Jump to content

Smartphones GPS & kartor


Kustbo

Recommended Posts

Har just insett att min SE M600i har blåtand (nej har inte brytt mig att kolla förut) och det upptäckte jag när jag hittade navigeringspriogrammet Wayfindeer 7 http://www.wayfinder.com som enligt listan på siten är kompatibelt med min lur :D

Detta var goda nyheter då jag var på G att köpa en lös GPS med stadskartor.

 

Så någon som testat? det finns på CO med en GPS mottagare och livstids abb för 1795kr är det ett bra pris eller finns det bättre??

 

Någon som testat att navigera i stan med närområden efter detta program, hur är det med sökbara kategorier finns det att välja på eller??

 

Kostar det 3G uppkoppling hela tiden man navigerar eller är det bara vid uppdateringar och nedladdningar av nya rutter??

 

Jag inser att det inte kan mäta sig med Friluftskartan när det gäller stigar och sånt men det räcker för mina behov känns det som då jag mest kommer att använda denna till att hitta olika adresser i stadsmiljö och mitt lokalsinne i urban miljö är en katstrof, jag funkar mycket bättre i den marina miljön :D

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Har just insett att min SE M600i har blåtand (nej har inte brytt mig att kolla förut) och det upptäckte jag när jag hittade navigeringspriogrammet Wayfindeer 7 http://www.wayfinder.com som enligt listan på siten är kompatibelt med min lur :D

Detta var goda nyheter då jag var på G att köpa en lös GPS med stadskartor.

 

Så någon som testat? det finns på CO med en GPS mottagare och livstids abb för 1795kr är det ett bra pris eller finns det bättre??

 

Någon som testat att navigera i stan med närområden efter detta program, hur är det med sökbara kategorier finns det att välja på eller??

 

Kostar det 3G uppkoppling hela tiden man navigerar eller är det bara vid uppdateringar och nedladdningar av nya rutter??

 

Jag inser att det inte kan mäta sig med Friluftskartan när det gäller stigar och sånt men det räcker för mina behov känns det som då jag mest kommer att använda denna till att hitta olika adresser i stadsmiljö och mitt lokalsinne i urban miljö är en katstrof, jag funkar mycket bättre i den marina miljön :D

Jag har kört med GPS-puck ett tag nu och det funkar i min mening alledes utmärkt. Jag körde dessutom på en K800i som är en featurephone istället för en smartphone och jag tyckte fortfarande att det var helt OK.

 

Den puck jag kör med är en Globalsat BT-359S. Här är min recension av den:

 

http://www.pricerunner.se/pu/288-683506/GP...ndarrecensioner

 

Vad är positivt?
  • Bygger på erkänt bra standardchip (SiRF III).
  • Bra mottagning, även i stad. Har behållt låsningen även då jag haft den i fickan och gått ombord på tåg.
  • Ny låsning efter kortvarig "skugga" sker mycket snabbt (1-5 sekunder).
  • Använder sig av standardprotokoll (NMEA eller SiRF binärt) som funkar till "alla" program, både på PC och mobiltelefon.
  • Rikt utbud av program som kan använda data från produkten, såväl gratis- som betal-program.
  • Funkar även till "vanliga" mobiltelefoner. En smartphone som SonyEricsson P1 behövs inte. Har kört på en K800i utan problem.
  • Kombinationen BT-359S + mobiltelefon med internetabonnemang/3G ger något som de flesta handhålla navigatorer inte har: navigator med nätkoppling.
  • Bluetooth. Underbart att slippa allt vad sladdar heter.
  • Laddas via USB-port. Adapter för cigarett-uttag i bilen medföljer.
  • Gummi-list undertill gör att den ligger still på de flesta ytor. Kan med fördel läggas på instrumentpanelen i bilen så att den har bra fri sikt till satelliterna.
  • Liten och smidig formfaktor.
  • Perfekt för expert-användaren och/eller programmeraren som vill börja experimentera med positionerings-applikationer, samt även andra applikationer av GPS-data (riktningsvisare, hastighetsmätare, tidsmätning).

