Jump to content

USB-minne med hemlig information hittat på bibliotek


Recommended Posts

http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-mils...ffentlig-dator/

 

 

Vad i hela fridens namn har man att göra med ett sådant på en offentlig dator i första taget?

 

 

Det är väl tämligen logiskt att om saker och ting innehåller minsta antydan till känsligt material så ser man väl till att detta material antingen lyfts av minnet, eller så låter man väl helt sonika bli att använda sig av det? Finns det inga rutiner för hur man får handha sådana här saker i försvarsmakten?

 

Det står mer om detta i en artikel i en tidning som jag inte vill länka till pga att den suger, så jag länkar enbart till försvarsmaktens sida.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Är inte helt 100 på hur FMs regelverk ser ut, men jag kan aldrig tänka mig att det är tillåtet att överhuvudtaget använda media där hemlig info finns eller har funnits lagrad (dvs även om det hemliga är raderat) i en öppen dator. Detta gäller oavsett om det är ett usb-minne eller cd-skiva eller något annat.

 

En gång hemligt alltid hemligt och aldrig skall de möta en öppen dator, allra minst en på biblioteket!

 

Usb-minnen borde inte vara tillåtna i H-system enligt mitt tyckande, då de rymmer alltför mycket och är små och lätt kan blandas ihop och tappas bort, få skadlig programvara (Trojaner etc) på sig m.m. m.m.

 

Pinsamt minst sagt.

Link to comment
Share on other sites

jag finner inga ord för att beskriva hur underkänt detta är!

det irreterar mig kraftfullt att viktig information som kan riskera ex. soldater i US liv behandlas så vårdslöst.

man hade ju hoppats att de som sitter på viktig info fått sig en tankeställare i samband med "Stigsson skandalen" och sett över sina rutiner.

Link to comment
Share on other sites

Är inte helt 100 på hur FMs regelverk ser ut, men jag kan aldrig tänka mig att det är tillåtet att överhuvudtaget använda media där hemlig info finns eller har funnits lagrad (dvs även om det hemliga är raderat) i en öppen dator. Detta gäller oavsett om det är ett usb-minne eller cd-skiva eller något annat.

 

En gång hemligt alltid hemligt och aldrig skall de möta en öppen dator, allra minst en på biblioteket!

 

Usb-minnen borde inte vara tillåtna i H-system enligt mitt tyckande, då de rymmer alltför mycket och är små och lätt kan blandas ihop och tappas bort, få skadlig programvara (Trojaner etc) på sig m.m. m.m.

 

Pinsamt minst sagt.

 

FMs regelverk finns bifogat till artikeln H Säkskydd från 2007 http://www2.mil.se/upload/dokumentfiler/pu...KYDD%202007.pdf

 

Men det är som det mesta du kan "gissa" dig till som lekman.

 

Nej man får inte nyttja hemliga stickor i öppna datorer. En gång hemlig alltid hemlig för t.ex. H/S....

Så det är inte särskilt svårt att följa reglerna då de för det mesta bygger på sunft förnuft uttryckt på krånglig svenska.

Link to comment
Share on other sites

Verkar konstigt att man tar med sig hemlig info på USB och stoppar in på ett bibliotek. Verkar som om han har försökt sända ut något för det är väl inte så många som går till ett bibliotek för att internetta idag, stundenter mestadels eller?... Eller var det bara en oskyldig nedladdning...

Link to comment
Share on other sites

Har han inte fått det idag så är det någon som får sig en redig kavajhytt på måndag...

 

Det som skrämmer mig mest med den här historien är att personen som hittade USB-sticken och upptäckte hemligheter på den kontaktade Aftonbladet. Inte polisen, inte Försvarsmakten, utan Aftonbladet. Hur rätt pekar den moraliska kompassen när man är villig att lämna ut hemlig information till Aftonbladet för några tusenlappar?

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Det som skrämmer mig mest med den här historien är att personen som hittade USB-sticken och upptäckte hemligheter på den kontaktade Aftonbladet. Inte polisen, inte Försvarsmakten, utan Aftonbladet. Hur rätt pekar den moraliska kompassen när man är villig att lämna ut hemlig information till Aftonbladet för några tusenlappar?

