Jump to content

Stridsfordon på Livgardet


Recommended Posts

Jag skrev tidigare ett inlägg om att jag blev placerad som stridsfordonsskytt, förare på livgardet. Jag skulle få jobba med

stridsfordon 90. Senare fick jag reda på att stridsfordon 90 inte längre fanns kvar på livgardet och då var det för sent att ändra inryckningsort.

 

Jag har på ryktesväg fått höra att jag nu kommer att bli placerad på pansarbandvagn 302 istället. "Inte alltför lycklig över det" :mellow:

 

Vilka andra stridsfordon finns det på livgardet som eventuellt kan bli akuellt för mig när jag rycker in. Har naturligtvis spanat på livgardets hemsida men inte hittat några fordon som de använder sig av, dessutom så pupliceras många av deras bilder år 2003 så uppgarderingen är inte den bästa.

 

Ni kom nydligen muckat från livgardet kanske har några kunskaper om detta.

 

Tack!!

Link to comment
Share on other sites

Pbv302 eller Patgb 203 är det som gäller om du ska ligga inne på Livgardet.

 

Din förra tråd blev borttagen eftersom den handlade om hur du skall göra för att byta regemente, då det är en fråga du kan ställa/läsa om i redan befintliga trådar.

 

 

Jag kommer låta denna tråden ligga kvar, eftersom din frågeställning enkom handlar om vilka typer av stridsfordon som finns på Livgardet.

 

 

/simon, BlåGul

Link to comment
Share on other sites

Jag har på ryktesväg fått höra att jag nu kommer att bli placerad på pansarbandvagn 302 istället. "Inte alltför lycklig över det" :surprise:

 

 

Vad är de för fel på gamla pebben då, visst den e inte ny men den funkar, och problem som kan dyka upp (och de gör dom) löser man oftast ganska lätt utan att behöva dra in vagnen på verkstad.

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev tidigare ett inlägg om att jag blev placerad som stridsfordonsskytt, förare på livgardet. Jag skulle få jobba med

stridsfordon 90. Senare fick jag reda på att stridsfordon 90 inte längre fanns kvar på livgardet och då var det för sent att ändra inryckningsort.

 

Jag har på ryktesväg fått höra att jag nu kommer att bli placerad på pansarbandvagn 302 istället. "Inte alltför lycklig över det" :surprise:

 

Vilka andra stridsfordon finns det på livgardet som eventuellt kan bli akuellt för mig när jag rycker in. Har naturligtvis spanat på livgardets hemsida men inte hittat några fordon som de använder sig av, dessutom så pupliceras många av deras bilder år 2003 så uppgarderingen är inte den bästa.

 

Ni kom nydligen muckat från livgardet kanske har några kunskaper om detta.

 

Tack!!

 

Varför inte vara för lycklig för det? Jag var likadan som dig i början när jag blev placerad som strf-förare på P7, men har nu börjat tänka om och jag är glad att jag ens får göra lumpen. Jag har dessutom hört från många håll att PBVn är mycket roligare att köra. Ingen ratt och ingen automatisk växellåda.

 

För min del blir det strf90 av något slag, eller pbv302 och jag bryr mig faktiskt inte om vilket det blir :rockon: Jag kommer få en lika intressant utbildning ändå.

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev tidigare ett inlägg om att jag blev placerad som stridsfordonsskytt, förare på livgardet. Jag skulle få jobba med

stridsfordon 90. Senare fick jag reda på att stridsfordon 90 inte längre fanns kvar på livgardet och då var det för sent att ändra inryckningsort.

 

Jag har på ryktesväg fått höra att jag nu kommer att bli placerad på pansarbandvagn 302 istället. "Inte alltför lycklig över det" :rockon:

 

Vilka andra stridsfordon finns det på livgardet som eventuellt kan bli akuellt för mig när jag rycker in. Har naturligtvis spanat på livgardets hemsida men inte hittat några fordon som de använder sig av, dessutom så pupliceras många av deras bilder år 2003 så uppgarderingen är inte den bästa.

 

Ni kom nydligen muckat från livgardet kanske har några kunskaper om detta.

 

Tack!!

 

Tjena! jo jag kan säga att om du hamnar på 6e kompaniet eller på Livkompaniet så kommer du till stor chans att köra PBV302, DOCK så detta år kommer dom att ha EN stf90 som rep/bärgvagn så med lite tur (otur) så blir du en sådan. Sen så kommer alla att rycka in som "blanka" och så tas befattningarna ut efter GSU:n. Så du kan lika gärna bli en GRG skytt :surprise:

 

MVH

 

\\ Gammla KSP90 SSK Skytt

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev tidigare ett inlägg om att jag blev placerad som stridsfordonsskytt, förare på livgardet. Jag skulle få jobba med

stridsfordon 90. Senare fick jag reda på att stridsfordon 90 inte längre fanns kvar på livgardet och då var det för sent att ändra inryckningsort.

