Dass Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 var själv ute i Stockholm och gick på demonstrationen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Jag missade dessvärre demonstrationen här i Malmö. Men jag såg talet som de hade på stortorget. Ville gärna vara med och demonstrera. Jag tycker verkligen att det är fel att starta krig nu. Låt vapeninspektörerna jobba lite till. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Tänkte demonstrera, men så råkade det ju hända sig att det var jättefest med ungefär alla man känner igår. Kl 14 sov Toll skönt i sin säng utan en tanke på världen. Såg nyheterna nyss, en miljon (!) demonstranter i london enligt uppgift! Underbart tycker jag personligen, krig är väl den sämsta lösningen på allt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
|lj| Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Bah... skulle viljat vart ute... men men, är man as-sjuk så är man. :( Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Om blågul vill ta bort detta inlägg så gör det. Det är väl lite "halvpolitiskt" med suspekta åsikter. Blir bara lite trött på folk (inte nödvändigtvis inläggen innan mitt) som vill stoppa allt för att INGEN ska behöva lida. Klart krig är den sämsta lösningen. Varför ska vi bry oss överhuvudtaget? Vem bryr sig om Iraks folk? inte jag i alla fall. Vi får nog vår olja ändå. Och skulle det blir krig så gör inte heller det nån roll för Sverige kommer inte bli ett av terroristernas mål, så jag kommer klara mig. Låt dom andra göra allt. Vi står vid sidlinjen och tittar på oavsett hur det går. Vi går och demonstrerar lite och går sen och äter gott och sover ännu bättre i våra fina sängar. Vem fan bryr sig om ett gäng araber och några hundratusen finniga amerikanska tonåringar? Bara vi har det bra och får allt vi vill ha. Andra dåliga krig var andra världskriget, 55 miljoner döda!! Hade vi låtit Hitler vara ifred hade max 10-15 miljoner dö. Var det verkligen värt att offra så många för att hindra att några få miljoner dog? Vad skulle FN i Kosovo att göra?? vem bryr sig om några Kosovoalbaner? varför ska VI behöva riskera nått? vi har ju det bra ändå. I Rwanda fick FN skit för att man inte gjorde nått. Det borde alla fredsvänner tyckt vara bra nu dog bara några hundra tusen oskyldiga. Tänk om nån gått in och stoppat slakten genom att döda x antal tusen? Usch tänk att hindra massmord genom att skjuta några! Lite ironi och satir. Det är lätt att stå vid sidan och tycka en massa men inte riskera nått. Krig är inte så roligt men ibland är en dålig lösning bättre än ingen lösning alls. Hussein har haft tolv år på sig att följa FNs krav när är nog nog? Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Inte heller jag vill ha krig, men som roninn säger i slutet, hur länge skall man vänta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Vill inte ge mig in på ngn politisk diskussion men var det inte 1 miljon som mördades på rwanda. ps:De har fortf internet i iraq iaf. Facit ringer sina släktingar i iraq innan det är försent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bri_span Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Missade också, vet inte ens om det var någon i min vackra (?) stad... Det största som hänt häromkring idag är de 50 stackarna (?) som fastnade på ett isflak utanför Trosa... Kolla in denna länk på TimeEurope med en poll med frågan "So TIME asks you: which country poses the greatest danger to world peace in 2003?" Låt vapeninspektörerna fortsätta ett tag till... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_mistaken Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Jag var och demonstrerade i sthlm ;) mest för att jag körde en busslast människor dit men iallafall Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Z Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Jag var inte med och demonstrerade. Men det beror på att jag bor i så lite stad. Men jag tycker ändå att man skall vänta med krig... Och man skall absolut inte gå mot FN! // Karl Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Vad sägs om en demonstration för de civila i tjetjenien? Eller är dom mindre värda. Kanske bara mot USA folk vill demonstrera? Solidariteten kanske inte täcker in tjetjenien? När kriget var som värst då var det inte särskilt mycket demonstrationer. Samma med dom som åker ner till Irak som "mänskliga sköldar" mot USAS "Imperialism". Det finns nog ett antal tjetjener som nog gärna skulle vilja ha (och behöver) en mänsklig sköld. Fast nejjust det det går ju inte, då protesterar man ju inte mot USA. Och sen är ju det faktiskt farligt, Ryssarna kanske inte bryr sig om en mänsklig sköld lika mycket som USA skulle göra. Det är ju skillnad på folk och folk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Var och övade men annars hade jag gått. Tjetjenien är ett fruktansvärt krig men en inre rysk angelägenhet. Irak- Usa är ju ett angrepp på en fri nation inte nån delstat eller en utbrytarprovins. Förövrigt är det jätteenkelt att få mig att acceptera en operation mot Irak. Det är bara att vapeninspektörerna hittar nåt som Irak inte skall inneha. (Och inte något efter Usa har gått in som de bara "råkar" hitta) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dass Posted February 15, 2003 Author Report Share Posted February 15, 2003 synd att många som ville inte kunde :( undrar hur det hela hade slutat ifall Palme hade varit med? Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Kosovo och Serbien var också en "intern angelägenhet" och där gick det bra. Jag talar dock inte om att ingripa med vapenmakt i Tjetenien. Bara att så fort USA gör något så skall "alla" ut och demonstrera mot USA. Detta för att visa solidaritet med de som USA vill angripa. Det är dock lite tunt med demonstrationer och liknande för att visa sin solidaritet med de oskyldiga i tjetjenien. Om någon bad mig skänka en krona som stöd mot USA skulle jag inte ge dom en krona, Om någon bad mig skänka hundra kronor till förmån till de civila i Tjetenien skulle dom gladeligen få det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Kosovo och Serbien var också en "intern angelägenhet" och där gick det bra. Det som skiljer Kosovo och Rwanda från Tjetjenien var att dessa bedrev ingen militär aktivitet i syfta att bilda en egen nation. Den etniska rensning skedde ändå. De förföljdes inte pga av sina politiska syften(bilda ny nation) utan pga att de var albaner/muslimer. För övrigt är jag inte emot Usa. Jag är emot att starta ett offensivt krig mot en nation på mycket oklara grunder och där ens eget intresse också är ganska oklart (vilket en miljon NYC bor också verkar tycka) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azan_Gb Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Roninn: Menade du verkligen det du skrev? Eller är du bara trött på irak krisen?. Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Det handlar nog om droppen över bägaren. Det här med USA är ingen ny grejj precis. Det har hållt på ända sen 60 talet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raptor Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Jag demonstrerade inte i dag. Jag tycker USA:s anledningar att stara krig mot Irak är lite skakiga men om det resulterar i att Saddam avsätts så är det nästan värt det. Mer politisk än så ska jag nog inte bli på detta forumet. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Kanske det var fel av sverige att hjälpa Finnarna när de blev anfallna av ryssarna. Kanske det var fel av USA att hjälpa europa mot hitler. I veckan så var det en interjuv med en f.d. Jugoslav han ansåg att USA gjorde helt rätt och jämförde Saddam med Milosovic. Krig är aldrig roligt och är alltid sista utvägen. Tycker inte sånt här hör hemma på Soldf över huvudtaget... Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Det som skiljer Kosovo och Rwanda från Tjetjenien var att dessa bedrev ingen militär aktivitet i syfta att bilda en egen nation. Den etniska rensning skedde ändå. De förföljdes inte pga av sina politiska syften(bilda ny nation) utan pga att de var albaner/muslimer. Nja... Nog sjutton slogs albanerna redan innan serberna började rensa. Lågintensivt (terrordåd, etc) javisst, men nog bråkade de och nog var det också politiskt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Jag demonstrerade inte i dag. Jag tycker USA:s anledningar att stara krig mot Irak är lite skakiga men om det resulterar i att Saddam avsätts så är det nästan värt det. Mer politisk än så ska jag nog inte bli på detta forumet. ;) Håller med, är själv irakier och vet att min släkt är jätteglada över det här. Även ifall de vet att det kommer vara ett helvete ett litet tag men att bli av med saddam är värt det. Hade det handlat om att bli av honom och störta en diktatur så hade kriget varit helt okej för mig, men motiven är som sagt annorlunda.... SLUT Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flygmek 003 Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 roninn du har nog rätt i att en del av de som demonstrerade idag igentligen demonstrerade mot USA. Men jag var i Malmö idag och såg demonstrationståget där, och majoriteten av de som gick där gick nog därför att de önskar FN stadgar ska efterlevas. Bl.a den som säger att ingen stat har rätt att bruka våld måt en annan stat annat än i självförsvar utan säkerhetsrådets godkännande. Det var i alla fall den känslan jag fick av att se på tåget. Sen är det min åsikt att Saddam inte ska få all tid i världen. Igentligen vill jag inte ge honom någon tid alls, oavsett om inspektionerna hittar något eller ej vill inte jag att Saddam ska finnas kvar