galnekocken Posted January 3, 2008 Report Share Posted January 3, 2008 Har tapetserat om hemma, och det blev några rullar över. Då tänkte jag att, varje ställe som jag flyttat till har haft några extra rullar tapeter, som legat och skräpat i ett vindsföråd, garderob eller dylikt. Vem använder dessa rullar som blivit över, har någon låtit rullarna ligga kvar, eller har de slängts. Vem har tapetserat och använt förra hyresgästens tapeter. Min far och mor hade rullar liggande i 25 år. Är de ett vanligt förekommande fenomen. Vad har ni ärvt efter föregående ägare, hyresgäst. (hade en servis stående i mitt kök på översta hyllan i 12 år, som väntade på att förra ägaren skulle komma och hämta.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 3, 2008 Report Share Posted January 3, 2008 Det är perfekt att spara de tapeter som blir över, rätt som det är behöver du byta ut en våd, speciellt om du har barn. Du kanske ändrar en dörröppning eller tar bort ett fönster och behöver lappa i. Jag kan garantera dig att om du slänger rullarna kommer du att behöva laga om ett halvår och då har tapeten utgått ur sortimentet. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rara Avis Posted January 3, 2008 Report Share Posted January 3, 2008 Vad har ni ärvt efter föregående ägare, hyresgäst. Yes, har också ärvt en kasse med tapeter från föregående ägare till lägenheten. Det är nog rätt vanligt. Det enda av förråden var dessutom fullt med möbler. Skrivbord, hatthyllor, trädgårdsmöbler, sängram, lampfötter, gamla föreningspapper, udda fälgar, trasig symaskin... Behöll möblerna ett halvår (vilket är den tid man är skyldig att kunna lämna över sakerna eller ersätta dem om de försvunnit tidigare) sen åkte de till sopberget. Men tapeterna har jag kvar, och de har kommit till nytta någon enstaka gång. Link to comment Share on other sites More sharing options...
galnekocken Posted January 3, 2008 Author Report Share Posted January 3, 2008 Vi har ett fritidshus, som är från 1890 : och gissa vad som ligger i en garderob: tapeter, och de finns inte uppsatta i huset, det måste vara en ekorregen i oss som sparar tapeter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psson Posted January 3, 2008 Report Share Posted January 3, 2008 Hehehe verkligen ekorrgenen den e synnerligen stark i oss alla har oxå en hel uppsjö av tapeter i min garderob men jag har sett var det kommer att till att behövas när jag möblerar om....Dåså med detta sagt- tapeter som lämnas kvar är en absolut välsignelse även om man förbannar dessa emellanåt o man inte vet vart man ska göra av dem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted January 4, 2008 Report Share Posted January 4, 2008 Även jag har några rullar med tapeter liggandes i min lägenhet! Och när jag flyttar in i mitt nya hus om tre månader så skall jag fan se till att det blir lite tapeter över som jag skall spara, bara för att jävlas med den som köper huset av mig när jag är pensionär om 30 år! Link to comment Share on other sites More sharing options...
eternal Posted January 4, 2008 Report Share Posted January 4, 2008 Hittade gamla posters från 8-talet i ett skrymse här i nya hemmet. Dem kan ju vart glömda. Men i grannarnas hur var hela vinden fullproppad med möbler så folk vill väll helt enkelt göra det lite lättare för sig bara. =P Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted January 4, 2008 Report Share Posted January 4, 2008 Hittade gamla posters från 8-talet i ett skrymse här i nya hemmet. Dem kan ju vart glömda.Men i grannarnas hur var hela vinden fullproppad med möbler så folk vill väll helt enkelt göra det lite lättare för sig bara. =P Jösses vad gamla!! :D Mina föräldrar har en hel del tapeter sparade från tiden då huset byggdes, 1972. Även i sommarhuset fanns det rester av tapeter, men de mesta har mössen tagit. Det var av någon anledning tomt på tapetrester i min lgh när jag kom. Men får väl lämna lite till min efterträdare när jag flyttar. Finns butiker som handlar med gamla tapeter, bla här i malmö. En del betingar riktigt bra priser, och då pratar vi inte gyllenlädertapeter utan 70-tals. /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
galnekocken Posted January 4, 2008 Author Report Share Posted January 4, 2008 Jag tror att mina föräldrar hade massor av tapeter på deras vind, de byggde huset 1967. Det är väl sällan som man flyttar in i ett hus/ lägenhet som man är nöjd med tapeter och målning. Det är väl det första man börjar med, att måla eller tapetsera. Då förstår jag inte varför man spar de gamla tapeterna. Häftigaste tapeten var i ett hus som mina föräldrar flyttade in i, ett av rummen var tapetserat med silvertapeter från början av 70 talet, med nakna kvinnor eller väldigt lättklädda. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt Odh Posted January 4, 2008 Report Share Posted January 4, 2008 ALLA har kvar tapeter någonstans. Jag har några rullar sedan de tapetade om när jag flyttade in. Det ligger säkert en kasse med de förra tapeterna också. Hemma hos mor och far ligger kassar med så gott som samtliga tapeter sedan jag föddes. Det finns en eller två rullar av säkert femton olika sorter från 1970 och framåt. Vi hade också samma julklappspapper i sjutton år. Pappa köpte en jätterulle 1983. Detsamma gäller om man målat om. Brorsan tog med en torkad Hammarlackburk för att köpa mer till köket i stugan (orange och brunt från -73) och killarna i färgaffären bara stirrade. Ingen målar kök med Hammarlack, mor och far gjorde det och det håller fortfarande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
galnekocken Posted January 4, 2008 Author Report Share Posted January 4, 2008 Vi har sparat färg i säkert 4 år, hur dumt som helst, har väl torkat eller möglat. Men det här med tapeter är väl att varje rulle kostar pengar och man vet aldrig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.