ungdomsprilla (Lagomstor prilla. Till denna kategori hör portionssnus. Gärna smaksatt med strösselarom eller hallondoft.) Karlaprilla (Rejäl prilla. Ska synas bakom överläppen.) Raggarprilla (Något större än tidigarenämnda. Skall se ut som ett getingbett på överläppen.) Rallarprilla (En dubbel karlaprilla. Ska ta så stor plats i överläppen att misstanke om oral mandarinsmuggling föreligger.) Bondeprilla (Tar ungefär en halv dosa lössnus. Skall se ut som en genetisk deformation i ansiktet.) Jägarprilla (Kommentar överflödig.) Om stridspiloter är frekventa snusbrukare ställer jag mig skeptisk till. G-krafterna torde trycka ut lössnuset till en pannkaka i munnen. Otrevligt. Tolkars snusvanor är även de höljda i dunkel. Kan det eventuella läspandet när en enorm snus är inlagd ge upphov till språkförbristningar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted January 9, 2008 Report Share Posted January 9, 2008 [...]Det är inte för inte begreppet "Jägarsnus" existerar.[...] "Jägarsnus" är något helt annat än snus och du kommer säkert smaka på det någon gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H0lK Posted January 9, 2008 Report Share Posted January 9, 2008 Jag undrar av rent intresse hur man ställer sig till rökning och snusning i några av de "mest krävande" utbildningarna som tex, Jägare, Pilot, Tolk osv.. Är de tillåtet där också? Angående rökande jägare... Vi hade folk som rökte, dock inte speciellt regelbundet och oftast på kasern. Det var ganska få också. Kanske 4-5 stycken på skvadronen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted January 9, 2008 Report Share Posted January 9, 2008 Om du gör lumpen som flygmek så minskar röktillfällena drastiskt eftersom du umgås ofta nära flygbränsle, ammnution mm vilket innebär rökförbud. Å andra sidan var det på den tiden dom hade en rökhörna 2m från dörren till hangaren... Mycket få rökte dock och om du nu är intresserad av att sluta så är det ett ypperligt tillfälle att kombinera inryck med att sluta röka.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted January 9, 2008 Report Share Posted January 9, 2008 Vet att på P7 råder det rökförbud på nästan hela regementet Det var mer än jag visste Och då gör jag ändå lumpen där. Det är inget fel att röka på P7 sålänge man fimpar i ett av de taktiskt utplacerade ask"faten" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin. Posted January 10, 2008 Report Share Posted January 10, 2008 [...]Det är inte för inte begreppet "Jägarsnus" existerar.[...] "Jägarsnus" är något helt annat än snus och du kommer säkert smaka på det någon gång. Begrepept "Jägarsnus" i den meningen jag åsyftar är då viltjägaren, inte jägarsoldaten. Försökte mest vara lustig och leka med ord. Fast lite ängslig blev jag då jag aldrig hört talas om "Jägarsnus" i din bemärkelse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Julius-3 Posted January 10, 2008 Report Share Posted January 10, 2008 En härlig syn från patrullbåtarna var när folk satt bredvid Rb12:orna ovanpå sjunkbomberna och rökte. I praktiken ingen fara men ändå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ltdex351 Posted January 10, 2008 Report Share Posted January 10, 2008 Angående rökande jägare... Vi hade folk som rökte, dock inte speciellt regelbundet och oftast på kasern. Det var ganska få också. Kanske 4-5 stycken på skvadronen. Jag som inte har mönstrat måste fråga: Ställs det inga frågor om tobaks bruk under mönstringen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spacekaiser Posted January 10, 2008 Report Share Posted January 10, 2008 Jag som inte har mönstrat måste fråga: Ställs det inga frågor om tobaks bruk under mönstringen? Jag kan inte minnas att dom frågade mig om tobaksvanor när jag mönstrade. Dock så ställde dom den frågan när vi fick TBE-vaccination nån vecka efter inryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H0lK Posted January 10, 2008 Report Share Posted January 10, 2008 Har för mig att jag blev frågad om tobaks- och alkoholvanor på mönstringen men det är ju en definitionsfråga. Vissa kanske inte menar att de röker bara för att de tar en cigarett nån gång i veckan när det är fest och svarar att de inte röker t.ex. ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredas Posted January 10, 2008 Report Share Posted January 10, 2008 Jag som inte har mönstrat måste fråga: Ställs det inga frågor om tobaks bruk under mönstringen? Jag kan inte minnas att dom frågade mig om tobaksvanor när jag mönstrade. Dock så ställde dom den frågan när vi fick TBE-vaccination nån vecka efter inryck. Möjligt att de frågade om tobak- och alkoholvanor hos läkaren eller psykologen, dock minns jag inte säkert. Det jag dock minns är att dessa frågor kom upp tillsammans med frågor om övriga drogvanor på inskrivningsprovet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sköldberg Posted January 10, 2008 Report Share Posted January 10, 2008 Årgång 89 fick fylla i sina alkohol och tobaksvanor i hälsodeklarationen. Psykologen frågade också om jag blivit så full någon gång att jag inte riktigt haft koll på vad gjorde. Är fortfarande väldigt nyfiken på vad som hänt om jag svarat ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin. Posted January 11, 2008 Report Share Posted January 11, 2008 Vi 88'or fick också fylla i på mönstring om vi [ ] Röker eller [ ] Snusar. Enligt en snäll farbror från pliktverket vilken jag frågade spelar det ingen roll för befattningar osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axly Posted January 12, 2008 Report Share Posted January 12, 2008 Vi 88'or fick också fylla i på mönstring om vi [ ] Röker eller [ ] Snusar.Enligt en snäll farbror från pliktverket vilken jag frågade spelar det ingen roll för befattningar osv. Samt hur ofta man röker, snusas, dricker, knarkar.. Kan ärligt talat inte förstå hur man kan förbise typ rökning? I vissa fall gör man säkert inte det, men av den här tråden att döma verkar det ju helt okej.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartil Posted January 12, 2008 Report Share Posted January 12, 2008 I vår pluton fanns det tyvärr många som rökte, och inte fann brydde varken de eller befälen sig om att det kanske inte var så uppskattat alltid... i vår grannpluton var det däremot förbjudet att röka med mindre än 25m avstånd från övriga plutonen, vilket jag tyckte var en alldeles superb regel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GarmFighter Posted January 14, 2008 Report Share Posted January 14, 2008 Finns få saker som slår en fältcigg efter en hård dag Men våra befäl gillade inte rökare, stod utanför kasern och rökte en gång. Rätt som det var ropade mitt befäl från 3 våningen att de luktade rök och att vi inte fick röka på kaserngården Men det fungerar även om de bör undvikas, men det blev nått ciggpaket per övning tänk bara på att alla ska röka i fält så det är lätt att man råkar bjuda bort alla cigg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts