Jump to content

9040IRV användningsområden?

os frontale

Recommended Posts

Fyllesnackade lite med en gammal polare som gjorde GU på mekaniserad spaning i boden där de använde 9040n. Han påstod att man kunde se värmen i skidspår upp till sex timmar samt fotspår i snön i 2-3. Har tvärr väldigt dålig erfarenhet av 9040ns irv och vilka motmedel man har som stackars grupp ute i norrlands tassemark på skidor, finns det någon sanning i detta?

Nu vet jag inte om 9040:ns IRV är modellen bättre jämfört med 122:ans, men inte är det så bra att man kan se värme i skidspår 6 timmar efter dessa har skapats. Med en bra IRV kan du se värme i asfalt en kortare stund efter att en lastbil kört förbi. Detta är alltså vad som gäller för IR-siktena i 122:an. Möjligt att det skiljer sig för 9040:n, men det ställer jag mig högst tveksam till.

Däremot är det löjligt enkelt att hitta aktiva värmekällor på långa avstånd, särskilt om temperaturskillnaderna är stora mellan källan och omgivningen, vilket torde intressera dig mtp var du gör din GU.

Kom ihåg att jag har 122-erfarenhet och skall tas med en nypa salt. Samtidigt skall du nog ta din polare med en lika stor nypa salt. Fyllesnack mellan IRV-folk och jägare brukar ju ofta handla om hur lätt det är att hitta toffsar i terränglådan. Fullt så enkelt är det inte, även om snö förenklar förfarandet! :rockon: Någon 9040-snubbe får gärna fortsätta mitt resonemang!

/simon :surprise:

Kom ihåg att jag har 122-erfarenhet och skall tas med en nypa salt. Samtidigt skall du nog ta din polare med en lika stor nypa salt. Fyllesnack mellan IRV-folk och jägare brukar ju ofta handla om hur lätt det är att hitta toffsar i terränglådan. Fullt så enkelt är det inte, även om snö förenklar förfarandet! :-P

Någon 9040-snubbe får gärna fortsätta mitt resonemang!

/simon :baskerPa:

Gjorde förvisso GU på Lvkv som likt Epbv90 har en bättre IRV än de övriga Strf90, och kan väl förvisso hålla med om fyllesnackat om att det var/är lätt att se toffsar i terränglådan så länge de inte är medvetna om att vi har och nyttjar våran IRV. Efter några timmars dubbelsidig övning mot jägare som försökte gruppera med robot och med utvärderingar efter varje försök kan vi väl säga att det skiftade snabbt i utgången av varje moment. Från att vara klara odiskutabla segrar för oss, fick vi i slutet av övningen se oss som odiskutabelt besegrade.

(Inge Bt46 / blågul stridsdommare utan bara en reflektion av oss som deltagare).

Men värme i skidspår samt fotspår på asfalt och i snön syns, och det rätt länge. Dock kunde vi inte se det efter 6h, ett par timmar låter närmare sanningen...

(Om ni någon gång har möjlighet att se spaningsfoton eller film från Gripens Recce-pod ser ni att de har en väldigt mycket bättre IRV)

• 3 weeks later...
Fyllesnackade lite med en gammal polare som gjorde GU på mekaniserad spaning i boden där de använde 9040n. Han påstod att man kunde se värmen i skidspår upp till sex timmar samt fotspår i snön i 2-3. Har tvärr väldigt dålig erfarenhet av 9040ns irv och vilka motmedel man har som stackars grupp ute i norrlands tassemark på skidor, finns det någon sanning i detta?

Vilket år gjorde den karl GU på spaning i boden ?? 05/06 ? Vad jag minns så har jag aldrig sett nån värme i nått skidspår efter så lång tid.. Antingen är jag en dålig spanare eller så har denna personen lite livlig fantasi...

Edited by Jontaboy

Vilket år gjorde den karl GU på spaning i boden ?? 05/06 ? Vad jag minns så har jag aldrig sett nån värme i nått skidspår efter så lång tid.. Antingen är jag en dålig spanare eller så har denna personen lite livlig fantasi...

Numera Serg E.

Tänk: Bortappad GN1 ;)

Skidspår kommer alltid att se varmare ut än den omgivande snön eftersom sammanpressad snö inte isolerar den varmare marken under lika bra som den porösa snön brevid.