Eindpeng Posted January 3, 2008 Report Share Posted January 3, 2008 Hej! Jag börjar bli förbannat trött på att hälften i plutonen säger och tror att dagsersättningen höjs nu efter årskiftet. "Blabla en kompis i bodens adjutant sa.. " osv. Jag tror inte alls på det iom försvarets konstanta nedskärningar. Någon som hört nån info om detta? mvh Johan, Bevakning/Insats på P4. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted January 3, 2008 Report Share Posted January 3, 2008 Det jag fick höra innan vi muckade av min PC var att nästa års vpl kommer att få 110 kr i månaden, isf blir det en j*vla höjning jämnfört med mitt år och året innan (66kr/75kr). Avundsjuk? Javisst! Tänk vilket muckbidrag det kommer bli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eindpeng Posted January 3, 2008 Author Report Share Posted January 3, 2008 (edited) 110kr/mån? Det kallar jag en jävla sänkning! ;) Skämt åsido. Om det stämmer hoppas jag det gäller vi som ryckte in juli 07 också, annars blir jag otroligt sur. Edited January 3, 2008 by Eindpeng Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted January 3, 2008 Report Share Posted January 3, 2008 Hehe det hade varit rätt sjukt om inte ni också fick höjd ersättning. Nu kan jag ju inte svära på att detta stämmer, men jag ser ingen anledning till att min PC skulle ljuga, du kan ju utgå från att ni inte får någon höjning, så blir det som en sen julklapp! Mvh//SMC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted January 3, 2008 Report Share Posted January 3, 2008 (edited) Hej! Jag börjar bli förbannat trött på att hälften i plutonen säger och tror att dagsersättningen höjs nu efter årskiftet. "Blabla en kompis i bodens adjutant sa.. " osv. Jag tror inte alls på det iom försvarets konstanta nedskärningar. Någon som hört nån info om detta? mvh Johan, Bevakning/Insats på P4. Saxat från en artikel i värnpliktsnytt från den 4/12: Med anledning av minskande volymer utbildade totalförsvarspliktiga, samt ökade rekryteringsbehov för utlandsstyrkan, har Högkvarteret undersökt möjligheterna till en höjning av civil- och värnpliktigas förmåner. Det mest uppskattade av tre förslag innebär att man behåller det nuvarande förmånssystemet, fast med den betydande ändringen att dagersättningen (72 kronor) och helg/förplägnadsersättningen (65 kronor) slås ihop till en dagersättning om 120 kronor. Även utbildningspremien, den ersättning värnpliktiga får efter avslutad utbildning, skulle komma att höjas till 120 kronor per tjänstgöringsdag. Slår man ihop den nya dagersättningen och utbildningspremien skulle det innebära att förmånerna uppgår till 7200 kronor per tjänstgöringsmånad. Det är en markant höjning från de 4840 kronor per månad värn- och civilpliktiga får idag. Något förslag på datum för införande har Högkvarteret inte vågat presentera, men det kommer inte att ske innan 2008. – Det har dragit ut lite på tiden i och med att alla remissinstanser inte lämnade in sina svar i tid. Det kan dra ut på tiden, säger kapten Dan Thor, handläggare för redovisningen. Mer info på:Förbättrade förmåner EDIT: Lite grisfingrar bara Edited January 3, 2008 by Kingecho1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpetnaZ Posted January 3, 2008 Report Share Posted January 3, 2008 Det är en markant höjning från de 4840 kronor per månad värn- och civilpliktiga får idag. När jag låg inne 06 så hade vi en lön på 2700 per månad, har dom gjort en höjning sen dess också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liqi Posted January 3, 2008 Report Share Posted January 3, 2008 Det är en markant höjning från de 4840 kronor per månad värn- och civilpliktiga får idag. När jag låg inne 06 så hade vi en lön på 2700 per månad, har dom gjort en höjning sen dess också? Nej, ersättningen är verkligen inte på 4840kr/mån. Den ligger kvar på 72kr/dag, plus frpl-ers. Undrar vilken fantasiminiräknare som räknat ut den summan, för vi fick inte ut mer än max 3500kr/mån, och det var efter sommaruppehållet. Dessa siffror gäller P4 jan-dec 2007. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted January 3, 2008 Report Share Posted January 3, 2008 (edited) Ni läser inte hela raden! Slår man ihop den nya dagersättningen och utbildningspremien skulle det innebära att förmånerna uppgår till 7200 kronor per tjänstgöringsmånad. Det är en markant höjning från de 4840 kronor per månad värn- och civilpliktiga får idag. Dvs 4840kr/månad är dagsersättningen + utbildningspremien utslaget per månad. Dvs ca 2420/månad i dagsersättning samt samma summa vid utryckning per månad man legat inne. /D Edited January 3, 2008 by Dexter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eindpeng Posted January 3, 2008 Author Report Share Posted January 3, 2008 Verkar ju ligga sanning i detta då. Låter ju rätt schysst. Hoppas bara de får fart och för igenom det hela, men jag har inga större förhoppningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredas Posted January 3, 2008 Report Share Posted January 3, 2008 Äsch jag tycker vi har det ganska bra nu för tiden. Tänk på hur de hade det för några år sedan. Min morbror t.ex. han gjorde lumpen för 30 år sedan och fick bara 2 spänn om dagen. Vi kan skatta oss lyckliga vi :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eindpeng Posted January 3, 2008 Author Report Share Posted January 3, 2008 Ja heeh jag klagar inte. Man får en bra utbildning, betald mat och logi plus andra förmåner som gym. Dessutom får man ett par tusen i månaden som bara kan gå till roliga saker. Så det är inte dåligt inte. Jag ser bara en finare SAAB jag tänkt skaffa vid muck... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J1mmy Posted January 3, 2008 Report Share Posted January 3, 2008 Om det stämmer hade jag hellre sett att man satsade pengarna på utbildningen istället. Nu när det är tal om att man ska dra in övningar och liknande. Från en som inte är så insatt i organisationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Philip_88 Posted January 3, 2008 Report Share Posted January 3, 2008 Om det stämmer hade jag hellre sett att man satsade pengarna på utbildningen istället. Nu när det är tal om att man ska dra in övningar och liknande. Från en som inte är så insatt i organisationen. jo jag håller då med dig, mindre och mindre värnpliktiga får ju göra lumpen. varför ska man då höja vpl-bidraget? jag muckar i sommar och jag tror knappast att det skulle genomföras tills dess ändå, så jag gagnas ändå inte av att det skulle införas :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted January 4, 2008 Report Share Posted January 4, 2008 Ligger fortfarande på en väldigt låg nivå När jag gjorde min basic och EI Training i US Army så snittade jag ut i hand 12 000 kr i månaden Under de första 6 månaderna och jag hade även fri kost och logi. dessutom när jag sedan lämnade armen så fick jag min sista 60 000 kr del av bonusen på 140 000 kr. Lika bra att inte nämna vad jag hade i slutet. Charlie Spartan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Philip_88 Posted January 5, 2008 Report Share Posted January 5, 2008 ja, men usa satsar ju en ganska mkt större del på sitt försvar, det känns som att sverige har ett just nu bara för att ha ett. :( som man dessutom avvecklar mer och mer.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest erik_a Posted January 6, 2008 Report Share Posted January 6, 2008 Sen så är man väl anställd inom de amerikanska styrkorna va? Vi är väl som... praktikanter? Nä missförstå mig rätt där, men i Sverige gör man ju trots allt värnplikt runt tjugosnåret i sitt liv. I USA finns det väl rätt många blivande familjefäder/mödrar (Klockan är tio i två, säg att ni förstår) som stannar inom de väpnade styrkorna så pass länge att de hinner skaffa egen familj att försörja? Men visst, en högre dagsersättning lagom till inryck klagar jag definitivt inte på /Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