 

Jag har på ryktesväg fått höra att jag nu kommer att bli placerad på pansarbandvagn 302 istället. "Inte alltför lycklig över det" :lol:

 

Vilka andra stridsfordon finns det på livgardet som eventuellt kan bli akuellt för mig när jag rycker in. Har naturligtvis spanat på livgardets hemsida men inte hittat några fordon som de använder sig av, dessutom så pupliceras många av deras bilder år 2003 så uppgarderingen är inte den bästa.

 

Ni kom nydligen muckat från livgardet kanske har några kunskaper om detta.

 

Tack!!

 

Läs ovan om vilka fordon som finns. Det står ett antal Strf. 90 på LG. Grund org för nästa utb. år är troligtvis inte klar. iom. den mission som står till Kosovo, flertalet av befälen på berörda kompanier kommer att åka.

 

Sluta häng läpp och ta de som de kommer!

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar...

 

Är naturligtvis glad att man får göra lumpen och ser fram emot inryckningsdagen oavsätt vilket fordon man får jobba på. Sen känns det ju också mer lockande om man blir placerad på Pansarterrängsbil 203A eller Strf 90. Tycker inte det låter uppnosigt att påpeka att man heller vill vara på en nyare maskin.

Hursomhelst, finns dessa fordon på alla kompanier och har man som värpliktig något inflytande på vart man tillslut hamnar?

Link to comment
Share on other sites

Om du säger att du hellre vill hamna på Patgb 203A än Pbv 302 så säger jag bara, hoppas du får vad du förtjänar.

Patgb 203A är en totalt misslyckad, felbyggd finsk jävla pansarbuss som inte duger något till.

Pbv 302 är en krigsmaskin.

 

Behöver jag skriva mer?

 

The Swede :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Bluespot: vilket kompani ska du rycka in på då?

Efter informationshelgen uppfattade jag det såhär:

(tar för givet att du kommer hamna på gardesbataljon)

 

Livkompaniet och 6. kompaniet = många PBV 302 för att transportera skyttesoldaterna.

8. kompaniet = hade enligt soldaterna där ingen pvb att röra sig med, handlade om andra terrängfordon. En kapten sa dock att kompaniet använde sig av "stridsfordon". Om han menade 2007 eller 2008 vet jag inte. Ett stridsfordon 90 kunde eventuellt hamna här i år, som bärgningsvagn eller vad ni nu kallar det.

 

På LG finns två liknande tjänster, Stridsfordonsförare och stridsfordonsförare/skytt. En kompis som var sistnämna hamnade i en PBV302. En såan har som bekant både skytt och förare och man blir tilldelad den plats där man platsar bäst helt enkelt. Å andra sidan ska man inte ta sina inryckninspapper på orden, du kan få en helt annan tjänst.

nu har jag mumlart klart.

 

Vänta tills du rycker in istället, då får du garanterat svar ;)

Link to comment
Share on other sites

8:e Underhålls kompaniet

Bv206 - Sjukvård, grk

Lastbil - Tross

Lastbil med släp - Stridsfordonstransport

Personbil - Stridsfordonstransport

2st Stripbv3021 för bataljonsledning

 

6:e kompaniet / Livkompaniet

Pbv302 - Strid

Stripbv3021 - Kompaniledning

Epbv3022 - Eldledning

Reppbv 302 - Reparation

Pbv401 - Bärgning

Bv206(?) - Sjukvård

Lastbil - Tross

Edited by johanp
Link to comment
Share on other sites

Hejsan

 

Jag kommer själv göra lumpern på Livgardet, som Skyttegruppsbefäl. Jag rycker in i Januari 2009.

 

Min fråga är: kommer jag åka runt i Pbv302, eller finns det möjligtvis en liten chans att jag får str90?

Det står ju dels på Soldf, dels på wikipedia att Pbv302 är så gott som utbytt, eller iaf på väg att bytas ut, mot str90.

 

Str90 är så vitt jag vet bra mycket bättre än Pbv302. Varför skulle man annars byta ut Pbv302 mot just str90?

Edited by sportdykare
Link to comment
Share on other sites

...Patgb 203A är en totalt misslyckad, felbyggd finsk jävla pansarbuss som inte duger något till...

lol. Berätta vad du egentligen tycker nu... :dribble:

 

Allvarligt; är det verkligen så illa?

Jag har precis berättat vad jag tycker om det finska missfostret.

Den är inköpt för internationell tjänst och klarar med viss möda av att framföras på hårdgjord väg.

