Jump to content

Smartphones GPS & kartor


Kustbo

Recommended Posts

Så var det handlat och det blev Wayfinder 7 och det paket med GPS mottagare som CO hade, har bara testat lite ännu och själva programmet verkar funka bra men det jag har bekymmer med är att få öronproppen (SE org) att sitta kvar i örat, det är grymt irritterande att den ramlar ur var 100.e meter :)

 

Något tips på bättre öronproppar som sitter kvar och gärna trådlösa men inget krav?!

 

Kika på följande SE produkter, om du vill ha orginal då..

 

HPM-82

HPM-90

HBH-DS980

HBH-DS220

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Var in på SE.s site och kollade och såna där Blue Tooth med en liten flärp som man klämmer bakom örat verkar vara en bra grej för mig den borde iaf inte ramla ur hela tiden och jag har den enbart till att lyssna på navigeringsanvisningr eller röstsamtal aldrig att lyssna på musik så stereo är helt onödigt.

 

Några som använder såna och kan ge tips??

Gissar at SE org kostar klart mera än pirat men funkar dem så mycket bättre eller duger pirat??

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jahapp.. Då har man konverterat. Skaffat mig en N82 Black och har därmed lämnat SE till förmån för Nokia för första gången sedan min Nokia 8210. Nåväl, jag är toknöjd med telefonen.. Dock har jag alltid gillar Garmins GPS lösning och kan inte säga att jag fallit för Nokias egna programvara. Undrar därför om någon här inne testat Garmin Mobile XT och kanske mer specifikt om ni gjort det med en N82?

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ok, min SE k800i har keckat ihop och jag får köpa in en ny tfn för upp till ca 3500kr. Så därför kapar jag den här tråden ett ögonblick.

 

Önskemål på ny telefon:

 

- större/bättre display

- MiniSD-slot

- spela upp mp3/wma/jpg och gärna olika videoformat (mpg/mpeg/avi, mm)

- bra kamera med bra blixt/belysning

- gps

- wlan, blåtand

- 3g

- internetanslutning

 

Jag har hittat en telefon som _verkar_ uppfylla min önskelista i Nokia N95, men vad säger SoldF's mobiltelefon-elit?

Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Jag har hittat en telefon som _verkar_ uppfylla min önskelista i Nokia N95, men vad säger SoldF's mobiltelefon-elit?

Anyone?

Har varit misstänksam mot agps länge men det verkar som att det är en lösning som fixar vissa problem.

Googla lite på N95 så hittar du både positiva och negativa reaktioner.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Plockar upp denna gamla tråd då jag efter en tids inaktivitet på landnavigering nu åter behöver det och då vill inte min GPS puck prata med mobilen trots att de är ihopparade med blåtand?!

 

Laddade ner kartor i mobilen för att minimera trafikkostnaden och GPRS anslutningen som behövs funkar men jag får ingen GPS fix, kartorna ser jag och kan kolla på samt leta fram adresser men får ju ingen position :-P

 

Pucken är den som följde med programvaran och är Wayfinders egna så borde passa programmet och den har ju funkat med SE luren tidigare, så alla ideer mottages tacksamt som vanligt.

 

Pucken blinkar grönt så som den brukar när den hittat sateliterna, men jag får inte den blå lampan för att blåtandanslutningen är igång fast jag har slagit på den i mobilen och mobilen hittar enheten och har som sagt parat ihop dem med lösenord, så vad kan vara fel?

Link to comment
Share on other sites

Löste problemet och det funkar godkänt men som vanligt vill man ha bättre och smidigare och jag har problem med att jag måste ladda minst 2 helst 3 olika enheter för att få det att funka och där brister det pga glömska :rockon:

 

Börjar så smått kolla på mobiler med inbyggd GPS och kartor så att ingen datatrafik behövs och det finns ju några olika system och varianter, att det går fort på området gör ju att mycket av det som skrivits tidigare inte gäller längre så om ni har lust så kom med nya insikter och erfarenheter.

 

Har kollat på tex nokia 6710 som ju har det som krävs för detta utan trafikkostnad och känns vettig, även Samsung Ultra Touch och HTC i några varianter ser OK ut men vilken ska jag välja ?

 

Tanken är att nyttja 3.s variant av att få fasta kontorstelefonens nummer i mobilen och sen ha navigeringen och webb med mail, fri surfning till fast kostnad och gratis navigering med egna kartor i mobilen.

 

Sen har jag sett system med Google Map, Route 66 och något anant och dessa bör ju funka om mobilen har en inbyggd GPS, Telia har ju sitt Telia navigator men det har ju en ganska hög årskostnad vilket inte känns bra. Men vilket system är bäst för stadsnavigering?