Vad är negativt?

  • "Flaxig" riktningsindikation i låga farter (< 1.0 m/s)
  • Är ibland lite tjurig med att få första låsningen (cold start) på satelliterna. Därefter bra dock.
  • Inga bra program medföljer paketet.
  • Kan vara lite knepigt för den ovane användaren att få tag på bra navigator-applikationer.
  • Pris för navigator-program/kartor tillkommer.
  • Kräver Bluetooth. Har du inte det på telefonen eller datorn kan du inte använda produkten.

Sammanfattningsvis

Mycket prisvärd uppstickare som funkar bra i kombination med mobiltelefon och även med PC. Standard-komponenter och standard-kommunikation gör att det finns massor med applikationer att använda till den. Lättanvänd, smidig och billig.

 

Det du bör hålla utkik efter när du skaffar en puck är att den stöder NMEA-protokollet. Att pucken lämnar ifrån sig sin data i NMEA-formmatet betyder att väldigt många program klarar av att tolka den. Just den här pucken (BT-359S) är dessutom riktigt billig, från 600 SEK.

 

Jag testade Wayfinder 7 (demo-abonnemang). Den var helt OK och i min mening acceptabel som navigator-app. Några säger dock att TomTom skall vara ännu bättre. Jämför dem gärna.

 

För att svara på dina frågor

 

Kommer den att alltid använda GPRS/3G för kartorna? Svar: det beror på vilken lösning du köper. Kolla med tillverkaren. Tips är (ändå) att ha ett 3G abonnemang med maxtaxa för datatrafik.

 

Funkar den i stan? Ja, defintivt! Alla puckar som bygger på SiRF III-chippet har tämligen bra mottagning även i stad.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte min telefon (Sony Ericson P1i) genom Telia och fick samtidigt ett erbjudande om ett gratis GPS-abbonemang hos dem i ett år. Nu efter några månaders användning så har jag kommit fram till:

 

1. Det funkar mycket bra med att hitta till individuella personer pga det är ihopkopplat med Eniro. (hade dock problem att få fram adresser till Media Markt, hittade inte alla varuhusen).

 

2. Gränssnittet är inte lika bra som riktiga GPS`er.

 

3. Det kostar inget med kommunikationen med uppdateringar av kartor och sökningar. (taget i den fasta månadskostnaden)

 

4. Något sämre mottagning (fast det beror mer på GPS-antennen än telefonen)

 

5. Det är helt underbart att alltid ha en GPS med sig utan den ökade vikten och platsen.

Link to comment
Share on other sites

För dem som hellre har en "riktig" GPS, och använder telefonen som telefon kan jag tipsa om Eniro´s förträffliga tjänst.

 

Sms´a företagsnamn eller tel nr till 118 118, och när du får svaret scrolla ner till länken "visa karta". Tadaa, samma kartor som på deras hemsida. Kartorna går att zooma och navigeri som på hemsidan.

 

Funkar också så här; du o kompis i bilen närmar er Grötomatorp o känner er hungriga... sms´a "pizzeria, Grötomatorp" och du får de närmaste pizzeriorna, med karta.

 

Eller, vet inte var du är o behöver tanka, "Bensin, nära" o du får bensinstationer nära där du är.

 

osv osv, hitta själv på fler o prova.

 

OBS OBS, dock kostar tjänsten så överanvänd den inte!!

 

Men för oss som hittar mellan städerna och bara behöver den där sista hjälpen nära målet funkar den bra.

 

Pappsen

Link to comment
Share on other sites

Låter ju som det kan funka då, min huvudsakliga användning för just denna är att jag jobbar med "på plats" datajobb hos företag och privatpersoner och behöver då kunna hitta dit då många av adresserna är obekanta för mig, använder idag Eniros kartor på nätet och skriver ut och det funkar men lite pukigt.

 

Så upptäckte jag att Eniro har en knapp som heter GPS kordinater som ger Lat & Lon direkt och dem kan ju matas in i en GPS och då bör jag hitta rätt samt få en rutt dit också, detta måste ju Wayfinder greja??