Vapenhuven, visserligen samma som på pbv 302, är totalt fel för det fordonet.

För det första är inte huven gastät vilket innebär att vagnens fina övertryckssystem inte fungerar och för det andra är den placerad för långt bak på vagnen vilket innebär att man inte kan bekämpa inom 55 meter rakt framför vagnen.

 

Vill ni veta mer kan ni söka i TPC efter trådar om Patgb 203A

 

The Swede ;-)

Link to comment
Share on other sites

Om du säger att du hellre vill hamna på Patgb 203A än Pbv 302 så säger jag bara, hoppas du får vad du förtjänar.

Patgb 203A är en totalt misslyckad, felbyggd finsk jävla pansarbuss som inte duger något till.

Pbv 302 är en krigsmaskin.

 

Behöver jag skriva mer?

 

The Swede ;-)

 

Bäst att jag tar betäckning!!! Här blir man hårt angripen..

 

Jag litar på vad ni skriver angående det mest intressanta fordonet att få arbeta på, även om jag tror att det hela handlar om en smaksak. Egentligen handlar nog

min irritation om bristande information som man fick av mönstringspersonalen i Karlstad där dom sa att Strf 90 fanns på Livgardet. För en person som inte har gjort lumpen så ser både Pansarterrängbil 203A och Strf 90 mycket roligare ut än Pbv 302, hur valpigt det än låter. När man dessutom får brev från plikverket där de beskriver att man ska få vara på strf 90 så känns det hela ganska uppretat. Med era svar har jag nu kommit på andra tankar. Jag kommer för övrigt att rycka in på Livkompaniet..

Link to comment
Share on other sites

...Patgb 203A är en totalt misslyckad, felbyggd finsk jävla pansarbuss som inte duger något till...

lol. Berätta vad du egentligen tycker nu... ;-)

 

Allvarligt; är det verkligen så illa?

Jag har precis berättat vad jag tycker om det finska missfostret.

Den är inköpt för internationell tjänst och klarar med viss möda av att framföras på hårdgjord väg.

Vapenhuven, visserligen samma som på pbv 302, är totalt fel för det fordonet.

För det första är inte huven gastät vilket innebär att vagnens fina övertryckssystem inte fungerar och för det andra är den placerad för långt bak på vagnen vilket innebär att man inte kan bekämpa inom 55 meter rakt framför vagnen.

 

Vill ni veta mer kan ni söka i TPC efter trådar om Patgb 203A

 

The Swede ;-)

:uuh:

Som stridsfordon sett måhända att PBV302 är mer lämplig.

Men som jag skrev i en tråd som handlade om någonting helt annat, personterrängbilar har jag för mig, så får man använda både utrustning och fordon på det vis de klarar av. Anpassa uppgifterna efter utrustningen ibland. Jag tycker man ska sluta dissa Patrian vi har, och försöka gilla läget. Den är inte på något sätt ett missfoster, den löser sin uppgift. Att vara en pansrad buss/trupptransport, med hyfsad terrängförmåga. Sluta jämföra den med ett gammalt bandfordon.

 

Jag tycker farbror Stofi... förlåt.. Farbror Swede får försöka låta folk få uppleva patrian lite på egen hand utan att de blivit kassförklarade på förhand av någon som de (av någon anledning :dribble: ) litar på.

 

PaTgb203 må ha brister, men usel är den INTE.

Link to comment
Share on other sites

En annan aspekt är att om man har ambitionen att söka sig till Utlandsstyrkan så smäller en förarutbildning på 203:an i dagsläget högre än en utbildning på 302:an. ;-) Även om all förarkompetens förstås är eftertraktad.

Link to comment
Share on other sites

Min fråga är: kommer jag åka runt i Pbv302, eller finns det möjligtvis en liten chans att jag får str90?

 

Det står ju dels på Soldf, dels på wikipedia att Pbv302 är så gott som utbytt, eller iaf på väg att bytas ut, mot str90.

 

Str90 är så vitt jag vet bra mycket bättre än Pbv302. Varför skulle man annars byta ut Pbv302 mot just str90?

Antagligen. Nej, inte den minsta chans.

 

Strf90 har bytt ut pbv302 i flera mekskytte/pansar förband där man nu har strv122/strf90 istället för strv103/pbv302

 

Strf90 är byggd för strid i skog, samma sak med pbv302 - dock har 302an en fördel som är avgörande till att den finns kvar än i dag - den funkar ypperligt under SiB, vilket man inte kan säga om 9040 eller Patgb203. Den som undrar mer om detta uttalande kan använda sökfunktionen här på forumet för massvis med svar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker farbror Stofi... förlåt.. Farbror Swede får försöka låta folk få uppleva patrian lite på egen hand utan att de blivit kassförklarade på förhand av någon som de (av någon anledning :dribble: ) litar på.

