Jump to content

Skottbula halvautomat Classic 2000

Fk Bodin

Recommended Posts

Jag och några polare sköt "lite" lerduvor idag. Vi var totalt sex grabbar som sköt upp 500 skott med Gyttorps stålhagel US7 24g, och därefter cirka 100 Rio stålhagel US7 28g. Bössan gick varm, men inte så att man brände sig om man tog i den.

Vapnet vi använde var en Classic 2000 halvautomat (made in Italy), och enligt rekomendationerna för Gyttorpsammon körde jag på ½ choke, ¼ choke var även att föredra. På pipan står det även STEEL TESTED, vilket så här i efterhand man kan diskutera innebörden av.

Tur som är upptäckte en skytt att spongen var lite krokig när han hel plötsligt började bomma en hel del.

78630-fel_choke.jpg

Jag har mätt alla andra fyra choketuber och konstaterat att det inte är någon avikelse i längd, så den i vapnet borde det inte vara något fel på.

Nå några teorier:

1. STEEL TESTED = klarar av stål, men inte godkänd.

2. ¼-choke eller cylinder hade varit att föredra.

3. För stor påfrestning på vapnet, ej byggt för 600 skott på 2 och en halv timme.

4. Kombination av alla tre eller två.

5. Materialfel, bössan borde hållt.

-------------------

Några bilder från dagen.

78636-P1010001.JPG 78635-P1010004.JPG

Kaliber .54 svartkrutsänkare!

Ytterligare en teori;

Vapnet är Italienskt!

Nä det var bara ett skämt :banghead:

Det låter mycket märkligt tycker jag och tror ärligt talat att (nästan) alla dina egna teotier hänger ihop på ett eller annat sätt. Jag antar att ni inte har sån tur att vapnet är "nytt" så ni kan reklamera det?

Nu är jag inte expert på civila vapen, och vet inte riktigt vad en Classic2000 är för något, men tycker att den borde klara påfrestningen om den nu var "steel-tested" och ni använde rekommenderad choke...

Sen kanske det är så att en civil bössa inte är gjord för att skjuta 600 skott på kort tid?

Om ni kan så ta den till försäljaren och hör vad han har att komma med!

/O

"Erat hårkors i gryningen"

Då har jag fått prisuppgift på en ny pipa, 2000 pix. Konstigt när en slugspipa endast kostar 995.

Tråkigt även när du kan få en ny bössa för 4600:- så här års.

Vapnet är från år 2001 och jag köpte det begagnat förra året, så lite svårt att säga hur det har sköts. Känns inte som det är pipan som går i första taget på en halvautomat.

Som tur är har man en spekulant på bössan som har gris på sin mark. Så han får den till billig penning om han fixar slugspipan själv.

Over and out!

// Viktor

Först och främst tycker jag att du ska ringa till Classic Sverige och höra vad de säger om saken

Ytterligare en förklaring som kan vara tänkbar är att under skjutningen så har choken skruvat upp sig lite vilket har ökat gastrycket till en sån nivå att en bubbla skapaes. Det är ytterst viktigt, särskilt när man skjuter med stål att kontrolldra chokerna. Dock är det så att enligt tryckuppgifter så är dock de hagel ni sköt med att jämföra med vanliga blypatroner, vilket gör att vapnet om man använder 1/2 eller under i trångborrning inte behöver vara stålgodkänt. Det är först över 3,25mm hagel, eller laddningar över 28 gram och över 400m/s som vapnet behöver vara stålgodkänt om man skjuter med 1/2 eller öppnare borrning.

Provmät sedan diametern på den choke du använde, jag vet av egen erfarenhet att det som står på choken inte alltid stämmer med verkligheten när det gäller Classic.

• 2 weeks later...

En tanke som slog mig när jag såg bilderna var att det kanske har varit ngt fel på en av patronerna.

Detta har hänt en bekant en gång och då fastnade förladdningen precis innan pipmynningen varvid skottet efter skapade en liknande skottbula på pipan.

Mina 10cent..