Jump to content

Nordic Peace 2002

Recommended Posts

Får man fråga hur det gick med de elaka säkringarna när finnarna kom fram med batongerna? :)

Sedan.. VAD tyckte husmor om att ni tog potatisen? Blev det ingen middag den dagen eller? ;)

1. Det är inte sant hur ful finlands uniform är!!!

2. Lägger ni märke till att det svenska mönstret flyter ihop mycket bättre? (Nog för att det är längre bort, men jag tycker det är mer än avståndet som gör det.)

3. Det ser ju riktigt roligt ut! :D

Bilden är tagen på Berga Örlogsskolor.

Inga personskador uppkom.

Jag stod tyvärr längre ut på högerflanken när bilden togs. Dock finns en annan bild på finnarnas sida där jag är med. Men då syns bara mitt bakhuvud & rygg, så det kanske inte är så mycket att se ;)

ja, det var juh en hel del amfibier där :D

Vi låg ute på ön Öja, skaffade oss en normalbild av området genom dold spaning, genomsök av öarna med hund, eskorter, patrullering med båt samt bordning.

Ps. Doyle fick se en kvinna, bedömt 25år bada naken :)

Måste hålla med om att riotcontrol e fruktansvärt kul. Jag var med på nordic peace 01 i norge. Där var det frivilliga civila som stod för kravallerna. Ett antal käftsmällar och skrap med ansikte mot mark utdelades. Plus att jag fick en flaska i huvvet. Adrenalinet pumpade nåt så fruktansvärt. Skulle vara kul att göra igen. :)

Vi hade inga hjälmar på oss. vet ej varför. Våldet kom sig av att alla var "ganska" förbannade. Det ogillades lite av de yngre befälen men kaptenerna som utbildats i den hårda skolan för "många" år sen på kj/fjs nickade gillande. :D

Man använder likadan utrustning som polisen. Eller i alla fall likadana sköldar, hjälmar med visir och batonger. Tyvärr så finns det oftast inte särskilt mycket av den sortens utrustning. I norge så räckte vår sån utrustning endast till en plut.

Ja du Doyle, riot control är kul. Under min PRAO tid på LG fick jag vara med och kasta potatis på MP.

Min kompis som också var med träffade en vpl mitt på låret! :P

Sedan ville inte denna vpl vara längst framme längre... undrar varför :)

• 4 weeks later...

Får ju säga att nmi hade tur som klarade er utan personskador på berga isf... Vi hade inte riktigt samma tur, var väl ok under training week på Almnäs men vi hade ju "turen" (!?) att vara figuranter under riot control hela andra veckan och personskador var ett rätt vanligt inslag under dagarna ;)

Främst tränas riot control inför internationell tjänst och just Nordic Peace är ju en övning genom pfp...

Även om man här inte sätter in militär för att "bekämpa" (tappade ordet) upplopp så kan ju faktiskt upplopp riktade mot just militärer uppstå...

Även om man här inte sätter in militär för att "bekämpa" (tappade ordet) upplopp så kan ju faktiskt upplopp riktade mot just militärer uppstå...

Det var väl inte så länge sedan

det hände i Kosovo.

En Sv Soldat sköt en "Lokal" i benet

när han blev angripen med en yxa under

ett upplop.