Link to comment
Share on other sites

Löste problemet och det funkar godkänt men som vanligt vill man ha bättre och smidigare och jag har problem med att jag måste ladda minst 2 helst 3 olika enheter för att få det att funka och där brister det pga glömska :banghead:

 

Börjar så smått kolla på mobiler med inbyggd GPS och kartor så att ingen datatrafik behövs och det finns ju några olika system och varianter, att det går fort på området gör ju att mycket av det som skrivits tidigare inte gäller längre så om ni har lust så kom med nya insikter och erfarenheter.

 

Har kollat på tex nokia 6710 som ju har det som krävs för detta utan trafikkostnad och känns vettig, även Samsung Ultra Touch och HTC i några varianter ser OK ut men vilken ska jag välja ?

 

Tanken är att nyttja 3.s variant av att få fasta kontorstelefonens nummer i mobilen och sen ha navigeringen och webb med mail, fri surfning till fast kostnad och gratis navigering med egna kartor i mobilen.

 

Sen har jag sett system med Google Map, Route 66 och något anant och dessa bör ju funka om mobilen har en inbyggd GPS, Telia har ju sitt Telia navigator men det har ju en ganska hög årskostnad vilket inte känns bra. Men vilket system är bäst för stadsnavigering?

 

Vad du än gör. KÖP INGEN SAMSUNG.

Den jag har i min ägo har ett så fruktansvärt ogenomtänkt gränssnitt, man kan bli helt skogstokig på telefonen.

 

När jag har råd att köpa en ny telefon (vilket lär dröja) så ska min Samsung dö en utstuderad död. Vet inte hur ännu. Men hela fölopet kommer att förevigas och hamna på Youtube.

Link to comment
Share on other sites

Vad du än gör. KÖP INGEN SAMSUNG.

Den jag har i min ägo har ett så fruktansvärt ogenomtänkt gränssnitt, man kan bli helt skogstokig på telefonen.

 

När jag har råd att köpa en ny telefon (vilket lär dröja) så ska min Samsung dö en utstuderad död. Vet inte hur ännu. Men hela fölopet kommer att förevigas och hamna på Youtube.

 

 

Usscchh då låter inte bra vilken modell har du? har en Samsung B2700 idag vald för sin tålighet och fuktskydd vilken funkat perfekt men deras mera sofistikerade kanske inte är lika bra då?!

Gillade faktiskt Nokia 6710 när jag kände på den och den har ju också en riktig knappsats vilket jag gillar även om den inte användsså ofta så smidigt att skjuta ihop den och få en mindre lur.

 

Kollade lite mera på Google map och där verkar det ju funka med alla GPS utrustade lurar och är vad jag förstår gratis, för det enda jag behöver är att kunna leta mig fram till olika adresser inga långresor med bil för då har jag en renodlad bilnavigator redan, sen då mailen och lite slösurf på bussen :banghead:

 

Kom gärna med fler tips och erfarenheter.

 

PS Lägg upp en länk om destruktionen här när det händer DS

Link to comment
Share on other sites

Börjar så smått kolla på mobiler med inbyggd GPS och kartor så att ingen datatrafik behövs och det finns ju några olika system och varianter, att det går fort på området gör ju att mycket av det som skrivits tidigare inte gäller längre så om ni har lust så kom med nya insikter och erfarenheter.

 

Tanken är att nyttja 3.s variant av att få fasta kontorstelefonens nummer i mobilen och sen ha navigeringen och webb med mail, fri surfning till fast kostnad och gratis navigering med egna kartor i mobilen.

 

Sen har jag sett system med Google Map, Route 66 och något anant och dessa bör ju funka om mobilen har en inbyggd GPS, Telia har ju sitt Telia navigator men det har ju en ganska hög årskostnad vilket inte känns bra. Men vilket system är bäst för stadsnavigering?

 

Kan ju passa på att snabbrecensera min navigationslösning, som består av en iPhone 3GS med Navigons mjukvara. Jämfört med min tidigare lösning, som var en SE P990i med extern GPS och TomTom så är självklart den nya lösningen både snabbare (i uppstart och hantering) och smidigare. Skärmen är givetvis bättre och tydligare. Allt hade egentligen varit rosenrött och perfekt om det inte hade varit för en sak..

 

GPS'en är inte så bra..

