Jump to content

magash(m60) förstörd

facit

Recommended Posts

Kollade nyss på nyheterna och såg att de förstörde en magash, vilket är en isr modd på m60. Undrar hur detta kan ha gått till, för de sa att det skedde genom en bomb. Vad jag vet så har palestinierna ingen tillgång på starka pansavärnsvapen som det måste väl stämma. Är det verkligen möjligt att försöra en stridsvagn genom att placera en laddning någonstans bara. Känns konstigt iaf, skulle vilja ha lite mera förklaring. Ps Hur mycket effekt får en stridsvagnsmina, för bomben i det här fallet dödade hela besättningen på förstörde vagnen ordentligt. Lägger upp bild snart ifall jag får tag på någon digitalt. :D

Vet inte hur det gick till i dethär fallet, men i en dokumentär berättade och visade en palestinier lite av sin arsenal. I den fanns bla. en bomb som var baserad på en bils ljuddämpare. Enligt honom borde den klara av en Merkava (han nämnde faktiskt den vagnen). Avfyras med helt vanligt tändrör. Minns jag inte fel talade han om ca.20 kilo trotyl.

En 10-kilos laddning kastar en UAZ-motor ca. 300-400 meter har jag hört. :)

Edited by VKT M39

Det låter som samma taktik som palestinierna använde i fjol när dom sprängde två Merkava vagnar med försåtsladdningar.

Då pratades det om en laddningsvikt på 2-300kg.

The Swede

http://www.haaretz.com/hasen/spages/263168.html

"The Izz el-Deen al-Qassam Brigades take responsibility for the 25-kg (55-pound) bomb that exploded under a Zionist tank this morning near Dugit. We confirm that our resistance and jihad (holy struggle) will continue," the Hamas statement said.

Har sprängt en skarp strvmina 5 under en 500kg pansarplåt. Resulterade i att plåten flög en 5-60 meter och bändes runt ett stenblock!!

Enligt våra befäl så spränger minan minst sönder fjädringen (torisionsstavarna) på en fullstor vagn (ca 50ton). Besättningen utsätts för enorm accelerationskraft och dör förmodligen. Strv:n "skakar" sönder, däremot inte så säkert att det syns utanpå vagnen.

Sen kan man ju alltid lägga stålskivor och annat på minkroppen alt använda rsv minor typ strvmina 6. Koppla ihop flera minor med pentyl osv..

Kort - Ingenjören är stridsvagnens mest påhittiga fiende B)

Kort - Ingenjören är stridsvagnens mest påhittiga fiende  B)

Den gode ingenjören vet även att kvantitet i en del fall duger bra som ersättning för kvalitet. Det finns ingen stridsvagn som inte kan slås ut av en tillräckligt stor mängd sprängämne placerad i närheten av, och helst under, vagnen.

"The Izz el-Deen al-Qassam Brigades take responsibility for the 25-kg (55-pound) bomb that exploded under a Zionist tank this morning near Dugit. We confirm that our resistance and jihad (holy struggle) will continue," the Hamas statement said.

Åh tack, ovärdeligt. Ammon i vagnen exploderade. Det dägs två olika saker i interviun. 100 eller 25 kilos bomb.

_38826535_ap300burn.jpg

Hur mycket kilo sprängämnde brukar en vanlig pvrobot ha?

Edited by facit

Åh tack, ovärdeligt. Ammon i vagnen exploderade. Det dägs två olika saker i interviun. 100 eller 25 kilos bomb.

_38826535_ap300burn.jpg

Hur mycket kilo sprängämnde brukar en vanlig pvrobot ha?

PV-robot.. inga mängder sprängämnen. Rätt snidad RSV som träffar på rätt ställe så behövs det inte mycket för att komma igenom.

Stridsvagnsminor: (För det mesta) stora mängder sprängämnen. Ska kunna slå sönder t.ex. banden. Var det 25 kilo så lär det räcka för att saker ska gå helt åt helvete i vagnen. De mår för det mesta inte bra därinne av 10 kilo, även om de bästa fordonen idag ska göra att personalen klarar det utan skador. Fordonet KOMMER gå sönder. I bästa fall går de att laga.

Sedan finns det ju som folk nämnt tidigare sätt att trixa till minorna så de blir enormt mycket effektivare. Lägg en stålplåt ovanpå 20 kilo sprängämne så kommer den slå genom taket på stridsvagnen. Sedan finns det avståndslagda fordons/stridsvagnsminor som ska kunna slå igenom botten på en vagn. Det är då inga stora mängder sprängämnen vi pratar om, utan en smal RSV-stråle som skär genom golvet. Skulle gissa att det blir motsvarande ett pansarskott.

TAck Ing.

En annan sak jag undrar är varför är det så mycket jord på vagnen (Kolla bilden). Är det jorden runt omkring som hamnar på vagnen. Jag har sett bilder innan på förstörda stridsvagnar men aldrig sådär. Kanske dum fråga jag vet inte...ser jävligt konstigt ut iaf.

Lägg en stålplåt ovanpå 20 kilo sprängämne så kommer den slå genom taket på stridsvagnen.

Tack, Ing. Det är alltid lika roligt med tips om hur man förstör stridsvagnar ännu lättare.

Softfeel, det där var ett exempel på kraftig överladdning om den slår i golvet och upp genom taket på vagnen ;) Men går den mot bandet på vagnen så får du ganska säkert tillräcklig verkan med 20 kilo för att slå ut allt innuti vagnen, vilket inte är säkert med dagens minor på <= 10kg mot moderna fordon. Dock kommer man alltid att få stopp på fordonet såvida det inte är en minvält.

En gissning på varför det är mycket jord "på" vagnen är att det inte är mycket jord på vagnen. Utan att den står i ett nyblivet hål. :)

Utan att ta ställning i palsetina/israel frågan (inte här i allafall) så tyckte jag de var interesant att täsa lite i den israeliska tidnigen där stod det;

"The result of the two attacks were similar - all six casualties in the two attacks served in the tank corps' "Barak" brigade. This brigade has lost six tanks in the span of one month, the worst loss of tanks sustained by the IDF since the Lebanon War. " ( http://www.haaretz.com/hasen/pages/ShArt.j...SubContrassID=0 )

Dom säger att de var de värsta förlusten av vagnar på starten av kriget i Libanon, men de nämner inte de som dödats särskiljt mkt... skumt tycker jag iallafall.

Dom säger att de var de värsta förlusten av vagnar på starten av kriget i Libanon, men de nämner inte de som dödats särskiljt mkt... skumt tycker jag iallafall.

Det jag tycker är skumt är att det bara är stridsvagnar. Att bara lägga en laddning någonstans borde väl beröra vad som helst. Lr hur fungerade det tror ni. Ungefär som en försåts då någon bestämmt att den ska smälla nu eller som en vanlig mina.

Våra mintändare reagerar inte på ett en människa då man är för lätt (undantag mintändare 15 och ev strvmina 6). Fördelen med att ha små minor på 10kg är att dom är lätthanterliga, både till minering och tex sprängning av broar. Vill man ha mer effekt lägger man bara två stycken (eller fler) ovanpå varandra i mingropen.

Kan med tillräkliga föberedelser och olika mintyper ( Strvminor, fordonsmina 14 och 13) slå ut i princip hur mycket som helst, dessutom ganska riskfritt för våra "egna". Står i en låglinje på Pbv:ns tak och när Fi kommer in över mineringen trycker man på "knappen". Hoppar in i vagnen fort som F och drar till nästa farb plats..

När Ing tänker till och har sin mtrl då jävlar :D

Ps minvält är INGET problem, vi "fixar" dem med lite pentyl kopplat till lite av varje, lite varstans...

Sedan finns det avståndslagda fordons/stridsvagnsminor som ska kunna slå igenom botten på en vagn. Det är då inga stora mängder sprängämnen vi pratar om, utan en smal RSV-stråle som skär genom golvet. Skulle gissa att det blir motsvarande ett pansarskott.

För de som vill ha mer information om minor med bottenslående RSV (dock ej avståndsutlagda) rekommenderas följande:

Läs om Bottenmina 87 94 på:

http://www.mil.fi/kalustoesittely/00074_sv.html

Denna har jag själv övat en hel del med och tycker att den verkar klart användbar.

Läs om Stridsvagnsmina 6 i SoldR Minor som kan laddas ned från:

http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/publikation.asp?cmd=792

Edited by A2Keltainen

Våra mintändare reagerar inte på ett en människa då man är för lätt (undantag mintändare 15 och ev strvmina 6). Fördelen med att ha små minor på 10kg är att dom är lätthanterliga, både till minering och tex sprängning av broar. Vill man ha mer effekt lägger man bara två stycken (eller fler) ovanpå varandra i mingropen.

Kan med tillräkliga föberedelser och olika mintyper ( Strvminor, fordonsmina 14 och 13) slå ut i princip hur mycket som helst, dessutom ganska riskfritt för våra "egna". Står i en låglinje på Pbv:ns tak och när Fi kommer in över mineringen trycker man på "knappen". Hoppar in i vagnen fort som F och drar till nästa farb plats..

När Ing tänker till och har sin mtrl då jävlar :lol:

Ps minvält är INGET problem, vi "fixar" dem med lite pentyl kopplat till lite av varje, lite varstans...

SMÅ minor?! :o

Som sagt så räcker våra 10kilosklumpar för att slå sönder bandet och lite till. Jämfört med andra länders minor så är de inte små.. det är... lagom ;)

"Fixa" minvältar .. vi fick aldrig riktigt möjlighet att pyssla med det.. hade problem med att marken var.. hård. Dessutom måste det ta mycket tid att dra pentyl på det sätt som du menar. Men ALLT går att lösa. Sättet de verkar "lösa" det på där nere (och som jag också skulle föredra) är att vräka på så vidrigt mycket sprängämne i den första minan att man förintar det som kör på den. (Djupborra, eller varför inte en trumma under vägen?) och en fullbreddsverkande utlösare, typ 16 till den. Lär vara särskilt funkis när man slipper varna för att man lagt ut minor.. som vi måste göra. :)

A2Keltainen, intressant. verkar ha ungefär samma verkan som vår strvmina6, fast med ändå mer lullull i tändaren. :sniper:

Att marken är hård har vi inte så stora bekymmer med, vi har en maskinpluton som står till vårat förfogande. Hjullastare med minborr osv. Naturligtvis så tar det lite tid att lägga ut minor så minvälten "deformeras" :sniper: Men i detta land har vi inte obegränsat med sprängmedel ute på plutonerna. Lite mer jobb - mycket mindre mtrl åtgång...

Att marken är hård har vi inte så stora bekymmer med, vi har en maskinpluton som står till vårat förfogande. Hjullastare med minborr osv. Naturligtvis så tar det lite tid att lägga ut minor så minvälten "deformeras" :sniper:  Men i detta land har vi inte obegränsat med sprängmedel ute på plutonerna. Lite mer jobb - mycket mindre mtrl åtgång...

Alltså.. minborr hade vi också. Men att gräva fram till ett pentylsystem för att jävlas med minvält i tjäle är nog ingen höjdare. Jämföres icke med grusvägarna runt Ing2 ;)

Inte obegränsat med sprängämnen? Näää, men man får väl prioritera.

Jag misstänker att det kommer finnas en HEL DEL minor hos ing i krigstid.. så det behöver du nog inte oroa dig för. Om man femdubblar första smällen genom att man har en tändare som säkrar att det smäller, så är det nog värt det. Moralen hos det förband som ska vidare sedan lär ju sjunka en aning om de sett tätvagnen komma flygandes.

Vi använde sprängdeg för att komma ner en bit i vägbanan. På frusna grusvägar på I 21 övningsområde. För att förstöra tätvagnen ( utrustad med minvält/schaktblad), sprängde vi ner en stridsvagnsmina M/52 + 10 kg sprängdeg ca 0,5 m under vägbanan. Drog sedan ca 5 m pentyl fram till en röjningsskyddad M/52 mitt i vägbanan. När den minan exploderade, befann sig stridsvagnen med minvälten ovanpå den första laddningen.

ungefär som det står i nya soldf??

Ja, den modellen står i soldf och andra böcker. Eftersom jag aldrig provat på det utan bara sett det på bild så tvivlar jag på det... misstänker att det tar tid att lägga upp ett sådant system. Dessutom misstänker jag att det borde vara lätt att det misslyckas om minvälten klipper av pentylen. Borra/spräng/gräv ett större hål och stoppa ner kanske 5, eller fler minor i det. Då tror jag att det borde gå sönder en hel del även på vagnen som kör med minvälten.

ungefär som det står i nya soldf??

Ja, den modellen står i soldf och andra böcker. Eftersom jag aldrig provat på det utan bara sett det på bild så tvivlar jag på det... misstänker att det tar tid att lägga upp ett sådant system. Dessutom misstänker jag att det borde vara lätt att det misslyckas om minvälten klipper av pentylen. Borra/spräng/gräv ett större hål och stoppa ner kanske 5, eller fler minor i det. Då tror jag att det borde gå sönder en hel del även på vagnen som kör med minvälten.

Pentylen var också nedgrävd ca 3-4 dm ner i vägbanan, och var därför relativt bra skyddad.

• 4 years later...

Assessing the performance of Merkava Tanks

Assessment of the Second Lebanon War By Col. David Eshel

Four types of Merkava tanks were in action in Lebanon 2006, including Merkava Mk4, the Merkava Mk 2D (with its distinctive sloped turret), the standard Mk2 (mostly with reserve units), and Merkava Mk3Baz.

Towards the end of the fighting, Brigadier General Halutzi Rodoi, the chief of the IDF Armored Corps was asked to assess the performance of his tank force and especially the lessons drawn from the fighting against advanced anti-tank missiles fired by Hezbollah on the coveted Merkava Mk4, which saw its first combat engagement in Lebanon. According to General Rodoi, the Merkava proved to be well protected and designed to minimize the risk even when it was penetrated.