Jump to content

Är detta den ultimata pistolen

Gulo-Gulo

Recommended Posts

@Järv

Svar nej.

Det är ju en Sig Sauer, och den ultimata pistolen designades redan på 80-talet av Gaston Glock. :rolleyes:

En sak jag saknar är en genomgång av magasinen, behöver man nya magasin när man bytt kalibern, eller har man hittat en snygg lösning där också?

Edited by Sytare

Det lilla jag provat SIG vilket var polisens version som om jag minns rätt heter P225 så var jag inte imponerad, på dem krävdes det en enkom nerladdad version av patroner kallad Polispatron, jag försökte stoppa i vanlig 39B ammo men polisen som var skjutinstruktör skrek rakt ut och sa att nej då exploderar hela pistolen pga att aluminium stommen inte tål gastrycket, inte ens vanlig 9mm standard pistol ammo klarade den utan enbart Polispatron :rolleyes:

Provskjutning med Polispatron gav vid handen att eldkraften var obetydligt högre än gamla Walther PP, så den skippade vi snabbt och klassade som skräp, och jag har inte fått några possitiva referenser på SIG efter det heller så min åsikt är Nej.

Testade även några renodlade sportmodeller av SIG men inte heller dem imponerade och fick stryk av flera andra tillverkare.

Som flera sagt den optimala pistolen heter Glock!!!

Det lilla jag provat SIG vilket var polisens version som om jag minns rätt heter P225 så var jag inte imponerad, på dem krävdes det en enkom nerladdad version av patroner kallad Polispatron, jag försökte stoppa i vanlig 39B ammo men polisen som var skjutinstruktör skrek rakt ut och sa att nej då exploderar hela pistolen pga att aluminium stommen inte tål gastrycket, inte ens vanlig 9mm standard pistol ammo klarade den utan enbart Polispatron :rolleyes:

Provskjutning med Polispatron gav vid handen att eldkraften var obetydligt högre än gamla Walther PP, så den skippade vi snabbt och klassade som skräp, och jag har inte fått några possitiva referenser på SIG efter det heller så min åsikt är Nej.

Testade även några renodlade sportmodeller av SIG men inte heller dem imponerade och fick stryk av flera andra tillverkare.

SIG och Sig Sauer är två olika märken, den senare är att samarbete mellan Sauer & Sohn Gmbh och SIG.

Polispatron? Vilken är det? Och ingen av polisens ammunition är nerladdad. Tvärtom både Norma Säk och Speer Gold Dot är något överladdade än standard ammunition. Man använder samma patroner i P225, P226, P228, P229 samt i P239.

Nej pistolen kommer definitivt inte att explodera om man stoppar i 9/39B i pistolen. Dock kommer slitage öka kraftigt, eftersom det blir ett högre tryck när den stålmanteln försedda kulan ska tryckas igenom pipan.

Det är stor skillnad mellan Walther PP 7.65mm och Sig Sauer 9mm i eldkraft. 9mm har bra mycket större effekt.

På vad för vis fick dom stryk?

Jag kan rekomendera dessa trådar för att öka på din kunskapsnivå i ämnet

Polisens nya am

Polisen och Sig Sauer

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ultimata pistolen? Nä det tror jag inte. Det är ju en Sig Sauer :dribble:

Och som nämnts tidigare, växelsatser har funnits ett tag. Magasinen går troligtvis inte att använda till samtliga kalibrar utan man måste byta magasin med kaliber. Mycket grejer att fippla runt med.

Jag är nog böjd att hålla med tidigare inlägg!

Den ultimata tjänstepistolen är redan konstruerad av G Glock. Jag har svårt att hitta någonting jämförbart när det gäller enkelhet/användarvänlighet/hållbarhet/pris.

Sig'en är säkert jättebra, inget snack om saken, men det känns i mina ögon inte speciellt nytänkande. Sen är jag lite konservativ. I min värld kan man inte bygga en pryl som är bäst på allt - den blir istället halvbra på allt, och det kan ju naturligtvis vara just det kunden efterstävar, vad vet jag...

Den "bästa" tjänstepistol jag provat (och jag har provat en del :dribble: ) var en specialbeställd variant av H&K USP, för danska specialförband och den sämsta måste vara Ruger P85 :rolleyes:

/O

"Erat hårkors i gryningen"

SIG och Sig Sauer är två olika märken, den senare är att samarbete mellan Sauer & Sohn Gmbh och SIG.

Polispatron? Vilken är det? Och ingen av polisens ammunition är nerladdad. Tvärtom både Norma Säk och Speer Gold Dot är något överladdade än standard ammunition. Man använder samma patroner i P225, P226, P228, P229 samt i P239.