 

Uppenbarligen är GPS-chipet i telefonen inte i nivå med det som sitter i min gamla externa GPSmottagare eftersom det tappar kontakten med sateliter då och då. Detta kan ju vara störande om man faktiskt förlitar sig på att navigatorn säger till innan man ska svänga. Oftast så säger mjukvaran till att GPS-kontakten tappats, men det är ju en klen tröst. Ofta kommer kontakten tillbaka efter några sekunder, så det är inget jätteproblem, men ett problem jag inte hade med min gamla lösning.

 

Precisionen i det inbyggda chipet verkar inte heller vara på samma nivå. I bland när jag kör så tror GPS'en att jag kör på intilliggande gator. Ligger jag på E6 i nord-sydlig riktning kan navigatorn få för sig att jag kör i ett villaområde vid sidan av vägen, eller rent av att jag kör på åkern i 120kmh. Jag inser att detta kan ha och göra med kartfel och liknande, men jag råkade aldrig ut för det med min gamla lösning heller. Kanske TomTom är smartare än Navigon, och programvaran fattar att jag ligger på motorvägen eftersom jag har kört på motorvägen hela tiden innan. I TomTom kan man ju, har jag märkt, inte köra utanför vägen, utan man hoppar hela tiden till närmaste väg. Navigon funkar för offroadenthusiasten :rolleyes:

Nu vet jag inte hur TomTom för iPhone funkar, eftersom jag inte har testat den. Men om den klarar av problemet ovan kanske det är värt ett byte.

 

Den dåliga precisionen leder också till att GPS'en är lite dålig på framförhållning. När man får redan på att "om 100 meter sväng höger" så passerar man avtagsvägen. Man kan alltså inte till 100% lita på rösten, utan måste ha lite koll på kartan också. Även här fungerade min gamla lösning bättre. Detta har knappast med prestandan på telefonen att göra, eftersom P990'an är en snigel och iPhone 3GS en X-15 i jämförelse. Jag tror det helt enkelt beror på att det finns ett filter som ska jämna ut onogrannheten i systemet som gör att navigatorn kan hamna på efterkälken.

 

TomTom har ju även kommit ut med en (dyr!) hållare för iPhone som innehåller en extern GPS-mottagare. Enligt test på Engadget ska detta lösa problemen ovan. Tydligen ska hållaren även fungera med Navigons mjukvara. Tyvärr tror jag inte att min gamla externa mottagare går att para med iPhonen. Jag har testat på min gamla iPhone 1gen, och där funkade det inte. Minns inte om jag försökte på min nya telefon. Om jag inte känner för att lägga tusen spänn på TomToms telefonhållare kanske det går att köpa någon billigare mottagare som funkar med ajfånen och ha den liggande i bilen, precis som innan.

 

Men trots gnället ovan så fungerar lösningen tillfredställande. Det är ju enkelt att alltid ha navigationen i fickan och på några sekunder kunna plocka fram kartan. Det är också skönt att veta att man har kartdata med sig utan att behöva ladda ner via mobilnätet. Förvisso får man väl rätt många mb för de nästan 1000:- som applikationen kostade, men är man utomlands (jag köpte versionen som täcker hela europa) så blir det snabbt väldigt dyrt med datatrafik.

 

Den inbyggda GPS'en fungerar dock fortfarande alldeles ypperligt för de tillfällen man går på sta'n och behöver veta var man är och vart man ska.

 

Ni som har liknande telefoner motsvarande iPhone, hur funkar det med era telefoners inbyggda GPS'er? Jag misstänker nämligen att iPhonen varken är bättre eller sämre än andra när det gäller punkterna ovan. Jag antar att alla tillverkare kör liknande chip i sina telefoner.

 

Det vore också kul att höra från någon som kör TomTom på sin iPhone om denne har samma problem som jag.

 

/E som faktiskt är supernöjd med sin telefon

Link to comment
Share on other sites

Vad du än gör. KÖP INGEN SAMSUNG.

Den jag har i min ägo har ett så fruktansvärt ogenomtänkt gränssnitt, man kan bli helt skogstokig på telefonen.

 

När jag har råd att köpa en ny telefon (vilket lär dröja) så ska min Samsung dö en utstuderad död. Vet inte hur ännu. Men hela fölopet kommer att förevigas och hamna på Youtube.

 

 

Usscchh då låter inte bra vilken modell har du? har en Samsung B2700 idag vald för sin tålighet och fuktskydd vilken funkat perfekt men deras mera sofistikerade kanske inte är lika bra då?!

Gillade faktiskt Nokia 6710 när jag kände på den och den har ju också en riktig knappsats vilket jag gillar även om den inte användsså ofta så smidigt att skjuta ihop den och få en mindre lur.