Så jag använder det inte jätteofta men när det behövs så är det värdefullt att ha och kostnaderna lär inte bli så höga med tanke på maxkostnaden i abbet.

 

Har Telia 3G abb med en begränsning p 9 kr/dygn i datatrafik och GPRS som backup om 3G lägger av så då måste det kunna funka och inte bli så dyrt eller??

 

Ska iväg till en bekant som har Wayfinder och kolla på det live så får jag lite bättre koll på hur det funkar.

 

Har Telia ett eget navigeringsprogram eller hur menade Du??

 

SE P1 är ju nästan samma lur som min SE M600i så det lär bli lika då.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en P1i med Wayfinderpucken, och tycker den funkar väldigt bra. Jag har åkt med den ca 40 mil en helg, och det gick åt lite drygt 1 mb i datatrafik, vilket är helt överkomligt. Se till bara att du har en hållare till mobilen, så att du inte behöver sitta och fippla med den när du kör. Det finns en väldigt bra på Kjell & Company för 199 kr, vilket är ca 150 spänn mindre än SE's officiella. Hållaren sätts fast i vindrutan med en sugpropp, så du behöver inte skruva i bilen.

 

Nackdelen med att använda mobilen som GPS är att skärmen ofta är betydligt mindre än på en dedikerad GPS, men jag tyckte inte det var något större problem.

 

Tänk på att kartorna är gjorda för att man ska navigera med bil, att gå runt med GPS:en på stan är ingen bra idé eftersom att gångvägar inte finns utsatta.

 

För fordonsnavigering var kartorna riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Så var det och Telia använder tydligen Eniros kartor som ju är bra men det blir dyrt då man måste betala en årsavgift på 880kr visserligen med fri datatrafik men det lönar sig bara om man använder det dagligen vilket jag inte kommer att göra, Wayfinder paketet var dyrare i inköp men då är det livstids licens och man kan byta mobil men behålla WF.

 

Ska kolla närmare på det men polarens WF Access funkade bra när jag testadee det idag så WF7 ligger bra till hittils iaf.

 

Någon som har koll på andra likvärdiga program om man bara skaffar en GPS mottagare??

 

WF går att ställa om till gående vilket passar mig bra då jag ofta förflyttar mig till fots i stan eller med kollektivtrafik eller cykel, hur är Telias variant på det området?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör TomTom Navigator 6 på min SE P990i, och jag tycker det funkar i överlag bra. Jag vet inte hur wayfinder m.fl funkar, men TomToms mjukvara har ju inbyggd flickvän/sambo/fru/svärmor/John Cleese som talar om åt vilket håll man ska svänga, och när, vilket gör att jag inte BEHÖVER titta på den lilla skärmen för att se vart jag ska.

Tyvärr säger TomTom att deras programvara endast funkar på W950, och vill inte ge support till någon annan SE-telefon. Därför valde jag att inte supporta TomTom, så det är väl si och så med uppdateringen av kartmaterialet. (Jo, jag vet, J-star, men när jag mailade TomTom och frågade fick jag ett sånt goddag-yxskaftsvar att jag helt enkelt inte fick förtroende för dem som leverantör).

 

/E, en desperado

Link to comment
Share on other sites

Skärmstorleken har mindre betydelse när man låter kör enligt rutt. Det viktiga är att rösten hörs.

 

/J

 

 

Lite så jag tänkte göra med, låta mobilen ligga i bältväskan och lyssna på instruktionerna i öronsnäckan, för att gå runt på stan och glo på en liten skärm då lär man nog nli inlåst i ett rum med madrasser på väggarna ganska kvickt :rockon:

 

Låter som att TomTom faller om dem inte stöder SE mobiler då.

Link to comment
Share on other sites

Kör själv med Qtek Htc Tytn II

Som har Tom Tom 6.0 inbyggt.

Fungerar väldigt bra för min del.

 

Ingen kostnad när man använder det.