Nej pistolen kommer definitivt inte att explodera om man stoppar i 9/39B i pistolen. Dock kommer slitage öka kraftigt, eftersom det blir ett högre tryck när den stålmanteln försedda kulan ska tryckas igenom pipan.

Det är stor skillnad mellan Walther PP 7.65mm och Sig Sauer 9mm i eldkraft. 9mm har bra mycket större effekt.

På vad för vis fick dom stryk?

Jag kan rekomendera dessa trådar för att öka på din kunskapsnivå i ämnet

Polisens nya am

Polisen och Sig Sauer

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ultimata pistolen? Nä det tror jag inte. Det är ju en Sig Sauer :dribble:

Och som nämnts tidigare, växelsatser har funnits ett tag. Magasinen går troligtvis inte att använda till samtliga kalibrar utan man måste byta magasin med kaliber. Mycket grejer att fippla runt med.

Det låter ju lovande att det gått framåt för denna episod hände i samband med att polisen bytte till dem pistolerna och dem vapen vi testsköt då hade alu stomme och man fick inte använda standard 9mm i dem utan enkom ammo märkt just Polispatron som var en nedladdad variant.

Efffekten vi mätte var mellan den nedladdae patronen och gamla 7,65mm och det var ingen större skillnad men då har dem andra patroner idag vilket är tur.

Vid samma tillfälle testade vi också Glock och Beretta som båda kändes klart bättre på allt.

Med tanke på alla klagomål på detta faktum från poliserna jag hade att göra med då så fick dem kanske ändra på konstruktionen för att få till det och funkar det som Du beskriver så har dem ju löst problemet vilket är bra.

Har inte hållt mig helt ajour i ämnet men mina bekanta inom poliskåren låter inte så överförtjusta i sitt tjänstevapen så jag utgick ifrån att det var samma som tidigare, men som sagt det var ett bra tag sedan jag använde dessa nu så saker har sannolikt ändrats och tydligen till det bättre då :dribble:

Får nog läsa på lite på dem länkarna och uppdatera mig :rolleyes:

Oavsett så tycker jag all personal med tjänstevapen förtjänar en Glock B-)

jag tror inte p250 blir någon succe som tjänstevapen iaf, det är alltför många saker att hålla reda på, och eftersom den är speciell på det sättet så är den dyrare än andra pistoler som har samma om inte bättre prestanda på många håll. Tänk er själva, en polis måste skjuta en gärningsman genom ett material som inte han kan skjuta igenom för tillfället, ska han då bygga om pistolen för att kunna göra det? finns nog bättre metoder... :rolleyes:

Det lilla jag provat SIG vilket var polisens version som om jag minns rätt heter P225 så var jag inte imponerad, på dem krävdes det en enkom nerladdad version av patroner kallad Polispatron, jag försökte stoppa i vanlig 39B ammo men polisen som var skjutinstruktör skrek rakt ut och sa att nej då exploderar hela pistolen pga att aluminium stommen inte tål gastrycket, inte ens vanlig 9mm standard pistol ammo klarade den utan enbart Polispatron :banghead:

Det är inte många vapen som klarar 39B.

Försvaret fick ju sätta in Pistol m/07 i bruk igen, efter att Pistol m/40 började gå sönder av den nya ammunitionen, detta var nån gång på 80-talet.

Förresten, varför har man pistol inom försvaret? Visst, det är ballt, och visst måste kontorsnissarna kunna försvara sig också, men det är ju även utlandssoldater som får dom. Vore det inte lättare (viktmässigt och prismässigt) att ge dom ett extra mag till sin AK?

Förresten, varför har man pistol inom försvaret? Visst, det är ballt, och visst måste kontorsnissarna kunna försvara sig också, men det är ju även utlandssoldater som får dom. Vore det inte lättare (viktmässigt och prismässigt) att ge dom ett extra mag till sin AK?

Nu vet jag ärligt talat inte om du är ironisk eller allvarlig?

Men om det nu är så att du är allvarlig så används pistol i FM av bl a följande anledningar;

1. Som backupvapen, att användas i nödfall om din AK, KSP mm havererar!

2. Som personligt skydd för icke stridande personal (dom du kallar kontorsnissar)

3. Pistolen är i vissa fall en "markering". På många ställen runt om i världen är en pistol i hölster detsamma som att bäraren är en officer och markerar en högre status, vilket kan vara en framgångsfaktor i förhandlingar.

4. Och tvärtemot så är en pistol mindre "hotfull" än om du kommer med en KSP90 över axeln.

Slutsats! Det finns många bra anledningar till att vi använder pistol.

Och den som bär pistolen för att det är "ballt" borde ha en spark där bak!

