Kustbo Posted January 5, 2008 Report Share Posted January 5, 2008 Har ett gäng VHS band med egeninspelat material som jag tänkte föra över till DVD då det är mera praktiskt i dag och VHS.en lär väl lägga av vad det lider, men jag har inte koll på hur man enklast gör detta så tips mottages tacksamt. Har en VHS spelare och DVD brännare i laptopen, men vad behövs mera?? Hoppas någon av alla datorkunniga forummedlemmar har lust att hjälpa mig Link to comment Share on other sites More sharing options...
xonos Posted January 5, 2008 Report Share Posted January 5, 2008 Har ett gäng VHS band med egeninspelat material som jag tänkte föra över till DVD då det är mera praktiskt i dag och VHS.en lär väl lägga av vad det lider, men jag har inte koll på hur man enklast gör detta så tips mottages tacksamt. Har en VHS spelare och DVD brännare i laptopen, men vad behövs mera?? Hoppas någon av alla datorkunniga forummedlemmar har lust att hjälpa mig du behöver en kabel som du kan kopla från vhs:en till datorns grafik kort. det finns sk. pc-tv kablar som man kan skaffa på dom flesta dator butiker. jag har inte provat men när du har koplat vhs:en till datorn så ska det komma upp nån frågeruta som när du stoppar in en dvd skiva. tror det stog en artickel i pc- tidningen om detta för ett tag sen, ska kolla. men när du har fått över filmen till datorn så e de bara o bränna över dom på skivor Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt Odh Posted January 5, 2008 Report Share Posted January 5, 2008 Jag gjorde en sådan operation före jul. Jag hade en extern modul (Pinnacle någonting) för att se på TV i datorn. Då var det bara att starta inspelningen i datorn och köra på. Då fick jag en MPG som jag sedan körde i Nero. Att bränna själva filen till DVD är ju det enkla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted January 5, 2008 Report Share Posted January 5, 2008 Har ett gäng VHS band med egeninspelat material som jag tänkte föra över till DVD då det är mera praktiskt i dag och VHS.en lär väl lägga av vad det lider, men jag har inte koll på hur man enklast gör detta så tips mottages tacksamt. Har en VHS spelare och DVD brännare i laptopen, men vad behövs mera?? Hoppas någon av alla datorkunniga forummedlemmar har lust att hjälpa mig du behöver en kabel som du kan kopla från vhs:en till datorns grafik kort. det finns sk. pc-tv kablar som man kan skaffa på dom flesta dator butiker. jag har inte provat men när du har koplat vhs:en till datorn så ska det komma upp nån frågeruta som när du stoppar in en dvd skiva. tror det stog en artickel i pc- tidningen om detta för ett tag sen, ska kolla. men när du har fått över filmen till datorn så e de bara o bränna över dom på skivor enklast? gå till en firma som kan göra det åt dig annars så behöver du mjlighet att fånga video med motsvarande denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=31359...led#ProductTabs därefter när du har filerna på datorn är det en smal sak att bränna dessa till DVD med tex Nero men som sagt.. gå till tex camrent och få det fixat, http://www.camrent.se/comers/pages/showpag...;product_cd=220 299kr för första filmen sen 169 för film 2-14 /b Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted January 5, 2008 Author Report Share Posted January 5, 2008 OK har inte tänkt så långt som att något företag erbjuder såna tjänster, får kolla runt i stan och se vad jag hittar annars får det bli något sådant kit, kanske har tur att hitta någon som redan gjort detta och har såna saker och kan hyra ut grejorna för en vettig peng, för det blir en del pengar då det är ca 30 band som ska kopieras över Fler tips och ideer mottages tacksamt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted January 6, 2008 Report Share Posted January 6, 2008 Men det är väl betydligt enklare än så? Skaffa en DVD-VHS recorder med direkt tvåvägsdubbning. Dom är faktiskt inte helt hutlöst dyra. Sökte lite och hittade en Philips som man kan hitta runt 2500:- länk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted January 6, 2008 Author Report Share Posted January 6, 2008 Men det är väl betydligt enklare än så?Skaffa en DVD-VHS recorder med direkt tvåvägsdubbning. Dom är faktiskt inte helt hutlöst dyra. Sökte lite och hittade en Philips som man kan hitta runt 2500:- länk Det var ju en tanke förstås, visste inte att det fanns såna maskiner men det är ju logiskt när man tänker till för jag är ju inte direkt ensam om att ha detta problem Ska kolla närmare på det med, tack för tipset Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted January 6, 2008 Report Share Posted January 6, 2008 Men det är väl betydligt enklare än så?Skaffa en DVD-VHS recorder med direkt tvåvägsdubbning. Dom är faktiskt inte helt hutlöst dyra. Sökte lite och hittade en Philips som man kan hitta runt 2500:- länk Det var ju en tanke förstås, visste inte att det fanns såna maskiner men det är ju logiskt när man tänker till för jag är ju inte direkt ensam om att ha detta problem Ska kolla närmare på det med, tack för tipset Lugnt... Säg til när du skaffat en sån så kan du få dubba över min VHS från SVT´s sändning av Kungens 50-årsdag, valborg 1996, där jag råkar vara i närbild representerande Skånska Dragonbrigaden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted January 6, 2008 Author Report Share Posted January 6, 2008 Men det är väl betydligt enklare än så?Skaffa en DVD-VHS recorder med direkt tvåvägsdubbning. Dom är faktiskt inte helt hutlöst dyra. Sökte lite och hittade en Philips som man kan hitta runt 2500:- länk Det var ju en tanke förstås, visste inte att det fanns såna maskiner men det är ju logiskt när man tänker till för jag är ju inte direkt ensam om att ha detta problem Ska kolla närmare på det med, tack för tipset Lugnt... Säg til när du skaffat en sån så kan du få dubba över min VHS från SVT´s sändning av Kungens 50-årsdag, valborg 1996, där jag råkar vara i närbild representerande Skånska Dragonbrigaden. HeHe... Det var ju en tanke, skaffa en sån och kör mitt och sen sälja tjänsten till andra och få maskinen betald = ingen dum affärside Ditt dubbar jag såklart gratis som tack för tipset, ska reka marknaden om det finns kundunderlag för jag är redan i företagssvängen så bara att utöka verksamheten lite Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted January 6, 2008 Report Share Posted January 6, 2008 Själv använder jag mej av Pinnacle Dazzel för att spela in VHS på hårdisken för att kunna redigera och föra över till tex DVD. Den billigaste varianten börjar runt 600:- i välsorterade butiker. Info om Dazzel DVD recorder /JBP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.