vid makten. Men för tillfället finns inget bra alternativ för att "bli av med" honom. Det ska dessutom inte ske därför att Bush har målat in sig i ett hörn med hjälp av arrogans. Hade USA haft lite mer "flyt" med världopinionen hade vi haft ett krig redan, det tvivlar inte jag på. Händer inget överraskande kommer vi fått ett krig, och det kommer troligen få oanade konsekenser. Dessutom tror jag ett krig mot Irak kommer ge den motsatta effekt amerikanerna räknar med. USA är rädda för ett nytt terrordåd (med rätta möjligtvis). Men tror man att risken ska minska med ett osanktionerat anfall mot Irak då tror jag man misstar sig gruvligt. Rekryteringsbasen för framtida teorister lär tvärtom öka, dessutom verkar de inte ha lärt sig sin läxa från 11 sep. Ett terrordåd måste inte vara av "högteknologisk" art (typ smutsig bomd, biologiska vapen osv) för att vara "framgångsrik". Allt IMHO. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Jag demonstrerade inte. Visserligen var jag trött efter en vecka i Boden men jag hade ändå inte demonstrerat. Likaså tackade jag neg till att skriva på ett upprop sist jag var hemma och gick på stan. Inte för att jag tycker att krig i sig är bra men för att jag inte kan stödja flumvänsterns retorik, "Nej till USA:s krigspolitik!", "Inget krig i Irak". Det är vilkorslösheten som jag inte tål. Om Saddam smugglade in en atombomb i Washington och smällde av den imorgon skulle en del av de som driver den här saken säga att det var USA:s fel... </partipolitik> Det verkar som om folk på den här sidan om pölen har börjat glömma vad som hände den elfte september. Om det kunde hända då så kan det hända i morgon om det nu inte just hände för 30 sekunder sen. Det finns orsaker till varför USA inte vill fortsätta att dalta med Irak... Därmed inte sagt att jag tycker det är fritt fram med USA:s lite mysko bevisföring men om man lyckas få fram en FN-resolution så ser jag inte vad man har att gnälla över. Det som nu planeras borde ha gjorts för tio år sedan, synd bara att man ligger så många år efter. - Man kunde vara på väg att bygga upp något vettigt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Personligen anser jag att USA inte bör agera utan FN-stöd - men samtidigt är det pinsamt att FN inte insett behovet av att gå in i Irak och sparka herr Hussein för länge sedan. FN har genom åren alltid haft en benägenhet att degradera sig självt till en handlingsförlamad diskussionsklubb. Hade världen och FN enats och sparkat t ex diverse jugoslaviska krigsherrar i baken redan i början på nittiotalet hade förmodligen tusentals oskyldiga civila liv sparats. Istället "förhandlades" det i åratal innan Daytonavtalet och en fast amerikansk fot i röven räddade f d Jugoslavien från fortsatt slaktande. Återigen pinsamt för oss europèer som ständigt mässar om vår överlägsna förmåga till fredsmäklande till skillnad från de okultiverade och krigsälskande kolonierna i väster. För ungefär ett decennium sedan borde tidsfristen för Saddam ha gått ut. Tyvärr har FN som vanligt varit handlingsförlamat och undvikit att agera förrän det är för sent och alla ingripanden oundvikligen ses som pinsamt onödiga och överilade hämndaktioner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dass Posted February 15, 2003 Author Report Share Posted February 15, 2003 missförstå mig inte alls nu, jag tycker inte om terrorister och speciellt inte UBL. den elfte september var ett avskyvärt terrordåd och jag hoppas verkligen att dom hittar UBS (ifall han lever) och ställer honom inför rätta. MEN! det finns en anledning till det skedde. jag vill inte på något som helst sätt rättfärdiga terrorism. terrorism är det lägsta och fegaste man kan göra. som sagt tidigare, jag hoppas verkligen att man hittar UBL och ställer honom inför rätta. men att bomba länder till höger och vänster kommer inte att utrota terror. man måste även se till at dom länder som har det fattigt ska kunna utvecklas också. vill vi begränsa terrorismen måste vi göra mer än bara bomba länderna. jag demonstrerade inte mot USA:s kultur eller deras folk. jag älskar Hollywood filmer och käkar 25% av min föda från McDonald’s och dyl. operativ systemet jag använder till datorn är amerikanskt. jag demonstrerade mot deras krigspolitik, att FN stadgarna ska efter följas och det faktum att USA vill ha olja. många påpekar att SH är en diktator (som han är) och att han gasade ihjäl sitt eget folk (vilket han gjorde). han är ond, riktigt ond, men varför avsatte man honom inte när man startade Gulfkriget? allt detta var ju känt då också. skillnaden mellan USA idag och USA under andra världskriget är stort. nu vart det lite politiskt ifall det vart för mycket får blågul säga til och så tar jag bort detta medellande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