 

Kollade lite mera på Google map och där verkar det ju funka med alla GPS utrustade lurar och är vad jag förstår gratis, för det enda jag behöver är att kunna leta mig fram till olika adresser inga långresor med bil för då har jag en renodlad bilnavigator redan, sen då mailen och lite slösurf på bussen :rolleyes:

 

Kom gärna med fler tips och erfarenheter.

 

PS Lägg upp en länk om destruktionen här när det händer DS

 

Jag har en GT-S5600

Link to comment
Share on other sites

Ok, min SE k800i har keckat ihop och jag får köpa in en ny tfn för upp till ca 3500kr. Så därför kapar jag den här tråden ett ögonblick.

 

Önskemål på ny telefon:

 

- större/bättre display

- MiniSD-slot

- spela upp mp3/wma/jpg och gärna olika videoformat (mpg/mpeg/avi, mm)

- bra kamera med bra blixt/belysning

- gps

- wlan, blåtand

- 3g

- internetanslutning

 

Jag har hittat en telefon som _verkar_ uppfylla min önskelista i Nokia N95, men vad säger SoldF's mobiltelefon-elit?

Anyone?

 

Jag har en SE X1 och den har allt det du efterfrågar plus lite lulllull till. Ska väl tilltäggas att den har ingen knappsats utan allt är via pekskärm - så om du kör mycket bil eller så är den inte den bästa telefonen. Dock ligger priser ganska mycket högre... Sen kan jag personligen tipsa om Telias navigator - den är klockren då den alltid är uppdaterad samt den tar in ALLA vägarbeten som finns på vv's hemsida. Deras priser är tyvärr något högt enligt mig.

Link to comment
Share on other sites

Ok, min SE k800i har keckat ihop...

 

Jag har hittat en telefon som _verkar_ uppfylla min önskelista i Nokia N95, men vad säger SoldF's mobiltelefon-elit?

Anyone?

 

Jag har en SE X1 och den har allt det du efterfrågar plus lite lulllull till. Ska väl tilltäggas att den har ingen knappsats utan allt är via pekskärm - så om du kör mycket bil eller så är den inte den bästa telefonen. Dock ligger priser ganska mycket högre... Sen kan jag personligen tipsa om Telias navigator - den är klockren då den alltid är uppdaterad samt den tar in ALLA vägarbeten som finns på vv's hemsida. Deras priser är tyvärr något högt enligt mig.

 

Nu hoppas jag inte min vapenbroder har varit utan lur i nästan exakt ett år.. :surprise:, så jag tror ditt tips är lite sent Gilthas. Sen har ju X1 Win-mobile.. och ja.. hmm....

 

Nåväl, Skulle nu Apone fuktskada sin "K800i efterträdare" någonstans kring myttanche eller K-Islandthroat.. så förslår jag Nokia N82. Så nära en perfekt telefon man kan komma faktiskt, den har allt och nu till ett rimligt pris.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Ok, min SE k800i har keckat ihop...

 

Jag har hittat en telefon som _verkar_ uppfylla min önskelista i Nokia N95, men vad säger SoldF's mobiltelefon-elit?

Anyone?

 

Jag har en SE X1 och den har allt det du efterfrågar plus lite lulllull till. Ska väl tilltäggas att den har ingen knappsats utan allt är via pekskärm - så om du kör mycket bil eller så är den inte den bästa telefonen. Dock ligger priser ganska mycket högre... Sen kan jag personligen tipsa om Telias navigator - den är klockren då den alltid är uppdaterad samt den tar in ALLA vägarbeten som finns på vv's hemsida. Deras priser är tyvärr något högt enligt mig.

 

Nu hoppas jag inte min vapenbroder har varit utan lur i nästan exakt ett år.. :wub:, så jag tror ditt tips är lite sent Gilthas. Sen har ju X1 Win-mobile.. och ja.. hmm....

 

Nåväl, Skulle nu Apone fuktskada sin "K800i efterträdare" någonstans kring myttanche eller K-Islandthroat.. så förslår jag Nokia N82. Så nära en perfekt telefon man kan komma faktiskt, den har allt och nu till ett rimligt pris.

 

GMY

 

+1 på det där.

jag geocashade med min N82 en del.

funkade utmärkt, till man började ta betalt för gratisprogramet jag jag brukade.

har 5800 nu och den är inte riktigt lika ok.

men googlemaps funkar till de ändamål jag behöver.

 

sedan kör jag helst old-school, dvs bra lokalsinne och försvarets vägatlas från 2001.