Det enda som man behöver betala är när man köper kartor.

Med tfn så får man en karta över en stad.

Så vill man ha flera kartor så får man köpa via Tom Tom.

Vet ej priserna.

 

Men jag har lekt med mitt system och det fungerar bra.

Rösten funkar bra och upplösningen samt visningen på skärmen är väldigt bra.

Skall bara fixa en hållare till bilen samt senare investera i några flera kartor över de städerna som jag mest kör i.

 

Mvh

404 Skenberg

Link to comment
Share on other sites

kör också med HTC TyTnII fast med Destinator 6 eller 7 . .kommer inte ihåg.

Har en bra hållare köpt på Kjell & Co som passar de flesta större nallar. och så 24v-USB-laddare till det och sen tankat in alla fartkameror.

 

Funkar fint

Link to comment
Share on other sites

Jag kör själv SEP1i med wayfinder Funkar suveränt förutsatt att man har en riktig hållare i bilen.

Gärna SE egna hållare så man kan ha laddaren i samtidigt.

 

Jag har även erfarenhet av Tom Tom i mobilen men det var inte optimalt.

 

Fördelen med wayfinder är att man automatiskt får trafikinformationen. Det fick jag inte med Tom Tom.

Kostnaden för datatrafiken är minimal.

Link to comment
Share on other sites

Har nog bestämt mig nu då så mycket talar för Way Finder 7 och det finns på lokala CO http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23593568 , vet att det kan finnas lite billigare på andra ställen men med frakt så blir skillnaden försumbar och skulle något krångla så har jag en butik att gå till för att få hjälp vilket är bra.

 

Till och börja med får org handsfreen funka men framöver ska jag kolla på en Blue tooth HF då jag som sagt mest kommer att använda den handburet och inte i bil.

 

Tackar för alla tips :worthy:

Link to comment
Share on other sites

Till och börja med får org handsfreen funka men framöver ska jag kolla på en Blue tooth HF då jag som sagt mest kommer att använda den handburet och inte i bil.

 

Tänk på att kartorna i Wayfinder 7 är gjorda för att man ska navigera med bil, inte till fots. Gångvägar, cykelvägar etc är inte med i kartorna.

Link to comment
Share on other sites

Till och börja med får org handsfreen funka men framöver ska jag kolla på en Blue tooth HF då jag som sagt mest kommer att använda den handburet och inte i bil.

 

Tänk på att kartorna i Wayfinder 7 är gjorda för att man ska navigera med bil, inte till fots. Gångvägar, cykelvägar etc är inte med i kartorna.

 

 

Jo jag vet det men tack för tipset , men det går att ställa om den för fotgängare iaf men kartorna ser nog lika ut iaf, men det viktigaste för mig är att kunna hitta till olika adresser då jag ska ut till kunder på jobb/möten och sen får jag leta mig fram på vad som finns i verkligheten då jag ändå har en "målpunkt" att sikta på så borde jag komma fram ändå.

 

lite som att ha en WP utye i naturen så visar GPS.en fågelvägen dit över beerg och myrar sen får man leta sig fram där det är framkomligt tills man kommer fram :dribble:

 

Typexempel är att jag kliver av tåget vid Centralen och har en adress til ldet företag jag ska besöka sen ska jag leta mig dit, är det gångavstånd så går jag annars blir det att hitta rätt kollerktiv linje sen gå sista biten och då vet jag vilken riktning jag ska gå i och det borde den klara.

 

Visst jag färdas med bil ibland med men det är inte ofta så jag optimerar inte grejorna efter den användningen.