 

/mdn

Har tänkt på detta hela dan - speciellt intressant med tanke på säkerhetsskandalen på AB igår.

Link to comment
Share on other sites

Ojdå, på den här stickan fanns det lite hemliga militära grejor. Det ska nog inte vara här. Få se, vem ska jag lämna det till?

Försvaret...nej. Polisen...njäää.

Nu vet jag. Aftonblaskan! Dom vet nog vad man ska göra med det.

 

För H*****e!! :banghead::dong:

Vem hittade stickan? Linda Rosing?

Link to comment
Share on other sites

Ojdå, på den här stickan fanns det lite hemliga militära grejor. Det ska nog inte vara här. Få se, vem ska jag lämna det till?

Försvaret...nej. Polisen...njäää.

Nu vet jag. Aftonblaskan! Dom vet nog vad man ska göra med det.

 

Precis min tanke.

 

 

....Hoppas verkligen att detta inte på något sätt utsätter någon för fara. Vad hände med säkerhetstänkandet??? :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Han kanske MMSade hela skiten till 71717 :banghead:

 

Varför är de så hysteriska på att tömma tidningens dator efteråt. Kan det vara någon sorts hämnd för att de skrev om alltihop. Vore det inte logiskt att kolla loggarna på biblioteket och därefter sopa hela nätverket som den datorn var kopplad till.

 

Ni kan ju räkna med att om det varit USAs prylar så hade de tömt hela biblioteket på datorer och hela kommunens nätverk blivit "Piratebayad".

 

Med det där mediahortänket kan man ju lägga ner saker som 112. "Rädda, Larma, Släck" har ersatts med "Fota, MMSa, Blogga".

 

Undrar vad som hänt om killen ringt närmsta militära myndighet istället för AB? Puckot borde åka dit för olaga befattning av militär information, som dock ändå verkade vara öppen information trots allt.

Link to comment
Share on other sites

Helt jävla IG!

 

1. Killen som har en minnespinne med hemlig info GLÖMMER denna på ett bibliotek. Antingen så gjorde han det med flit eller så är vederbörande dum i huvudet. En normal männsika glömmer inte en sådan sak. Straffbart någon?

 

2. Personen som hittade den! Vafalls?! AFTONBLADET? Outsägligt puckat! Någon som hurvida det är straffbart att göra på detta viset? Känns som att det borde vara det. Iaf att de inte kontakta FM också.

Edited by Cesium
Link to comment
Share on other sites

Vet inte om ni uppmärksammat tidsfaktorn på det hela?

 

Först efter en månad erkände på fredagen en försvarsanställd för sin chef att han slarvat med hemlig information.

 

Källa: GP

 

Dokumenten var lagrade på ett så kallat usb-minne som en person hittade då denne satte sig vid en allmän dator på ett svenskt bibliotek för några veckor sedan.

 

Källa: AB

 

Och idag klev han ur gardroben, för att antagligen kliva in i kavajhytten för feedback.

 

Någon som vet när AB gick till FM?

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om ni uppmärksammat tidsfaktorn på det hela?

 

Först efter en månad erkände på fredagen en försvarsanställd för sin chef att han slarvat med hemlig information.

 

Källa: GP

 

Dokumenten var lagrade på ett så kallat usb-minne som en person hittade då denne satte sig vid en allmän dator på ett svenskt bibliotek för några veckor sedan.

 

Källa: AB

 

Och idag klev han ur gardroben, för att antagligen kliva in i kavajhytten för feedback.

 

Någon som vet när AB gick till FM?

 

GMY

 

 

"Det är tidningen Aftonbladet som på torsdagen överlämnade usb-minnet till Försvarsmakten."

http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-mils...?from=headlines

Link to comment
Share on other sites

Kan inte tänka mig annat än att syftet att ta med ett usb till en "neutral" och ej spårbar dator var att sända den hemliga informationen vidare.

 

Antingen det eller så en dubbelvolt, där man medvetet lämnar kvar usb,n för att bli "hittad".

 

Som här ovan skrivits så finns det inte i sinnesvärlden att någon

1 sitter och jobbar med hemlig information på ett bibliotek, varenda skolunge har ju egen laptop med wifi.