/O

Tja, har inte riktigt förstått denna Glock fetish. Har skjutitt och burit både Glock och SIG.

Och visst är Glocken ett bra vapen, inget snack om saken. Men om farbror får välja så blir det SIG Classic line sju dar i veckan, 365 dagar om året.

Och om vi skall återgå till ämnet, så är inte SIG DC250 någon "ultimat" tjänstpistol och direkt rutten till tävling.

Den är bara budget vänlig.

MVH SWJ.... :banghead:

Vad ska man göra med magget om man av någon anledning inte kan bära med sig eller använda Ak´n då? Kasta det på fienden? Hålla upp det och säga "Jag har 30 st 5,56mm som jag kan slänga på er innan ni hinner säga endoskopiteknisk specialkompetens"?

/E

Tja, har inte riktigt förstått denna Glock fetish.

Nu är farbror bara kinkig och sedvanligt gnällig! :baskerPa:

Och dessutom köpt!!

Men det är klart, varför skulle man tycka bättre om ett vapen som har minst 3 gånger så lång livslängd, är enklare att använda (och därmed utbilda på), OCH kostar hälften så mycket!! det är ju utom all logik, eller. Här får du, Skjut tebax om du törs :D

MVH Jörgen :)

Pengar är inte allt

Fast det är ju klart, Scodan är både biligare och håller längre än en Ferrari. Vem behöver bra prestanda.... :rolleyes:

Har aldrig påstått att den ena är bättre än den andra. Dock föredrar jag SIG P229/P226 framför Glock 17.

Passar helt enkelt mig bättre. Bättre ergonomi, skjuter bättre med den(både fortare och mer precision)

Och det är uppenbarligen inte ensam om att tycka, annars borde SIG inte ha vunnit Europas största vapen order

sedan 2:a världskriget.

MVH SWJ.... :blink:

Ps SirVival, Jag går in och anmäler mig nu (alltid kinkig)

Franska polisen och gendameri köpte 250 000 pistoler, Home land defence köpt 100 000 pistoler osv.

Detta är bara dom största, det är ingen ide att rada upp alla andra som har handlat h J.P. Sauer & Sohnos i Eckernförde eller hos SIG Arms i New Hampshire.

MVH SWJ.... :wacko:

Franska polisen och gendameri köpte 250 000 pistoler, Home land defence köpt 100 000 pistoler osv.

Detta är bara dom största, det är ingen ide att rada upp alla andra som har handlat h J.P. Sauer & Sohnos i Eckernförde eller hos SIG Arms i New Hampshire.

MVH SWJ.... :blink:

:-P Det kanske är så att dom går sönder så ofta - då är det bra att ha några på lager :-P

Jag håller med dig om att SIG gör fina pickor - en av dom bästa jag skjutit med var en GSR .45 i rostfritt :) Tyvärr kostar dom lite grann...

När det gäller sålda vapen så har jag ändå en känsla av att Glock har ledartröjan för närvarande (jag har inga siffror, så jag kanske har fel).

Personligen tycker jag att 226/228 ligger för högt i handen för mig, och jag har mycket svårare att ta rekylen vid flera skott i snabb följd, vilket jag inte har några problem med Glock. :Malaj:

Däremot så är ju trycket ungefär ett ljusår bättre på SIG...

Annars har jag alltid varit förtjust i H&K pistoler. Jag hade en P7M13 tidigare, som jag dessvärre sålde. 8-/ Och skulle jag nån gång tröttna på Glock så hade jag nog köpt mig en USP av något slag.

/O

Om det nu bara var Glock och SIG Sauer att välja på:

Jag har burit båda i tjänsten, men måste hålla med SWJ. Jag är inte heller någon Glockfantast. Till exempel kan jag inte med greppvinkeln. Den där 110-graderslutningen känns som en gammal Luger eller nån av ungarnas rymdpistoler från Buttericks.

Om jag skulle köpa in vapen till en armé eller poliskår skulle jag trots det köpa in Glock 100 gånger av 100.

Den har allting för sig; Billig, stryktålig, hög kapacitet, en aldrig sinande ström av tillbehör, hölster och annat och så enkel att en full schimpans kan använda den direkt ur kartongen helt utan utbildning. Argumenten som talar för Glock går inte att slå hål på, och det är det bästa och mest logiska valet om man ser till helheten.

Om jag skulle köpa in en av dessa till mig själv skulle jag däremot köpa en SIG P226 100 gånger av 100. Helt enkelt för att den tilltalar mig mer på alla sätt och passar mig personligen bättre.

Jag har dock inga tveksamheter till någon av dem. De är båda fina vapen av ypperlig kvalitet.