Skulle jag behöva terrängkartor framöver så finns även såna att tillgå till mobiler och då har jag ju GPS mottagaren redan ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star

Jag kan be att få tipsa om att för den snåle så finns Google Maps till mobiltelefoner. Visst... du får inga snygga, jättedetaljerade kartor. Men rutt-beräkningen är förvånadsvärt bra, även i Sverige! Som exempel kan nämnas att den utan vidare hittade från exakt angiven gautadress i Lund till dito i Hörby. Du får själv stega dig fram sträcka för sträcka - vilket därmed helst görs med framsätespassageraren som kartläsare/navigatör/WSO - men det är helt acceptablet med tanke på priset: 0 SEK + datatrafik.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Jag kan be att få tipsa om att för den snåle så finns Google Maps till mobiltelefoner. Visst... du får inga snygga, jättedetaljerade kartor. Men rutt-beräkningen är förvånadsvärt bra, även i Sverige! Som exempel kan nämnas att den utan vidare hittade från exakt angiven gautadress i Lund till dito i Hörby. Du får själv stega dig fram sträcka för sträcka - vilket därmed helst görs med framsätespassageraren som kartläsare/navigatör/WSO - men det är helt acceptablet med tanke på priset: 0 SEK + datatrafik.

 

/J

 

 

Hmm.. Det inköpspriset är ju svårslaget men hur funkar det med att få den egna positionen och att den flyttas vid förflyttning längs rutten?

 

Måste jag veta exakt var jag är och sen mata in "måladress" och sen får jag en rutt på kartan att följa eller hur funkar det??

Link to comment
Share on other sites

Google maps kan koppla upp sig mot GPS:en i enheten och visar din exakta position.

 

Tror det blir lite dyrare med Google maps om man kör med satelitkartorna, då de laddas vartefter man scrollar/zoomar/rör på sig.

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Google maps kan koppla upp sig mot GPS:en i enheten och visar din exakta position.

 

Tror det blir lite dyrare med Google maps om man kör med satelitkartorna, då de laddas vartefter man scrollar/zoomar/rör på sig.

Ok? Det var nytt... måste uppdatera min verkar det som.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Google maps kan koppla upp sig mot GPS:en i enheten och visar din exakta position.

 

Tror det blir lite dyrare med Google maps om man kör med satelitkartorna, då de laddas vartefter man scrollar/zoomar/rör på sig.

Ok? Det var nytt... måste uppdatera min verkar det som.

Har nu uppdaterat. Och tyvärr har du (delvis) fel 214: Google Maps Mobile 2 har inte stöd för GPS på alla mobiler än. Enbart Blackberry och Windows Mobile enheter klarar av det. Och sedan har GMM 2 förvisso något klurigt system som kan ge en ungefärlig position, i trakterna CEP 500-5000 meter... men inte allmänt GPS-stöd än.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Har inte alla BB eller WM idag? :baskerPa:

Vad beträffar "ungerfärliga" position så är mitt Google maps utmärkt att se position. Så några 500-5000 meter känner jag inte till.

 

I övrigt har ni rätt, om det nu handlar om det.

Link to comment
Share on other sites

Har inte alla BB eller WM idag? :lol:

Vad beträffar "ungerfärliga" position så är mitt Google maps utmärkt att se position. Så några 500-5000 meter känner jag inte till.

 

I övrigt har ni rätt, om det nu handlar om det.

 

 

Det ju vissa av oss som "harvar" runt med Symbian som OS i lurarna, jag tex och då blir det inte så kul med den lösningen :surprise:

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med Wayfinder till P1i. Jag tycker det funkar bra. Det ingick ett abbonnemang på 12 månader när jag köpte mobilen. Om det är värt det? Beror väl helt på om man har behov av en GPS och hur mycket man kommer använda den.

Link to comment
Share on other sites

nån som testat wayfinder till K530i?

"pucken" verkar ju kosta 995kr och sedan går abbonemanget på lite också...

är det vär pengarna?

Puckar finns att få från 600 SEK. Se min recension av Globalsat BT359-S ovan.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så var det handlat och det blev Wayfinder 7 och det paket med GPS mottagare som CO hade, har bara testat lite ännu och själva programmet verkar funka bra men det jag har bekymmer med är att få öronproppen (SE org) att sitta kvar i örat, det är grymt irritterande att den ramlar ur var 100.e meter :)

 

Något tips på bättre öronproppar som sitter kvar och gärna trådlösa men inget krav?!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...