2 Att man skulle glömma den där...ånä, försök inte.

 

Pappsen ser spöken o troll (igen?)

Link to comment
Share on other sites

Hur dum får man lov att vara??? :rockon:

Hittar man det och om man mot förmodan kollar vad som finns lagrat på minnet och ser att det är något som tillhör Fm så kan man väll inte vara så j***a dum att man springer till aftonbladet med denna smaskiga nyhet...

 

Men vem ska man lämna det till om man hittar nått sånt här? Ska man gå och göra besök på närmaste anläggning och lämna det till någon trevlig person i m/90 eller ska man gå till polisen???

 

Från gp.se

Vårdslöshet med hemlig handling är ett brott som kan ge upp till sex månaders fängelse.
:wacko: Borde det inte vara 6 år??? Känns ytterst lite med tanke på vilken skada det kan göra. Edited by Karl_Swe
Link to comment
Share on other sites

Men vem ska man lämna det till om man hittar nått sånt här? Ska man gå och göra besök på närmaste anläggning och lämna det till någon trevlig person i m/90 eller ska man gå till polisen???

Polisen blir bra.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

men asså om man börgar läsa en sak som man märker är av hemlig karaktär då fortsätter man ju inte att läsa. de står ju på aftonbladet.se om vad de var för dokument som usb minet inehåll bland annat "Hundratals sidor om kriget i Afghanistan".

 

har aftonbladet läst igenom all informaton så borde ju folk hamna i fängelse.

Link to comment
Share on other sites

Källan aftonbladet är ju också väldigt trovärdig. Jag är ganska säker på att de inte har en aning om vad som är hemligt eller inte och vad de olika nivåerna som används för hemliga handlingar betyder. Vi ska nog ta det som står i aftonbladet med en nypa salt.

 

Att folk skickar allt möjligt skräp till en kvällstidning är väl inte heller så konstigt då de betalar. Om Svenson står där med valet kontakta polis eller militär och få svara på massa tråkiga frågor och fylla i blanketter i timmar eller skicka det till Aftonbladet och få 5000 spänn så…

Link to comment
Share on other sites

Det nästan värsta är att AB skriver att de kommer övervaka destruktionen av deras HD, för att skydda källor! I ett sånt här fall är det väl precis källor man vill ha, plus att sen när fan blev deras källor viktigare än våra soldater i Afganistan eller soldater på någon annan placreing för den delen! Visst, någon på FM har gjort bort sig ordentligt, antingen avsiktligt eller oavsiktligt, men just nu gäller damage control och då skiter man väl i en skvaller- kvällstidning! Det är ju bara att ljuga något om Paris Hilton så hade dom snart gett tillbaka minnet utan artikel!

Edited by Karl_XI
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att genmj Stigssons små upptåg, med hundratals H-handlingar drällandes högt och lågt, enligt åklagaren inte var att betrakta som obehörig befattning med hemlig uppgift så har jag svårt att se att den här incidenten kan leda till åtal - än mindre en fällande dom. Däremot blir det säkert en fråga för PAN med diverse disciplinpåföljder som resultat.

 

Men till de som tror att vederbörande har epostat vitala svenska IED-kunskaper till Osama n de boys...?

 

"Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity."

Link to comment
Share on other sites

@Rokare:

Reagerade också på tidsfaktorn. Intressant är att det verkar (enligt artiklarna) som om det hunnit gå minst 3 veckor mellan det att USB-minnet hittades och att Aftonbladet lämnade över det till FM. Hur många dagar satt egentligen privatpersonen på informationen och hur länge höll Aftonbladet på att skriva ihop sin artikel? Väntade de på nyhetstorka? Många dagar där minnet kan ha varit lite överallt och i olika datorer så MUST får ett gediget jobb om de ska förstöra alla hårddiskar det USB-minnet kan ha suttit i... :wacko:

 

v0749 USB-minnet hittades på biblioteket av en privatperson, som tar hem det för att kolla i lugn och ro GP - Glömt datorminne pinsamt för försvaret

03jan08 USB-minne återlämnades till FM av Aftonbladet Mil.se - Kvarglömt dataminne innehöll hemlig information, AB- Hemliga dokument fanns på biblioteket