flying_c Posted February 16, 2003 Report Share Posted February 16, 2003 Jag var i alla fall nere å lyssnade lite. Mest för att jag skulle köpa nya trevliga handskar. Gillade inte riktigt sättet det framfördes på här i Falun. En populärpolitisk talare som får folk att hurra. Att en klunga människor står och ropar JAAA! på allt talaren ber om hjälper ingen. jaja .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bravebat Posted February 16, 2003 Report Share Posted February 16, 2003 Jag demonstrerade inte. Visserligen var jag trött efter en vecka i Boden men jag hade ändå inte demonstrerat. Likaså tackade jag neg till att skriva på ett upprop sist jag var hemma och gick på stan.Inte för att jag tycker att krig i sig är bra men för att jag inte kan stödja flumvänsterns retorik, "Nej till USA:s krigspolitik!", "Inget krig i Irak". Det är vilkorslösheten som jag inte tål. Om Saddam smugglade in en atombomb i Washington och smällde av den imorgon skulle en del av de som driver den här saken säga att det var USA:s fel... </partipolitik> Det verkar som om folk på den här sidan om pölen har börjat glömma vad som hände den elfte september. Om det kunde hända då så kan det hända i morgon om det nu inte just hände för 30 sekunder sen. Det finns orsaker till varför USA inte vill fortsätta att dalta med Irak... Därmed inte sagt att jag tycker det är fritt fram med USA:s lite mysko bevisföring men om man lyckas få fram en FN-resolution så ser jag inte vad man har att gnälla över. Det som nu planeras borde ha gjorts för tio år sedan, synd bara att man ligger så många år efter. - Man kunde vara på väg att bygga upp något vettigt... Instämmer med leadhead, Dessutom så tycker jag att även ryssarna skulle få betala för sin våldtäckt på tjetjenien (sanktioner mm). Även om tanken på ett krig mot Irak är fel så måste vi allltid minnas 11 september och att en stat som inderekt stödjer dessa odjur måste hållas under kontroll. "Varje land har en arme sin egens eller någon annans" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Delta Golf Posted February 16, 2003 Report Share Posted February 16, 2003 Jag stod och tittade på demonstrationståget här i 08.Döm om min förvåning när jag ser både fanta och cocacolaburkar i händerna på de som skanderar mot "USA-Imperialismen".För att inte tala om de som sedan gick in på Donken och käkade hamburgare i sina Palestinasjalar (äter aldrig där, men just igår kändes det som läge)? En annan sak som jag blev lite tvär på var ett gäng som gick med flaggor med Saddam på.Verkligen tacksamt mot Sverige som tagit emot dem och deras föräldrar, jävligt respektfullt mot vår demokrati och frihet.Om de gillar Saddam, så åk tillbaka. punkt slut. Sen är det här argumentet om att USA skulle leka världspolis så grymt oigenomtänkt.Om man resonerar att det är fel att USA ingriper närhelst det blir en situation, då borde man väl också tycka att det är fel att skänka pengar till rädda barnen och dylikt?Samma sak att ta emot flyktingar?Varför ska vi vara världens samvete och "mamma"? Nej mina herrar.Jag kan inte se någon fördel med att ställa oss på Saddams sida. //DG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted February 16, 2003 Report Share Posted February 16, 2003 ...han är ond, riktigt ond, men varför avsatte man honom inte när man startade Gulfkriget?allt detta var ju känt då också. Att avsätta Saddam ingick inte i det FN-uppdrag och de resolutioner som då gällde. Uppdraget var bara att kasta ut Irak ur Kuwait. Man borde dock ha bibehållit trycket på Saddam när han började trilskas mot vapeninspektörerna redan i anslutning till kriget. Hans vilja att rätta sig efter FN-resolutionerna är tyvärr direkt proportionell mot hotet för krig. Paradoxalt nog hade förmodligen det bästa sättet att undvika krig och ändå genomföra avrustning av massförstörelsevapen varit att en enad värld hade varit berett att genomföra ett krig. Detta är tyvärr omöjligt i dagsläget, och splittringen i världen kommer troligen att göra Saddam mer benägen att chansa. Regimen i Baghdad jublar troligen över gårdagens demonstrationer och inser att halva slaget nu är vunnet. Detta eftersom vissa länder i västvärlden nu "målat in sig" lika mycket som USA och mer eller mindre satt en prestige i att för all framtid motarbeta militära ingrepp mot Irak. Vad Saddam än gör kommer ingen politiskt sett att kunna ingripa militärt under överskådlig tid utan oerhört massiv politisk förlust. Vad gäller Saddams kopplingar till terrorism är dessa inte styrkta och rätt ointressanta i dagsläget. Det är hans ovilja att efterleva FN-resolutionerna som är allvarliga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP Loke Posted February 16, 2003 Report Share Posted February 16, 2003 Jag ångrar att jag inte åkte för att demonstrera...... :( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.