Link to comment
Share on other sites

Kort rapport om första intrycken av min nya Nokia 6710 som jag valde när jag bytte telfonioperatör (se annan tråd i dagrummet) det blev för puligt med lösa delar så jag ville ha allt i en enhet vilket jag har nu.

 

Telefonfunktionerna är ju inget konstigt och funkar så bra som alla andra i den klassen, har tidigare testat internet via mobil med GPRS och WAP men inte varit nöjd men nu med 3 som operatör har jag samma Turbo 3G i mobilen som i mobila bredbandet i datorn vilket var ett lyft, nu går det kvickt att titta på olika sidor och söka info även i mobilen, även synkningen av mailen funkar kalas fint, tack vare fast pris så blir det inga överraskande trafikavgifter.

 

Får erkänna att jag var lite tveksam till GPS chippet innan då jag är van vid Sirf III mottagare med 20 kanaler för marint bruk och ganska bortskämd men denna lilla GPS överraskar faktiskt och har vid de test jag gjort hittils inom stan (Uppsala) varit väldigt exakt, den har vad Nokia kallar A-GPS A=assisterad, då den använder signaler från mobilnätet för att öka precisionen som jag fattat det och det gör nog susen för rätt visar den med helt OK nogrannhet.

 

Kartorna från OVI som är förinstalerade är bra och enkla, röstanvisningarna är tydliga och upprepas ofta så man inte missar något, skärmen är så klart liten men räcker till även i bil när jag testade iaf för korta turer och det räcker ju oftast att lyssna på anvisningarna, men i bil är en extern antenn att rekomendera då den tappar signalen ibland, handhållen ute är det inga problem vad jag märkt ännu iaf.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Känner att detta kanske inte är rätt tråd att ställa frågan egentligen.

Men jag anser det inte vara värt att starta en ny tråd för bara denna frågan.

 

Min sambo har en Htc Wildfire.

Som hon inte kan se streamade program på nätet.

Wildfire´n kraschar och jag ser ett felmeddelande som relaterar till flashen.

När jag går in på adobe´s hemsida och vill uppdatera flash så får jag ett meddelande om att den ny flashen är släppt men du kan inte ladda ner den utan får vända dig till din tillverkare eller vänta på nyversionen av android.

 

Det roliga är att hon hade den iväg på rep och de uppdaterade vissa saker men det löste inte detta problemet.

Samt att hon kan använda youtube utan problem.

 

Någon som har en smart fix på detta eller vet hur man kan lösa detta på ett bra sätt.

 

Tacksam för råd

 

Mvh

404 Skenberg

Link to comment
Share on other sites

Har hon kunnat det tidigare? Wildfire har väl inte fått froyo ännu, dvs hon kan inte köra flash på den..

 

Gmy

 

Hon har inte kunnat det tidigare Rokare.

Men enligt försäljare i butik skall hon kunna se streamat i den.

 

Men som jag skrev tidigare så skall wildfire ha full flash enligt Htc´s hemsida

 

Mvh

404 Skenberg

Link to comment
Share on other sites

Kör med aj(somfn)phone och Telias navigator. Använder dessa sågott som dagligen i jobbet och det fungerar ypperligt för det mesta.

Vad jag gillar mest är databasen, att kunna knappa in statoil och kalmar och få upp en lista på alla statoil mackar i Kalmar underlättar mycket då jag slipper hålla koll på adresser.

 

Ibland kan systemet dock sagga betänkligt, det blir trögt och otillförlitligt, det verkar inte alltid ha med uppkopplingen att göra, den kan vara utmärkt.

 

Telias navigator är för det mesta bra uppdaterad vad gäller fartkameror,större vägarbeten odyl.

Den varnar även om fartgränsen överskrids.

 

I det stora hela är jag väldigt nöjd.

 

Det stora smolket i bägaren, iphones batteritid! Kör man med iphone som gps gäller att ha laddaren inkopplad.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jag köpte Skobblers "GPS nav 2" till min Iphone 4.

Den kostar 15:-, och sedan betalade jag 55:- för att ladda ner Europa (man väljer Sverige från det paketet).

Lätt att använda, hittar det mesta jag testat hittills.

Vissa smärre problem; kommer du ut på riktigt små vägar, så finns dom inte, och då pratar jag om vägar som syns klart på t.ex. Eniro.

Åtminstone på ett ställe vet den inte att vänstersväng är förbjuden. Men det visar sig dock när man är på plats (Götgatan söderifrån, om man ska in på Ringvägen).

Sedan har den ibland problem att avgöra avstånd, men det tror jag mer beror på Iphonen och GPSeriet.

 

För 15 (70) kronor kan jag nog rekommendera den.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...