04jan08 Anställd kontaktar sin chef och erkänner slarv AB - Anställd vid försvaret glömde usb-minnet, Mil.se - Anställd glömde usb-minnet i offentlig dator

 

@sgt Odh:

Det är inte ovanligt att lagringsmedier (t ex hårddiskar) som hemlig/sekretessklassad information funnits på förstörs för att hindra spridning så MUST gör det nog inte för att jäklas. Bekant till mig (jag vet, skitdåligt exempel på källhänvisning :rockon: ) som jobbar på statlig myndighet har fått ta fram borren och fysiskt förstöra redan raderade hårddiskar när de bytte till nya datorer, för att säkerställa att ingen digital information skulle kunna spridas till tredje part. Vem vet MUST kanske redan skickat sina IT-ninjor på bibliotektsdatorerna :lol:

 

MVh,

Foxtrotcharliegrg

 

Edit: Tog bort en antydan, tror gör man i kyrkan och "t" ska vara "T". Petigt, petigt...

Edited by Foxtrotcharliegrg
Link to comment
Share on other sites

Att upphittaren i fråga valde att gå till en tidning, skulle kunna ha en mycket logisk förklaring.

 

Att gå till polisen/FM med en handling som man misstänker är hemlig, kanske inte känns så lockande för personen i fråga. Det är ju inte alls otänkbart att vederbörande själv skulle kunna komma att riskera någon form av påföljd. Personligen tror jag inte att upphittaren fått något mer än ett hjärtligt tack, men det är ju inte alldeles otänkbart att någon polisman/officer skulle misstolka situationen, varvid upphittaren blir misstänkt för något brottsligt. Jämför med situationen att du skulle hitta en påse med vitt pulver i. Skulle du gå med den till polisen, och riskera åtal för narkotikabrott?

 

Lägg därtill att gemene mans uppfattning om rättstatens innebörd inte alltid överensstämmer med verkligheten. Det krävs ju inte en alltför livlig fantasi, kombinerat med IB-skandaler, Uppdrag Granskning, Kalla Fakta och Insider, för att tänka ut alla möjliga och omöjliga scenarior. Allt från åsiktsregistrering till "Du har sett för mycket, och kommer därför att 'försvinna'".

 

Meddelarskyddet däremot, är något som de flesta tycks känna till (se bara på hur många som vågar uppträda anonymt med förvrängd röst osv. i diverse granskande nyhetsprogram). De flesta känner sig nog trygga i att lämna uppgifter till en nyhetsreaktion.

Link to comment
Share on other sites

Det nästan värsta är att AB skriver att de kommer övervaka destruktionen av deras HD, för att skydda källor! I ett sånt här fall är det väl precis källor man vill ha, plus att sen när fan blev deras källor viktigare än våra soldater i Afganistan eller soldater på någon annan placreing för den delen! Visst, någon på FM har gjort bort sig ordentligt, antingen avsiktligt eller oavsiktligt, men just nu gäller damage control och då skiter man väl i en skvaller- kvällstidning! Det är ju bara att ljuga något om Paris Hilton så hade dom snart gett tillbaka minnet utan artikel!

Källskyddet/meddelarskyddet är en av grundpelarna i det vi i väst kallar framstående civilisationer. Det är inte läge att börja rucka på det nu. Särskilt inte när någon har klivit fram och tagit på sig skulden.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Försvaret har ett oerhört förvirrat system av hemliga handlingar, med alla dessa nato-nivåer som inte betyder ett minsta dugg enligt svensk lag. Jag tycker, precis som alla här, att killen med stickan hanterat materialet vårdslöst, men haken ligger i, tycker jag, att ingen i försvaret verkar riktigt veta vad en hemlig handling är för något. Ofta får jag intrycket att "hemlig handling" är något som verkar viktigt och angeläget i största allmänhet.