 

PaTgb203 må ha brister, men usel är den INTE.

Slyngel, pojkvasker, ska du komma här och tala om för mig vad som är bra eller dåligt när det gäller pansar?

Ditt insnöade balktroll! :dribble:

 

Nädå, du har helt rätt Ing. Jag överdrev lite i det jag skrev, med viss avsikt.

Problemet som jag ser det är när förband hemmavid använder fordon avsedda för utlandsstyrkan och på ett sätt dom inte är avsedda att användas.

Patgb 203A är ganska bra till det den är framtagen för, dock anser jag att man i mångt och mycket hade alldeles för bråttom när man införskaffade vagnen med en hel del brister och mindre bra lösningar till följd.

Dock är det så att det finns ett antal befintliga trådar om strf 90, pbv302 och patgb 203A i TPC så för de rent tekniska aspekterna av diskussionen tycker jag att hågade söker sig dit istället.

 

Jag tycker dock inte att trådskaparen ska hänga läpp om han nu skulle hamna som besättning i en pbv 302 istället för strf 90 då båda är bra vagnar på sitt sätt.

 

The Swede :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Ah, jag ska också vara på stridsfordon, och ja, jag blev också förklarad att jag skulle få utbildning på stridsfordon 90, men dem har ju inte livgardet(i stora mängder iaf). Inte helt heller helt glad över det, ville helst bli utbildat på det senaste, inte det som fasas ut. Nåväl.

Link to comment
Share on other sites

Alla förarbefattningar jag har stött på har kompaniet/plutonens/gruppens uppgift främst och är först i andra hand förare.

Dvs, en Bv206 förare på sjv är sjukvårdare precis som de andra, hans specialitet är dock just förare.

 

Att utbilda en förare på ett fordon som inte används taktiskt* är inte speciellt tidskrävande = det finns gott om tid till annan utbildning...

 

 

* Med "inte taktisk" menar jag att man bara lär sig att köra, vårda, lättare reparationer och möjligen närskydd av eget fordon.

 

 

 

http://www.mil.se/index.php?c=news&id=6154&do=print

 

Här står det att livgardet hadde ett stridsfordon90 kompani 2002.

Detta måste vara kullen 01/02 (muck apr 02) - 02/03 kördes det bara Patgb203.

 

Förövrigt hade Stadsskytte redan 01/02 Patgb och innan det kördes det Pbv302 och på hedenhös-tiden(före 97?) var det Tgb20 som gällde. Kompaniet som hade 9040 01/02 var alltså 5.komp förutom deras Stadsskyttepluton.

Edited by johanp
Link to comment
Share on other sites

JohanP.

 

Förare av 206, körde de bara runt på grk och sjukvård eller hade de ett finger med i deras tjänst också?

Dvs, var de delvis förare/delvis granatkastarsoldater?

 

En GRK pjäsgrp består oftast av 6-8man där det finns två förare som också är gruppens AM soldater. Altså deras jobb går ut på att gå från AM gruppen till pjäsen med granater.

Sedan har dom lite andra tjänster på REK och B-plats oftast brukar förarna på dessa grupper vara plutonens alt i allo typ posta och göra diverase småuppgifter.

Link to comment
Share on other sites

Lite Off Topic nu kanske, men men!!

 

Vilken befattning ska man ha för att få tjänstgöra på Leoparden? Och vilka orter sker utbildningen?

Man kan vara vagnschef, förare, skytt eller laddare. Utbildningen sker på I19 i Boden, P4 i Skövde samt på P7 i Revingehed.

Link to comment
Share on other sites

Och där är det upphör på Off Topic.

 

Starta en ny tråd om ni vill diskutera Leopard-tjänstgöring.

 

Här snackar vi om stridsfordonstjänst på Livgardet, och där har det aldrig utbildats på den tyska kissemissen.

 

/simon, BlåGul :-P

Link to comment
Share on other sites

pbv302 på livgardet får mig alltid att få en tår i ögat när jag går förbi vid varje utlandsstjänst. Inte av sorg utan av glädje att den fortfarande finns kvar.

Har man en gång åkt pebba så glömmer man aldrig det härliga mullret mellan en själv å vagnschefen :rolleyes:

 

En riktig krigsmaskin302an, kan säga även en 90a går sönder men den kan man inte laga med spett och ståltråd.

 

Har man utb på pbv302 så kan man lätt få plats i utlandsstyrkan som besättning på patrian. Älskar denna 302 och kan därav inte hata 203 då det är hans styv dotter ;)

 

Glöm nu inte dra åt bärhjulen, kolla styrbromsar och konisk växel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...