Jump to content

Missioners namn

Recommended Posts

Förstärkningsstyrka

Det är den ursprungliga benämningen och den har levt kvar.

/K

Fortsättningsstyrka....

"Missionen i Afghanistan kallas FS vilket kommer sig av att fredsstyrkan

ISAF (International Security Assistance Force) till en början var

tänkt att ersättas av en styrka som fick arbetsnamnet "Follow-on Security Assistance Force", förkortat

FOSAF. I den vevan döptes det svenska bidraget till FS, en beteckning som hängde kvar trots att styrkan fortsattes att kallas ISAF.

/b

Ur reglerna för Öppet Hus:

Följande gäller utan pardon.

* BlåGul raderar allt DE anser vara opassande/dumt/ej lämpligt motsv.

* Endast frågor av militär 'pliktverkskaraktär' får ställas här. (vissa undantag sker)

* Forumet kommer raderas med jämna mellanrum på trådar som är oaktuella eller besvarade, ca 1-2 gånger i veckan

* Trådar som mynnar ut i debatter flyttas till annan lämplig forumsdel.

* Endast Gäster får starta trådar.

* Alla får svara

* BlåGul resarverar sig mot eventuella förändringar i reglerna.

Jag flyttar därför tråden till Soldint, där den hör hemma!

/simon, BlåGul

Jaha.

Det är väl typiskt. Antingen har mina källor fel eller också har mina blågula fel. Fel hur jag än gör.

Jag väljer att tilldela Blackadder segern och tillbringar resten av kvällen med böjsträck.

/K

kan det inte vara fredsstyrka då? :rolleyes: hehe nej jag har då ingen aning, men det är ju olika för olika missioner i olika land, så det borde väl stå för nåt som har med styrkan i landet att göra? det finns ju nuläget FS, KS, SU, TD och sen OB, en del är ganska logiska vad det står för (även om det logiska alternativet kanske är fel...) och en del är lite mer kluriga....

kan det inte vara fredsstyrka då? :rolleyes: hehe nej jag har då ingen aning, men det är ju olika för olika missioner i olika land, så det borde väl stå för nåt som har med styrkan i landet att göra? det finns ju nuläget FS, KS, SU, TD och sen OB, en del är ganska logiska vad det står för (även om det logiska alternativet kanske är fel...) och en del är lite mer kluriga....

nope, det är redan besvarat om du läser ett par inlägg högre upp

/b

/b

såg det, tack då vet man det... men vad står resterande för då?

kan det inte vara fredsstyrka då? :rockon: hehe nej jag har då ingen aning, men det är ju olika för olika missioner i olika land, så det borde väl stå för nåt som har med styrkan i landet att göra? det finns ju nuläget FS, KS, SU, TD och sen OB, en del är ganska logiska vad det står för (även om det logiska alternativet kanske är fel...) och en del är lite mer kluriga....

/b

såg det, tack då vet man det... men vad står resterande för då?

Vad är konstigt med KoSovo, SUdan, TchaD, samt OBservatör?

• 3 weeks later...

Fråga om FS:

FS14 är ju nere nu, och med 6-månaders missioner så borde vi har varit på plats i sju år,

och det har vi ju inte?

Vet att J-plut/int har varit nere tidigare, men hur har det räknats egentligen?

Fråga om FS:

FS14 är ju nere nu, och med 6-månaders missioner så borde vi har varit på plats i sju år,

och det har vi ju inte?

Vet att J-plut/int har varit nere tidigare, men hur har det räknats egentligen?

Stor del av missionerna har varit kortare än 6månader.

Fråga om FS:

och det har vi ju inte?

"Sverige har deltagit i Isaf sedan årsskiftet 2001/2002."

http://www2.mil.se/sv/Forsvarsmakten/Insatser/Afghanistan/

Således har vi inte varit på plats i fullt 7 år...

då när namnet på tråden är bytt tänkte jag fråga:

varför bytte man ifrån tex L114 mm (alltså långa konstiga namn) till tex BA01 mm (korta lite mer lätta att förstå).

Var det just av den anledningen att det är mer logiskt eller fanns det någon annan?

Patrik/gammelyxa som egentligen borde veta ;)

När man startade bataljonen i Libanon (tidigare hade man ett sjukhuskompani) fortsatte man på numreringen från Cypern/ beredskapsbataljonen.

När vi åkte till Bosnien började man om från 1, samma sak i Makedonien och Kroatien (MA 01 och JK 01)

MA står alltså för Makedonien, JK för Jugoslavien/Kroatien och BA står för Balkan.

The Swede :clap:

Utan att bli allt för mallig vill jag hävda att BA stod för Bosnien Armén. Det var den officiella uttolkningen tidigare. För övrigt så har vi haft två numreringssystem i Libanon, ett som var kvar sedan Cypern (som The Swede sa) och ett med löpnummer för Libanon (L01 exempelvis). Den förstnämnda gällde bataljonen och den sistnämnda var för sjukhuskompaniet. Dessutom så tillkommer minröjningsförbandet som var nere kring 2000.

Det vi hörde inför BA01 var att BA stod för just Balkan, Bosnien Armén har jag inte hört tidigare.

The Swede :baskerPa:

Jag hade också alltid tolkat BA som Balkan men blev uppläxad för ett antal år sedan. Det kan ju ha att göra med att både MA och JK varit på plats på Balkan innan BA sattes in? Å andra sidan så hade BA understundom trupp i Kroatien.

/K

Avdelningen sprid och förstärk...

Inför och under BA02 så stod BA för BosniA.

Jag har intte hört Bosnien armén tidigare. Tycker den verkar lite suspekt, OBS personlig åsikt.

Ang L

L01 var väl de första kompaniet som gick in (eller hette de fortfarande UNEF?)Om inte vad hette dom..??

L01 skulle då antingen kunna vara första sjv kompaniet 1980 och framåt tills det att 91L kom på plats med hela bataljonen.

Avdelningen sprid och förstärk...

Inför och under BA02 så stod BA för BosniA.

Jag har intte hört Bosnien armén tidigare. Tycker den verkar lite suspekt, OBS personlig åsikt.

Ang L

L01 var väl de första kompaniet som gick in (eller hette de fortfarande UNEF?)Om inte vad hette dom..??

L01 skulle då antingen kunna vara första sjv kompaniet 1980 och framåt tills det att 91L kom på plats med hela bataljonen.

det va den infon jag oxå fick när jag anslöt till Ba02, ang L01 så va de ju ett renodlat sjukhuskompani som övertog det norska fältsjukhuset som då redan va uppbyggt när vi kom på plats, de var bara att utvecka området lite mer och vi ingick inte i unef utan i unprofor liksom alla andra libanonmissioner.

Vet inte om dina fingrar halkade lite men Libanon styrkan ingick i UNIFIL inte UNPROFOR som var BA missionerna (plus JKxx

Anledningen till min fråga är vad styrkan som gick in i Libanon 1978 från UNEF hette (bla ett förstärkt svenskt skytte kompani från Sinai.

Tillhörde dom UNEF även i Libanon) Fick styrkan något "unikt" svenskt namn?

UNIFIL-förstärkningen ur UNEF II var ur Bat 68M men det finns ingen officiell tilläggsbeteckning för enheten som var i Libanon i ca två månader.

Bat 50 C "rekade över" från Cypern och blev 50 M. Sedan var det jämna nummer upp till 74. Bat 74 brukar benämnas 74 ME och E:et står för Egypten, där UNEF HQ var.

Källa: Utlandsstyrkan i fredens tjänst.

Vet inte om dina fingrar halkade lite men Libanon styrkan ingick i UNIFIL inte UNPROFOR som var BA missionerna (plus JKxx

Anledningen till min fråga är vad styrkan som gick in i Libanon 1978 från UNEF hette (bla ett förstärkt svenskt skytte kompani från Sinai.

Tillhörde dom UNEF även i Libanon) Fick styrkan något "unikt" svenskt namn?

jodå min bäste herre, visst e de unifil jag menade :rockon: , förstärkningsstyrkan från 68M som tillhörde unef fick oxå unifil medaljen trots att det saknades tre dagar för att få den

UNIFIL-förstärkningen ur UNEF II var ur Bat 68M men det finns ingen officiell tilläggsbeteckning för enheten som var i Libanon i ca två månader.

Bat 50 C "rekade över" från Cypern och blev 50 M. Sedan var det jämna nummer upp till 74. Bat 74 brukar benämnas 74 ME och E:et står för Egypten, där UNEF HQ var.

Källa: Utlandsstyrkan i fredens tjänst.

Enligt Fredsbaskrarnas Lars Andersson så kallas den insatsen för 68ML, så där har vi en benämning. Om den är officiell eller intern vet jag inte.

/K