 

Så här, ungefär, är det meningen att det ska funka:

 

Endast en allmän handling kan hemligstämplas. Lilla Stina kan naturligtvis skriva JÄTTEHEMLIGT på sin dagbok, och konsekvenserna om hennes material röjs kan naturligtvis bli ENORMA för henne och dem hon skriver om. Nato kan på precis samma sätt sätta dödskallar och stämplar på sina papper, men de blir inte nödvändigtvis hemliga enligt svensk lag för det. Om lilla Stina - eller Nato - skickar ett papper till försvarsmakten så blir papperet en allmän handling. Då har myndigheten att bestämma om handlingen ska vara hemlig eller inte. Om major Morgonkröök skriver ner sina anteckningar från ett JÄTTEHEMLIGT möte i Bryssel, så är inte anteckningarna någon allmän handling. Och om han så ritar dit ett jättestort H på papperet så är det fortfarande i lagens mening inte ett hemligt dokument! Det är inte en allmän handling, nämligen. Först om han postar det här papperet, dvs upprättar handlingen, blir den en allmän handling och kan hemligstämplas.

 

Intressant nog så skulle stickan bli allmän handling om den lämnades in till polisen. Om någon gick till polisen och begärde att få se stickan, så skulle polisen behöva göra en bedömning: ska den vara hemlig eller inte? Aftonbladet har tvärtom ett grundlagsenligt skydd mot just den sortens offentlighet. En källa röjs inte. Det är egentligen det enda journalister betraktar som helig. Personen som lämnade in stickan till Aftonbladet kanske förstod att det här var ett trist misstag från en stressad person som hade bråttom till bussen. Att lämna in stickan till polisen hade kanske orsakat obehag och krångel för stickans ägare. Att lämna in den till Aftonbladet gav ägaren ett källskydd.

 

Men det som jag skulle vilja se, är en uppstädning av försvarets förvirrade begreppsapparat i vad som är hemligt och vad som inte är hemligt. Ytterst få militärer verkar ha vettiga begrepp om det här.

Edited by Detsl
Link to comment
Share on other sites

Min första tanke var att detta var inte någon inom FM som glömt USB-minnet, utan att någon på något sätt samlat på sig informationen och använt biblioteksdatorn för att samla ihop eller skicka vidare informationen, och att denne kanske, vad ska jag säga, inte är en MÖP som ni och jag, utan kanske någon som har ett lite mer "politiskt" intresse bakom. Nu visade det sig tydligen vara en FM-anställd som klantat sig, då kanske det inte är fullt så illa, även om det är illa nog.

Kanske FM ska skära ner på något vapensystem och köpa in lite laptops till alla sina anställda istället. Fast då kommer ju tunnelbanan och tågen bli nedlusade med kvarglömda laptops med hemlig info på.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Försvaret har ett oerhört förvirrat system av hemliga handlingar, med alla dessa nato-nivåer som inte betyder ett minsta dugg enligt svensk lag.

 

Genom avtal med de berörda organisationerna och länderna förbinder sig parterna om att ta delgivning förvaring samt nyttjande av klassad information sker enligt värdnationens regelverk.

 

Således kommer information som är delgiven sverige som är klassad t.ex. Nato Secret Rel. Sweden klassas som om den vore Svensk HEMLIG / SECRET.

 

Men sen är det som du säger, skillnad på saker som är "Hemliga" och saker som är "sekretess belagda". Skillnaderna där och den begrepps förvirring som finns inom det området torde någon vis människa få reda ut (Säkk?)

Link to comment
Share on other sites

@ tikvah

 

Finns ingen information som säger att USB stickan är klassad endastr för hantering av sekretessbelagt material, snarare så är det så ett av de två fel som skett är att skretessbelagd information har lagts på ett för detta ändamål ej avsett lagringsmedia. Finns inget förbud att koppla ett USB minne som varit ute litevarstans (som en biblioteksdator) till din vanliga arbetsdator. Och även om din arbetsdator inte är enbart avsedd för sekretessbelagd information så får du jobba med sådana dokument.

 

@ flertalet

 

USB minne är det sätt på vilket de flesta i FM hämtar information från Internet för att köras på sina arbetsdatorer. Det finns inget annat sätt. Är man inte betrodd med Internet dator bredvid sin vanliga, så blir det till att utnyttja en publik dator på det sätt som verkar ha skett, för att få med sig info.

 

De två fel som skett är alltså följande;

 

1) två dokument har lagts på ett USB minne där de inte ska vara.

2) USB minnet har inte hållits under uppsyn

 

Om inte annat framkommer så är det pinsamt, men inte tecken på ngt värre än slarvighet (som är allvarligt nog).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...