odenmedic Posted January 6, 2008 Report Share Posted January 6, 2008 Sen så är man väl anställd inom de amerikanska styrkorna va?Vi är väl som... praktikanter? Nä missförstå mig rätt där, men i Sverige gör man ju trots allt värnplikt runt tjugosnåret i sitt liv. I USA finns det väl rätt många blivande familjefäder/mödrar (Klockan är tio i två, säg att ni förstår) som stannar inom de väpnade styrkorna så pass länge att de hinner skaffa egen familj att försörja? Men visst, en högre dagsersättning lagom till inryck klagar jag definitivt inte på /Erik Jo visst ar man anstall aven Guard/Reserve. Många ar gifta med barn under Basic och EI (USAF kallar det Tech school). Plus att man går in på olika nivåer, typ E-1 upptill E-4 beronde på kontrakt. Men nu börjar vi gå offtopic... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Royal Posted January 6, 2008 Report Share Posted January 6, 2008 Det jag fick höra innan vi muckade av min PC var att nästa års vpl kommer att få 110 kr i månaden, isf blir det en j*vla höjning jämnfört med mitt år och året innan (66kr/75kr). Avundsjuk? Javisst! Tänk vilket muckbidrag det kommer bli. 110kr i månaden är en jävla sänkning kan jag lova =) men 110kr om dagen är en höjning =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin. Posted January 9, 2008 Report Share Posted January 9, 2008 Nu när tobaksskatten höjts går det väl på ett ut. Men snusbuskishumor åsidolagt, med checken som värnpliktiga får ut nu, runt 4000:-/mån börjar ju värnplikten kunna mäta sig med ett civilt ungdomsyrke, om man räknar med husrum 5 dagar i veckan, ev. bostadsbidrag, mat, kläder, resor och inte minst utbildningen så står sig den värnpliktiges arbetssituation gott mot många andra förvärvsarbetande 20-åringar som alltsomoftast arbetar timvikariat på äldreboenden och mataffärer. De ~4000:- som en värnpliktig har måste ju räknas som fria tillgågnar, d.v.s. pengar som inte behöver gå till hyror, livsmedel och annat. Känner inte överdrivret många civila som har 4000 spänn till övers när räkningarna är betalda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nexs Posted January 9, 2008 Report Share Posted January 9, 2008 Nu när tobaksskatten höjts går det väl på ett ut. Men snusbuskishumor åsidolagt, med checken som värnpliktiga får ut nu, runt 4000:-/mån börjar ju värnplikten kunna mäta sig med ett civilt ungdomsyrke, om man räknar med husrum 5 dagar i veckan, ev. bostadsbidrag, mat, kläder, resor och inte minst utbildningen så står sig den värnpliktiges arbetssituation gott mot många andra förvärvsarbetande 20-åringar som alltsomoftast arbetar timvikariat på äldreboenden och mataffärer. De ~4000:- som en värnpliktig har måste ju räknas som fria tillgågnar, d.v.s. pengar som inte behöver gå till hyror, livsmedel och annat. Känner inte överdrivret många civila som har 4000 spänn till övers när räkningarna är betalda. Detta stämmer ju ganska väl. Själv har man tänkt spara så mycket det går till eventuell upptäckar-resa efter muck (á la Ryssland>Kina>Japan>>Vietnam/Thailand>Australien) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eindpeng Posted January 9, 2008 Author Report Share Posted January 9, 2008 Läste i senaste värnpliktsnytt att det inte blir någon höjning. Istället sänks bostadsbidraget. Haha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted January 9, 2008 Report Share Posted January 9, 2008 Jag hoppas verkligen inte att den höjs. Försvaret får lite för pengarna som det är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted January 10, 2008 Report Share Posted January 10, 2008 Jag hoppas verkligen inte att den höjs.Försvaret får lite för pengarna som det är. Mycket marginell utgift. Soldaterna ska ha en vettig ersättning, speciellt när det ställs högre och högre krav på de inneliggande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KOB Posted January 10, 2008 Report Share Posted January 10, 2008 Gött med höjd ersättning... men man gör väl inte lumpen för att tjäna pengar på det? Jag hade anmält mig även om det var typ 20 kr om dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J1mmy Posted January 10, 2008 Report Share Posted January 10, 2008 (edited) Jag hade gjort det gratis. Men jag skulle kunna tänka mig klumpsumman efteråt så jag kunde betala lägenheten en tid. EDIT: Eindpeng: Kan du berätta mer? Edited January 10, 2008 by J1mmy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted January 10, 2008 Report Share Posted January 10, 2008 http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=3849 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts